Metoda_projektów_Poradnik_dla_nauczycieli_i_dyrektorów_gimnazjów.pdf

(2065 KB) Pobierz
Microsoft Word - poradnikMZ po red[2].doc
384280368.001.png
RozporzĢdzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010r. zmieniajĢce
rozporzĢdzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r.
oooooo oo
onakþada na szkoþy gimnazjalne obowiĢzek stworzenia
uczniom warunkw do wykonania projektw edukacyjnych. Zgodnie z art. 21a tego
RozporzĢdzenia áÈprojekt edukacyjny jest zespoþowym, planowym dziaþaniem uczniw,
majĢcym na celu rozwiĢzanie konkretnego problemu, z zastosowaniem rŇnorodnych metod.
Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespþ uczniw pod opiekĢ nauczyciela i obejmuje
nastħpujĢce dziaþania:
1) wybranie tematu projektu;
2) okreĻlenie celw projektu i zaplanowanie etapw jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych dziaþaı;
4) publiczne przedstawienie rezultatw projektu.Ñ
ZachħcajĢc nauczycieli gimnazjum do wdraŇania projektw edukacyjnych jako
waŇnego wydarzenia w szkole, warto przytoczyę sþowa prof. M.S. Szymaıskiego z jego
ksiĢŇki áO metodzie projektwÑ, ktre opisujĢ stosowanie metody projektw w niemieckich
szkoþach: áÈooo
o o o o o o
oooooo
o
áTydzieı projektwÑ to oczywiĻcie jedno z wielu moŇliwych rozwiĢzaı
organizacyjnych wykorzystania metody projektw w szkole. WaŇna jest jednak odpowiedŅ na
pytanie, co zrobię, aby wykonywanie projektw edukacyjnych przez uczniw gimnazjum
stanowiþo dla nich atrakcyjne dziaþanie, inspirowaþo do rozpoczħcia i zakoıczenia projektu,
Ňeby áwciĢgnħþo ich bez resztyÑ i byþo znaczĢcym przeŇyciem edukacyjnym dla mþodych
ludzi. Jak powinna byę przygotowana szkoþa do tego nowego wyzwania, jak majĢ byę
przygotowani nauczyciele, pod ktrych kierunkiem uczniowie bħdĢ wykonywaę projekty.
W koıcu, jakie muszĢ byę speþnione minimalne warunki w organizacji procesu ksztaþcenia
w gimnazjum, aby podejmowane przez uczniw dziaþania byþy projektem edukacyjnym. Na te
M.S. Szymaıski: O metodzie projektw. Wydawnictwo Akademickie áņakÑ, Warszawa 2000. str. 7-8
2
1
i wiele innych pytaı sprbujemy odpowiedzieę w poradniku metodycznym prezentujĢcym
metodħ projektw.
Pierwsza czħĻę opracowania poĻwiħconego metodzie projektw w gimnazjum zawiera
praktyczne uwagi metodyczne dotyczĢce wdraŇania projektw edukacyjnych w czterech
etapach: przygotowania projektu, jego realizacji, publicznego przedstawienia rezultatw
projektu oraz ich oceny i monitorowania. W poradniku opisano rŇne rozwiĢzania
metodyczne wpisujĢce siħ w metodħ projektw. Zawarto rwnieŇ wiele praktycznych uwag,
ktre powinny pomc Paıstwu w budowaniu wþasnego warsztatu pracy i strategii realizacji
projektw w szkole. Dla nauczycieli wykorzystujĢcych juŇ w praktyce metodħ projektw
zawarte informacje i uwagi pozwolĢ bez wĢtpienia udoskonalię i usystematyzowaę
podejmowane dziaþania. JeŇeli jednak metoda projektw dotĢd nie byþa szeroko
wykorzystywana w szkole i nauczyciele wraz z uczniami bħdĢ stawiaę pierwsze kroki na tej
ciekawej ĻcieŇce dziaþaı dydaktycznych, proponowane rozwiĢzania pomogĢ zorganizowaę
pracħ uczniw nad projektami. NaleŇy przyjĢę, Ňe nie wszystko za pierwszym razem moŇe siħ
udaę, ale warsztat pracy nauczyciel buduje w trakcie podejmowanych dziaþaı, zatem istotne
jest, aby po pierwszym roku realizacji projektw przeprowadzię wnikliwĢ analizħ
i zastanowię siħ, co naleŇy zmienię, aby wykonywane przez uczniw projekty zbliŇaþy siħ do
przedstawionych zaþoŇeı. W zaþĢcznikach zamieszczonych na koıcu czħĻci pierwszej znajdĢ
Paıstwo przykþadowe dokumenty wypracowywane przez uczniw podczas wykonywania
projektw oraz narzħdzia sþuŇĢce do monitorowania i oceny, ktre moŇna wykorzystaę
w pracy z uczniami lub na ich podstawie stworzyę wþasne, dostosowane do wybranego przez
szkoþħ sposobu wdraŇania i dokumentowania projektw gimnazjalnych.
W drugiej czħĻci poradnika zamieszczono krtkĢ informacjħ o genezie metody
projektw, ukazujĢcĢ jednoczeĻnie podstawowe cele, jakie stawiali sobie jej prekursorzy
ponad 100 lat temu w Stanach Zjednoczonych, opis wyznacznikw, ktre muszĢ byę
speþnione, aby mwię o projekcie edukacyjnym, rodzaje projektw, ze szczeglnym
wskazaniem, jakie projekty najbardziej wpisujĢ siħ w dziaþania zwiĢzane z realizacjĢ projektu
gimnazjalnego, oraz informacje zwiĢzane z ksztaþtowaniem kompetencji kluczowych uczniw
poprzez wdraŇanie metody projektw. Zwrcono rwnieŇ uwagħ na zmianħ roli nauczycieli
prowadzĢcych projekty edukacyjne, porwnujĢc te dziaþania z dziaþaniami nauczyciela
w tradycyjnym ksztaþceniu, oraz podkreĻlono dĢŇenie do wspierania samodzielnoĻci
i innowacyjnoĻci uczniw wykonujĢcych projekty. Projekt gimnazjalny jest z zaþoŇenia
projektem zespoþowym, zatem sporo miejsca poĻwiħcono wspþpracy w zespole, jak rwnieŇ
3
zespoþowemu rozwiĢzywaniu problemw, poniewaŇ projekt gimnazjalny to dziaþanie
polegajĢce na rozwiĢzaniu problemu postawionego w temacie projektu.
W literaturze pedagogicznej metoda projektw definiowana jest w rŇny sposb.
Niektrzy uwaŇajĢ, Ňe jest to jedna z wielu metod ksztaþcenia, inni natomiast, Ňe jest to
strategia postħpowania dydaktycznego.
Wedþug autorw Nowego Sþownika Pedagogiki Pracy 2 :
s
ss
s
s
s s
sss
s
ssss
ss
Zanim zaprezentujemy Paıstwu propozycje rozwiĢzaı metodycznych w poszczeglnych
fazach wdraŇania metody projektw, pragniemy podkreĻlię, Ňe
s ss s
PamiħtajĢc o tym, nie naleŇy jednak zapominaę o podstawowym celu, dla ktrego
2 T.W. Nowacki, K. Korabinowska-Nowacka, B. Baraniak: Nowy Sþownik Pedagogiki Pracy, Wydawnictwo
WyŇszej Szkoþy Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Warszawa 1999, str. 130
4
384280368.002.png
metoda projektw zostaþa tak szeroko i obligatoryjnie wprowadzona do gimnazjum Î o
ksztaþtowaniu u uczniw postaw sprzyjajĢcych ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i
spoþecznemu, takich jak: uczciwoĻę, wiarygodnoĻę, odpowiedzialnoĻę, wytrwaþoĻę, poczucie
wþasnej wartoĻci, szacunek dla innych ludzi, ciekawoĻę poznawcza, kreatywnoĻę,
przedsiħbiorczoĻę, kultura osobista, gotowoĻę do uczestnictwa w kulturze, podejmowania
inicjatyw oraz pracy zespoþowej.
Wykonywanie zadaı projektowych moŇna podzielię na cztery fazy:
s
W kaŇdej ze wskazanych faz moŇna wyrŇnię konkretne dziaþania podejmowane przez
nauczycieli i uczniw. Trzeba jednak zdawaę sobie sprawħ, Ňe
s s s KaŇdy nauczyciel, ktry
decyduje siħ na wþĢczenie metody projektw do swojego warsztatu pracy, powinien
potraktowaę wskazwki indywidualnie i zaadaptowaę je do potrzeb swojego przedmiotu,
rodzaju projektu i obszaru dziaþania, a takŇe wieku, przygotowania i moŇliwoĻci
percepcyjnych uczniw oraz celw, jakie dziħki wykorzystaniu metody projektw chce
osiĢgnĢę.
s
Wybr zagadnienia do realizacji
z wykorzystaniem metody projektw na
podstawie analizy celw ksztaþcenia
i ewentualnych moŇliwoĻci podejmowania
dziaþaı miħdzyprzedmiotowych
Fazy wdraŇania metody projektw zaprezentowano, wykorzystujĢc koncepcjħ zamieszczonĢ w opracowaniu
A. Mikina, B. ZajĢc: Jak wdraŇaę metodħ projektw? Poradnik dla nauczycieli i uczniw gimnazjum, liceum i
szkoþy zawodowej. Oficyna Wydawnicza áImpulsÑ Krakw, 2006. OpisujĢc czynnoĻci nauczycieli i uczniw w
poszczeglnych fazach wdraŇania metody projektw, wykorzystano rwnieŇ materiaþy zamieszczone na
www.ceo.org.pl oraz opisane przez M.S. Szymaıskiego (O metodzie projektw. Wydawnictwo Akademickie
áņakÑ, Warszawa 2000) rozwiĢzania zaczerpniħte z niemieckich szkþ.
5
3
384280368.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin