1-2005.pdf

(901 KB) Pobierz
SZKOLA-1-05.QXD
Nr 1 (228) 2005
Tom LXVI
STYCZEÑ
LUTY
SZKO£A
SPECJALNA
DWUMIESIÊCZNIK AKADEMII PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
im. Marii Grzegorzewskiej
SPIS TREŒCI
OPRACOWANIA NAUKOWE
3 – Bo¿ena Sidor
Psychospo³eczne funkcjonowanie m³odzie¿y posiadaj¹cej rodzeñstwo z niepe³no-
sprawnoœci¹ umys³ow¹
19 – Przemys³aw Panak, Olga Drzewiecka
Gry fabularne. Mit a rzeczywistoϾ. Potencjalne wykorzystanie technik narracyjnych
gier fabularnych w dydaktyce, pedagogice i terapii
30 – Lidia Pustkowiak
Przestêpczoœæ osób upoœledzonych umys³owo w stopniu lekkim oraz ich terapia
w zak³adzie karnym
Z PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
40 – Józef Sowa
Miejsce „nieprzetartego szlaku” w procesie rehabilitacji
48 – Aleksandra Okarmus, Lucyna Zalewska
Nowe pomoce dydaktyczne dla niewidomych
50 – Ma³gorzata Bogdanowicz
Komputer a przysz³oœæ osób niepe³nosprawnych ruchowo
53 – Ma³gorzata Cichoñ-Piasecka
Baœnioterapia w rehabilitacji dzieci upoœledzonych umys³owo
59 – Ewa Domaga³a-Zyœk
Program terapeutyczny magic circle jako forma podnoszenia umiejêtnoœci spo³ecz-
nych uczniów z niepe³nosprawnoœci¹ i zagro¿onych niepowodzeniem szkolnym
46179930.003.png
Z KRAJU I ZE ŒWIATA
63 – Agnieszka Lewicka, Anna Bujnowska
Jakoœæ ¿ycia osób niepe³nosprawnych i nieprzystosowanych spo³ecznie
65 – Ma³gorzata Brzuchacz
Pierwsze têczowe zawody jeŸdzieckie w O³awie
68 – Patrycja Banaszek
„Dajmy szansê pe³nego rozwoju dzieciom sprawnym inaczej”
71 – Agnieszka Lewicka
Katolickie stowarzyszenie pomocy osobom niepe³nosprawnym ,,siloe"
73 – Gra¿yna Ja³oza, Ewa Dziedzik-Borys
Jubileusz 40-lecia zespo³u szkó³ specjalnych w Hajnówce
SPRAWOZDANIA I OCENY
75 – Miros³aw £apot
Marzena Pêkowska: Lwowskie zak³ady dla g³uchych i niewidomych dzieci w latach
1830-1914
77 – Kornelia Czerwiñska
Alina Czapiga (red.): Psychospo³eczne problemy rozwoju dziecka. Aspekty diag-
nostyczne i terapeutyczne
Opiniowa³: Prof. dr hab. Andrzej Giryñski
Wydanie czasopisma dofinansowane przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Artyku³y nadsy³ane do Szko³y Specjalnej nie powinny przekraczaæ 15 stron standardowe-
go maszynopisu (1800 znaków na stronie). Do wydruku nale¿y do³¹czyæ dodatkowy za-
pis tekstu na dyskietce w edytorze WORD 6.0. Do artyku³u naukowego nale¿y do³¹czyæ
streszczenia w j. polskim i j. angielskim .
Redakcja nie zwraca nades³anych materia³ów i zastrzega sobie prawo dokonywania
zmian w tekstach artyku³ów, nie zmieniaj¹c treœci merytorycznej.
Artyku³y s¹ opiniowane przez niezale¿nych recenzentów.
Komitet Redakcyjny:
prof. Halina Borzyszkowska, prof. W³adys³aw Dykcik, prof. Tadeusz Ga³kowski, prof. Aniela Korzon,
prof. Czes³aw Kosakowski, Jacek Kwapisz (MENiS), prof. Aleksandra Maciarz, prof. Irena Obuchow-
ska, dr Adam Szecówka
Redakcja :
prof. Jadwiga Kuczyñska-Kwapisz (redaktor naczelna), Renata Malecka (sekretarz)
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Redaktor naczelna – dr Ewa Lewandowska Tarasiuk
Adres Redakcji: Wydawnictwo APS, 02-353 Warszawa
ul. Szczêœliwicka 40, tel. 824-36-85, fax 658-11-18
e-mail: wydawnictwo@aps.edu.pl
nak³ad 1300 egz.
46179930.004.png
OPRACOWANIA NAUKOWE
BO¯ENA SIDOR
KUL, Lublin
PSYCHOSPO£ECZNE FUNKCJONOWANIE M£ODZIE¯Y
POSIADAJ¥CEJ RODZEÑSTWO Z NIEPE£NOSPRAWNOŒCI¥
UMYS£OW¥
W literaturze przedmiotu można spotkać dwa stanowiska charakteryzu-
jące sytuację psychospołeczną młodzieży z niepełnosprawnym ro-
dzeństwem. Z jednej strony, młodzież mająca rodzeństwo z niepełno-
sprawnością umysłową może być narażona na podwyższony poziom
problemów emocjonalnych, zaburzenia zachowania, brak poczucia sil-
nych związków z rodziną, niepokój związany z istnieniem siostry lub
brata z niepełnosprawnością, poczucie uciążliwości opieki nad niepeł-
nosprawnym rodzeństwem (Grossman 1972; Jarzębowska – Baziak
1973; Gałkowski 1979; Twardowski 1999; Lausch-Żuk 1991; Breslau
1982, Mc Hale, Gamble 1989). Z drugiej strony niektórzy autorzy pod-
kreślają, że u pełnosprawnego rodzeństwa nie musi dojść do trudności
emocjonalnych, dostosowawczych, a mogą rozwinąć się skuteczne
sposoby pokonywania problemów (Dykcik 1968; Grossman 1972; Kruk
1996; McHale, Gamble 1989; Hannah, Midlarsky 1999).
go rodzeñstwa w rodzinach wychowuj¹cych dziecko niepe³nosprawne, kon-
centrowa³y siê wokó³ negatywnego wp³ywu niepe³nosprawnego dziecka na jego
rodziców i rodzeñstwo (Grossman 1972; Breslau 1981). Uwaga badaczy skupiona
by³a na trudnoœciach, jakie s¹ zwi¹zane z dorastaniem pe³nosprawnych dzieci
z dzieckiem z upoœledzeniem umys³owym (Grossman 1972). Pojawi³y siê jednak
badania, które wskazywa³y na mo¿liwoœci terapeutyczne, zwi¹zane z uczeniem siê
ról spo³ecznych przez osoby pe³nosprawne (por. Senapati, Hayes 1988). Obecnoœæ
dziecka z niepe³nosprawnoœci¹ niew¹tpliwie wp³ywa na strukturê, funkcjonowa-
nie ca³ej rodziny (Grossman 1972; Simeonson, Mc Hale 1981; Sowa 1983; Bogacka,
Jugowar, Szychowiak, Twardowski 1986; Seligman-Darling 1989, B³eszczyñska
1991b, Kruk-Lasocka 1993, Pisula 1998; Borzyszkowska 2002). Dziecko z niepe³no-
prawnoœci¹ zmienia warunki rozwoju pe³nosprawnego rodzeñstwa (Lauscho-
wa1970, Jarzêbowska-Baziak 1973, Berling, Sowa 1983; Mc Hale, Gamble 1989;
Kruk 1996). M³odzie¿ pe³nosprawna widz¹c, ¿e rodzice wiele czasu i uwagi po-
œwiêcaj¹ jego siostrze czy bratu z niepe³nosprawnoœci¹, mo¿e czuæ siê odsuniêta,
zaniedbana, mniej kochana. Mo¿e wspó³czuæ swemu rodzeñstwu i rozumieæ, dla-
czego potrzebuje intensywnej opieki, ale jednoczeœnie towarzyszy temu poczucie
SZKO£A SPECJALNA 1/2005
3
P ierwsze badania, jakie by³y dokonywane w zwi¹zku z sytuacj¹ pe³nosprawne-
46179930.005.png
BO¯ENA SIDOR
krzywdy i ¿alu, szczególnie, gdy dziecko porównuje sw¹ sytuacjê i rówieœników
(Kruk-Lasocka 1993). Czasami rodzice obci¹¿aj¹ pe³nosprawne dzieci obowi¹z-
kiem opieki i czuwania nad niepe³nosprawnym rodzeñstwem. Mo¿e ono trakto-
waæ to, jako przykre lub nadmierne obci¹¿enie (Misiewicz 1986).
Rodzeñstwo osób z niepe³nosprawnoœci¹ umys³ow¹ postawione jest w trud-
nej sytuacji ¿yciowej. Ich psychospo³eczne funkcjonowanie, oprócz typowych
kryzysów rozwojowych, zwi¹zane jest z wiêksz¹ iloœci¹ trudnych sytuacji. Jak
twierdzi H. Sêk (1988), wydarzenia krytyczne dotycz¹ wa¿nych, cenionych
spraw, s¹ emocjonalnie znacz¹ce, wymagaj¹ istotnych zmian w mechanizmach
przystosowania i w tym w³aœnie wyra¿a siê ich najbardziej krytyczny charakter.
Trudne sytuacje, kryzysy rozwojowe czy te¿ krytyczne wydarzenia – nale¿y
traktowaæ jako procesy wystêpuj¹ce w rozwoju cz³owieka z du¿¹ czêstotliwo-
œci¹. W nastêpstwie trudnych sytuacji mog¹ rozwijaæ siê zaburzenia, ale te¿
wrêcz przeciwnie – mo¿e dojœæ do lepszego wykorzystania potencja³u rozwojo-
wego (Stochmia³ek 1998, s. 31; Sêk 1993 s. 489).
Z badañ w³asnych
Badaniami objêtych zosta³o 120 osób w przedziale wiekowym od 16. do 26. ro-
ku ¿ycia (60 dziewcz¹t i 60 ch³opców). Ich niepe³noprawne rodzeñstwo to oso-
by z niepe³noprawnoœci¹ umys³ow¹ w stopniach: lekkim i umiarkowanym
uczestnicz¹ce w zajêciach Warsztatów Terapii Zajêciowej. Wszystkie osoby
z niepe³nosprawnoœci¹ umys³ow¹ mia³y orzeczenie znacznego stopnia niepe³-
nosprawnoœci. Ró¿nica wieku miêdzy pe³nosprawnym i niepe³noprawnym ro-
dzeñstwem nie przekracza³a wieku piêciu lat.
Aby dok³adniej przyjrzeæ siê wynikom badañ, wyodrêbnione zosta³y proble-
my szczegó³owe. Koncentruj¹ siê one wokó³ pytañ o nasilenie psychospo³ecz-
nych trudnoœci badanej m³odzie¿y, obraz niepe³nosprawnej siostry/brata, jaki
ma pe³nosprawne rodzeñstwo oraz o postawê pe³nosprawnego rodzeñstwa wo-
bec siostry/brata z niepe³nosprawnoœci¹ umys³ow¹. Pytania problematyki doty-
cz¹ tak¿e zwi¹zków miêdzy psychospo³ecznymi trudnoœciami prze¿ywanymi
przez pe³nosprawne rodzeñstwo a obrazem ich niepe³nosprawnej siostry/ bra-
ta i postawami wobec niepe³nosprawnej siostry/brata.
Badane osoby podzielone zosta³y na cztery podgrupy: dziewczêta posiadaj¹ce
siostry z niepe³nosprawnoœci¹ umys³ow¹ (I), ch³opcy posiadaj¹cy braci z niepe³-
nosprawnoœci¹ umys³ow¹ (II), ch³opcy posiadaj¹cy siostry z niepe³nosprawnoœci¹
umys³ow¹ (III), siostry posiadaj¹ce braci z niepe³nosprawnoœci¹ umys³ow¹ (IV).
W badaniach empirycznych zastosowano nastêpuj¹ce metody: T. Witkowskie-
go Skalê RUU do badania nasilenia psychospo³ecznych trudnoœci, D. Beckman-
na i H. E. Richtera Giessen Test (GT), w adaptacji T. Witkowskiego, T. Witkow-
skiego Skalê WOUU do okreœlenia postaw wobec osób z upoœledzeniem umy-
s³owym – adaptacja Skali PWON A. Sêkowskiego.
Wyniki badañ psychospo³ecznych trudnoœci, w ca³ej grupie badanych, otrzy-
mane z badania Skal¹ RUU, lokuj¹ siê poni¿ej œredniej dla skali RUU (M = 37,5).
4
SZKO£A SPECJALNA 1/2005
46179930.006.png 46179930.001.png
PSYCHOSPO£ECZNE FUNKCJONOWANIE M£ODZIE¯Y POSIADAJ¥CEJ RODZEÑSTWO...
W ca³ej grupie badanych spoœród czterech sfer Skali RUU: osobowoœciowej, ro-
dzinnej, spo³ecznej, zajêciowej najwiêksza tendencja do nasilania siê trudnoœci
wystêpuje w sferze osobowoœciowej (M = 18,63), choæ wiêkszoœæ (60%) badanej
m³odzie¿y przejawia niskie nasilenie trudnoœci. Najni¿sze nasilenie trudnoœci
obserwuje siê w sferze rodzinnej (M = 15, 16), niskie nasilenie trudnoœci wystê-
puje u 64% badanych.
Wyniki te wskazuj¹ na niski poziom nasilenia psychospo³ecznych trudnoœci
u badanej m³odzie¿y. Najwy¿szy, w porównaniu z innymi sferami, poziom
trudnoœci u badanej m³odzie¿y wystêpuje w zakresie funkcjonowania w sferze
osobowoœciowej. Najni¿szy poziom trudnoœci u badanej m³odzie¿y zauwa¿a siê
w sferze rodzinnej.
Bior¹c pod uwagê ró¿nice miêdzyp³ciowe miêdzy badanymi, najwiêksz¹ ten-
dencjê do pojawienia siê trudnoœci u dziewcz¹t z niepe³nosprawnym rodzeñ-
stwem, zauwa¿a siê w sferze osobowoœciowej, u ch³opców tendencja ta pojawia
siê w sferze zajêciowej. Najni¿szy poziom nasilenia trudnoœci w obu grupach za-
uwa¿a w sferze rodzinnej. Grupy dziewcz¹t i ch³opców istotnie ró¿ni¹ siê pod
wzglêdem nasilenia trudnoœci w zakresie sfery osobowoœciowej. U dziewcz¹t
wystêpuje wiêksza tendencja do pojawienia siê trudnoœci osobowoœciowych.
W grupie ch³opców najwiêksza tendencja do pojawienia siê trudnoœci wystêpu-
je w sferze zajêciowej (sfera ta obejmuje funkcjonowanie w szkole i w pracy).
Bior¹c pod uwagê p³eæ pe³nosprawnego i niepe³nosprawnego rodzeñstwa,
najwiêksz¹ tendencjê do wyst¹pienia psychospo³ecznych trudnoœci zauwa¿a siê
w dwóch podgrupach: dziewcz¹t z niepe³nosprawnymi siostrami (I) oraz
dziewcz¹t z niepe³nosprawnymi braæmi (IV). Najni¿sz¹ tendencjê do pojawienia
siê trudnoœci (w sferach: osobowoœciowej, spo³ecznej, zawodowej), obserwuje
siê w podgrupie ch³opców z niepe³nosprawnymi braæmi (II).
Wyniki te zbie¿ne s¹ z wynikami uzyskanymi w grupach wyró¿nionych ze
wzglêdu na p³eæ pe³nosprawnego rodzeñstwa. Potwierdzaj¹ one wiêksz¹ mo¿-
liwoœæ wyst¹pienia psychospo³ecznych trudnoœci u badanych dziewcz¹t bez
wzglêdu na p³eæ niepe³nosprawnego rodzeñstwa.
Próbuj¹c znaleŸæ odpowiedŸ na pytanie: Jaki jest obraz osoby z niepe³nospraw-
noœci¹ umys³ow¹? , podejmowano liczne badania na gruncie socjologicznym i psy-
chologicznym. Badania te jednak dotyczy³y obrazu osoby z upoœledzeniem umy-
s³owym w percepcji spo³ecznej oraz w percepcji rodziców – g³ównie matek. Nale-
¿y zauwa¿yæ istnienie pewnej luki w literaturze przedmiotu, która dotyczy obra-
zu osób niepe³nosprawnych w percepcji ich pe³nosprawnego rodzeñstwa.
Wyniki badañ obrazu niepe³nosprawnego rodzeñstwa – w percepcji ich pe³-
nosprawnych sióstr i braci – (otrzymanych z badania Testem GT) lokuj¹ siê w ra-
mach wyników wy¿szych ni¿ przeciêtne i przeciêtnych. Wiêkszoœæ badanej m³o-
dzie¿ (60%) postrzega rodzeñstwo z niepe³nosprawnoœci¹ jako otwarte na kon-
takty, ufne (wymiar: dostêpnoœæ – otwartoœæ), posiadaj¹ce pozytywny rezonans
spo³eczny, czyli atrakcyjne, lubiane, szanowane, doceniane (wymiar: rezonans
spo³eczny) oraz posiadaj¹ce znaczne mo¿liwoœci spo³eczne, czyli osoby towa-
rzyskie, bez uprzedzeñ w kontaktach z p³ci¹ przeciwn¹, posiadaj¹ce bogat¹ wy-
obraŸniê (wymiar: mo¿liwoœci spo³eczne).
SZKO£A SPECJALNA 1/2005
5
46179930.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin