Scytowie.pdf

(1848 KB) Pobierz
(anonymous)
Scytowie
1
Scytowie
Scytowie koczownicze ludy irański e
wywodzące się z obszarów pomiędzy
Ałtaje m a dolną Wołgą t j. z obszaru kultury
andronowskiej [ 1] , zamieszkujące od
schyłku VIII lub od VII wieku p.n.e .
północne okolice Morza Czarnego . Byli
spokrewnieni z Sakami i Sarmatami .
Źródła wiedzy
Wiedzę o Scytach czerpiemy zarówno ze
źródeł pisanych, jak i niepisanych,
pozyskanych drogą badań archeologicznych.
Autorem starożytnym , który w swoim dziele
poświęcił najwięcej uwagi Scytom, był Herodot, który w "Dziejach" obszernie opisał pochodzenie Scytów, stosunki
społeczne i gospodarcze u nich panujące oraz wojny z ich udziałem. Herodot wymienia rzeki scytyjskie począwszy
od Dunaju a kończąc na Donie (Ἴστρος μὲν πεντάστομος, μετὰ δὲ Τύρης τε καὶ Ὕπανις καὶ Βορυσθένης καὶ
Παντικάπης καὶ Ὑπάκυρις καὶ Γέρρος καὶ Τάναϊς.) [2] . O Scytach pisali także Strabon , Pompejusz Trogus ,
Diodor Sycylijski, Scytowie wspominani byli również w Biblii. Źródła pisane, często traktujące problematykę
scytyjską zdawkowo, podające informacje niepełne lub zasłyszane, uzupełniane są danymi zdobytymi dzięki
interpretacji znalezisk archeologicznych, głównie w trakcie eksploracji grodzisk i cmentarzysk kurhan owych, przy
czym dane te stanowią niekiedy jedyne źródło wiedzy o wybranych aspektach życia lub historii Scytów.
Terytoria Scytów i ich sąsiadów
Etymologia
Scytowie (gwoli ścisłości Skytowie, tak jak i Keltowie; obecna polska forma Scytowie, Celtowie pochodzi od
współcześnie odczytywanego łacińskiego Scithae/Scythae, Celtae [pomimo greckiego Skytoi, Keltoi ] [3] ,
starosłowiańskie Скѵѳы/ Skiþy , stąd współczesne rosyjskie Скифы/ Skify ) to nazwa (Σκύθαι/ Skýthai ) tego ludu
przyjęta przez Greków , a zasłyszana w Azji Mniejszej ( staroperska nazwa tego ludu brzmiała Škūča ; być może od
*Skūtra "na przedzie"), według Herodota sami siebie nazywali Skolotami (Σκολοτοι), a Persowie wg tego samego
autora nazywali ich Sakami ( Σάκαι).
• Od VIII w. p.n.e. wymieniają Scytów źródła asyryjskie, jako Ašgûzai lub Išgûzai .
• W Biblii ( datowana na VIII w. p.n.e. Księga Rodzaju 10, 2, 3) Scytowie, podobnie jak i inne ludy, występują w
postaci eponimu : Gomer [ Gimirrai / Kimmerowie] syn Jafeta i Askenez [ Aszkuza /Scytowie] syn Gomera [4] .
Ašk e naz ( hebr. א שכנז ) zostało następnie przejęte przez Żydów n a oznaczenie grupy swoich rodaków z Europy
środkowej i wschodniej (zamiana נ [n] w ו [u] - być może w wyniku błędu w zapisie).
• W legendzie scytyjskiej podawanej przez Herodota występuje trzech braci (synów Targitaosa/Ταργιτάον):
Lipoksais (Λιποξαις - Λιπόξαϊν), Arpoksais (Αρποξαις - Ἀρπόξαϊν) i najmłodszy Kolaksais (Κολαξαις -
Κολάξαιν) (George Hinge dostrzega w końcówkach imion irański rzeczownik kšaya " władca ", podobnie
Heinrich Tischner, choć nieco inaczej transliterowany: ḫšay [5] [6] ), ostatniemu udało się zawładnąć złotem , które
spadło z nieba w postaci pługa , jarzma , toporu i czary i otrzymał od braci całe królestwo. Lipoksais dał początek
plemieniu Auchatów (Αὐχάται), Arpoksais plemionom Katiarów (Κατίαροί) i Traspiów (Τράσπιες) a
najmłodszy Paralatom (Παραλάται), czyli Scytom królewskim, wszyscy zaś noszą nazwę Skolotów od imienia
króla Kolaksaisa. Henryk Łowmiański zauważał w tej legendzie dwa szeregi przyjętych z tradycji nazw
445634384.006.png 445634384.007.png 445634384.008.png
 
Scytowie
2
osobowych i plemiennych oraz ich sztuczne połączenie, jak również motywy wędrowne i fikcyjne np. imię
Targitaosa, mające analogie asyryjskie, za historyczną uważał zaś postać Kolaksaisa (wymienionego za
Aristease m [Ἀριστέας] przez spartańskiego poetę Alkmana ), który mógł zorganizować Paralatów do inwazji na
ziemie kimmeryjskie, a następnie podporządkować sobie wszystkie plemiona scytyjskie, stąd herodotowa nazwa
Scytów królewskich (obok Scytów oraczy, Scytów koczowników i Scytów rolników) [7] .
• Paralaci też mogą być eponimem, dostrzega się bowiem bliskość z awestyjskim Paraδāta czyli perskim Pēšdād ,
przydomkiem króla/bohatera Hōšanga [8] występującego w mitologii irańskiej i zaratusztrianizm ie [9] .
• Nazwa Skoloci wg rosyjskiej Wikipedii [10] ma pochodzić od irańskiej f ormy *skuda-ta "łucznicy", zaś według
angielskiej Wikipedii [11] podobnie, to forma derywowana o d praindoeuropejskiego *skeud oznaczającego
łucznika.
• Odpowiedzi można też szukać w praindoeuropejskim *śkeu - "zakrywać" - *skaud ʰ a , awestyjskie xaōda ,
staroperskie ḫaudā , perskie خود ḫud - czapka/nakrycie głowy (wg staroperskich inskrypcji Sakowie dzielili się na
4 grupy/plemiona: Saka-Haumavarga /Saków bogobojnych, Saka tyaiy paradraya /Saków "żyjących za morzem",
Saka para Sugudam /Saków "zza Sogdiany" i Saka-Tigraḫauda /Saków w kapeluszach; spiczastych czapkach [12] )
Skolo- i Kolo- (występujące w nazwie etnicznej i osobowej) mogą być związane z perskim کئاه kolâh ,
kurdyjskim Kilaw , tadżyckim Kuloh , urdu کئاه kulâh "czapka"/ Czapka frygijska [6] .
Wojowniczość
Byli ludem wyjątkowo wojowniczym. Wg Herodota podczas uczt używali do wzoszenia toastów czaszek zabitych
przez siebie wrogów, czasami oprawionych w złoto. Do wspólnej uczty byli dopuszczani tylko ci spośród mężczyzn,
którzy posiadali taki puchar sprządzony z czaszki własnoręcznie zabitego wroga.
Scytowie na Kaukazie i na Bliskim Wschodzie
Po raz pierwszy w zapiskach historycznych pojawiają się w VII w.
p.n.e.. Pojawienie się Scytów nad Morzem Czarnym wiąże się z
opuszczeniem ich dotychczasowych siedzib pod wpływem nacisku
innego ludu koczowniczego Massagetów. W chwili pojawienia się
na północnym Nadczarnomorzu tworzyli Scytowie zwartą organizację
wojskową, dzięki czemu pokonali zamieszkujące tu wcześniej
plemiona, przede wszystkim Kimerów . W pościgu za Kimerami i z
chęci zagarnięcia olbrzymich dóbr, będących udziałem ówczesnych
cywilizacji Azji Mniejszej i dorzecza Tygrysu i Eufratu , Scytowie
przez Kaukaz wdarli się do Azji Mniejszej. W latach
siedemdziesiątych VII wieku p.n.e. Scytowie pod wodzą swojego
władcy Ispakaiosa połączyli się z Medami i Mannejczykami p rzeciwko
Asyrii. Władcy Asyrii Asarhaddon owi udało się jednak zawrzeć ze
Scytami separatystyczny pokój, w którym zgodził się m.in. wydać
swoją córkę za wodza scytyjskiego Bartatuę.
Wojownik scytyjski, VII-VI wiek p.n.e.
445634384.001.png
 
Scytowie
3
Następnie Scytowie ruszyli dalej na
południe i dotarli aż do Syrii , budząc
powszechny strach i przerażenie, czego
wyrazem są obszerne fragmenty biblijne j
Księgi Jeremiasza. Stąd Scytowie zamierzali
ruszyć na Egipt, lecz faraon Psametych I
wyszedł im naprzeciw i nakłonił licznymi
darami i prośbami, żeby się dalej nie
posuwali .
Przedstawienie wojowników scytyjskich na pucharze z Kul Oba
Pobyt Scytów na terenach Zakaukazia trwał do początków VI wieku p.n.e., kiedy to wyparci zostali przez Medów
pod wodzą Kyaksaresa i powrócili na tereny północnego Nadczarnomorza.
Kontakty z ludami Bliskiego Wschodu p odczas tej wyprawy oraz z koloniami greckimi na północnym
Nadczarnomorzu wywarły ogromny wpływ na rozwój kultury scytyjskiej.
Wojna z Persją Dariusza Wielkiego
Król perski Dariusz na czele wielkiej armii (która według Herodot a
miała rzekomo liczyć 700 tysięcy żołnierzy, wpieranych z morza przez
600 statków i okrętów Wikipedia:Weryfikowalność z aatakował
Scytów, ale ci zastosowali taktykę spalonej ziemi i wojn y
podjazdowej . Dariusz dotarł do ich stolicy jednak Gelonu s
ewakuowano uprzednio. Nie stoczył żadnej decydującej bitwy i ze
zdziesiątkowaną armią powrócił do Persji. Na przełomie VII i VI w.
p.n.e. Scytowie najechali ludy kultury łużyckiej żyjące między Odrą i
Wisłą [13] .
513 roku p.n.e.
Wojna z Filipem Macedońskim
Pierwsza połowa IV wieku p.n.e. to szczyt potęgi państwa scytyjskiego
pod przywództwem króla Ateasa , rządzącego swoim rozległym
państwem ze stolicy w Kamienskoje. Rosnąca potęga Scytów i ich
zainteresowanie Tracją wzbudziły niepokój władcy Macedonii Filipa II
i stało się powodem wojny między Macedonią a Scytią. Do walnej
bitwy doszło na polach Dobrudży w 339 p.n.e. S cytowie ponieśli
klęskę, a ich władca Ateas zginął. W 331 p.n.e. na Scytów wyprawił
się jeden z wodzów Aleksandra Macedońskiego, Zopyrion, który
dotarł aż do Olbii, miasta greckiego na scytyjskim wybrzeżu Morza
Czarnego, i chociaż miasta nie zdobył, spustoszył rozległe tereny
państwa scytyjskiego. Wydarzenia te stanowią początek końca
panowania Scytów na rozległych terenach między Don em a Dunaj em,
gdyż ziemie osłabionych klęskami militarnymi i konfliktami
wewnętrznymi Scytów stopniowo, między IV a II wiekiem p.n.e.,
Wizerunek scytyjskiego łucznika na
czerwonofigurowym kyliksi e z końca VI w. p.n.e.
zajęli Sarmaci. W tym czasie część Scytów opuściła stepy nadczarnomorskie i przeniosła się nad Dniestr i dolny
Dunaj , gdzie rozproszyli się wśród miejscowej ludności (głównie Traków) , czego wyrazem jest wykształcenie się
445634384.002.png
 
Scytowie
4
mieszanej kultury tracko-scytyjskiej na tych terenach.
Państwo scytyjskie na Krymie
Pozostali Scytowie założyli nowe państwo ze stolicą w
Neapolu Scytyjskim n a Chersonezie Taurydzkim
( Krym ie). Państwo to toczyło częste wojny z
Rzymianami, lecz wojny te ze względu na niewielką
już siłę militarną i osłabienie gospodarcze małego
państwa scytyjskiego toczone były raczej bez
powodzenia. Wojska scytyjskie zostały pokonane w II
w. p.n.e. p rzez armię Farnakesa I , króla Pont u, w 110
p.n.e. następca Farnacesa, Mitrydates VI Eupator ,
wysłał na Krym armię pod dowództwem Diofantesa,
który pobił Scytów króla Palakosa i wspierających ich
Taurów. W połowie I wieku n.e. Scytowie oblegli
znowu Chersonez, któremu na odsiecz przyszły wojska
rzymskie pod dowództwem namiestnika Mezji Dolnej
Plaucjusza Sylwanusa, który odparł Scytów. W ciągu
I- II wiek u n.e. dochodziło do zatargów zbrojnych z
państwem bosporańskim, przy czym we wszystkich
znanych przypadkach przewaga była po stronie
Bosporu. W III wiek u n.e. państwo Scytów krymskich
doświadczyło najazdu Gotów, podczas którego
zburzony został Neapol Scytyjski i inne miasta
scytyjskie. Wydarzenie to było równoznaczne z
polityczną śmiercią państwa scytyjskiego, przy czym
resztki Scytów na Krymie utrzymały się do czasu
inwazji Hunów , a więc do IV w. n.e.
Państwo Scytów na Krymie i jego sąsiedzi, II wiek p.n.e.:
7) Tanais
8) Olbia
S) Państwo scytyjskie na Krymie
Sr) Syrakowie
Znaczenie Scytów w historii
Dzieje Scytów nierozerwalnie związane są z historią Europy Środkowej i Wschodniej oraz Bliskiego Wschodu o d
VIII wieku p.n.e. a IV wiekiem p.n.e. Ich miejsce w historii wyznacza fakt pośredniczenia w rozpowszechnieniu
kultury greckiej na obszarach Europy Wschodniej. Sami Scytowie stworzyli ciekawą kulturę, która odcisnęła swoje
piętno na ogromnych przestrzeniach Europy Wschodniej oraz Zachodniej i Środkowej Azji . Państwo scytyjskie stało
się ważnym ogniwem w stosunkach kulturalnych i handlowych łączących Azję Mniejszą i Środkową z Europą.
Dzięki wymianie handlowej Scytowie wciągnęli obszary środkowego i północnego Uralu wraz z terenami
przyległymi w orbitę ówczesnego świata. Według rosyjskiego znawcy Scytów, Smirnowa, Scytowie i Celtowie
zajmują w dziejach cywilizacji miejsce tuż za Grekami i Rzymianami.
Przypisy
[1] Jest to bardzo duże uogólnienie, kultura andronowska dała początek wielu liniom ewolucyjnym, ze Scytami należałoby utożsamiać kulturę
wywodzącą się z zachodniej części kultury andonowskiej, w której występował obrządek kurhanowy. Niektórzy widzą podobieństwo z
kulturą karasukską i tagarską z e względu na podobieństwa wyobrażeń zoomorficznych i "styl zwierzęcy" (animalistyczny): Romuald Wojna,
Wielki świat nomadów, Warszawa 1983, s.66, ISBN 83-214-0271-2, o lokalizacji Protoscytów czytaj też: Agnieszka Krzemińska, Scyta ze
445634384.003.png 445634384.004.png
 
Scytowie
5
szczytu (http:/ / archiwum. polityka. pl/ art/ scyta-ze-szczytu,368387. html) , " Polityka" - nr 37 (2571) z dnia 2006-09-16; s. 82-84
[2] Ἡροδότου Ἁλικαρνησσέος; Ἱστοριῶν;4.48.3 (http:/ / www. sacred-texts. com/ cla/ hh/ hh4040. htm)
[3] jednak w Rzymie po wyodrębnieniu G u żywano C dla spółgłoski zwartej tylnojęzykowo bezdźwięcznej, czyli dla K ( w ówczesnej i
klasycznej wymowie we wszystkich pozycjach, też ci=ki, ce=ke ). Najstarsze pismo rzymskie zna literę K, ale używana była tylko do
niektórych skrótów (np. KAL - Calendae). Aleksander Gieysztor, Zarys dziejów pisma łacińskiego , Warszawa 2009, s. 49, ISBN
978-83-01-16054-8
[4] Aleksiej Smirnow, Scytowie Warszawa 1974, s.34
[5] George Hinge, Scythian and Spartan Analogies in Herodotos Representation Rites of initiation and Kinship Groups (http:/ / herodot. glossa.
dk/ analog. html) , ( ang. )
[6] Heinrich Tischner, Völker-, Länder- und Gruppennamen: Skythen (http:/ / www. heinrich-tischner. de/ 22-sp/ 8namen/ 5volk/ skythen. htm) ,
( niem. )
[7] Henryk Łowmiański, Stepowi sąsiedzi Słowian w starożytności [w:] Studia nad dziejami Słowiańszczyzny, Polski i Rusi w wiekach średnich ,
Poznań 1986, s.76
[8] artykuł Hōšang (http:/ / www. iranica. com/ articles/ hosang) n a Encyklopædia Iranica, ( ang. )
[9] artykuł z angielskiej wiki Hushang (http:/ / en. wikipedia. org/ wiki/ Hushang) , ( ang. )
[10] http:/ / ru. wikipedia. org/ wiki/ %D0%A1%D0%BA%D0%B8%D1%84%D1%8B
[11] http:/ / en. wikipedia. org/ wiki/ Scythian
[12] Guive Mirfendereski, The Saka Nomenclature: A Persian appraisal , na stronie CAIS (The Circle of Ancient Iranian Studies), ( ang. )
[13] Jan Chochorowski: Żelazny oręż barbarzyńców wczesna epoka żelaza poza zasięgiem cywilizacji klasycznych W: Kozłowski Janusz K.
(red.) Encyklopedia historyczna świata. Tom I. Prehistoria . Kraków: Agencja Publicystyczno-Wydawnicza Opres, 1999. ISBN
83-85909-51-6.
Bibliografia
• Zbigniew Bukowski, Krzysztof Dąbrowski, Śladami kultur azjatyckich cz. I, Od Jerycha do Pomostu Beringa ,
LSW, Warszawa 1978.
• Kinder H., Hilgemann W. - "Atlas Historii Świata", wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 1999, t. I, s. 21, ISBN
83-7255-004-2
• S. I. Rudienko, Skarby kurhanów w Pazyryku , [w:] Śladami dawnych kultur , przeł. z rosyjskiego Paweł
Gawinek, PWN, Warszawa 1954, s. 143-178.
• Aleksiej Smirnow, Scytowie , przeł. Józef Dancygier, posłowie Zbigniew Bukowski, PIW, Warszawa 1974.
• P. N. Szulc i W. A. Gołownikina, Neapol scytyjski , [w:] Śladami dawnych kultur , przeł. z rosyjskiego Paweł
Gawinek, PWN, Warszawa 1954, s. 179-216.
Linki zewnętrzne
• strona o Scytach (http:/ / www. scytowie. strona. de)
445634384.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin