Gaz-łupkowy.pdf

(393 KB) Pobierz
681064085 UNPDF
INICJATYWA CK
LOBBING PRZECIW WYDOBYCIU GAZU ŁUPKOWEGO W UE – WNIOSKI DLA POLSKI
Eksploatacja gazu z pokładów łupkowych to szansa dla Polski na
uniezależnienie się od zewnętrznych dostaw tego surowca i na czerpanie
korzyści z jego sprzedaży. Jednakże w Europie wzmaga się krytyka tej
technologii, a w ramach debaty na ten temat argumenty merytoryczne mieszają
się z ideologicznymi. Angażują się w nią grupy interesu, którym na rękę byłoby
ograniczenie lub uniemożliwienie wydobycia gazu łupkowego
w Polsce. Waldemar Pawlak stwierdził w lipcu tego roku, że ,,są różne interesy i
będzie można obserwować, które kraje europejskie będą miały zbieżne interesy
z interesami na przykład rosyjskimi w zakresie gazu łupkowego”. Analiza
argumentacji lobby antyłupkowego pozwala sformułować wnioski dotyczące
działania polskich instytucji publicznych, które mogą pomóc
w obronie raczkującego polskiego sektora wydobycia tego rodzaju surowca.
Wzrost zainteresowania problematyką gazu łupkowego w UE
5 kwietnia 2011 roku amerykańska agencja rządowa Energy Information
Administration (EIA) opublikowała raport pt. „World Shale Gas Resources: An Initial
Assessement of 14 Regions Outside the United States” („Światowe złoża gazu
łupkowego: wstępna ocena 14 regionów poza USA” - tłum. aut.), który odbił się
szerokim echem w polskich mediach. Wedle amerykańskich badań Polska posiada
największe złoża gazu łupkowego w Europie i jedne z największych na świecie,
plasując się na 11. miejscu po Chinach, USA, Argentynie, Meksyku, RPA, Australii,
Kanadzie, Libii, Algierii i Brazylii. EIA podaje, że Polska dysponuje ok. 5,3 bln m 3
surowca. Polskie złoża łupków oceniane są przez Amerykanów jako technicznie
możliwe do wydobycia. Łupki w Polsce zlokalizowane są w trzech basenach:
Bałtyckim, Podlaskim i Lubelskim, spośród których pierwszy i ostatni mają najlepsze
rokowania pod względem eksploatacji.
Dyskusje na temat gazu łupkowego w Polsce rozpoczęły się na długo po
opublikowaniu amerykańskiego raportu. Gaz łupkowy stał się jednym z głównych
tematów, poruszanych w czasie prezydenckiej kampanii wyborczej w 2010 r.
Jednakże dokument EIA okazał się przełomowy, ponieważ w naukowy sposób
potwierdził, że Polska posiada największe złoża, potencjalnie gotowego do
Raport EBE/Inicjatywa CK
przygotowany przez: Wojciech Jakóbik, Paweł Kowal, Bartosz Marcinkowski, Piotr Rapkowski, Kamil Zając
w w w . p a w e l k o w a l . p l w w w . e b e . o r g . p l w w w . f a c e b o o k . c o m / p a w e l k o w a l p l
681064085.012.png 681064085.013.png 681064085.014.png
INICJATYWA CK
LOBBING PRZECIW WYDOBYCIU GAZU ŁUPKOWEGO W UE – WNIOSKI DLA POLSKI
eksploatacji gazu łupkowego w Europie. Na łamach „Naszego Dziennika”1 prof.
Mariusz Orion-Jędrysek − pracownik naukowy w Zakładzie Geologii Stosowanej
i Geochemii Uniwersytetu Wrocławskiego, były podsekretarz stanu i główny geolog
kraju w latach 2005-2007 − alarmował, że polskie zasoby geologiczne są
nieodpowiednio zabezpieczone przed rabunkową eksploatacją, a rząd poświęca zbyt
mało uwagi kwestii gazu łupkowego.
Po opublikowaniu raportu EIA przybrał na sile trwający już wcześniej lobbing
środowisk ekologicznych przeciwko wydobyciu gazu łupkowego. Z drugiej strony,
polscy i amerykańscy politycy i przemysłowcy starają się przekonać opinię publiczną
do łupków, organizując spotkania dotyczące tego sposobu pozyskiwania gazu.
W dniach 28-29 marca br. PKN Orlen wraz z Energy and Geoscience Institute
University of Utah i Schlumberger Innovation Center zorganizowali konferencję, na
której omawiano perspektywy wydobycia gazu łupkowego w Polsce – gościem był
m.in. premier Donald Tusk. 11 i 12 maja br. odbyła się w Warszawie konferencja
„The Poland – U.S. Energy Roundtable”, podczas której dyrektor Departamentu
Gazu i Ropy Ministerstwa Gospodarki, Maciej Kaliski, przestrzegał przed
wzrastaniem antyłupkowych nastrojów w Europie i Rosji. Większe zainteresowanie
tematyką wśród europejskich polityków i społeczeństw (protesty we Francji,
optymizm
w Polsce), nie oznacza bynajmniej, że przyszłość gazu łupkowego jest niezagrożona.
Przeciwnie – aktywizacja ekologów wysuwających przeciw łupkom coraz więcej
argumentów sprawia, że posiadające złoża państwa oraz organa Unii Europejskiej,
którym zależy na implementacji „zielonej energii”, mogą stworzyć legislacyjne bariery
dla tej innowacyjnej metody pozyskiwania gazu ziemnego.
Rozbudowa arsenału argumentów przeciw łupkom
O ile do niedawna przeciwnicy wydobycia gazu łupkowego koncentrowali się
wyłącznie na jego ekologicznym aspekcie, o tyle w ostatnim czasie ich argumentacja
zyskała nowe wymiary. Argumenty przeciwników łupków można już
podzielić na cztery grupy: ekologiczną, ekonomiczną,
społeczną i prawną. Środowiska ekologiczne skupiają się w swej krytyce
głównie na rzekomej szkodliwości metody szczelinowania hydraulicznego. Ekolodzy
powołują się na film dokumentalny Josha Foxa „Gasland” („Kraj gazem płynący”),
który w złym świetle przedstawia wpływ łupków na społeczności żyjące w pobliżu
miejsc eksploatacji.
Najpopularniejszą grupę argumentów osób nieprzychylnie nastawionych do
łupków stanowią a r g u m e n t y e k o l o g i c z n e , które wpłynęły już na decyzje
poszczególnych rządów. W marcu 2011 r. protesty ekologów we Francji skłoniły
premiera François Fillona do ogłoszenia czasowego moratorium na wydobycie gazu
1 M. Orion-Jędrysek, Gaz łupkowy poza kontrolą, www.naszdziennik.pl, 14.10.2011
Raport EBE/Inicjatywa CK
przygotowany przez: Wojciech Jakóbik, Paweł Kowal, Bartosz Marcinkowski, Piotr Rapkowski, Kamil Zając
w w w . p a w e l k o w a l . p l w w w . e b e . o r g . p l w w w . f a c e b o o k . c o m / p a w e l k o w a l p l
681064085.015.png 681064085.001.png 681064085.002.png
INICJATYWA CK
LOBBING PRZECIW WYDOBYCIU GAZU ŁUPKOWEGO W UE – WNIOSKI DLA POLSKI
łupkowego. W maju niższa izba francuskiego parlamentu zakazała prowadzenia
wydobycia gazu łupkowego metodą szczelinowania hydraulicznego z obawy przed
zatruciem wód gruntowych. 9 maja br. Jacek Winiarski, rzecznik Greenpeace
w Polsce powiedział: „Do odwiertów wpompowywana jest duża ilość wody
z dodatkiem specjalnych chemikaliów. Prowadzi to do zanieczyszczenia wody pitnej.
Greenpeace nie jest przeciwny gazowi, bo uważamy go za paliwo przejściowe
w drodze od paliw kopalnych do OZE. Jednak kluczową kwestią w przypadku łupków
będzie to, jak technologia wydobycia będzie wpływała na środowisko naturalne.
Metoda z USA jest dla nas zła”2. 17 maja 2011 roku w piśmie „Proceedings of the
National Academy of Sciences” (prestiżowy tytuł Amerykańskiej Akademii Nauk)
pojawił się artykuł na temat zanieczyszczenia wody przez wydobycie łupków: autorzy
twierdzą, że w przydomowych studniach mieszkańców okolic wydobycia znaleźli
duże stężenie metanu – 64 miligramy na litr (norma to 1 mg). Ich zdaniem powoduje
to wzrost ryzyka wybuchu, ponieważ taka woda jest łatwopalna. Winą za to obarczyli
metodę szczelinowania hydraulicznego3.
Po publikacji amerykańskiego raportu nt. łupków rozmaite grupy zaczęły
wysuwać a r g u m e n t y e k o n o m i c z n e, podające w wątpliwość opłacalność
wydobycia gazu z łupków. Część argumentów ekonomicznych opiera się na
fałszywych przesłankach ekologicznych – wedle nich pokrycie strat związanych ze
zniszczeniem krajobrazu, zatruciem mieszkańców i wód gruntowych w efekcie
wymaga nakładów finansowych przewyższających zyski ze sprzedaży gazu
łupkowego. 6 kwietnia 2011 roku dyrektor Greenpeace Russia, Vladimir Chuprov,
powiedział wprost, że wydobycie gazu łupkowego jest nieopłacalne. Podkreślił, że
łupki wymagają dużych inwestycji i zaawansowanych technologii, a ich
konkurencyjność na rynku energetycznym stoi wciąż pod znakiem zapytania 4 .
26 czerwca br. dziennik „New York Times”, powołując się na listy pracowników
koncernów energetycznych, wskazał, że wydobycie gazu łupkowego jest „w zasadzie
nieopłacalne”. NYT przedstawia wydobycie gazu łupkowego jako bardzo kosztowne
przedsięwzięcie, w którym koszt wydobycia przewyższa zysk ze sprzedaży gazu5.
Coraz większe znaczenie zyskują również a r g u m e n t y o c h a r a k t e r z e
społecznym – wskazuje się na niechętny stosunek lokalnych społeczności do
łupków oraz zachwianie równowagi krajobrazowej i destrukcję fauny i flory
w regionach eksploatowania złóż łupków. 22 marca 2011 r. podczas spotkania
mieszkańców Niestkowa zdecydowana większość z 30 obecnych zagłosowała
przeciw wydobyciu gazu łupkowego w okolicy. „Nie po to kupowaliśmy za duże
2 Czy wydobycie łupków zaszkodzi środowisku naturalnemu? Darek Malinowski, www.gazownictwo.wnp.pl, 28.07.2011
3 S. G. Osborn, A. Vengosh, N. R. Warner, R. B. Jackson, Methane contamination of drinking water accompanying gas -well
drilling and hydraulic fracturing, „Proceedings of the National Academy of Sciences” 17.05.2011, t. 108, nr 20.
4 Experts skeptical over commercial benefits of shale gas extraction, http://en.rian.ru/business/20100406/158452243.html,
03.08.2011
5 Documents: Leaked Industry E-mails and Reports, www.nytimes.com, 28.07.2011
Raport EBE/Inicjatywa CK
przygotowany przez: Wojciech Jakóbik, Paweł Kowal, Bartosz Marcinkowski, Piotr Rapkowski, Kamil Zając
w w w . p a w e l k o w a l . p l w w w . e b e . o r g . p l w w w . f a c e b o o k . c o m / p a w e l k o w a l p l
681064085.003.png 681064085.004.png 681064085.005.png
INICJATYWA CK
LOBBING PRZECIW WYDOBYCIU GAZU ŁUPKOWEGO W UE – WNIOSKI DLA POLSKI
pieniądze działki i budowaliśmy domy na wsi, aby teraz zabierano nam ciszę i spokój.
Jeśli chcecie zarabiać na wydobyciu gazu, to róbcie to w miejscach, gdzie nie
mieszkają ludzie” − wypowiedź mieszkańca Niestkowa, gdzie trwają prace
poszukiwawcze koncernów energetycznych6. Inny przykład: jak podaje
„Rzeczpospolita”, zdaniem amerykańskich ekologów obywatele USA są „pozbawieni
dostępu do informacji na temat toksycznych substancji używanych podczas
wydobycia” 7 .
W debacie o wykorzystaniu złóż gazu łupkowego mogą także zostać
wykorzystane argumenty prawne. Kolejnym bowiem problemem, jaki stoi przed
eksploatacją polskich łupków, jest p o l s k i e p r a w o g e o l o g i c z n e
i górnicze. Michał Szubski, prezes PGNiG, wskazuje, że stwarzające wiele
utrudnień inwestorom polskie prawo może być istotnym ograniczeniem dla
wykorzystania polskiego potencjału: „Trzeba rozwiązać problem cenotwórstwa, czyli
urzędowego ustalania ceny gazu, ponieważ potrzebna jest nam zdolność
generowania kapitału na rozwój. Jeśli to się nie uda, będziemy zmuszeni ograniczyć
inwestycje” 8 .
Jak widać, argumenty przeciwników wydobycia gazu łupkowego ogniskują się
na kilku związanych z nim płaszczyznach. Ustawodawstwo antyłupkowe może tym
samym zyskać fundamenty, niezwiązane tylko z ochroną środowiska naturalnego.
Polska, stojąc na straży swoich interesów ekonomicznych, powinna dążyć do
specjalnej legislacji, uwzględniającej wszystkie powyższe czynniki.
Lobby antyłupkowe – Unia Europejska
Na zamówienie Komisji ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego oraz
Bezpieczeństwa Żywnościowego Parlamentu Europejskiego (European Parliament’s
Committee on Environment, Public Health and Food Safety – ENVI) 9 powstał raport
na temat eksploatacji gazu ze złóż łupkowych. Został on sporządzony przez
Wuppertal Institute for Climate, Environment and Energy oraz agencję doradczą
Ludwig-Boelkow-Systemtechnik GmbH. Autorzy tekstu „Wpływ wydobycia gazu
łupkowego i łupków bitumicznych na środowisko oraz ludzkie zdrowie” mają wiele
zastrzeżeń co do funkcjonowania prawa górniczego w Europie. Nawołują do
ponownej oceny kwestii związanych ze zmianami klimatycznymi, przejściem do
zrównoważonego systemu energetycznego, które są dla Unii Europejskiej
priorytetami. Zachęcają również do zastanowienia się nad zwiększeniem udziału
6 Z. Marecki, Mieszkańcy Niestkowa nie chcą, aby wydobywano tu gaz łupkowy, www.gp24.pl, 1.07.2011
7 Ekolodzy krytykują gaz łupkowy, www.rp.pl, 21.07.2011
8 Prawo kontra łupki, www.wprost.pl, 2.06.2011
9 Stefan Lechtenboehmer, Matthias Altmann, Sofia Capito, Zsolt Matra, Werner Weindorf, Werner Zittel, Impacts of shale gas
and shale oil extraction on the environment and on human health, Bruksela 2011
Raport EBE/Inicjatywa CK
przygotowany przez: Wojciech Jakóbik, Paweł Kowal, Bartosz Marcinkowski, Piotr Rapkowski, Kamil Zając
w w w . p a w e l k o w a l . p l w w w . e b e . o r g . p l w w w . f a c e b o o k . c o m / p a w e l k o w a l p l
681064085.006.png 681064085.007.png 681064085.008.png
INICJATYWA CK
LOBBING PRZECIW WYDOBYCIU GAZU ŁUPKOWEGO W UE – WNIOSKI DLA POLSKI
społeczeństwa w dyskusji w dziedzinie górnictwa na poziomie lokalnym
i regionalnym.
Według twórców dokumentu, stosowanie technologii do wydobywania gazu
z łupków wiąże się z nieuniknionym wpływem na środowisko, z wysokim ryzykiem
poniesienia szkód ekologicznych. Ryzyko wypadków zwiększa się wraz ze wzrostem
presji gospodarczej (złe użytkowanie w celu obniżenia kosztów i czasu produkcji), co
może powodować np. zanieczyszczenie wód gruntowych przez niewykryte przecieki.
Obecne ramy legislacyjne Unii Europejskiej przewidują oddziaływanie kopalni na
środowisko dopiero wtedy, gdy tempo produkcji przekracza wartość 500 000 m 3 na
dzień – według autorów limit ten jest zbyt wysoki. Władze lokalne i regionalne
powinny mieć prawo do wyłączenia obszarów wrażliwych (jak np. strefy ochronne
ujęć wody pitnej, wsie, grunty orne itp.), a także prawo do decydowania o zakazie lub
licencjonowaniu działań związanych z kruszeniem hydraulicznym na swoim
terytorium; brakuje analizy obecnych procedur przyznawania koncesji na
poszukiwanie oraz eksploatację złóż ropy i gazu.
W raporcie zwrócono uwagę, że zapotrzebowanie na gaz w Europie będzie
wzrastać i jedyną alternatywą dla pozyskiwania go drogą dostaw z Rosji może być
gaz łupkowy. Dokument wskazuje, że od kilku lat europejska produkcja gazu
ziemnego gwałtownie spada i przewiduje jej dalszy spadek o kolejne 30 lub więcej
procent do 2035 roku. Europejski popyt na gaz będzie narastał do 2035 roku, import
tego surowca będzie nadal się zwiększał. Zdaniem autorów raportu jest bardzo
wątpliwe, czy dodatkowy import rzędu 100 mld m 3 (lub więcej) będzie miał szansę
zostać zrealizowany.
Komisja ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego oraz Bezpieczeństwa
Żywnościowego Parlamentu Europejskiego rekomenduje przeprowadzenie
wyczerpującej i szczegółowej analizy europejskich ram legislacyjnych dotyczących
wydobywania gazu łupkowego, „gazu zamkniętego” oraz kruszenia hydraulicznego,
dalsze ich rozwijanie (w tym obniżenie progu uznawania przez prawodawstwo
oddziaływania kopalń na środowisko), przeprowadzenie analizy Life Cycle
Assessment odnoszącej się do oceny długofalowych konsekwencji dla środowiska
z podjęcia wydobycia oraz zharmonizowanie prawa w całej Unii Europejskiej. Według
Komisji należy ocenić, czy stosowanie toksycznych substancji chemicznych do
iniekcji powinno być całkowicie zakazane, a przynajmniej liczba dozwolonych
substancji powinna być ograniczona, a ich użytkowanie monitorowane. Informacje
o stosowanych chemikaliach powinny być podane do widomości publicznej. Po
zaakceptowaniu projektu jednostki wydobywczej powinno być przeprowadzane
obowiązkowe monitorowanie przepływów wód powierzchniowych oraz emisji
szkodliwych substancji do atmosfery. Zdaniem członków Komisji należy prowadzić
statystyki dotyczące wypadków i gromadzić reklamacje na szczeblu europejskim.
Ze względu na skomplikowany charakter możliwych skutków i zagrożeń dla
środowiska oraz zdrowia ludzkiego, Komisja zaleca opracowanie nowej dyrektywy na
szczeblu europejskim w zakresie kruszenia hydraulicznego.
Raport EBE/Inicjatywa CK
przygotowany przez: Wojciech Jakóbik, Paweł Kowal, Bartosz Marcinkowski, Piotr Rapkowski, Kamil Zając
w w w . p a w e l k o w a l . p l w w w . e b e . o r g . p l w w w . f a c e b o o k . c o m / p a w e l k o w a l p l
681064085.009.png 681064085.010.png 681064085.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin