inventor_podstawy_projektowania_in21pk.pdf

(1935 KB) Pobierz
Inventor. Podstawy projektowania
504328447.001.png
Idź do
Inventor. Podstawy
projektowania
• Spis treści
Autor: Bogdan Noga
ISBN: 978-83-24 6 -274 0 - 0
Format: 168×237, stron: 464
Katalog książek
Twój koszyk
Spraw, by Inventor nie miał przed Tobą tajemnic
• Poznaj najnowsze środowisko do projektowania przestrzennego
• Naucz się tworzyć szkice 2D i modelować w trzech wymiarach
• Opanuj narzędzia do tworzenia zespołów i techniki ich prezentacji
Inventor to jedno z najczęściej używanych środowisk do wspomaganego komputerowo projektowania
części i zespołów mechanicznych. Rosnąca popularność aplikacji, duże możliwości w zakresie
tworzenia dokumentacji, cyfrowego prototypowania, symulacji działania mechanizmów i wymiany
danych projektowych oraz wsparcie zapewniane przez producenta programu gwarantują, że czas
poświęcony na jego naukę okaże się doskonałą inwestycją w przyszłość.
Rozpoczęcie przygody z Inventorem znakomicie ułatwi książka „Inventor 2011 PL. Pierwsze kroki”.
Podręcznik „za rękę” poprowadzi początkującego użytkownika przez świat projektowania
technicznego, przedstawiając podstawowe informacje o programie i sposobach jego stosowania.
Czytelnik dowie się, do czego służą poszczególne narzędzia i jak skongurować interfejs aplikacji.
Pozna metody tworzenia i edytowania płaskich rysunków, brył trójwymiarowych i całych zespołów.
Zagadnienia związane z symulowaniem działania mechanizmów oraz animowaniem procesów ich
montażu i demontażu nie będą stanowiły już żadnego problemu.
Poszczególne tematy przedstawiane są w bardzo praktyczny sposób, dzięki czemu podręcznik
doskonale nadaje się do samodzielnej nauki korzystania z najnowszej wersji środowiska Inventor,
stanowiąc jednocześnie świetny materiał pomocniczy na kursach i szkoleniach z obsługi tego
programu.
• Elementy interfejsu programu Inventor i sposoby ich używania
• Tworzenie szkiców w oparciu o wiązania geometryczne i wymiarowe
• Generowanie trójwymiarowych brył, przekształcanie ich i łączenie
• Korzystanie z biblioteki elementów znormalizowanych
• Symulacja ruchu oraz animowanie montażu i demontażu zespołów
• Tworzenie dokumentacji technicznej części i złożeń
• Praktyczne przykłady różnorodnych zastosowań Inventora
Z przyjemnością rozpocznij praktyczną naukę obsługi jednego z najpopularniejszych
środowisk do trójwymiarowego projektowania układów mechanicznych!
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
504328447.002.png 504328447.003.png 504328447.004.png
Spis treci
Rozdzia 1. Wprowadzenie do programu Autodesk Inventor ......................................... 7
1.1. Uruchamianie programu .................................................................................................... 7
1.2. Interfejs uytkownika ........................................................................................................ 9
1.2.1. Okno programu Inventor .......................................................................................... 9
1.2.2. Podpowiedzi systemu ............................................................................................. 11
1.2.3. Przegldarka menu ................................................................................................. 11
1.2.4. Pasek szybkiego dostpu ........................................................................................ 13
1.2.5. Karty wstek ........................................................................................................ 13
1.2.6. Panele wstki ........................................................................................................ 14
1.3. Praca z programem Autodesk Inventor .......................................................................... 15
1.3.1. Tworzenie szkicu ................................................................................................... 15
1.3.2. Generowanie bry ................................................................................................... 17
1.4. Ogldanie modeli ............................................................................................................ 19
1.4.1. Przesuwanie ........................................................................................................... 19
1.4.2. Powikszanie i pomniejszanie modeli .................................................................... 20
1.4.3. Obracanie ...............................................................................................................22
1.5. Wywietlanie modeli .......................................................................................................23
1.5.1. Styl wizualny ......................................................................................................... 23
1.5.2. Wywietlanie cieni ................................................................................................. 25
1.5.3. Odbicia ................................................................................................................... 26
1.5.4. Owietlenie ............................................................................................................ 26
1.5.5. Widoki kamery ...................................................................................................... 27
1.5.6. Wywietlanie tekstury ............................................................................................ 28
1.5.7. Waciwoci fizyczne ............................................................................................. 29
1.6. Modyfikacja modeli ........................................................................................................30
1.6.1. Edycja elementu ..................................................................................................... 30
1.6.2. Edycja szkicu ......................................................................................................... 31
1.6.3. Uchwyty 3D ........................................................................................................... 33
1.6.4. Minipaski narzdzi ................................................................................................. 34
1.7. Otwieranie i zapisywanie plików .................................................................................... 34
1.7.1. Uruchamianie nowego szablonu ............................................................................ 34
1.7.2. Uruchamianie istniejcego pliku ............................................................................ 35
1.7.3. Zapisywanie plików modeli ................................................................................... 37
1.7.4. Eksportowanie danych ........................................................................................... 37
1.8. Idea pracy w programie Autodesk Inventor .................................................................... 39
1.8.1. Praca moduowa ..................................................................................................... 39
1.8.2. Definiowanie projektu ........................................................................................... 41
4
Inventor. Podstawy projektowania
Rozdzia 2. Wykrelanie szkiców ............................................................................ 47
2.1. Praca ze szkicem ............................................................................................................. 47
2.1.1. Uruchamianie rodowiska szkicu ........................................................................... 47
2.1.2. Narzdzia do wykrelania szkicu ........................................................................... 48
2.1.3. Metodyka wykrelania geometrii szkicu ................................................................ 51
2.1.4. Podpowiedzi w belce statusowej ............................................................................ 51
2.1.4. Linie ledzenia ....................................................................................................... 52
2.1.5. Wskazywanie obiektów ......................................................................................... 53
2.1.6. Usuwanie obiektów ................................................................................................ 53
2.1.7. Ukad wspórzdnych ............................................................................................. 54
2.2. Wizania geometryczne .................................................................................................. 55
2.2.1. Czym s wizania geometryczne ........................................................................... 55
2.2.2. Tryby lokalizacji .................................................................................................... 56
2.2.3. Wizanie poziome .................................................................................................. 57
2.2.4. Wizanie pionowe .................................................................................................. 58
2.2.5. Wizanie wspóliniowoci ..................................................................................... 58
2.2.6. Wizanie zgodnoci ............................................................................................... 60
2.2.7. Wizanie symetrycznoci ....................................................................................... 61
2.2.8. Wizanie prostopadoci ........................................................................................ 62
2.2.9. Wizanie równolegoci ......................................................................................... 63
2.2.10. Wizanie równoci ............................................................................................... 64
2.2.11. Wizanie koncentrycznoci .................................................................................. 65
2.2.12. Wizanie stycznoci ............................................................................................. 66
2.2.13. Wizanie mocujce .............................................................................................. 67
2.3. Edycja wiza geometrycznych ...................................................................................... 68
2.3.1. Kontrola zdefiniowanych wiza ........................................................................... 68
2.3.2. Wywietlanie zdefiniowanych wiza ................................................................... 68
2.3.3. Usuwanie wiza ................................................................................................... 69
2.3.4. Ukrywanie wywietlonych wiza ......................................................................... 69
2.3.5. Widoczno wiza ............................................................................................... 69
2.3.6. Wywietlanie stopni swobody ................................................................................ 70
2.3.7. Automatyczne tworzenie wiza ........................................................................... 72
2.4. Wizania wymiarowe ...................................................................................................... 73
2.4.1. Czym s wizania wymiarowe ............................................................................... 73
2.4.2. Wymiarowanie liniowe .......................................................................................... 74
2.4.3. Przewymiarowanie geometrii ................................................................................. 75
2.4.4. Wymiar sterowany ................................................................................................. 75
2.4.5. Edycja wymiarowania ............................................................................................ 75
2.4.6. Tworzenie wyrae ................................................................................................ 76
2.5. Wykrelanie obiektów graficznych ................................................................................. 81
2.5.1. Linia ....................................................................................................................... 81
2.5.2. uk styczny ............................................................................................................ 84
2.5.3. Okrg ..................................................................................................................... 87
2.5.4. Prostokt ................................................................................................................ 89
2.5.5. uk ......................................................................................................................... 92
2.5.6. Elipsa ..................................................................................................................... 95
2.5.7. Wielobok ................................................................................................................96
2.5.8. Tekst ...................................................................................................................... 96
2.6. Edycja obiektów graficznych .......................................................................................... 97
2.6.1. Zaokrglanie .......................................................................................................... 97
2.6.2. Fazowanie .............................................................................................................. 99
2.6.3. Lustrzane odbicie ................................................................................................. 103
2.6.4. Szyk prostoktny .................................................................................................. 105
2.6.5. Szyk koowy ........................................................................................................ 110
Spis treci
5
2.6.6. Ucinanie ............................................................................................................... 113
2.6.7. Kopiowanie .......................................................................................................... 117
2.6.8. Odsunicie ........................................................................................................... 121
Rozdzia 3. Generowanie modeli bryowych ........................................................... 127
3.1. Wprowadzenie .............................................................................................................. 127
3.2. Narzdzia do modelowania czci ................................................................................ 128
3.3. Elementy szkicowane .................................................................................................... 130
3.3.1. Wycignicie proste ............................................................................................. 131
3.3.2. Obrót .................................................................................................................... 155
3.3.3. Przecignicie ...................................................................................................... 164
3.3.4. Paszczyzna konstrukcyjna .................................................................................. 172
3.3.5. O konstrukcyjna ................................................................................................. 175
3.3.6. Punkt konstrukcyjny ............................................................................................ 176
3.3.7. Wycignicie zoone .......................................................................................... 177
3.3.8. Zwój ..................................................................................................................... 184
3.3.9. ebro .................................................................................................................... 186
3.3.10. Podziel ............................................................................................................... 192
3.3.11. Pochylenie ciany ............................................................................................... 194
3.3.12. Wspódzielenie szkicu ........................................................................................ 200
3.4. Elementy wstawiane ...................................................................................................... 205
3.4.1. Zaokrglanie elementów ...................................................................................... 205
3.4.2. Fazowanie elementów .......................................................................................... 215
3.4.3. Gwint ................................................................................................................... 219
3.4.4. Otwór ................................................................................................................... 226
3.4.5. Szyk koowy elementów ...................................................................................... 243
3.4.6. Szyk prostoktny elementów ............................................................................... 247
3.4.7. Odbicie lustrzane elementów ............................................................................... 251
3.4.8. Skorupa ................................................................................................................ 253
Rozdzia 4. Tworzenie zespoów ............................................................................ 257
4.1. Wprowadzenie do rodowiska zespou ......................................................................... 257
4.1.1. Uruchamianie rodowiska .................................................................................... 257
4.1.2. Narzdzia do tworzenia zespoów ........................................................................ 258
4.2. Techniki tworzenia zespoów ........................................................................................ 260
4.2.1. Technika „od dou do góry” ................................................................................. 260
4.2.2. Technika „od góry do dou” ................................................................................. 270
4.2.3. Technika mieszana ............................................................................................... 279
4.3. Edycja zespou .............................................................................................................. 290
4.3.1. Modyfikacja komponentów ................................................................................. 290
4.3.2. Widoczno komponentów .................................................................................. 291
4.3.3. Utwierdzanie komponentów ................................................................................ 292
4.3.4. Edycja wiza dla komponentów ......................................................................... 293
4.4. Wizania zespou .......................................................................................................... 294
4.4.1. Wizania zestawiajce ......................................................................................... 296
4.4.2. Sterowanie wizaniami ........................................................................................ 308
4.4.3. Wizania ktowe .................................................................................................. 314
4.4.4. Wizania stycznoci ............................................................................................. 323
4.4.5. Wizania wstawiajce .......................................................................................... 327
4.5. Wizania ruchu ............................................................................................................. 332
4.5.1. Wizania obrotowe .............................................................................................. 334
4.5.2. Zespó kontaktowy dwóch kó zbatych .............................................................. 342
4.5.3. Wizania obrotowo-przesuwne ............................................................................ 345
Zgłoś jeśli naruszono regulamin