chron_swoje_nerwy_rzecz_o_tym_jak_wspolpracowac_z_palantami_wydanie_ii_palan2.pdf

(266 KB) Pobierz
Chroń swoje nerwy. Rzecz o tym, jak współpracować z palantami. Wydanie II
IDŹ DO:
CHROŃ SWOJE NERWY.
RZECZ O TYM,
JAK WSPÓŁPRACOWAĆ
Z PALANTAMI. WYDANIE II
Autor: Ken Lloyd
Tłumaczenie: Wojciech Sztukowski
ISBN: 978-83-246-2240-5
Tytuł oryginału: Jerks at Work: How to Deal
With People Problems and Problem People
Format: A5, stron: 272
Spis treści
Przykładowy rozdział
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
Przetrwaj i rządź!
• Co zrobić, kiedy szef-palant, współpracownik-palant lub podwładny-palant zamiast
pomagać, dobija Cię na każdym kroku?
• Jak rozwiązywać sztuczne problemy stwarzane przez innych?
• Co zrobić, gdy pracodawca posuwa się o krok za daleko?
• Jak się nie dać i pokazać im wszystkim?
• AAAAbsolutny hit księgarni Onepress na polskim rynku!
• AAArcyciekawa, inspirująca i dowcipna!
• AAktualna i odkrywcza!
Współpraca oznacza dwie litery: MY — brzmi prawda wyznawana w jednym z największych
œwiatowych koncernów motoryzacyjnych. Co jednak w sytuacji, kiedy współpraca z Twoimi
kolegami lub szefem oznacza pasmo upokorzeń, zszargane nerwy albo uczestnictwo w wojnie
biurowej? Czy koniecznie musisz przystosować się do stada palantów i przyjąć ustalane przez
nich idiotyczne zasady? A może podejmiesz wyzwanie i dasz radę wybić się ponad ten tłum
kretynów? Nie masz wpływu na to, z kim przestajesz, dlatego zacznij wpływać na to, co czytasz!
Drugie wydanie bestsellera Chroń swoje nerwy. Rzecz o tym, jak współpracować z palantami
w sposób lekki, dowcipny — i przede wszystkim skuteczny — pomoże Ci rozwiązać problemy
pojawiające się w Twojej pracy. Razem stawicie czoła powszechnej niesprawiedliwoœci, fatalnej
współpracy w zespole, pokrętnemu formułowaniu informacji zwrotnych, bezcelowym zebraniom,
zagmatwanemu procesowi podejmowania decyzji i wyniszczającej atmosferze w firmie.
W książce tej, będącej zbiorem odpowiedzi na prawdziwe pytania czytelników, wzbogaconej
przy tym zabawnymi rysunkami rodzimego grafika — Jana Filipiaka, autor, Ken Lloyd
gruntownie analizuje problemy powodowane przez palantów, z którymi pracujesz, i podaje
gotowe rozwiązania dotyczące:
• błędów popełnianych przez nowych kierowników i przełożonych;
• nieporadnych kierowników, współpracowników i podwładnych;
• odpornoœci na zmiany;
• dezinformacji i braku komunikacji;
• stagnacji;
• eskalacji skarg i konfliktów;
• „przyjaciół”, którym lepiej nie ufać;
• niesprawiedliwego wynagradzania;
• nieskutecznych szkoleń, zachęt i planów motywacyjnych;
• problemów rodzinnych w firmach prowadzonych przez rodziny.
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
504303938.001.png 504303938.002.png
Spis treci
Wprowadzenie
7
1. Problemy z potencjalnymi pracodawcami
9
2. Nowy pracownik
23
3. Menederowie, którym po prostu nie wychodzi
39
4. Wspópracownicy, którym po prostu nie wychodzi
67
5. Podwadni, którym po prostu nie wychodzi
85
6. Ze kierownictwo i brak kierownictwa
97
7. Kto tu kieruje?
109
8. Sprawiedliwo
125
9. Dezinformacja zwrotna
135
10. Z takimi przyjaciómi...
149
11. Zgoda i konflikt
163
12. Skargi, skargi, skargi
179
13. Pewne sposoby na niepewno
187
14. Nie moemy si ju spotyka...
199
15. Szkolenia, które si (nie) sprawdzaj
211
16. Pienidze, sens i zachty
223
17. Wszystko zostaje w rodzinie
233
18. Sekretariatów bdy i tajemnice
243
19. Wpyw rodowiska
253
Podsumowanie
269
Skorowidz
271
Ze kierownictwo
i brak kierownictwa
Obecnie efektywne zarzdzanie polega w znacznej mierze na do-
stpnoci i elastycznoci. Kierownikom wszystkich poziomów zale-
ca si prowadzenie polityki otwartych drzwi — powszechnie uwaa
si równie, e liderzy, którzy dobrze radz sobie z dwukierunkow
komunikacj z pracownikami, s w stanie osiga znacznie wysze
poziomy satysfakcji, zaangaowania, lojalnoci oraz produktywno-
ci. W istocie jednym z najczciej zachwalanych zachowa kierow-
niczych jest „zarzdzanie przez spacerowanie”.
Jednoczenie nadal tu i ówdzie pojawiaj si kierownicy, którzy
za swojego mentora zdaj si uwaa Davida Copperfielda, poniewa
doskonale radz sobie ze znikaniem. A gdy znikaj menederowie,
pojawiaj si powane problemy, takie jak niezadowolenie, nieufno,
dezorientacja, niech, bdy — lista wydaje si nieskoczona...
Koncepcja bycia kierownikiem, którego nie ma, nie musi wiza
si z fizyczn nieobecnoci. Jest wielu, którzy przychodz do pracy,
ale z punktu widzenia interesantów i z perspektywy procesów za-
chodzcych w firmie równie dobrze mogliby przebywa na Marsie.
Jeeli ju uda si ich zapa, nie zadaj sobie trudu, aby wysucha
pracowników lub udzieli im jakichkolwiek znaczcych odpowiedzi.
Nieobecni kierownicy przegapiaj niezliczone okazje — zwasz-
cza jeli chodzi o tworzenie produktywnego zespou podwadnych,
utrzymywanie motywacji pracowników, rozwijanie ich umiejtno-
ci, nadzorowanie postpów czy wreszcie osiganie wyznaczonych
504303938.003.png
98
C HRO SWOJE NERWY
celów. Za to s skuteczni w jednym, kluczowym obszarze: cakiem
dobrze idzie im przekonywanie pracowników, e ich szefowie s pa-
lantami.
W takich sytuacjach mona wdroy wiele strategii, zwaszcza
majcych na celu pokazanie nieobecnym kierownikom, e jako me-
nederowie wykazuj si skandalicznym niedbalstwem.
A daje mi wreszcie spokój...
Dostaj najgorsze zadania. S skrajnie uciliwe i nudne, a take nie
daj mi okazji do rozwoju. Gdy omawiam t spraw z kierownikiem,
spawia mnie. Ignoruje moje uwagi i mówi, e stara si dopasowa
zadania do umiejtnoci pracowników. Jak powinnam si zachowa
w takiej sytuacji?
A.F.
Okazywane przez kierowników lekcewaenie nigdy nie jest do-
brym znakiem. Zwracasz si do kierownika z powanym pytaniem,
a on odpowiada ci frazesami.
Najpierw jednak powinna przyjrze si sobie i zastanowi si,
czy moesz by przyczyn problemu. Czy np. opanowaa umiejt-
noci niezbdne do wykonywania zada, na których Ci zaley? Czy
moe jest tak, e Twoje zadania s wystarczajco ambitne, ale wyko-
nywaa je tyle razy, e zdya si nimi znudzi?
Jeeli naprawd s Ci przydzielane zadania, których masz dosy,
i naprawd wierzysz, e posiadasz umiejtnoci i kwalifikacje pozwa-
lajce na wykonywanie bardziej ambitnej pracy, powinna jeszcze
raz spotka si z kierownikiem. Nie staraj si wyrazi niezadowole-
nia z konkretnego zadania — zapytaj go raczej, co waciwie powin-
na zrobi, eby otrzyma innego rodzaju przydzia. Nastpnym
krokiem, jaki naley podj, jest posuchanie jego rady i poinformo-
wanie go o tym.
Jeeli nadal bdzie Ci przydziela mao znaczce zadania i cz-
stowa frazesami, by moe powinna zastanowi si nad poszuki-
waniem stanowiska, na którym zadania bd naprawd odpowiada
Twoim umiejtnociom.
Z E KIEROWNICTWO I BRAK KIEROWNICTWA
99
Nie dzikuj
Zdecydowanie uratowaem mojego kierownika za pi dwunasta, gdy
mia odda pewien pilny projekt. W zamian nie usyszaem nawet
„dzikuj”. Jestem zdenerwowany, ale nie jestem pewien, czy powi-
nienem mu cokolwiek powiedzie. Co sugerujesz?
W.T.
Po pierwsze, chciabym zasugerowa Twojemu kierownikowi, aby
zapisa si na kurs zarzdzania dla tpaków bd kurs dobrych ma-
nier dla tpaków. Naprawd niewiele moe usprawiedliwi to, e nie
podzikowa Ci za wykonan prac. Moe twierdzi, e jest przepra-
cowany, przemczony lub przeciony, ale tak naprawd moe cho-
dzi o to, e kierowanie ludmi troch go przeroso.
Zanim podejmiesz jakie dziaania, musisz upewni si, e Twój
pryncypa wie, i wycigne go z kopotów. Jeeli ma co do tego ja-
kiekolwiek wtpliwoci, brak podzikowa moe wiadczy co naj-
wyej o niewiedzy.
Jeeli jest oczywiste, e to Ty go uratowae, powiniene zada so-
bie pytanie, czy brak wyrazów uznania jest typowy dla jego stylu za-
rzdzania. Czy jest kierownikiem, który nigdy nie wymienia sów
„dzikuj” i „Ci” w jednym zdaniu, czy te zazwyczaj chwali pra-
cowników, gdy naley im si podzikowanie?
Tak czy inaczej, powiniene omówi z nim t spraw. Nie mów
mu jednak, e Twoje uczucia zostay zranione — uzyskasz lepszy
efekt, gdy zapytasz go, czy z t robot, któr wykonae dla niego za
pi dwunasta, wszystko byo w porzdku. Nawet jeli jest bezmyl-
nym menederem, przynajmniej otrzymasz troch pozytywnych in-
formacji zwrotnych dotyczcych rezultatów Twoich stara. A jeli
podlegasz owieconemu kierownikowi, który przez przypadek za-
pomnia odda Ci honory, wykorzysta okazj, by Ci przeprosi
i podzikowa.
Istnieje wiele aspektów pracy, za które zwykle nikt nikomu nie
dzikuje, jednak uratowanie kierownika przed nieuchronn klsk
nie powinno by jednym z nich.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin