Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
(przykład)
Imię i nazwisko:…………………………………………………………………………..,
Opracowane przez zespół w składzie:
- oligofrenopedagog –……………………………..
- oligofrenopedagog- ……………………………...
- neurologopeda- ………………………………….
- psycholog- ……………………………………….
Działania związane z przygotowaniem i realizacją indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka :
n Poznanie sytuacji rodzinnej dziecka na podstawie informacji uzyskanych od rodziców dziecka
n Określenie kierunku działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka
n Opracowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania do realizacji z dzieckiem i jego rodziną
n Ustalenie terminu zajęć
n Przygotowanie materiałów i pomocy dydaktycznych
n Ustalenie sposobu dokumentowania prowadzonych działań
Założenia indywidualnego programu:
CELE OGÓLNE:
n nauka nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości dziecka;
n kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom dziecka;
n usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
n wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
n rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk;
n kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
n naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań dziecka
n systematyczna współpraca z rodzicami dziecka
ZARYS PROGRAMU ZAJĘĆ (rok szkolny 2008/2009)
n - poszukiwanie form porozumiewania się z dzieckiem,
n - wspomaganie rodziny w kierowaniu rozwojem dziecka
n - kształtowanie interakcji z innymi dziećmi,
n - poszerzanie umiejętności związanych z samoobsługą,
n - kształtowanie orientacji w najbliższym otoczeniu,
n - wspomaganie rozwoju spostrzegania,
n - kształtowanie umiejętności manipulacyjnych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
n kształtowanie umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych,
n poszukiwanie sposobów porozumiewania się,
n dostarczanie wrażeń zmysłowych.
n rozwijanie koordynacji wzrokowej
n rozwijanie koordynacji słuchowej,
n rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
n kształcenie koncentracji uwagi,
n rozwijanie myślenia w toku obserwacji, uwagi, pamięci,
n ćwiczenia słuch fonemowego i fonematycznego,
n rozwijanie aktywności ruchowej,
n doskonalenie sprawności manualnych – usprawnianie pracy ręki i dłoni,
n stymulacja rozwoju motoryki i poszerzanie możliwości manipulacyjnych,
PEDAGOG – TERAPEUTA
Ćwiczenia komunikacyjne:
n podtrzymywanie wokalizacji i zachęcanie do sylabizowania,
n naśladowanie usłyszanych dźwięków,
n naśladowanie przez dziecko określonych czynności, gestów,
n nawiązywanie kontaktu wzrokowego z nauczycielem,
n wskazywanie przez dziecko poszczególnych części ciała,
n wdrażanie do wykonywania prostych poleceń: „daj, weź, chodź, idź, stój,”
n wskazywanie przez dziecko pożądanych przedmiotów,
n reagowanie na zakaz „nie wolno”,
n akceptowanie bliskiej obecności innych osób.
Usprawnianie manualne:
n kształtowanie umiejętności otwierania dłoni, chwytania przedmiotów:
n ćwiczenia rozluźniające
n zabawy manipulacyjne
n układanki
n zabawy konstrukcyjne
n ćwiczenia usprawniające pracę ręki i dłoni
Stymulacja wielozmysłowa:
n ćwiczenia słuchowe
n ćwiczenia percepcji wzrokowej
n ćwiczenia dotykowe
n ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
n integrowanie wrażeń zmysłowych
Ćwiczenia ruchowe , sprawność motoryczna:
n ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę:
n zabawy rytmiczno – ruchowe przy muzyce
n masaże twarzy , szyi , dłoni różnymi przedmiotami
n ćwiczenia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Uspołecznienie i samoobsługa:
n angażowanie dziecka w kontakt fizyczny z nauczycielem
n kształtowanie umiejętności właściwego reagowania na kontakt przyjacielski, koleżeński
n kształtowanie umiejętności utrzymywania kontaktu wzrokowego
n wdrażanie do uważnego obserwowania rówieśników,
n kształcenie umiejętności samodzielnego jedzenia, picia
n kształtowanie umiejętności ubierania się
n naśladowanie czynności związanych z samoobsługą rozwijanie samodzielnej aktywności zabawowej
n zrozumienie zasad niektórych zabaw np. w chowanego
n zabawy pacynkami
n zabawy samochodami, klockami
Współpraca z rodzicami:
n udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem
n pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu odpowiednich środków dydaktycznych
n wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem
n przygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domu
n zapraszanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez terapeutę z dzieckiem
n wypożyczanie rodzicom literatury na temat Zespołu Downa
n pomoc w nawiązaniu kontaktu z organizacjami pomagającymi dzieciom z Zespołem Downa i ich rodzinom
n wspólne przeglądanie stron WWW, na temat Zespołu Downa
LOGOPEDA
Zajęcia logopedyczne:
n ćwiczenia oddechowe i oddechowo- głosowe
n ćwiczenia usprawniające język, żuchwę, wargi
n udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem:
paari