INSTRUKCJA STANOWISKOWA BHP PRZY MYJNI AUTOBUSÓW.doc

(73 KB) Pobierz
INSTRUKCJA STANOWISKOWA BHP PRZY MYJNI AUTOBUSÓW

INSTRUKCJA STANOWISKOWA BHP PRZY MYJNI AUTOBUSÓW

UWAGI OGÓLNE:

Do samodzielnej obsługi myjni autobusowej może być dopuszczony pracownik, który:

·         posiada dobrą znajomość działania myjni autobusowej i umiejętność oceny przebiegu mycia pojazdu,

·         posiada dobry stan zdrowia potwierdzony właściwym świadectwem lekarskim,

·         posiada upoważnienie do obsługi myjni autobusowej wydane przez pracodawcę.

Przystępując do pracy, pracownik powinien być wypoczęty, trzeźwy, ubrany w odzież roboczą stosownie do sezonu bez luźnych i zwisających elementów, w rękawice ochronne i obuwie robocze o spodach przeciwpoślizgowych.

PODSTAWOWE WARUNKI BEZPIECZNEJ PRACY:

  1. Myjnia autobusowa powinna być tak usytuowana, aby istniał swobodny dostęp od strony wjazdu autobusów i sterowania funkcjami myjni na stanowisku sterowniczym.
  2. Oświetlenie stanowiska mycia samochodów 100 lx, sterownia - minimum 300 Ix.

CZYNNOŚCI PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY:

  1. Sprawdzić, czy na terenie hali myjni autobusowej nie ma żadnych zbędnych osób.
  2. Sprawdzić, czy wszystkie kratki zakrywające kanał odpływowy są zakryte i zabezpieczone przed wpadnięciem do kanału odpływowego ludzi lub autobusu.
  3. Codziennie przed uruchomieniem szczotek sprawdzić ich stan.
  4. Codziennie dokonać próbnego uruchomienia i sprawdzić działanie wyłącznika poszczególnych systemów sterowania wodą oraz szczotkami.
  5. Uruchomić próbnie zestaw ciśnieniowy do mycia przedniej i tylnej szyby oraz silnika.
  6. Naprowadzić kierowcę autobusu na właściwy kierunek jazdy w czasie mycia autobusu.

CZYNNOŚCI W CZASIE MYCIA AUTOBUSU :

  1. Wydać komendę wstępnego podjazdu autobusu do stanowiska mycia przedniej szyby autobusu oraz komendę zatrzymania się autobusu i włączenia hamulca postojowego.
  2. Po zatrzymaniu się autobusu i włączeniu hamulca postojowego podejść do czoła autobusu i umyć myjką ciśnieniową i szczotką z roztworem myjącym przednią szybę autobusu.
  3. Po umyciu przedniej szyby odejść od czoła autobusu i przejść do stanowiska sterowania myjnią.
  4. Uruchomić kolejno natrysk wodny zraszający, szczotki pierwsze, szczotki drugiej i natrysk spłukujący.
  5. Po minięciu końca autobusu natrysku spłukującego wyłączyć urządzenia w sterowni i po zatrzymaniu się autobusu przystąpić do mycia tylnej szyby szczotką ręczną wraz z roztworem myjącym. Po spłukaniu tylnej szyby wężem wodnym dać sygnał do wyjazdu autobusu.

CZYNNOŚCI ZABRONIONE

OBSŁUGUJĄCEMU ZABRANIA SIĘ:

  1. Przebywać na terenie myjni w czasie mycia autobusu innym pracownikom spoza myjni.
  2. Wchodzenia na teren myjni w trakcie pracy szczotek lub działania spryskiwaczy.
  3. Samodzielnego dokonywania napraw i regulacji.
  4. Dopuszczać do obsługi myjni autobusowej osoby nie upoważnione.

CZYNNOŚCI PO ZAKOŃCZENIU PRACY

OBSŁUGUJĄCY POWINIEN:

  1. Odłączyć sterownię myjni autobusowej od napięcia.
  2. Wyłączyć urządzenie ciśnieniowe spod napięcia oraz zakręcić zawór wodny doprowadzający wodę do niego.
  3. Uprzątnąć stanowisko pracy.

POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU AWARII:

  1. W przypadku pożaru - ściśle stosować się do instrukcji ochrony przeciwpożarowej (musi być umieszczona w widocznym miejscu).
  2. W razie innych awarii - natychmiast wyłączyć zasilanie sterowni, zamknąć zawory wodne i niezwłocznie zawiadomić przełożonego.
  3. Zawiadomić właściwe służby ratownicze.

UWAGI KOŃCOWE:

  1. Utrzymywać bieżącą sprawność podręcznego sprzętu gaśniczego.
  2. Każdy zaistniały wypadek przy pracy zgłaszać swojemu przełożonemu, a stanowisko pracy pozostawić w takim stanie, w jakim zdarzył się wypadek.
  3. Wszystkie zauważone usterki i zagrożenia natychmiast zgłosić przełożonemu.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin