mobbing_pracodawca.pdf

(397 KB) Pobierz
910748398.001.png
Anna Kucharska
Mobbing
Informator dla pracodawcy
Warszawa 2012
Projekt okładki
Dorota Zając
Opracowanie redakcyjne
Danuta Rutkowska
Opracowanie typograficzne i łamanie
Jan Klimczak
Wydanie I
(W1) 1268
Copyright © Główny Inspektorat Pracy 2012
PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY
GŁÓWNY INSPEKTORAT PRACY
WARSZAWA 2012
Spis treści
1. Wstęp
2. Zjawisko mobbingu – charakterystyka
3. Płaszczyzny mobbingu
4. Mobbing w Kodeksie pracy
5. Mobbing a dyskryminacja, molestowanie i molestowanie
seksualne – podobieństwa i różnice
6. Co sprzyja mobbingowi?
7. Dlaczego nie warto przyzwalać na mobbing
– konsekwencje dla firmy i pracodawcy
8. Przeciwdziałanie mobbingowi w miejscu pracy
8.1. Diagnoza środowiska pracy pod kątem mobbingu
8.2. Działania szkoleniowo-doradcze
8.3. Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa
8.4. Struktura organizacyjna
oraz styl zarządzania pracownikami
8.5. Kodeks etyki zawodowej
9.
4
5
11
12
13
16
19
21
23
24
25
30
31
32
Gdzie szukać wiedzy oraz informacji?
1. Wstęp
Odkąd w wyniku nowelizacji Kodeksu pracy z dnia 14 listopada 2003
roku pojawiła się definicja mobbingu, zjawisko to zaczęło budzić ogrom-
ne zainteresowanie: co oznacza, jak się przejawia, jak sobie z nim ra-
dzić? To pytania, na które odpowiedź ciągle nastręcza trudności wielu
pracodawcom, odpowiedzialnym przecież za przeciwdziałanie mobbin-
gowi w miejscu pracy (art. 94 3 §1 Kp). Zarówno pod względem praw-
nym, jak i społecznym zjawisko mobbingu dostarcza wielu niejedno-
znaczności i trudności interpretacyjnych. Niniejsza broszura wychodzi
naprzeciw zapytaniom i wątpliwościom pracodawców, skupia się na prak-
tycznej stronie profilaktyki mobbingu oraz radzenia sobie z nim. Pokazu-
je sposoby różnicowania mobbingu od innych negatywnych zjawisk
w środowisku pracy, takich jak dyskryminacja, molestowanie czy mole-
stowanie seksualne.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin