Instrukcja BHP w gabinecie zabiegowym.rtf

(63 KB) Pobierz
Uwagi ogólne

INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W GABINECIE ZABIEGOWYM

 

 

 

1.             Uwagi ogólne

 

Do samodzielnej pracy w gabinecie zabiegowym  może przystąpić pracownik który uzyskał zezwolenie na pracę przy nim od bezpośredniego przełożonego.

 

Winien to być pracownik:

q       pełnoletni,

q       legitymujący się:

a.      odpowiednim wykształceniem ,

b.      przeszkoleniem

-          wstępnym, ogólnym i instruktażem stanowiskowym bhp,

-          w zakresie ochrony ppoż.,

c.      dobrym stanem zdrowia, potwierdzonym zaświadczeniem lekarskim lekarza medycyny pracy,

q       wypoczęty,

q       trzeźwy.

 

           

2.             Przed rozpoczęciem pracy:

 

Pracownik powinien:

q       Szczegółowo zapoznać się ze stanowiskową instrukcją bhp znajdującą się na stanowisku pracy.

q       Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy (łatwe do prania ubranie robocze, jałowe rękawiczki gumowe, ochraniacze na obuwie, maseczka lub półmaska). Zdjąć także z rąk wszystkie zbędne przedmioty takie jak biżuteria itp.

q       Sprawdzić stan wyposażenia technicznego stanowiska w tym stan techniczny maszyn i urządzeń ,narzędzi , osłon i zabezpieczeń.. Stan i ciągłość przewodów elektrycznych zasilających (zewnętrznych), stan wtyczek i gniazd z bolcem zerowania.

UWAGA!

W razie stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń ,czy usterek nie wolno podejmować pracy . Należy niezwłocznie powiadomić  o tym swojego bezpośredniego przełożonego w celu szybkiej ich likwidacji. Dopiero po upewnieniu się, że zostały one usunięte pracownik może przystąpić do wykonania zadania.

q       Sprawdzić i ewentualnie uzupełnić zapas ochron (rękawiczki gumowe) i narzędzi jednorazowego użytku.

q       Zapewnić dobre oświetlenie, włączyć wentylację czy też inne urządzenia gwarantujące bezpieczną pracę.

q       Usunąć wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy, zapewnić by podłoga wokół  stanowiska pracy była sucha i czysta. 

q       Upewnić się czy rozpoczęcie pracy  nie spowoduje zagrożeń dla osób przebywających na tym stanowisku pracy lub w jego bezpośrednim otoczeniu.

q       Zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.

 

3.             W czasie pracy:

 

q       Ściśle stosować się do zaleceń:

a.      stanowiskowej instrukcji bhp,

b.      poleceń i wskazówek  przełożonych.

q       Sprawdzić, czy nie ma żadnych zagrożeń wypadkowych. Czy pomieszczenie  jest prawidłowo oświetlone, podłoga jest równa czysta ,niczym nie zatarasowana.

q       Utrzymywać ład i porządek w miejscu pracy.

q       Podczas wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach wykonywanych, zgodnie z procedurami lub zaleceniami lekarskimi. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy.

q       Wykonywać prace tylko zlecone przez bezpośredniego przełożonego.

q       Materiały używane podczas procesu pracy składować tak, by nie stwarzały żadnych zagrożeń wypadkowych. Narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.

q       Do wykonywania zabiegów używać narzędzi poddanych prawidłowej sterylizacji i materiałów medycznych mających odpowiednie atesty.

q       Odpady medyczne winny być natychmiast po ich użyciu segregowane i usuwane do oznakowanych pojemników celem dalszej utylizacji.

q       W przypadku ukłucia się czy też skaleczenia należy stosować się do instrukcji  „zasady postępowania przy ekspozycji na krew lub inny materiał zakaźny”

q       W razie konieczności opuszczenia swojego stanowiska pracy pracownik zobowiązany jest pozostawić swoje stanowisko pracy w takim stanie by nie spowodować jakichkolwiek zagrożeń.

q       W razie wątpliwości co do sposobu wykonywanych zadań, pracownik winien zwrócić się do przełożonego lub przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości i (najlepiej) pod fachowym dozorem przełożonego.

UWAGA!

W gabinecie zabiegowym nie wolno spożywać posiłków, pić napojów i palić tytoniu.

 

4.             Pracownikowi nie wolno:

 

q       stosować niebezpiecznych metod pracy, tak, by stwarzać zagrożenia dla siebie, czy otoczenia,

q       nie stosować się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,

q       przekazywać do użycia sprzętu niewłaściwie wyjałowionego, czy też nie wyjałowionego,

q       pracować bez nakazanych ochron osobistych,

q       usuwać znaków  zabezpieczających,

q       naprawiać urządzeń elektrycznych będących pod napięciem (jeśli pracownik nie ma do tego odpowiednich uprawnień),

q       dotykać przewodów elektrycznych będących pod napięciem,

q       oświetlać stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,

q       dopuszczać do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek osób bez wiedzy przełożonego,

q       przeszkadzać innym w pracy,

q       tarasować przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu p poż i wyłączników prądu elektrycznego,

 

5.             Po zakończeniu pracy należy:

 

q       uporządkować gabinet,

q       wyłączyć dopływ energii  zasilającej,

q       używane instrumenty medyczne oddać do sterylizacji,

q       uzupełnić niezbędny zapas sprzęty jednorazowego użytku, materiałów medycznych i opatrunkowych,

q       dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć nieużyte materiały jednorazowe (jeśli nie straciły sterylności) i pomocnicze w miejscach na to przeznaczonych,

q       oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,

q       upewnić się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla otoczenia,

q       przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu.

q       zamknąć gabinet i zabezpieczyć przed wejściem osób niepowołanych.  

  

 

 

6.             Uwagi dodatkowe:

 

Obsługujący gabinet zabiegowy powinien:

q       dbać o higienę osobistą  i schludny wygląd,

q       wiedzieć, że praca którą wykonuje jest bardzo odpowiedzialna. Dzięki prawidłowemu jego działaniu zapewniony jest prawidłowy proces leczenia pacjenta i nie jest on narażony na dodatkowe  zagrożeni tzn. zakażenia wewnątrzszpitalne,

q       w razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, czy też prawidłowości pracy sterylizatora pracownik zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.

q       w razie zauważenia pożaru lub innego zagrożenia zaalarmować otoczenie, podjąć próbę likwidacji zagrożenia (o ile jest to możliwe), a następnie zawiadomić o zaistniałej sytuacji przełożonych.

 

  

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin