Scytowie.pdf
(
1848 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Scytowie
1
Scytowie
Scytowie
–
koczownicze
ludy irański
e
wywodzące się z obszarów pomiędzy
Ałtaje
m a dolną
Wołgą t
j. z obszaru
kultury
andronowskiej
[
1]
, zamieszkujące od
schyłku
VIII
lub od
VII wieku p.n.e
.
północne okolice
Morza Czarnego
. Byli
spokrewnieni z
Sakami
i
Sarmatami
.
Źródła wiedzy
Wiedzę o Scytach czerpiemy zarówno ze
źródeł pisanych, jak i niepisanych,
pozyskanych drogą badań
archeologicznych.
Autorem
starożytnym
, który w swoim dziele
poświęcił najwięcej uwagi Scytom, był
Herodot,
który w "Dziejach" obszernie opisał pochodzenie Scytów, stosunki
społeczne i gospodarcze u nich panujące oraz wojny z ich udziałem. Herodot wymienia rzeki scytyjskie począwszy
od Dunaju a kończąc na Donie (Ἴστρος μὲν πεντάστομος, μετὰ δὲ Τύρης τε καὶ Ὕπανις καὶ Βορυσθένης καὶ
Παντικάπης καὶ Ὑπάκυρις καὶ Γέρρος καὶ Τάναϊς.)
[2]
. O Scytach pisali także
Strabon
,
Pompejusz Trogus
,
Diodor Sycylijski,
Scytowie wspominani byli również w
Biblii.
Źródła pisane, często traktujące problematykę
scytyjską zdawkowo, podające informacje niepełne lub zasłyszane, uzupełniane są danymi zdobytymi dzięki
interpretacji znalezisk archeologicznych, głównie w trakcie eksploracji grodzisk i cmentarzysk
kurhan
owych, przy
czym dane te stanowią niekiedy jedyne źródło wiedzy o wybranych aspektach życia lub historii Scytów.
Terytoria Scytów i ich sąsiadów
Etymologia
Scytowie (gwoli ścisłości Skytowie, tak jak i
Keltowie;
obecna polska forma Scytowie, Celtowie pochodzi od
współcześnie odczytywanego łacińskiego
Scithae/Scythae, Celtae
[pomimo greckiego
Skytoi, Keltoi
]
[3]
,
starosłowiańskie
Скѵѳы/
Skiþy
, stąd współczesne
rosyjskie
Скифы/
Skify
) to nazwa (Σκύθαι/
Skýthai
) tego ludu
przyjęta przez
Greków
, a zasłyszana w
Azji Mniejszej (
staroperska
nazwa tego ludu brzmiała
Škūča
; być może od
*Skūtra
"na przedzie"), według Herodota sami siebie nazywali Skolotami (Σκολοτοι), a
Persowie
wg tego samego
autora nazywali ich
Sakami (
Σάκαι).
• Od VIII w. p.n.e. wymieniają Scytów źródła
asyryjskie,
jako
Ašgûzai
lub
Išgûzai
.
• W
Biblii (
datowana na VIII w. p.n.e.
Księga Rodzaju
10, 2, 3) Scytowie, podobnie jak i inne ludy, występują w
postaci
eponimu
: Gomer [
Gimirrai
/
Kimmerowie]
syn Jafeta i
Askenez [
Aszkuza
/Scytowie] syn Gomera
[4]
.
Ašk
e
naz (
hebr. א
שכנז ) zostało następnie przejęte przez
Żydów n
a oznaczenie
grupy swoich rodaków
z
Europy
środkowej i wschodniej
(zamiana נ [n] w ו [u] - być może w wyniku błędu w zapisie).
• W legendzie scytyjskiej podawanej przez Herodota występuje trzech braci (synów Targitaosa/Ταργιτάον):
Lipoksais (Λιποξαις - Λιπόξαϊν), Arpoksais (Αρποξαις - Ἀρπόξαϊν) i najmłodszy Kolaksais (Κολαξαις -
Κολάξαιν) (George Hinge dostrzega w końcówkach imion
irański
rzeczownik
kšaya
"
władca
", podobnie
Heinrich Tischner, choć nieco inaczej
transliterowany:
ḫšay
[5]
[6]
), ostatniemu udało się zawładnąć
złotem
, które
spadło z nieba w postaci
pługa
,
jarzma
,
toporu i
czary
i otrzymał od braci całe królestwo. Lipoksais dał początek
plemieniu Auchatów (Αὐχάται), Arpoksais plemionom Katiarów (Κατίαροί) i Traspiów (Τράσπιες) a
najmłodszy Paralatom (Παραλάται), czyli Scytom królewskim, wszyscy zaś noszą nazwę Skolotów od imienia
króla Kolaksaisa. Henryk Łowmiański zauważał w tej legendzie dwa szeregi przyjętych z tradycji nazw
Scytowie
2
osobowych i plemiennych oraz ich sztuczne połączenie, jak również motywy wędrowne i fikcyjne np. imię
Targitaosa, mające analogie
asyryjskie,
za historyczną uważał zaś postać Kolaksaisa (wymienionego za
Aristease
m [Ἀριστέας] przez spartańskiego poetę
Alkmana
), który mógł zorganizować Paralatów do inwazji na
ziemie kimmeryjskie, a następnie podporządkować sobie wszystkie plemiona scytyjskie, stąd herodotowa nazwa
Scytów królewskich (obok Scytów oraczy, Scytów koczowników i Scytów rolników)
[7]
.
• Paralaci też mogą być eponimem, dostrzega się bowiem bliskość z
awestyjskim
Paraδāta
czyli
perskim
Pēšdād
,
przydomkiem króla/bohatera
Hōšanga
[8]
występującego w
mitologii irańskiej
i
zaratusztrianizm
ie
[9]
.
• Nazwa Skoloci wg rosyjskiej Wikipedii
[10]
ma pochodzić od
irańskiej f
ormy
*skuda-ta
"łucznicy", zaś według
angielskiej Wikipedii
[11]
podobnie, to forma
derywowana o
d
praindoeuropejskiego
*skeud
oznaczającego
łucznika.
• Odpowiedzi można też szukać w praindoeuropejskim
*śkeu
- "zakrywać" -
*skaud
ʰ
a
,
awestyjskie
xaōda
,
staroperskie
ḫaudā
, perskie
خود
ḫud
- czapka/nakrycie głowy (wg
staroperskich inskrypcji
Sakowie dzielili się na
4 grupy/plemiona:
Saka-Haumavarga
/Saków bogobojnych,
Saka tyaiy paradraya
/Saków "żyjących za morzem",
Saka para Sugudam
/Saków "zza
Sogdiany"
i
Saka-Tigraḫauda
/Saków w kapeluszach; spiczastych czapkach
[12]
)
•
Skolo-
i
Kolo-
(występujące w nazwie etnicznej i osobowej) mogą być związane z
perskim
کئاه
kolâh
,
kurdyjskim
Kilaw
,
tadżyckim
Kuloh
,
urdu
کئاه
kulâh
"czapka"/
Czapka frygijska
[6]
.
Wojowniczość
Byli ludem wyjątkowo wojowniczym. Wg Herodota podczas uczt używali do wzoszenia toastów czaszek zabitych
przez siebie wrogów, czasami oprawionych w złoto. Do wspólnej uczty byli dopuszczani tylko ci spośród mężczyzn,
którzy posiadali taki puchar sprządzony z czaszki własnoręcznie zabitego wroga.
Scytowie na Kaukazie i na Bliskim Wschodzie
Po raz pierwszy w zapiskach historycznych pojawiają się w
VII w.
p.n.e..
Pojawienie się Scytów nad Morzem Czarnym wiąże się z
opuszczeniem ich dotychczasowych siedzib pod wpływem nacisku
innego ludu koczowniczego
–
Massagetów.
W chwili pojawienia się
na północnym Nadczarnomorzu tworzyli Scytowie zwartą organizację
wojskową, dzięki czemu pokonali zamieszkujące tu wcześniej
plemiona, przede wszystkim
Kimerów
. W pościgu za Kimerami i z
chęci zagarnięcia olbrzymich dóbr, będących udziałem ówczesnych
cywilizacji
Azji Mniejszej
i dorzecza
Tygrysu i
Eufratu
, Scytowie
przez
Kaukaz
wdarli się do Azji Mniejszej. W latach
siedemdziesiątych VII wieku p.n.e. Scytowie pod wodzą swojego
władcy Ispakaiosa połączyli się z
Medami
i
Mannejczykami p
rzeciwko
Asyrii.
Władcy Asyrii
Asarhaddon
owi udało się jednak zawrzeć ze
Scytami separatystyczny pokój, w którym zgodził się m.in. wydać
swoją córkę za wodza scytyjskiego Bartatuę.
Wojownik scytyjski, VII-VI wiek p.n.e.
Scytowie
3
Następnie Scytowie ruszyli dalej na
południe i dotarli aż do
Syrii
, budząc
powszechny strach i przerażenie, czego
wyrazem są obszerne fragmenty
biblijne
j
Księgi Jeremiasza. Stąd Scytowie zamierzali
ruszyć na
Egipt,
lecz
faraon
Psametych I
wyszedł im naprzeciw i
„
nakłonił licznymi
darami i prośbami, żeby się dalej nie
posuwali
”
.
Przedstawienie wojowników scytyjskich na pucharze z Kul Oba
Pobyt Scytów na terenach
Zakaukazia
trwał do początków
VI wieku p.n.e.,
kiedy to wyparci zostali przez Medów
pod wodzą
Kyaksaresa
i powrócili na tereny północnego Nadczarnomorza.
Kontakty z ludami
Bliskiego Wschodu p
odczas tej wyprawy oraz z koloniami
greckimi
na północnym
Nadczarnomorzu wywarły ogromny wpływ na rozwój kultury scytyjskiej.
Wojna z Persją Dariusza Wielkiego
Król perski
Dariusz
na czele wielkiej armii (która według
Herodot
a
miała rzekomo liczyć 700 tysięcy żołnierzy, wpieranych z morza przez
600 statków i okrętów
Wikipedia:Weryfikowalność z
aatakował
Scytów, ale ci zastosowali
taktykę spalonej ziemi
i
wojn
y
podjazdowej
. Dariusz dotarł do ich stolicy jednak
Gelonu
s
ewakuowano uprzednio. Nie stoczył żadnej decydującej bitwy i ze
zdziesiątkowaną armią powrócił do Persji. Na przełomie VII i VI w.
p.n.e. Scytowie najechali ludy
kultury łużyckiej
żyjące między
Odrą
i
Wisłą
[13]
.
513 roku p.n.e.
Wojna z Filipem Macedońskim
Pierwsza połowa IV wieku p.n.e. to szczyt potęgi państwa scytyjskiego
pod przywództwem króla
Ateasa
, rządzącego swoim rozległym
państwem ze stolicy w
Kamienskoje.
Rosnąca potęga Scytów i ich
zainteresowanie
Tracją
wzbudziły niepokój władcy
Macedonii
Filipa II
i stało się powodem wojny między Macedonią a Scytią. Do walnej
bitwy doszło
na polach Dobrudży
w
339 p.n.e. S
cytowie ponieśli
klęskę, a ich władca Ateas zginął. W
331 p.n.e.
na Scytów wyprawił
się jeden z wodzów
Aleksandra Macedońskiego,
Zopyrion, który
dotarł aż do
Olbii,
miasta greckiego na scytyjskim wybrzeżu Morza
Czarnego, i chociaż miasta nie zdobył, spustoszył rozległe tereny
państwa scytyjskiego. Wydarzenia te stanowią początek końca
panowania Scytów na rozległych terenach między
Don
em a
Dunaj
em,
gdyż ziemie osłabionych klęskami militarnymi i konfliktami
wewnętrznymi Scytów stopniowo, między
IV
a II wiekiem p.n.e.,
Wizerunek scytyjskiego łucznika na
czerwonofigurowym
kyliksi
e z końca VI w. p.n.e.
zajęli
Sarmaci.
W tym czasie część Scytów opuściła stepy nadczarnomorskie i przeniosła się nad
Dniestr
i dolny
Dunaj
, gdzie rozproszyli się wśród miejscowej ludności (głównie
Traków)
, czego wyrazem jest wykształcenie się
Scytowie
4
mieszanej kultury tracko-scytyjskiej na tych terenach.
Państwo scytyjskie na Krymie
Pozostali Scytowie założyli nowe państwo ze stolicą w
Neapolu Scytyjskim n
a Chersonezie Taurydzkim
(
Krym
ie). Państwo to toczyło częste wojny z
Chersonezem
,
Królestwem Bosporańskim,
a później z
Rzymianami,
lecz wojny te ze względu na niewielką
już siłę militarną i osłabienie gospodarcze małego
państwa scytyjskiego toczone były raczej bez
powodzenia. Wojska scytyjskie zostały pokonane w
II
w. p.n.e. p
rzez armię
Farnakesa I
, króla
Pont
u, w
110
p.n.e.
następca Farnacesa,
Mitrydates VI Eupator
,
wysłał na Krym armię pod dowództwem Diofantesa,
który pobił Scytów króla
Palakosa
i wspierających ich
Taurów.
W połowie
I wieku
n.e. Scytowie oblegli
znowu Chersonez, któremu na odsiecz przyszły wojska
rzymskie pod dowództwem namiestnika
Mezji Dolnej
Plaucjusza Sylwanusa, który odparł Scytów. W ciągu
I-
II wiek
u n.e. dochodziło do zatargów zbrojnych z
państwem bosporańskim, przy czym we wszystkich
znanych przypadkach przewaga była po stronie
Bosporu.
W
III wiek
u n.e. państwo Scytów krymskich
doświadczyło najazdu
Gotów,
podczas którego
zburzony został Neapol Scytyjski i inne miasta
scytyjskie. Wydarzenie to było równoznaczne z
polityczną śmiercią państwa scytyjskiego, przy czym
resztki Scytów na Krymie utrzymały się do czasu
inwazji
Hunów
, a więc do
IV w. n.e.
Państwo Scytów na Krymie i jego sąsiedzi, II wiek p.n.e.:
I)
Morze Czarne
II)
Morze Azowskie
1)
Neapol Scytyjski
2)
Pantikapajon
3)
Fanagoria
4)
Teodozja
5)
Kimmerikon
6)
Hermonassa
7)
Tanais
8)
Olbia
9)
Chersonez Taurydzki
S)
Państwo scytyjskie na Krymie
B)
Królestwo Bosporańskie
J)
Jazygowie
R)
Roksolanie
Sr)
Syrakowie
M)
Meotowie
T)
Taurowie
Znaczenie Scytów w historii
Dzieje Scytów nierozerwalnie związane są z historią
Europy Środkowej i
Wschodniej
oraz
Bliskiego Wschodu o
d
VIII wieku p.n.e. a IV wiekiem p.n.e. Ich miejsce w historii wyznacza fakt pośredniczenia w rozpowszechnieniu
kultury greckiej na obszarach Europy Wschodniej. Sami Scytowie stworzyli ciekawą kulturę, która odcisnęła swoje
piętno na ogromnych przestrzeniach Europy Wschodniej oraz
Zachodniej i
Środkowej Azji
. Państwo scytyjskie stało
się ważnym ogniwem w stosunkach kulturalnych i handlowych łączących Azję Mniejszą i Środkową z Europą.
Dzięki wymianie handlowej Scytowie wciągnęli obszary środkowego i północnego
Uralu
wraz z terenami
przyległymi w orbitę ówczesnego świata. Według rosyjskiego znawcy Scytów, Smirnowa, Scytowie i
Celtowie
zajmują w dziejach cywilizacji miejsce tuż za Grekami i Rzymianami.
Przypisy
[1] Jest to bardzo duże uogólnienie, kultura andronowska dała początek wielu liniom ewolucyjnym, ze Scytami należałoby utożsamiać kulturę
wywodzącą się z zachodniej części kultury andonowskiej, w której występował obrządek kurhanowy. Niektórzy widzą podobieństwo z
kulturą karasukską i
tagarską z
e względu na podobieństwa wyobrażeń zoomorficznych i "styl zwierzęcy" (animalistyczny): Romuald Wojna,
Wielki świat nomadów, Warszawa 1983, s.66, ISBN 83-214-0271-2, o lokalizacji Protoscytów czytaj też: Agnieszka Krzemińska,
Scyta ze
Scytowie
5
szczytu
(http:/
/
archiwum.
polityka.
pl/
art/
scyta-ze-szczytu,368387.
html)
, "
Polityka"
- nr 37 (2571) z dnia 2006-09-16; s. 82-84
[2] Ἡροδότου Ἁλικαρνησσέος; Ἱστοριῶν;4.48.3
(http:/
/
www.
sacred-texts.
com/
cla/
hh/
hh4040.
htm)
[3] jednak w Rzymie po wyodrębnieniu
G u
żywano
C
dla spółgłoski zwartej tylnojęzykowo bezdźwięcznej, czyli dla
K (
w ówczesnej i
klasycznej wymowie we wszystkich pozycjach, też
ci=ki, ce=ke
). Najstarsze pismo rzymskie zna literę K, ale używana była tylko do
niektórych skrótów (np. KAL - Calendae). Aleksander Gieysztor,
Zarys dziejów pisma łacińskiego
, Warszawa 2009, s. 49, ISBN
978-83-01-16054-8
[4] Aleksiej Smirnow,
Scytowie
Warszawa 1974, s.34
[5] George Hinge,
Scythian and Spartan Analogies in Herodotos
’
Representation Rites of initiation and Kinship Groups
(http:/
/
herodot.
glossa.
dk/
analog.
html)
,
(
ang.
)
[6] Heinrich Tischner,
Völker-, Länder- und Gruppennamen: Skythen
(http:/
/
www.
heinrich-tischner.
de/
22-sp/
8namen/
5volk/
skythen.
htm)
,
(
niem.
)
[7] Henryk Łowmiański,
Stepowi sąsiedzi Słowian w starożytności
[w:]
Studia nad dziejami Słowiańszczyzny, Polski i Rusi w wiekach średnich
,
Poznań 1986, s.76
[8] artykuł Hōšang
(http:/
/
www.
iranica.
com/
articles/
hosang) n
a Encyklopædia Iranica,
(
ang.
)
[9] artykuł z angielskiej wiki Hushang
(http:/
/
en.
wikipedia.
org/
wiki/
Hushang)
,
(
ang.
)
[10]
http:/
/
ru.
wikipedia.
org/
wiki/
%D0%A1%D0%BA%D0%B8%D1%84%D1%8B
[11]
http:/
/
en.
wikipedia.
org/
wiki/
Scythian
[12] Guive Mirfendereski,
The Saka Nomenclature: A Persian appraisal
, na stronie CAIS (The Circle of Ancient Iranian Studies),
(
ang.
)
[13] Jan Chochorowski:
Żelazny oręż barbarzyńców
–
wczesna epoka żelaza poza zasięgiem cywilizacji klasycznych W: Kozłowski Janusz K.
(red.) Encyklopedia historyczna świata. Tom I. Prehistoria
. Kraków: Agencja Publicystyczno-Wydawnicza Opres, 1999. ISBN
83-85909-51-6.
Bibliografia
• Zbigniew Bukowski, Krzysztof Dąbrowski,
Śladami kultur azjatyckich cz. I, Od Jerycha do Pomostu Beringa
,
LSW, Warszawa 1978.
• Kinder H., Hilgemann W. - "Atlas Historii Świata", wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 1999, t. I, s. 21, ISBN
83-7255-004-2
• S. I. Rudienko,
Skarby kurhanów w Pazyryku
, [w:]
„
Śladami dawnych kultur
”
, przeł. z rosyjskiego Paweł
Gawinek, PWN, Warszawa 1954, s. 143-178.
• Aleksiej Smirnow,
Scytowie
, przeł. Józef Dancygier, posłowie Zbigniew Bukowski, PIW, Warszawa 1974.
• P. N. Szulc i W. A. Gołownikina,
Neapol scytyjski
, [w:]
„
Śladami dawnych kultur
”
, przeł. z rosyjskiego Paweł
Gawinek, PWN, Warszawa 1954, s. 179-216.
Linki zewnętrzne
• strona o Scytach
(http:/
/
www.
scytowie.
strona.
de)
Plik z chomika:
monnika87
Inne pliki z tego folderu:
Scytowie Aleksiej Smirnow Państwowy Instytut Wydawnicy.PDF
(138832 KB)
Scytowie.pptx
(43767 KB)
SCYTOWIE.ppt
(13531 KB)
sztuka_scytowie.PDF
(4075 KB)
Scytowie.pdf
(1848 KB)
Inne foldery tego chomika:
AKADEMIA ROZWOJU
autoprezentacja
Autoprezentacja i rozmowa kwalifikacyjna
Ciekawe zjawiska psychologiczne
ciekawostki-złudzenia optyczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin