firmowa strona www. idee, strategia, realizacja scan.pdf

(14095 KB) Pobierz
888100573.004.png
4
Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Zalety CMS-ów ........................................................................................................ 71
Tysice CMS na wiecie, co wybra? ...................................................................... 74
CMS-owy detektyw .................................................................................................. 78
Typy systemów CMS ............................................................................................... 78
Popularne CMS ........................................................................................................ 80
LMS i LCMS .................................................................................................................. 83
Web 2.0 — serwis spoecznociowy, wideo i systemy Wiki .......................................... 87
Serwis spoecznociowy (social networking) ........................................................... 90
Serwisy wideo i VOD ............................................................................................... 92
Wiki .......................................................................................................................... 93
Sklepy internetowe ......................................................................................................... 95
Jak zosta e-sprzedawc? ......................................................................................... 96
Jakie funkcje powinien posiada dobry sklep internetowy? ..................................... 96
Gotowe rozwizania do zastosowania w e-commerce .............................................. 99
Sklepy, porównywarki cen a wyszukiwarki ........................................................... 102
Proces podejmowania decyzji o zakupie ................................................................ 103
Enterprise 2.0 ................................................................................................................ 104
Web 3.0 ........................................................................................................................ 107
Rozdzia 4. Dokumentacja projektu, zapytania, prototypy oraz specyfikacja
strony internetowej ...................................................................... 113
Wprowadzenie .............................................................................................................. 113
Karta projektu ............................................................................................................... 114
Manifest — cele i zaoenia projektu ........................................................................... 115
Harmonogram prac ....................................................................................................... 116
Zapytania ofertowe ....................................................................................................... 117
Typowe bdy ......................................................................................................... 118
O wykonaniu strony internetowej ........................................................................... 120
Specyfikacja strony internetowej .................................................................................. 121
Definicja specyfikacji strony internetowej (SSI) .................................................... 121
Dlaczego specyfikacja jest potrzebna? ................................................................... 121
Dlaczego a dwie specyfikacje? ............................................................................. 122
Jak wyglda, a jak powinna wyglda specyfikacja? ............................................. 122
Raporty ......................................................................................................................... 133
Kama czy nie kama — czyli dylematy project managera ................................. 135
Minimalna zawarto ............................................................................................. 136
Rodzaje raportów ................................................................................................... 136
Prototypowanie, czyli makiety ..................................................................................... 137
Zakoczenie .................................................................................................................. 141
Rozdzia 5. Zagadnienia prawne ..................................................................... 143
Wprowadzenie .............................................................................................................. 143
Domeny i nazwy domenowe .................................................................................. 145
Logotyp i slogan a znaki towarowe ........................................................................ 152
Ochrona konkurencji .............................................................................................. 155
Podstawa prawna dziaania stron urzdowych ....................................................... 156
Prawo autorskie ...................................................................................................... 159
Fotografia na stronie WWW .................................................................................. 180
Dane kontaktowe na stronie ................................................................................... 185
Regulamin strony internetowej ............................................................................... 186
Ochrona danych osobowych ................................................................................... 196
Polityka prywatnoci .............................................................................................. 201
Spis treci
5
Czy moja strona internetowa jest dziennikiem, czy magazynem? .......................... 202
Odpowiedzialno prawna ..................................................................................... 208
Umowy zwizane z internetem ..................................................................................... 212
Umowa dotyczca wykonania strony internetowej ................................................ 214
Umowa cesji domeny ............................................................................................. 220
Umowa NDA — umowa o zachowaniu poufnoci ................................................. 225
Umowa autorska ..................................................................................................... 230
Zastrzeenie prawne ..................................................................................................... 232
Rozdzia 6. Wstp do zarzdzania wykonaniem projektu .................................. 233
Projekt internetowy — wprowadzenie .......................................................................... 233
Zarzdzanie projektem internetowym — porady ................................................... 235
Aplikacje webowe wspierajce zarzdzanie projektami i prac grupow .............. 241
Wnioski ........................................................................................................................ 249
Dodatek A Terminologia ................................................................................ 251
Skorowidz .................................................................................... 265
Rozdzia 1.
Cele i strategia
Niektórzy tak bardzo pamitaj o celu, do którego zmierzaj
— i zapomnieli o ruszeniu z miejsca.
Wadysaw Grzeszczyk — Parada paradoksów
Wprowadzenie
Zacznijmy do podstaw. Kady nowy projekt internetowy jest procesem, na który ska-
daj si kolejne etapy:
Okrelenie celu.
a)
b) Opracowanie strategii osignicia celu.
Wskazanie grupy docelowej oraz troska o biecego klienta (internaut).
c)
d) Zaplanowanie funkcjonalnoci serwisu i wybór technologii.
e) Projektowanie struktury strony internetowej lub e-usugi.
f) Prototypowanie.
g) Przygotowanie projektu graficznego.
h) Uzupenienie strony treci.
Testowanie strony i korekta zauwaonych bdów.
i)
j) Uruchomienie strony internetowej lub e-usugi.
k) Promocja strony w internecie.
l) Dalsza praca nad ulepszaniem i wzbogacaniem zawartoci strony WWW.
12
Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Cele przywiecajce
projektom internetowym
Na ogó przez cel w e-biznesie rozumiemy przewidywane korzyci, jakie strona WWW
lub e-usuga ma przynie w przyszoci jej wacicielom. Susan M. Weinschenk, au-
torka ksiki Neuro Web Design: What Makes Them Click? , od pocztku jasno stawia
spraw: wikszo serwisów internetowych powstaje z myl o osigniciu okrelo-
nego celu — przekonaniu uytkowników do rejestracji, zoenia zamówienia, zosta-
wienia swoich danych kontaktowych, wzicia udziau w tworzeniu treci, konkursie,
programie lojalnociowym.
Strona internetowa lub e-usuga, która ma powsta w ramach naszego projektu, nie
jest celem samym w sobie, ale jedynie rodkiem do jego zrealizowania. Celem moe
by pogbienie stopnia znajomoci (zbudowanie wiadomoci) oferty, stworzenie
pozytywnych skojarze z mark (produktem, usug), ch rozszerzenia wachlarza
usug o sprzeda internetow, unowoczenienie oferty i wiele innych. Technologia ma
tylko posuy do osignicia tych zaoe.
Od precyzyjnego sformuowania celu zaley powodzenie strategii jako takiej. Klu-
czem do sukcesu jest jednoznaczne wyznaczenie kierunku dziaania — zdefiniowa-
nie powodu, dla którego decydujemy si zaangaowa w dany projekt 1 .
Cele strategiczne s elementarnym uzupenieniem wyborów dokonanych odnonie do
domeny dziaania oraz strategicznej przewagi nad konkurentami. Cele okrelaj, co
konkretnie firma chce osign (teoria idealnego zakoczenia) w kolejnych odcinkach
czasu, i pozwalaj zmierzy, czy serwis internetowy osiga sukces.
Na podstawie obserwacji setek rónych firm realizujcych strategie nurtowe mona
wyodrbni grup kilku najwaniejszych celów, które przywiecaj tym dziaaniom.
Kady musi oczywicie sam oceni, jakie cele s najbardziej istotne z punktu widze-
nia jego firmy (przedsiwzicia) 2 .
a) Suchanie internautów (klientów) — poprzez stworzenie wasnej spoecznoci
lub monitoring marki.
b) Komunikowanie si — uczestniczenie w rozmowach i stymulowanie
dwukierunkowej wymiany pogldów pomidzy klientami jako alternatywa
dla jednostronnych komunikatów.
Inspirowanie klientów — to doskonaa metoda suca do poprawy pozycji
rynkowej firmy lub serwisu. Zainspirowany klient staje si inicjatorem
marketingu wirusowego (marketing szeptany): przedstawia zalety korzystania
z serwisu czy usugi wszystkim znajomym, a firma bdca wacicielem nie
ponosi z tego tytuu adnych kosztów. Z pewnoci w promocji Naszej-Klasy
1 Li Ch., Bernoff J., Marketing technologii spoecznych , MT Biznes 2009, s. 105.
2 Tame, s. 105, 107, 189.
c)
888100573.005.png 888100573.006.png 888100573.007.png 888100573.001.png 888100573.002.png 888100573.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin