Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.doc

(47 KB) Pobierz
Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

 

                                          (przykład)

Imię i nazwisko:…………………………………………………………………………..,

 

Opracowane przez zespół w składzie:

- oligofrenopedagog –……………………………..

- oligofrenopedagog- ……………………………...

- neurologopeda- ………………………………….

- psycholog- ……………………………………….

 

Działania związane z przygotowaniem i realizacją indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka :

n      Poznanie sytuacji rodzinnej dziecka na podstawie informacji uzyskanych od rodziców dziecka

n      Określenie kierunku działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka

n      Opracowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania do realizacji           z dzieckiem i jego rodziną

n      Ustalenie terminu zajęć

n      Przygotowanie materiałów i pomocy dydaktycznych

n      Ustalenie sposobu dokumentowania prowadzonych działań

 

Założenia indywidualnego programu:

 

CELE OGÓLNE:

n      nauka nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości dziecka;

n      kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom dziecka;

n      usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej

n      wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;

n      rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk;

n      kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;

n      naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań dziecka

n      systematyczna współpraca z rodzicami dziecka

 

ZARYS PROGRAMU ZAJĘĆ (rok szkolny 2008/2009)

 

CELE OGÓLNE:

n      - poszukiwanie form porozumiewania się z dzieckiem,

n      - wspomaganie rodziny w kierowaniu rozwojem dziecka

n      - kształtowanie interakcji z innymi dziećmi,

n      - poszerzanie umiejętności związanych z samoobsługą,

n      - kształtowanie orientacji w najbliższym otoczeniu,

n      - wspomaganie rozwoju spostrzegania,

n      - kształtowanie umiejętności manipulacyjnych

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

n      kształtowanie umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych,

n      poszukiwanie sposobów porozumiewania się,

n      dostarczanie wrażeń zmysłowych.

n      rozwijanie koordynacji wzrokowej

n      rozwijanie koordynacji słuchowej,

n      rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej,

n      kształcenie koncentracji uwagi,

n      rozwijanie myślenia w toku obserwacji, uwagi, pamięci,

n      ćwiczenia słuch fonemowego i fonematycznego,

n      rozwijanie aktywności ruchowej,

n      doskonalenie sprawności manualnych – usprawnianie pracy ręki i dłoni,

n      stymulacja rozwoju motoryki i poszerzanie możliwości manipulacyjnych,

 

  PEDAGOG – TERAPEUTA

 

Ćwiczenia komunikacyjne:

n      podtrzymywanie wokalizacji i zachęcanie do sylabizowania,

n      naśladowanie usłyszanych dźwięków,

n      naśladowanie przez dziecko określonych czynności, gestów,

n      nawiązywanie kontaktu wzrokowego z nauczycielem,

n      wskazywanie przez dziecko poszczególnych części ciała,

n      wdrażanie do wykonywania prostych poleceń: „daj, weź, chodź, idź, stój,”

n      wskazywanie przez dziecko pożądanych przedmiotów,

n      reagowanie na zakaz „nie wolno”,

n      akceptowanie bliskiej obecności innych osób.

 

Usprawnianie manualne:

n      kształtowanie umiejętności otwierania dłoni, chwytania przedmiotów:

n      ćwiczenia rozluźniające

n      zabawy manipulacyjne

n      układanki

n      zabawy konstrukcyjne

n      ćwiczenia usprawniające pracę ręki i dłoni

 

Stymulacja wielozmysłowa:

n      ćwiczenia słuchowe

n      ćwiczenia percepcji wzrokowej

n      ćwiczenia dotykowe

n      ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej

n      integrowanie wrażeń zmysłowych

 

Ćwiczenia ruchowe , sprawność motoryczna:

n      ćwiczenia usprawniające dużą i małą motorykę:

n      zabawy rytmiczno – ruchowe przy muzyce

n      masaże twarzy , szyi , dłoni różnymi przedmiotami

n      ćwiczenia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

 

Uspołecznienie i samoobsługa:

 

n      angażowanie dziecka w kontakt fizyczny z nauczycielem

n      kształtowanie umiejętności właściwego reagowania na kontakt przyjacielski, koleżeński

n      kształtowanie umiejętności utrzymywania kontaktu wzrokowego

n      wdrażanie do uważnego obserwowania rówieśników,

n      kształcenie umiejętności samodzielnego jedzenia, picia

n      kształtowanie umiejętności ubierania się

n      naśladowanie czynności związanych z samoobsługą rozwijanie samodzielnej aktywności zabawowej

n      zrozumienie zasad niektórych zabaw np. w chowanego

n      zabawy pacynkami

n      zabawy samochodami, klockami 

n      akceptowanie bliskiej obecności innych osób.

 

Współpraca z rodzicami:

 

n      udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy                   z dzieckiem

n      pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu odpowiednich środków dydaktycznych

n      wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem

n      przygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domu

n      zapraszanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez terapeutę z dzieckiem

n      wypożyczanie rodzicom literatury na temat Zespołu Downa

n      pomoc w nawiązaniu kontaktu z organizacjami pomagającymi dzieciom z Zespołem Downa i ich rodzinom

n      wspólne przeglądanie stron WWW, na temat Zespołu Downa

 

LOGOPEDA

 

Zajęcia logopedyczne:

n      ćwiczenia oddechowe i oddechowo- głosowe

n      ćwiczenia usprawniające język, żuchwę, wargi

n      ćwiczenia słuchowe

 

Współpraca z rodzicami:

 

n      udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy                   z dzieckiem:

n      przygotowanie rodzicom materiałów do samodzielnej pracy w domu

n      zapraszanie do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez terapeutę z dzieckiem

n      wypożyczanie rodzicom literatury na temat Zespołu Downa

n      pomoc w nawiązaniu kontaktu z organizacjami pomagającymi dzieciom z Zespołem Downa i ich rodzinom

n      wspólne przeglądanie stron WWW, na temat Zespołu Downa

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin