Testy psychologiczne.doc

(69 KB) Pobierz
Testy psychologiczne

Testy psychologiczne

WKP - Wielowymiarowy Kewstionariusz Preferencji

Wyznacznikami ludzkiego działania są nie tylko możliwości (zdolności, umiejętności, sprawności), określające co i jak biegle człowiek potrafi zrobić, lecz także preferencje, określające rodzaje i sposoby funkcjonowania, jakie jest on skłonny wybierać z posiadanego repertuaru możliwości i rzeczywiście stosować. Przy podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych oraz przy dokonywaniu selekcji i doboru pracowników, obok kompetencji, warto również uwzględniać preferencje.

 

Zgodność pracy z preferencjami:

1 – zwiększa motywacje pracownika, ułatwiając dzięki temu pokonywanie ewentualnych trudności i zmniejszając ryzyko pojawiania się szkodliwych kosztów psychofizjologicznych; w konsekwencji praca zgodna z preferencjami jest efektywniejsza

2 – taka praca daje człowiekowi więcej satysfakcji; praca zgodna z preferencjami pozwala na realizację indywidualnych potrzeb i staje się czynnikiem rozwoju, daje też większą gwarancję stabilizacji zawodowej i doskonalenia kwalifikacji

 

Kwestionariusz pozwala uzyskać informacje na temat stopnia nasilenia stopnia nasilenia u osoby badanej siedmiu typów zainteresowań odnoszących się do rodzaju wykonywanych czynności.

 

http://www.imaestra.pl/news.php?news=4&module=news&name=news_3

 

Oferujemy testy zawodoznawcze w wersji komputerowej takie jak:

- Test bilansu i kompetencji
- Samoocena zainteresowań zawodowych
- Test preferencji i predyspozycji zawodowych
- Czy jestem przedsiębiorczy?
- Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji – WKP
- Wstępna Orientacja Zawodowa

 

Powiatowy Urząd Pracy w Działdowie, Poradnictwo Zawodowe ma w posiadaniu i udostępnianiu testy komputerowe:

1.      Czy akceptuję siebie?”

2.      Czy jestem kreatywny?”

3.      Czy jestem samodzielny?”

4.      Test samooceny zainteresowań zawodowych

5.      W jaki sposób poznaję i organizuję świat?”

6.      Test stresu egzaminacyjnego

7.      Test preferencji i predyspozycji zawodowych

8.      Czy jestem przedsiębiorczy

9.      Czy jestem asertywny

http://www.euroguidance.pl/publikacje/metody_i_narzedzia.pdf

 

 

PODSTAWOWE DEFINICJE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO

 

Poradnictwo zawodowe – to szereg usług, mających na celu „pomoc jednostkom w każdym wieku, na dowolnym etapie życia w dokonywaniu wyborów w zakresie edukacji, szkoleń oraz wyboru zawodu, a także pomoc w zarządzaniu własną karierą zawodową” (R.Sultana, Strategie usług poradnictwa zawodowego w społeczeństwie wiedzy – europejskie trendy, wyzwania i działania. Raport CEDEFOP, KG HP, Warszawa 2005, s.32)

 

Orientacja zawodowa - działania wychowawcze szkoły, rodziców, i innych osób, grup i instytucji - mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły.

(K.Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, 1999, Problemy poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego Nr 2/11, s.29)

 

Doradztwo zawodowe - świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji. (K.Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, 1999, Problemy poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego Nr 2/11, s.29)

 

Doradca zawodowy - osoba udzielająca pomocy w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego.

Doradca zawodowy powinien posiadać kompetencje społeczne, do których należą: cechy osobowościowe, uzdolnienia i zainteresowania, warunkujące powodzenie pracy z ludźmi.

(Klasyfikacja Zawodów i Specjalności, 2002, Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dn. 22.03.2002r. - Dz.U. Nr 32, poz.304)

 

Poradnictwo indywidualne – należy do podstawowego kanonu usług poradnictwa zawodowego. Jest to proces podczas którego doradca zawodowy w sposób świadomy i celowy wykorzystuje procedury i techniki rozmowy doradczej motywując klienta do swobodnego wypowiadania się oraz aktywnego współdziałania w rozwiązaniu jego problemów. (Standard usługi - Poradnictwo Zawodowe, MGPiPS, 2003)

Porada indywidualna odbywa się podczas rozmowy indywidualnej z klientem i ma na celu m.in.:

- poznanie indywidualnych umiejętności, zainteresowań i potrzeb klienta,

- rozpoznanie preferencji i predyspozycji zawodowych,

- pomoc w sprecyzowaniu celów zawodowych (krótko i długofalowych)

- wsparcie w dokonaniu wyboru odpowiedniego kierunku kształcenia, rodzaju pracy, lub przekwalifikowania zawodowego,

- rozpoznanie ewentualnych trudności mogących wystąpić przy poszukiwaniu pracy (czynniki społeczno ekonomiczne, cechy charakteru, usposobienia czy temperament)

- motywowanie osoby bezrobotnej do samodzielnego poszukiwania pracy.

 

Poradnictwo grupowe – sposób pracy z ludźmi, którzy jako członkowie grupy, w atmosferze akceptacji i otwartości, mają możliwość zbadania i zdefiniowania własnego problemu zawodowego, dokonania adekwatnej oceny siebie oraz rozwijania umiejętności podejmowania decyzji dotyczących planowania własnej kariery zawodowej. (Standard usługi - Poradnictwo Zawodowe, MGPiPS, 2003)

Można wyróżnić wiele form i metod poradnictwa grupowego, jednak do najważniejszych i najczęściej stosowanych należą:

- specjalistyczne treningi umiejętności (mające na celu budowanie praktycznych umiejętności, kompetencji osobistych i wiedzy z zakresu employability - umiejętności wejścia na rynek pracy)

- warsztaty poszukiwania pracy (doskonalenie umiejętności funkcjonowania na rynku pracy)

(W.Kreft: Poradnictwo zawodowe w SzOK-ach. Ecorys, Warszawa 2008, s.11)

Tematyka zajęć grupowych, przeprowadzanych przez doradcę zawodowego w szkołach, może obejmować między innymi:

- poznanie swoich słabych i mocnych stron,

- rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji,

- kształtowanie postawy asertywnej,

- doskonalenie umiejętności komunikacji werbalnej i pozawerbalnej,

- odkrywanie własnych umiejętności, możliwości i predyspozycji zawodowych,

- analizę lokalnego rynku pracy,

- poznanie zasad sporządzania dokumentów aplikacyjnych i metod szukania pracy,

- przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą.

 

Informacja zawodowa – „wszelkie zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji edukacyjnych, zawodowych oraz wejścia na rynek pracy – decyzji związanych z zatrudnieniem.” (K. Lelińska: Zawodoznawstwo w planowaniu kariery, KG OHP, Warszawa 2006, s.17)

Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji.(por.: K. Lelińska: Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu metodą zajęć praktycznych. Warszawa: WSiP, 1985, s. 35)

 

Informacja edukacyjna - zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem i nabywaniem kwalifikacji (oprac. G. Sołtysińska)

 

PRZYKŁADOWE NARZĘDZIA WYKORZYSTYWANE W PRACY DORADCY ZAWODOWEGO

 

Doradca zawodowy w swojej pracy posługuje się wieloma narzędziami oceny i samooceny, programami multimedialnymi oraz filmami. A oto przykładowe, dostępne na rynku wydawniczym w Polsce, które mogą być wykorzystywane przez doradcę zawodowego podczas procesu doradczego:

1.      Testy i kwestionariusze:

a)     Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (autorzy tekstu: Aleksandra Jaworowska, Anna Marczak, Anna Ciechanowicz, Joanna Stańczak, Ewa Zalewska)

b)     Popularny Test Inteligencji - program do samobadania (autor: Zespół Pracowni Testów Psychologicznych),

c)      Kwestionariusz osobowościowy Hartmana,

d)     Inwentarz zainteresowań (autorzy: Anna Frydrychowicz, Jadwiga Jaworska, Teresa Woynarowska, Andrzej Matuszewski (1994)),

e)      Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP (autorzy testu: Anna Matczak, Aleksandra Jaworowska, Anna Ciechanowicz, Ewa Zalewska, Joanna Stańczak (2006)

f)       Kwestionariusz preferencji zawodowych Hollanda,

g)     Kwestionariusz „Moja Kariera” (opracowany na podstawie: Scheina E.H. (1990). Career Anchors. Discovering your Real Values. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeifer Printing, tłumaczenie za zgodą autora A.Paszkowska-Rogacz),

h)     Kwestionariusz Uzdolnień Przedsiębiorczych (KUP) – Nosal 1990 – dla osób posiadających doświadczenie zawodowe jak i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, młodych poszukujących pracy,

i)       Repertorium Kompetencji Zawodowych (jako że projekt zakłada pracę z młodzieżą uczącą się w ZSZ i Technikach),

j)       Kwestionariusz Ról Zespołowych (opracowanie na podstawie autoryzowanego przekładu Barbary Kożusznik i Doroty Ekiert Grabowskiej (1994) oraz badań walidacyjnych Stanisława A.Witkowskiego i Sławomira Ilskiego (2000),

k)     Autotest do badania zainteresowań i preferencji zawodowych,

l)       Miasteczko Zainteresowań Zawodowych – przeznaczone dla osób o wykształceniu ponagimnazjalnym (Autor: Czesław Noworol).

2.      Filmy

a)     Planowanie kariery,

b)     Techniki negocjacji,

c)      Zakładam firmę,

d)     Jak pokonać stres,

e)      Kalejdoskop zawodów.

 

Filmy z serii AUTOPREZENTACJA:

- Jak wywrzeć dobre wrażenie w pracy?

- Savoir vivre w pracy.

- Mowa ciała w praktyce.

 

Filmy z serii PIERWSZA PRACA:

- Gdzie i jak szukać pracy?

- Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

- Rozmowa kwalifikacyjna.

3.      Programy multimedialne

a)     Piramida Kariery,

b)     Indywidualny Plan Kariery.

 

 

 

„PRZEZNACZENIE” DORADCY ZAWODOWEGO, JEGO KOMPETENCJE...

 

Głównym „przeznaczeniem” doradcy zawodowego jest udzielanie pomocy osobom poszukującym pracy, pomocy w wyborze optymalnego zawodu i miejsca zatrudnienia, jak też pomocy pracodawcom w wyborze odpowiedniego kandydata do oferowanego przez niego stanowiska pracy. Zaliczyć tu można także:

a)      pomoc w określeniu zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycji zawodowych klienta,

b)     dostarczenie wiedzy na temat:

·         wymaganych umiejętności i cech osobowych na różnych stanowiskach pracy,

·         niezbędnych kwalifikacji do wykonywania różnych zawodów,

·         tendencji na rynku pracy,

c)      wskazanie instytucji, które pomogą założyć własną firmę,

d)  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin