ms_doswiadczenia.pdf

(227 KB) Pobierz
Moj Swiat_doswiadczenia
DoÊwiadczenia 1
Jakie skały przepuszczajà wod´? (pokaz)
Co b´dzie potrzebne?
• trzy słoiki do połowy napełnione wodà
• trzy puste szklanki lub słoiki
• piasek
• ˝wir
• grudki wilgotnej gliny
• trzy sitka
• Wlej do ka˝dego sitka porcj´ wody.
• Obserwuj wod´ cieknàcà do szklanek.
Obserwacje:
Piasek i ˝wir przepuszczajà wod´, a glina tworzy
z wodà m´tnà zawiesin´.
Wnioski:
Skały w ró˝ny sposób przepuszczajà wod´.
Niektóre, jak piasek i ˝wir, przepuszczajà jà łatwo,
inne, np. glina, bardzo słabo, a jeszcze inne,
np. granit, nie przepuszczajà wody.
Wykonanie:
• Nasyp do pierwszego sitka piasek, do drugiego –
˝wir, a do trzeciego – glin´ (rozgnieç jà na sitku).
• Ustaw sitka nad pustymi szklankami (lub
słoikami).
Podr´cznik „Mój Êwiat 4” Dział 4;
Temat 2: Budowa skorupy ziemskiej
Czy rodzaj substancji ma wpływ na tempo ogrzewania? (uczeƒ w domu)
Co b´dzie potrzebne?
• dwa słoiki
• woda
• ziemia ogrodowa
• dwa termometry
• Przestaw słoiki w zacienione, chłodne miejsce.
Obserwuj wskazania termometrów i zanotuj
wyniki.
• Porównaj zanotowane wskazania termometrów.
Obserwacje:
Temperatura ziemi ogrodowej roÊnie szybciej ni˝
temperatura wody. Po przestawieniu słoików
w zacienione miejsce temperatura ziemi spada
szybciej ni˝ temperatura wody.
Wykonanie:
• Jeden słoik napełnij ziemià i jà uklep. Drugi słoik
napełnij letnià wodà.
• Do ka˝dego słoika włó˝ termometr i zanotuj,
jakà wskazuje temperatur´.
• Postaw oba słoiki w nasłonecznionym miejscu.
Obserwuj wskazania termometrów i zanotuj
wyniki.
Wnioski:
Aby podniosła si´ temperatura wody, musi ona
pochłonàç wi´cej promieniowania ni˝ ziemia.
© Copyright by Stefania Elbanowska-Ciemuchowska
Podr´cznik „Mój Êwiat 5” Dział 4;
Temat 3: Rodzaje gleb w Polsce
Czy pochłanianie promieniowania Êwietlnego zale˝y od jasnoÊci powierzchni?
(uczeƒ w domu)
Co b´dzie potrzebne?
• dwa termometry zaokienne
• czarny flamaster
• lampka nocna
Obserwacje:
Termometr z zamalowanym zbiorniczkiem wska -
zuje wy˝szà temperatur´.
Wnioski:
Termometr, który pochłonàł w tym samym czasie
wi´cej energii wypromieniowanej przez ˝arówk´,
wskazuje wy˝szà temperatur´. Oznacza to, ˝e
ciemna powierzchnia pochłania wi´cej energii ni˝
jasna.
Wykonanie:
• Zamaluj zbiorniczek jednego z termometrów na
czarno.
• Oba termometry ustaw w jednakowej odległoÊci
od lampki.
• Włàcz lampk´ i obserwuj wskazania termo -
metrów.
© Copyright by Stefania Elbanowska-Ciemuchowska
Podr´cznik „Mój Êwiat 5” Dział 4;
Temat 3: Rodzaje gleb w Polsce
735385790.016.png
2
DoÊwiadczenia
Czy woreczek foliowy przyciàga styropian? (uczeƒ w klasie)
Co b´dzie potrzebne?
• foliowy woreczek
• kawałki styropianu lub ry˝u preparowanego
(tzw. dmuchanego)
• wełniana tkanina (np. sweter)
Wykonanie:
• Do foliowego woreczka wsyp kawałki styropianu
(lub ziarna ry˝u preparowanego).
• Nadmuchaj woreczek i zwià˝, tak aby nie ucho -
dziło z niego powietrze.
• Potrzyj energicznie woreczek swetrem lub – jeÊli
nie masz swetra – dłonià.
Obserwacje:
Kawałki styropianu (ry˝u preparowanego) przy -
warły do Êcianek woreczka w miejscu pocierania.
Wnioski:
Wskutek pocierania woreczek si´ naelektryzował
i przyciàgnàł kawałki styropianu.
Podr´cznik „Mój Êwiat 6” Dział 4;
Temat 4: ElektrycznoÊç w przyrodzie
Jak przetoczyç aluminiowà puszk´ bez dotykania? (uczeƒ w domu)
Co b´dzie potrzebne?
• kawałek rurki z tworzywa sztucznego (np. rura
od odkurzacza)
• pusta puszka aluminiowa
• wełniana tkanina (np. sweter)
Wykonanie:
Połó˝ aluminiowà puszk´ na stole.
Potrzyj rurk´ energicznie swetrem.
Zbli˝ rurk´ do aluminiowej puszki (jak na zdj´ciu).
Obserwacje:
Puszka potoczyła si´ w kierunku rurki.
Wnioski:
Wskutek pocierania swetrem rurka si´ naelektry -
zowała i przyciàgn´ła aluminiowà puszk´. Dzi´ki
temu puszka potoczyła si´ bez dotykania.
Podr´cznik „Mój Êwiat 6” Dział 4;
Temat 4: ElektrycznoÊç w przyrodzie
735385790.017.png 735385790.018.png 735385790.019.png 735385790.001.png 735385790.002.png
DoÊwiadczenia 3
Czy w jabłku mo˝e popłynàç pràd? (pokaz)
Co b´dzie potrzebne?
• jabłko
• spinacz biurowy
• drucik miedziany
• woltomierz
Wykonanie:
• Włàcz woltomierz i ustaw pokr´tło na pozycj´: 2 V
lub 20 V, tak jak pokazano na zdj´ciu nr 1.
• Wbij spinacz biurowy i drucik miedziany w jabłko,
tak jak pokazano na zdj´ciu nr 2.
• Zmierz woltomierzem napi´cie mi´dzy druci -
kami.
Fot. 1
Fot. 2
Obserwacje:
Na ekranie woltomierza wyÊwietla si´ wartoÊç na -
pi´ cia, jakie powstało mi´dzy drucikami umiesz -
czonymi w jabłku.
Wnioski:
W jabłku, po umieszczeniu w nim drucików,
popłynàł pràd i mi´dzy drucikami powstało napi´ -
cie elektryczne, czyli zaszło podobne zjawisko jak
w baterii.
Fot. 3
Podr´cznik „Mój Êwiat 6” Dział 4;
Temat 4: ElektrycznoÊç w przyrodzie
Jak samodzielnie zbudowaç kompas? (uczeƒ w klasie)
Co b´dzie potrzebne?
• magnes
• igła
• naczynie z wodà
• kompas
Wykonanie:
• Posługujàc si´ kompasem, wyznacz główne
kierunki geograficzne.
• Wzdłu˝ igły przesuƒ magnes, tak jak pokazano
na zdj´ciu nr 1.
• Połó˝ ostro˝nie igł´ na powierzchni wody (zdj´cie
nr 2).
• Obserwuj, jak si´ zachowuje igła.
• Porównaj uło˝enie igły z wyznaczonymi kierun -
kami geograficznymi.
Fot. 1
Obserwacje:
Igła poło˝ona na wodzie wskazuje kierunek
północ–południe.
Wnioski:
Przesuni´cie magnesu wzdłu˝ igły spowodowało jej
namagnesowanie. Igła stała si´ igłà magnetycznà,
podobnie jak w kompasie. Taka igła zawsze si´
ustawia wzdłu˝ linii ziemskiego pola mag ne -
tycznego.
Fot. 2
Podr´cznik „Mój Êwiat 6” Dział 4;
Temat 5: Poznajemy zjawisko magnetyzmu
735385790.003.png 735385790.004.png 735385790.005.png 735385790.006.png 735385790.007.png 735385790.008.png 735385790.009.png 735385790.010.png
4
DoÊwiadczenia
Jak działa elektromagnes? (uczeƒ w klasie)
Co b´dzie potrzebne?
• du˝y ˝elazny gwóêdê
• długi izolowany przewód (np. miedziany)
• płaska bateria (4,5 V)
• drobne przedmioty z ˝elaza (np. szpilki, spina -
cze, pineski)
Wykonanie:
• Rozsyp na stole drobne przedmioty z ˝elaza.
• Usuƒ izolacj´ z obu koƒców przewodu.
• Tak przygotowany drut nawiƒ na gwóêdê.
• Koƒce drutu podłàcz do baterii, tak jak pokazano
na zdj´ciu nr 1, i zbli˝ główk´ gwoêdzia do
rozsypanych przedmiotów.
• Odłàcz jeden koniec drutu od baterii i ponownie
zbli˝ gwóêdê do ˝elaznych przedmiotów.
Wniosek:
W przewodzie połàczonym z baterià płynie pràd,
który wytwarza pole magnetyczne. Dzi´ki temu
gwóêdê z nawini´tym drutem zachowuje si´ jak
elektromagnes. Elektromagnesy majà wiele zasto -
sowaƒ, np. wykorzystuje si´ je do przenoszenia
blach stalowych w stoczniach.
Obserwacje:
Gwóêdê podłàczony do pràdu przyciàga drobne
przedmioty z ˝elaza, natomiast gwóêdê odłàczony
od pràdu nie przyciàga przedmiotów z ˝elaza.
© Copyright by Stefania Elbanowska-Ciemuchowska
Podr´cznik „Mój Êwiat 6” Dział 4;
Temat 4: Poznajemy zjawisko magnetyzmu
Jak silny jest elektromagnes? (uczeƒ w domu)
Co b´dzie potrzebne?
• elektromagnes z doÊwiadczenia 2
• mały lekki kubek, np. po jogurcie
• du˝y metalowy spinacz biurowy
• drobne przedmioty, np. spinacze biurowe, ta siem -
ka lub sznurek
Wykonanie:
• Lekki kubek zawieÊ na spinaczu biurowym, tak
jak pokazano na zdj´ciu.
• Włàcz elektromagnes, który wykorzystywałeÊ
w doÊwiadczeniu Jak działa elektromagnes?.
• Dotknij spinacza główkà gwoêdzia i spróbuj
w ten sposób podnieÊç kubek.
• Kolejno wkładaj do kubka drobne przedmioty
(np. spinacze biurowe) i obserwuj, co si´ dzieje.
• Sprawdê, jak si´ zachowa elektromagnes, gdy
zwi´kszysz liczb´ zwojów.
Wniosek:
Za pomocà włàczonego elektromagnesu mo˝na
podnieÊç kubek z lekkà zawartoÊcià. Im wi´cej
zwojów wokół gwoêdzia, tym silniejszy jest
elektromagnes.
Obserwacje:
Za pomocà elektromagnesu mo˝na podnieÊç
spinacz wraz z przymocowanym do niego kubkiem.
Do pewnego momentu mo˝na obcià˝aç kubek
i nadal go podnosiç.
Po zwi´kszeniu liczby zwojów elektromagnes
podnosi kubek z ci´˝szà zawartoÊcià.
Podr´cznik „Mój Êwiat 6” Dział 4;
Temat 4: Poznajemy zjawisko magnetyzmu
735385790.011.png 735385790.012.png 735385790.013.png 735385790.014.png 735385790.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin