Zestaw zabaw „z gazetami:
1. Dzieci ustawione w kole, w środku leży sterta gazet. Zadaniem dzieci jest podchodzenie po kolei do środka i wydobycie z gazet jakiegoś dźwięku. Dźwięki nie mogą się powtarzać. Może to być np.: darcie, składanie, podrzucanie, zwijanie, stukanie, potrząsanie gazetą itp.
2. Każde dziecko ma swoją gazetę. Rytmiczne nadrywanie brzegu gazety (frędzle) bądź odrywanie pasków w rytmie wyliczanki, np.: „siała baba mak (jeden pasek), nie wiedziała jak (drugi pasek) ... itd.
3. Dzieci maszerują po sali w rytmie bębenka. Po usłyszeniu tamburyna, zatrzymują się i naśladują:
- padający deszcz (uderzenia gazetą o dłoń),
- wiejący wiatr (wachlowanie gazetą),
- marsz (pocieranie gazety).
4. Gazety to „komórki do wynajęcia” porozkładane po sali. Bieg, marsz po sali w rytm melodii. Cisza (brak melodii) - wracamy do komórki (gazety); ta sama zabawa, tylko jedna gazeta na parę; zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem składając gazetę w pół, aż do momentu, kiedy każde dziecko z pary stoi na jednej nodze w swojej „komórce”.
5. Każde dziecko chodzi po sali i udaje, że czyta rozłożoną przed sobą gazetę. W czasie zabawy głośno artykułują dowolne sylaby, zmieniając przy tym natężenie, modulację i barwę głosu.:
dźwięki niskie w siadzie płaskim,
dźwięki średnie w klęku,
dźwięki wysokie w pozycji stojącej.
6. Zabawa w parach. Każda para „zrośnięta” (sklejona) ramionami chodzi po sali w rytm melodii i czyta gazetę (najpierw każdy swoją, potem gazetę sąsiada – na krzyż). Bardzo ważne jest współdziałanie z partnerem i orientacja w przestrzeni, aby nie zderzyć się z inną parą.
7. Taniec z gazetami na głowie, na brzuchu, na plecach, na ręku, itp. Tak samo w parach (jedna gazeta na parę). W tańcu trzymamy gazetę czołami, plecami, kolanami itp. Wszystkie polecenia wykonujemy w rytm melodii (współdziałanie z partnerem).
8. Dzieci biegają po sali przy dźwiękach bębenka. Po usłyszeniu tamburyna zwijają się w kłębek i nakrywają się gazetą – „peleryną”.
9. Zwijamy gazetę w kulę (oburącz lub raz prawą, raz lewą ręką). Swobodna zabawa kulami: kopanie, podrzucanie, chwytanie, celowanie do kosza, toczenie, przeskakiwanie, lepienie bałwana, rzucanie śnieżkami, dmuchanie balonu, jedzenie jabłka, bawienie się jak kotek kłębkiem wełny, rozbijanie jajka itp.
10. Marsz w kole w rytm melodii. W środku koła kosz. Robienie kul z gazety. Wrzucanie do kosza na każdą akcentowaną nutę”.
6. "SPORTOWCY" (przy muzyce):
(gazetę zgniatamy i formujemy z niej kulę)
- przekładamy kulę z ręki do ręki,
- podrzucamy i łapiemy ją oburącz,
- przekładamy nad głową z ręki do ręki,
- przekładamy kulę pod kolanem,
- przesuwamy kulę stopą po podłodze,
- wkładamy kulę pod zgięte kolano i podskakujemy,
- rzucamy kulę do kolegi w parze,
- przesuwamy kulę do kolegi w parze, siedząc w rozkroku,
– wrzucamy kule do pojemnika - ,,kto zręczniejszy”.
CZARY MARY" – ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne:
- przy muzyce dzieci noszą gazetę - "kapelusz" na głowie,
- trzymają gazetę na dłoniach "taca",
- chodzą na czworakach z gazetą na plecach: "żółw".
3. "GRAMY NA GAZECIE":
- uderzając lekko palcami jednej ręki o kartkę gazety gramy "deszcz",
- szeleszcząc, trzymając oburącz naśladują "wiatr".
4. "OJCIEC WIRGILIUSZ":
- przy słowach piosenki jedno dziecko wykonuje ruchy gazetą, pozostałe dzieci robią to co dziecko w kole. Kilka zmian.
5. "PRZEJDŹ MIĘDZY GAZETAMI":
- chodzenie – w rytm muzyki – pomiędzy gazetami, aby żadnej nie nadepnąć.
- wrzucamy kule do pojemnika - ,,kto zręczniejszy”.
7. "FIGURKI":
- zabawa (taniec) przy muzyce, na przerwę w muzyce dzieci wykonują różne pozy – ćw. pomysłowości dzieci.
2. „Taniec z gazetami” - ilustracja ruchowa utworu A. Mozarta „Eine kleine Nacht Musik”.Każde dziecko otrzymuje gazetę, którą porusza dowolnie w rytm muzyki. Na przerwy w muzyce dzieci wykonują kolejne polecenia:o wystukaj na gazecie ten rytm(nauczyciel podaje rytm);o usiądź na gazecie;o chwyć gazetę bez użycia rąk;o zamień się gazetą z kolegą;o rozerwij gazetę na pół;o zrób z gazety kulkę i wrzuć do kosza.Ćwiczenia kształtujące z gazetami.
„Marsz lalek” – marsz z gazetą na głowie tak, aby nie spadła – po obwodzie koła.
„Czytanie gazety” – w siadzie skrzyżnym w kręgu. Gazeta trzymana oburącz przed sobą. Skręty głowy w lewo i w prawo, czytanie wolne i szybkie.
„Mycie podłogi” – w siadzie skocznym w kręgu. Gazeta na podłodze przed sobą. Ręce na gazecie. Przesuwanie obszernymi ruchami gazety w różnych kierunkach.
„Zręczne ręce” – zgniatanie gazety w papierową kulę. Podrzucanie kulki jedną ręką, chwyt drugą.
Zabawy z gazetami – scenariusz zajęcia według metody K. Orffa.
1. Dzieci ustawione w rozsypce chodzą po sali i głośno czytają gazetę (młodsze dzieci opowiadają treść rysunku).
2. Podczas „spaceru po sali” dzieci w myśli czytają, a głośno wymawiają wybraną literę. Czytanie tekstu może odbywać się podczas:
- marszu w tył,
- kroku dostawnego w prawo, w lewo,
- stania na jednej nodze,
- przysiadu.
3. Dzieci czytają tekst z rożnym natężeniem dźwięku (głośno, cicho), nauczyciel wskazuje ręką jakie ma być natężenie.
4. Czytanie tekstu w rożnej wysokości dźwięku (wysoko, nisko), nauczyciel wskazuje ręką jaka ma być wysokość.
5. Wystukiwanie różnych rytmów ręką o gazetę przez nauczyciela, powtarzanie ich przez dzieci.
6. Zabawa naśladowcza „Jaki przedmiot może zastąpić gazeta?”.
7. Dzieci ustawione są w kole, a gazety złożone na jego środku. Każdy podchodzi do gazet i wykonuje dowolny efekt dźwiękowy.
8. Dzieci zwijają gazetę w kulę ( oburącz lub raz prawą raz lewą ręką). Swobodna zabawa kulami: podrzucanie, chwytanie, celowanie do kosza, toczenie, przeskakiwanie, dmuchanie, kopanie itp.
9. Dzieci klęczą w kole. Ręka lewa znajduje się z tyłu, w prawej dziecko trzyma kulkę. Na raz następuje chwyt kulki, na dwa podanie do kolegi w ustalonym kierunku (tempo podawania może być różne).
10. Marsz w kole, wrzucanie kul do kosza.
katie1703