Maj 2006.pdf
(
643 KB
)
Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MBI-R1A1P-062
EGZAMIN MATURALNY
Z BIOLOGII
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 120 minut
ARKUSZ II
MAJ
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron (zadania
30 – 57). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz czytelnie w miejscu na to przeznaczonym
przy każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nieużywaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z ołówka i gumki
(wyłącznie do rysunków) oraz linijki.
7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z biologii
Zadanie 30.
(1 pkt)
W cyklu komórkowym wyróżniamy fazę podziału oraz okres międzypodziałowy (interfazę).
Interfaza trwa dłużej niż mitoza, a w jej przebiegu możemy wyodrębnić charakterystyczne
fazy G
1
, S, G
2
.
Dobierz opisy do procesów zachodzących w fazach G
1
, S, G
2
.
mitoza
Opis I
W tej fazie zachodzi replikacja DNA.
Opis II
W tej fazie ilość DNA jest podwojona.
faza S
Opis III
W tej fazie ilość DNA jest na poziomie 2c.
Faza
Numer opisu
G
1
S
G
2
Zadanie 31.
(2 pkt)
Poniższy rysunek przedstawia schematycznie budowę mitochondrium, w którym zachodzi
m.in. proces oddychania wewnątrzkomórkowego.
Podaj nazwy struktur oznaczonych na schemacie jako X oraz Y i podaj, jakie etapy
oddychania komórkowego zachodzą w ich obrębie.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Arkusz II
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
3
Zadanie 32. (
2 pkt
)
Węglowodany to grupa różnorodnych związków organicznych. Wyróżniamy wśród nich
m.in. monosacharydy (cukry proste) i polisacharydy (cukry złożone, zawierające więcej niż
10 cząsteczek monosacharydów). Różnią się one właściwościami np. rozpuszczalnością
w wodzie i, co się z tym wiąże, pełnioną w komórce funkcją.
Uzupełnij poniższą tabelę wpisując odpowiednie przykłady węglowodanów oraz określ
ich rozpuszczalność w wodzie i podstawową funkcję pełnioną w komórce lub
organizmie.
Grupa
węglowodanów
Przykład
(nazwa związku)
Rozpuszczalność
w wodzie
(słaba / dobra)
Funkcja w komórce lub
organizmie
(strukturalna / energetyczna /
zapasowa / regulacyjna)
monosacharydy
polisacharydy
Zadanie 33. (
3 pkt
)
U niektórych słodkowodnych protistów, np. pantofelków występują tzw. wodniczki tętniące,
które zbierają wodę z wnętrza komórki i wypompowują ją na zewnątrz. Pulsowanie
wodniczek tętniących łatwo zaobserwować w mikroskopie optycznym.
Zaplanuj doświadczenie pozwalające rozwiązać problem badawczy:
Czy częstotliwość pulsowania wodniczek tętniących u pantofelków zależy od stężenia NaCl
w ich środowisku zewnętrznym?
Do dyspozycji masz: mikroskop, akwarium z hodowlą pantofelków, zlewki, szkiełka
podstawowe, zakraplacz, 1% roztwór NaCl, wodę destylowaną.
W planie doświadczenia uwzględnij:
−
próbę kontrolną,
−
próbę badawczą,
−
sposób uzyskiwania wyników.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
30.
31.
32.
33.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
1
2
2
3
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z biologii
Zadanie 34. (
2 pkt
)
Komórki żywych organizmów są bardzo różnorodne. Poniższe rysunki przedstawiają
komórkę bakteryjną (A) oraz roślinną (B).
Podaj nazwy dwóch widocznych na rysunkach struktur wspólnych dla obu komórek
i zaznacz je na rysunkach.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 35.
(1 pkt
)
Poniższe zdania zawierają informacje o fazie fotosyntezy niezależnej od światła.
Zaznacz zdanie zawierające błędną informację i uzasadnij swój wybór.
1.
Reakcje niezależne od światła przebiegają w stromie chloroplastów.
2.
Faza niezależna od światła, czyli tzw. cykl Calvina, składa się z trzech etapów –
karboksylacji, redukcji i regeneracji.
3.
W stromie chloroplastów, w wyniku cyklu przemian CO
2
zostaje przekształcony
w produkt fotosyntezy.
4.
W procesie redukcji dwutlenku węgla wykorzystywane są produkty fazy świetlnej – ATP
i NADP.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Arkusz II
Egzamin maturalny z biologii
Arkusz II
5
Zadanie 36. (
2 pkt
)
Glikoliza jest powszechnym szlakiem metabolicznym zachodzącym w cytoplazmie komórek
wszystkich żywych organizmów.
Wypisz z poniższego schematu trzy substraty oraz trzy produkty procesu glikolizy.
substraty glikolizy:
.....................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................
Zadanie 37.
(1 pkt)
Chemosynteza jest formą asymilacji CO
2
, dla której źródłem energii są procesy utleniania,
najczęściej związków nieorganicznych. Mimo, iż bakterie chemosyntetyzujące nie są
głównymi producentami masy organicznej, odgrywają jednak dużą rolę w ekosystemach
wodnych i lądowych.
Przedstaw na dowolnym przykładzie bakterii chemosyntetyzujących ich znaczenie
w przyrodzie.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
34.
35.
36.
37.
Wypełnia
egzaminator!
Maks. liczba pkt
2
1
2
1
Uzyskana liczba pkt
produkty glikolizy:
Plik z chomika:
free15
Inne pliki z tego folderu:
Materiał ćwiczeniowy Styczeń 2014 OKE POZNAŃ.pdf
(1396 KB)
Materiał ćwiczeniowy Styczeń 2013 OKE POZNAŃ klucz.pdf
(8745 KB)
Wstępny (czerwiec) 2013.pdf
(1671 KB)
Wstępny (czerwiec) 2013 klucz.pdf
(281 KB)
Maj 2013 klucz.pdf
(608 KB)
Inne foldery tego chomika:
!Wszystkie zadania maturalne razem! Wersja powiększona
#BIOLOGIA
¡Uno, dos, tres...ya! 1_cd
¡Uno, dos, tres...ya! 2_cd
A2_Las claves del nuevo DELE_cd
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin