instrukcja.pdf

(6581 KB) Pobierz
204067377 UNPDF
SPIS TREÂCI
POCZÑTEK GRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
OGLÑDANIE ÂWIATA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
ARMIE I FLOTY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
EKONOMIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
èRÓD¸A DOCHODU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
INWESTYCJE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
DYPLOMACJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
WOJNA I POKÓJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
RELIGIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
POLITYKA WEWN¢TRZNA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
KOLONIZACJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
REBELIANCI I INNE SZUMOWINY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
WYPADKI I INNE WYDARZENIA SPECJALNE . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
ARCHIWUM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
TWÓRCY GRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
POMOC TECHNICZNA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
1
204067377.002.png
Wst´p
Gra Europa Universalis to strategia czasu rze-
czywistego, obejmujàca okres 400 lat: od koƒca
Âredniowiecza, poprzez epok´ Wielkich Od-
kryç, czas religijnych napi´ç Reformacji i pe∏en
paradoksów Wiek OÊwiecenia, a˝ do okresu
upadku Napoleona. Tak jak ich historyczni po-
przednicy, gracze b´dà musieli odkrywaç, pod-
bijaç i na zawsze zmieniaç Êwiat.
Autoplay, to mo˝esz rozpoczàç instalacj´ dwu-
krotnie klikajàc na pliku „setup. exe”, który
znajdziesz na CD.
Gdy uruchomi si´ program instalacyjny,
mo˝esz zainstalowaç Europa Universalis i – je-
Êli to konieczne – pakiet Direct X 8.0, który
znajduje si´ na p∏ycie. Po rozpocz´ciu instalacji
post´puj zgodnie z instrukcjami pojawiajàcymi
si´ na ekranie.
Gdy Europa Universalis jest ju˝ zainstalo-
wana, wybierz opcj´ Gra w menu Autoplay,
aby rozpoczàç rozgrywk´. Mo˝esz tak˝e uru-
chomiç gr´ korzystajàc z menu Programy
w menu Start. Gr´ mo˝esz odinstalowaç korzy-
stajàc z programu instalacyjnego lub z funkcji
Dodaj/Usuƒ programy w Panelu sterowania.
WYMAGANIA SYSTEMOWE
Minimalne:
Pentium II 266
64 MB Ram
Karta graficzna zgodna z DirectX
(min. 2 MB pami´ci video)
Windows 95 (nale˝y zainstalowaç Winsock 2
z do∏àczonego CD)
Windows 98, ME, 2000
DirectX 8
Zalecane:
Pentium 450
128 MB Ram
Karta graficzna zgodna z DirectX
(min. 2 MB pami´ci video)
Windows 95 (nale˝y zainstalowaç Winsock 2
z do∏àczonego CD)
Windows 98, ME, 2000
DirectX 8
Ustawienia gry
Ustawienia grafiki
Klikajàc na umieszczonej w folderze gry ikonie
ustawieƒ EU2, mo˝esz zmieniaç rozdzielczoÊç.
Muzyka
Mo˝esz w∏àczaç/wy∏àczaç muzyk´.
Valkyrienet
Mo˝esz wybraç serwer, z którym chcesz si´ ∏à-
czyç, podczas u˝ywania serwera Valkyrienet.
POCZÑTEK GRY
PRZEWODNIK
JeÊli nie gra∏eÊ jeszcze w Europa Universalis,
proponujemy zaczàç od przewodnika. Zawiera
on 9 krótkich rozdzia∏ów; ka˝dy z nich przed-
stawia jeden z elementów gry. Zapoznanie si´
z nimi z pewnoÊcià u∏atwi Ci gr´.
Instalacja gry
Program instalacyjny Europy Universalis uru-
chamia si´ automatycznie po w∏o˝eniu p∏yty
CD do nap´du. JeÊli nie masz w∏àczonej funkcji
WYBÓR SCENARIUSZA
Najpierw wybierz scenariusz gry, a nast´pnie
kraj, którym chcesz graç. Wymienione kraje to
te, które majà najwi´ksze szanse na zwyci´stwo
zwa˝ywszy na ich si∏´, okolicznoÊci historycz-
ne lub po∏o˝enie geograficzne. W niektórych
scenariuszach liczba dost´pnych paƒstw jest
wi´ksza.
Zapisane gry umieszczone sà pod scenariu-
szami. Mo˝esz je za∏adowaç klikajàc.
2
204067377.003.png
Opcje
Mo˝esz zmieniaç wymienione poni˝ej ustawienia:
TrudnoÊç – wp∏ywa na iloÊç pieni´dzy,
zjakà Twój kraj rozpoczyna gr´, ceny, szybkoÊç
zarabiania i – ewentualnie – szanse sukcesu.
Ustawienie domyÊlne to „normalny”.
AgresywnoÊç – okreÊla sk∏onnoÊç paƒstw
kontrolowanych przez komputer do wypowia-
dania wojen, zw∏aszcza przeciwko graczom-lu-
dziom. Ustawienie domyÊlne to „normalny”.
Pr´dkoÊç gry – ta funkcja jest dost´pna
w ka˝dym momencie gry.
Mg∏a wojny – utrudnia Êledzenie dzia∏aƒ
innych krajów. Mo˝e byç zmieniana w czasie
gry. Ustawienie domyÊlne to „w∏àczona”.
Wymuszona aneksja – wszystkie kraje
(w∏àcznie z Twoim) mogà utraciç swojà ostat-
nià prowincj´, co zmusza je do opuszczenia
gry. Ustawienie domyÊlne to „w∏àczona”.
Misje dynamiczne – gracz mo˝e zdobywaç
lub traciç punkty zwyci´stwa, próbujàc wype∏-
niç ró˝norodne misje. Ustawienie domyÊlne to
„wy∏àczone”.
Podstawowe punkty zwyci´stwa – wy∏à-
czenie tej opcji mo˝e mieç wp∏yw na sytuacj´,
o ile gracz w∏ada ma∏ym paƒstwem. Ustawie-
nie domyÊlne to „w∏àczone”.
przyk∏ad wygrywajàc wojny lub bitwy, zapew-
niajàc szcz´Êcie swemu spo∏eczeƒstwu, two-
rzàc sojusze dyplomatyczne, badajàc nieznane
tereny, zak∏adajàc kolonie, rozwijajàc handel
itp. Wprzypadku niepowodzenia tracisz punk-
ty zwyci´stwa.
JAK WYGRAÇ
Cel gry tak naprawd´ zale˝y od gracza. Podsta-
wowym celem jest uzyskanie jak najwi´kszej
liczby punktów zwyci´stwa. Punkty zdoby-
wasz przy ka˝dym pomyÊlnym posuni´ciu, na
Standard
Gr´, w której obowiàzujà „zwyk∏e” warunki
zwyci´stwa, wygrywa gracz, który uzyska∏ naj-
wy˝szà liczb´ punktów. Po zakoƒczeniu gry
mo˝esz porównaç liczb´ punktów uzyskanych
przez innych ze swoimi osiàgni´ciami. Mo˝esz
wybraç sobie paƒstwo znajdujàce si´ w trudnej
sytuacji i staraç si´ uzyskiwaç lepszy rezultat
z gry na gr´, co tak˝e jest pewnym sposobem
„zwyci´˝ania”: grasz na przyk∏ad jako Dania
ipróbujesz zebraç wi´cej punktów zwyci´stwa,
ni˝ jej odwieczny wróg, Szwecja.
JeÊli klikniesz prawym przyciskiem myszy na symbolu
tarczy, uaktywni si´ opcja zmiany wyboru paƒstwa.
Funkcja ta jest niedost´pna w niektórych
scenariuszach.
Walka ow∏adz´
Zwyci´zcà zostaje paƒstwo, które pierwsze
osiàgnie okreÊlonà liczb´ punktów zwyci´-
stwa. To dobra opcja dla tych, którzy chcà roze-
graç szybkà gr´.
3
204067377.004.png
Podbój
Zwyci´zcà zostaje paƒstwo, które podbije okre-
Êlonà liczb´ prowincji. Liczb´ t´ ustawiasz pod-
czas okreÊlania warunków zwyci´stwa. To naj-
lepszy wybór, jeÊli chcesz, aby wynik gry roz-
strzygnà∏ si´ na polu bitwy.
Misja
Ka˝dy kraj otrzymuje szczególnie trudnà misj´.
Zwyci´zcà zostaje gracz, który wype∏ni jà jako
pierwszy. Misje mogà byç ró˝ne: Rosja musi
podbiç wszystkie prawos∏awne prowincje na
Ba∏kanach, a Hiszpania – „zdobyç Angli´”. Mi-
sja to tryb dla graczy, którzy lubià spróbowaç
czegoÊ przypadkowego, choç równie˝ stano-
wiàcego wyzwanie.
bie wieloosobowym nie mo˝na czasowo
powstrzymaç pewnych wydarzeƒ, tak jak
w trybie pojedynczym. Nie da si´ tak˝e zmie-
niç szybkoÊci gry po jej uruchomieniu.
W trybie wieloosobowym ograniczona jest
równie˝ mo˝liwoÊç wstrzymania rozgrywki.
Po wybraniu opcji Pauza, gra zatrzymuje si´
z dziesi´ciosekundowym opóênieniem. Pozo-
stali gracze mogà wznowiç gr´ po up∏ywie
30 sekund.
Typy po∏àczeƒ
Sieç lokalna – Wyszukuje automatycznie Two-
jà sieç lokalnà. Mo˝esz wtedy przy∏àczyç si´ do
gry lub zostaç gospodarzem nowej.
Valkyrienet – Mo˝esz tutaj poznaç innych
graczy i wymieniaç z nimi opinie, przy∏àczyç
si´ do ich gier lub zostaç gospodarzem w∏asnej.
Internet – Aby przy∏àczyç si´ do gry, mu-
sisz znaç adres IP gospodarza. W∏asny adres IP
mo˝esz sprawdziç, korzystajàc z poni˝szej in-
strukcji. Pami´taj, ˝e jeÊli nie masz sta∏ego po-
∏àczenia, Twój adres IP najprawdopodobniej
TRYB WIELOOSOBOWY
Aby w tej samej grze mog∏o uczestniczyç kilku
graczy, potrzebne jest szybkie po∏àczenie z in-
ternetem – co najmniej 512 Kb/s i protokó∏
TPC/IP. O scenariuszu nowej gry, jej szybkoÊci
i warunkach zwyci´stwa decyduje prowadzà-
cy. Równie˝ on zapisuje gr´. Pami´taj, ˝e wtry-
4
204067377.005.png
b´dzie zmienia∏ si´ przy ka˝dym kolejnym
∏àczeniu z Internetem.
Mapa polityczna
Dost´pna po klikni´ciu na ikonie w kszta∏cie
flagi. Ka˝de paƒstwo oznaczone jest innym ko-
lorem. JeÊli umieÊcisz kursor na jakimÊ paƒ-
stwie, pojawi si´ okno z krótkim opisem sytu-
acji dyplomatycznej. Prowincje oznaczone ma-
∏à tarczà z herbem Twojego kraju to Twoje
rdzenne prowincje.
Sprawdzanie adresu IP
1. Upewnij si´, ˝e jesteÊ po∏àczony zInternetem.
2. W menu Start wybierz Uruchom.
Win95/98/Me
3. Wpisz winipcfg ikliknij OK. Na ekranie po-
jawi si´ Twój adres IP.
Win2000/NT
4. Wpisz cmd i kliknij OK.
5. Wpisz w nowym oknie ipconfig i naciÊnij
ENTER. Na ekranie pojawi si´ Twój adres IP.
OGLÑDANIE ÂWIATA
JesteÊ przywódcà paƒstwa, a dok∏adnie rzecz
bioràc, jesteÊ tym paƒstwem. Wszystkie pro-
wincje w granicach kraju nale˝à do Ciebie.
Masz równie˝ do dyspozycji jednostki wojsko-
we (przedstawione za pomocà ˝o∏nierzyków)
i floty (przedstawione za pomocà okr´cików),
które mo˝esz przemieszczaç na mapie. Klikajàc
na danej prowincji uzyskasz dost´p do informa-
cji w Oknie Informacji z lewej strony ekranu.
Tutaj mo˝esz tworzyç jednostki wojskowe i flo-
ty, wzbogacaç infrastruktur´ swojego paƒstwa
oraz wiele innych rzeczy. Dok∏adniejsze infor-
macje na temat tego, co i jak mo˝esz zrobiç,
znajdziesz w dalszej cz´Êci instrukcji.
Mapa ekonomiczna
Dost´pna po klikni´ciu na ikonie w kszta∏cie
monety. Pokazuje g∏ówne zasoby ka˝dej pro-
wincji. Im ciemniejszy jest zielony kolor, tym
bogatsza prowincja. Klikajàc na prowincji wy-
Êwietlisz wszystkie prowincje o tych samych
zasobach. JeÊli wybierzesz w∏asnà prowincj´
lub klikniesz na ikonie zasobów w oknie pro-
wincji, uzyskasz informacj´ o odpowiednich
zasobach.
Mapa religijna
Dost´pna po klikni´ciu na ikonie w kszta∏cie
misjonarza. Uzyskasz tu informacje o religii
paƒstwowej ka˝dego paƒstwa i o prowincjach,
w których wyznaje si´ religi´ innà ni˝ paƒ-
stwowa. Poszczególne religie oznaczone sà
ró˝nymi kolorami. JeÊli masz prowincj´, której
mieszkaƒcy wyznajà odmiennà religi´ i dyspo-
nujesz wolnym misjonarzem, mo˝esz go tam
wys∏aç, aby podjà∏ prób´ nawrócenia.
Na tej mapie mo˝esz równie˝ zobaczyç
kraje wchodzàce w sk∏ad Âwi´tego Cesarstwa
Rzymskiego (patrz rozdzia∏ „Wypadki i wyda-
rzenia specjalne”).
WIDOKI MAPY
Gra toczy si´ na mapie Êwiata. Na tej mapie nie
mo˝esz zobaczyç wszystkiego naraz, a jedynie
prowincje oraz strefy morskie znane Twemu
krajowi. Musisz badaç nieznane obszary, aby
zdobywaç informacje. Masz do wyboru kilka
ustawieƒ mapy, które wybierasz wzale˝noÊci od
rodzaju informacji, jakie chcesz z niej odczytaç.
Mapa dyplomatyczna
Dost´pna po klikni´ciu na ikonie w kszta∏cie
pióra i listu. Mo˝esz tu sprawdziç swoje sto-
sunki z zagranicà. Kliknij na prowincji innego
kraju, uzyskasz informacje dotyczàce polityki
zagranicznej danego kraju. Kolor czerwony
oznacza paƒstwa wrogie lub takie, wobec któ-
rych masz uzasadniony powód, do wypowie-
dzenia wojny (casus belli). Kolor zielony ozna-
cza paƒstwa przyjazne. Pami´taj, by korzystaç
z tej mapy wtedy, gdy chcesz przeprowadziç
akcje dyplomatyczne.
Mapa zwyk∏a
Dost´pna po klikni´ciu na ikonie w kszta∏cie
drzewa. Widok standardowy, który nazywamy
zwyk∏à mapà, przedstawia prowincj´, jej na-
zw´, ukszta∏towanie terenu, miasta, kolonie
i punkty handlowe oraz aktualnà por´ roku.
Pokazuje tak˝e granice paƒstw. W strefach
morskich mo˝esz równie˝ przyjrzeç si´ warun-
kom pogodowym.
5
204067377.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin