ochrona p[owietrza.doc

(90 KB) Pobierz

Instrumenty finansowo-prawne w ochronie środowiska

1.są integralnym  elementem działań proekologicznych

2.są naturalnym dopełnieniem i konsekwencją korzystania ze środowiska

3.zasada przezorności i prewencji tzn. zanieczyszczający płaci

                      CEL

PRZYWRÓCENIE STANU PIERWOTNEJ RÓWNOWAGI.

 

Opłaty za korzystanie ze środowiska tzw. opłaty zwykłe

 

Kto ponosi opłaty?

Podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie  wysokość należnej opłaty.

 

Gdzie wpłaca opłaty?

Na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego.

 

Jakie stawki uwzględniamy?

Stawki obowiązujące w okresie, w którym korzystanie ze środowiska miało miejsce (z rozporządzenia).

 

Do kiedy wpłacamy?

Do końca miesiąca następującego po upływie każdego półrocza.

 

Czy musimy składać inne dokumenty?

Poza wpłatą na konto należy złożyć wykaz zawierający informacje i dane wykorzystane do ustalenia wysokości opłat.

 

Co obejmują poszczególne dane ?

1)informacje o ilości i  rodzajach gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza  oraz dane, na podstawie których określono te ilości;

2)informacje o ilości i  jakości pobranej wody powierzchniowej i podziemnej;

3)informacje o ilości, stanie i składzie ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi;

4)informacje o wielkości, rodzaju i sposobie zagospodarowania terenu, z  którego odprowadzane są ścieki

5)informacje o wielkości produkcji ryb innych niż łososiowate lub innych  organizmów wodnych oraz powierzchni użytkowej stawów  eksploatowanych w cyklu produkcyjnym w obiektach chowu lub hodowli tych ryb lub tych.

 

Co grozi jeśli nie złożymy wykazu zawierającego szczegółowe informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska i wysokości należnych opłat ?

Marszałek województwa wymierza opłatę, w drodze decyzji, na podstawie wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.

 

Co grozi jeśli szczegółowe informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska i wysokości należnych opłat budzą zastrzeżenia ?

Na podstawie wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska zostaniemy zobowiązani do zapłaty różnicy.

 

Czy musimy ponosić opłaty kiedy w niewielkim stopniu korzystamy ze środowiska ?

Nie musimy płacić jeśli półroczna wysokość opłaty nie przekracza 400 zł.

 

Do kiedy ustala się wysokość stawki za korzystanie ze środowiska?

Minister właściwy ds. środowiska do 31 X. ogłasza w drodze obwieszczenia wysokość
stawek

 

Czy istnieją górne granice stawek jednostkowych za korzystanie ze środowiska?

Tak, przedstawiają się one następująco (na 2009 rok):

1)              321,84 zł za 1 kg gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza;

2)              206,33 zł za 1 kg substancji wprowadzanych ze ściekami do wód lub do ziemi;

3)              23,57 zł za 1 dam3 wód chłodniczych;

4)              235,67 zł za umieszczenie 1 Mg odpadów na składowisku;

5)              3,49 zł za pobór 1 m3 wody podziemnej;

6)              1,81 zł za pobór 1 m3 wody powierzchniowej;

7)              3,49 zł za 1 m2 powierzchni na jeden rok, z której odprowadzane są ścieki, o

których mowa w art. 3 pkt 38 lit. c;

8)              22,56 zł za każde rozpoczęte 100 kg przyrostu masy ryb innych niż łososiowate lub innych organizmów wodnych w ciągu cyklu produkcyjnego w obiektach chowu lub hodowli tych ryb lub tych organizmów, o ile zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 3 pkt 38 lit. g.

 

Czy górne granice stawek jednostkowych za korzystanie ze środowiska się zmieniają i o ile?

Tak, 1 stycznia każdego roku są podwyższane w stopniu odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług.

 

Opłaty za korzystanie ze środowiska tzw. opłaty podwyższone

 

Kiedy stosuje się opłaty podwyższone?

W przypadku gdy podmiot korzystający ze środowiska nie posiada stosownego pozwolenia (lub decyzji) a jest ona wymagana prawem.

 

Kiedy pozbywanie się odpadów grozi szczególnie surowymi sankcjami?

Jednostkowa stawka za składowanie odpadów na składowisku jest mnożona przez 100, jeśli odpady trafiały do śródlądowych wód powierzchniowych lub podziemnych, morskich wód wewnętrznych lub wód morza terytorialnego.

 

Ochrona powietrza

 

Umowy międzynarodowe obowiązujące na terenie Polski dotyczące jakości powietrza:

1.Konwencja w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie

odległości (Genewa, 13listopada 1979)

2.Protokół do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości, dotyczący długofalowego finansowania wspólnotowego programu monitoringu i oceny przenoszenia zanieczyszczeń na dalekie odległości w Europie (EMEP) - Genewa 28 listopada 1984.

3.Konwencja Wiedeńska o Ochronie Warstwy Ozonowej - Wiedeń 22 marca 1985

4.Protokół Montrealski w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową

(Montreal 16 września 1987)

ELIMINACJA ZANIECZYSZCZEŃ DO POWIETRZA JEST NIEMOŻLIWA

 

  Regulacje prawne charakteryzujące kwestie prawnej ochrony powietrza dotyczą:

Ochrony jakości powietrza
Kontroli emisji do powietrza

 

POWIETRZE - powietrze znajdujące się w troposferze, z wyłączeniem budynków i miejsc pracy.

 

EMISJA - wprowadzanie bezpośrednio lub pośrednio, w wyniku działalności człowieka, do powietrza, wody, gleby lub ziemi: substancji, energii takich jak ciepło, hałas,  wibracje, pola elektromagnetyczne.

 

Krajowy i wspólnotowy system ochrony jakości powietrza opiera się na:

1.Określeniu standardów jakości powietrza,

2.Monitorowaniu poziomów niektórych substancji w powietrzu

3.Podejmowaniu działań zaradczych w postaci opracowywania planów doprowadzenia jakości powietrza do wymaganych standardów na obszarach gdzie nastąpiło przekroczenie.

 

POZIOM DOPUSZCZALNY - to poziom substancji, który ma być osiągnięty w

określonym terminie i który po tym terminie nie powinien być przekraczany, czyli poziom dopuszczalny jest standardem  jakości powietrza.

 

POZIOM DOCELOWY - jest to poziom substancji, który ma być osiągnięty w określonym czasie za pomocą ekonomicznie uzasadnionych działań technicznych i technologicznych; poziom taki określa się w celu zapobiegania lub ograniczenia szkodliwego wpływu danej substancji na zdrowie ludzi lub środowisko.

 

POZIOM CELU DŁUGOTERMINOWEGO : jest to poziom substancji poniżej którego zgodnie ze stanem współczesnej wiedzy , bezpośredni szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi lub środowisko jako całość jest mało prawdopodobny. Poziom ten powinien być osiągnięty w
długim terminie.

 

POZIOM DOPUSZCZALNY

POZIOM DOCELOWY

POZIOM CELU DŁUGOTERMINOWEGO

Standardy imisyjne

             

 

Standardy emisyjne - dopuszczalne wielkości emisji, oznaczają obowiązek   ograniczenia emisji zanieczyszczeń do poziomu dopuszczalnego.

 

Graniczne wielkości emisyjne - to specjalne standardy emisyjne, które nie mogą być przekroczone przez instalacje wymagające pozwolenia zintegrowanego.

 

Progi tolerancji - mają na celu ułatwienie starszym zakładom dochodzenie do granicznych wielkości emisyjnych i systematyczne zaostrzanie wymagań dotyczących ochrony powietrza.

 

Jakie są główne typy emitorów?

Wyróżniamy emitory:

punktowe (kominy zakładów),

powierzchniowe (obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej),

liniowe (główne arterie, węzły i skrzyżowania).

 

Na czym polega ochrona powietrza?

Ochrona powietrza polega na:

1. utrzymaniu poziomów substancji w powietrzu poniżej dopuszczalnych dla nich poziomów lub co najmniej na tych poziomach

2. zmniejszenie poziomów substancji w powietrzu co najmniej do dopuszczalnych, gdy nie są dotrzymane

3. zmniejszanie i utrzymanie poziomów  substancji w powietrzu poniżej poziomów docelowych albo poziomów celów długoterminowych.

 

Kto decyduje o dopuszczalnych poziomach substancji w powietrzu i poziomach alarmowych?

O poziomach substancji w powietrzu decyduje minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia.

 

Jakie obszary objęte są badaniem jakości powietrza?
Pomiaru jakości powietrza dokonuje się w tzw. strefach

 

Co oznacza określenie strefa ?

Strefa to aglomeracja o liczbie mieszkańców większej niż 250 tysięcy lub obszar jednego lub więcej powiatów położonych na obszarze tego samego województwa, nie wchodzący w skład aglomeracji.

 

Do jakich celów wykorzystywane są wyniki pomiarów jakości powietrza ?

 

Służą one do klasyfikowania stref i podejmowania działań związanych z ochroną powietrza (tworzenia programu ochrony powietrza).

 

Kto odpowiada za badania jakości powietrza ?

 

Na terenie województwa działania koordynuje Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, który podlega Głównemu Inspektorowi OŚ i ministrowi.

 

Jak powstaje program ochrony powietrza?

 

Wojewódzki IOŚ —»• Sejmik Województwa     Marszałek Województwa    —• Minister badanie         uchwała.

 

Program naprawczy

 

Co obejmuje program ochrony powietrza ?

nazwę obszaru,

- działania konieczne do przywrócenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu,

- listę podmiotów zobowiązanych do określonych działań obowiązki właściwych organów administracji.

Plany działań krótkoterminowych (alarmy smogowe)

Poziom alarmowy to poziom zawartości w powietrzu substancji, których nawet krótkotrwałe przekroczenie może spowodować zagrożenie dla zdrowia ludzi. -    CO2, -    SO2, Ozon, Pył zawieszony.

              PRZEKROCZENIE POZIOMÓW ALARMOWYCH WYMAGA KONIECZNOŚCI OPRACOWANIA PLANU DZIAŁAŃ KRÓTKOTERMINOWYCH             

 

Kto prowadzi konsultacje w przypadku przeniesienia zanieczyszczeń na terytorium Polski lub na terytorium innego kraju z Polski?

Minister właściwy do spraw środowiska za pośrednictwem marszałka województwa.

 

Handel uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych

 

Na czym polega handel emisjami?

Polega na sprzedaży uprawnień do emisji do powietrza gazów cieplarnianych.

 

Kto może prowadzić taki handel?

Prowadzący instalacje, którym przyznano prawo do emisji, zgodnie z kodeksem cywilnym.

 

Jak długo ważne są uprawnienia do emisji ?

Uprawnienia są ważne przez cały okres rozliczeniowy, z podziałem na poszczególne lata  tego okresu.

 

Jakie okresy rozliczeniowe obowiązują obecnie ?

2008-2012

- Wzrost emisji CO2 o 12%,

- 878 instalacji wyemituje 266 mln ton rocznie w poprzedni okresie emitowano 237 mln ton rocznie.

 

W jakim zakresie odbywa się handel uprawnieniami do emisji?

Handel uprawnieniami odbywa się w ramach krajowego i wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji.

 

Kto sprawuje nadzór nad systemami?

Minister właściwy do spraw środowiska.

 

Kto zajmuje się gromadzeniem informacji o zezwoleniach, przyznanych, sprzedanych i przeniesionych uprawnieniach do emisji?

Takie informacje są gromadzone w Krajowym Rejestrze Uprawnień do Emisji.

 

Kiedy następuje rozdział uprawnień do emisji ?

Rozdział uprawnień następuje przy przygotowywaniu krajowego i wspólnotowego planu handlu uprawnieniami do emisji.

 

Kto opracowuje projekt krajowego planu handlu uprawnieniami do emisji?

Projekt opracowuje Krajowy Administrator Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji
(obecnie Instytut Ochrony Środowiska z siedzibą w Warszawie).

 

W jaki sposób następuje sprzedaż uprawnień?

Zgodnie z kodeksem cywilnym, zgłoszenie do Krajowego rejestru następuje w ciągu 3 dni od zawarcia umowy.

 

Jak rozliczane są uprawnienia do emisji?

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin