m6177531[1].pdf

(236 KB) Pobierz
untitled
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
1
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
POZIOM PODSTAWOWY
Wiedza o społeczeństwie
Zadania od 1 do 30 (100 pkt)
Zasady oceniania:
• za rozwiązanie zadań z arkusza poziomu podstawowego można uzyskać maksymalnie
100 punktów,
• model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych),
uznaje się każdą inną pełną i poprawną merytorycznie odpowiedź, przyznając za nią
maksymalną liczbę punktów,
• za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty,
• za zadania otwarte, oceniane w skali 0 – 1, punkt przyznaje się wyłącznie
za odpowiedź w pełni poprawną,
• za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punk-
tów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem
w kluczu) przedstawił zdający,
• jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tylko tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej),
ile jest w poleceniu,
• jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają
z polecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego zagad-
nienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy oce-
nić na zero punktów.
Zadania
Schemat punktowania
nr
zadania
część
zadania
Odpowiedzi
Punkty za
poszczególne części
zadania
Punkty za
całe zada-
nie
1.
B
0 – 1
2.
B
0 – 1
3.
C
0 – 1
4.
A
0 – 1
5.
C
0 – 1
6.
1992
0 – 1
7.
Nazwisko – [José Manuel] Barroso
Funkcja – Przewodniczący [Szef] Komisji Euro-
pejskiej
1 pkt za
nazwisko;
1 pkt za funkcję
0 – 2
Uwaga : dopuszczalna pisownia nazwiska: Baroso, Barosso, Barrosso
8.
A – sejmik [województwa, wojewódzki]
B – marszałek [województwa]
C – powiat
D – starosta
E – gmina
F – rada gminy [rada miasta, rada miasta
i gminy]
po 1 pkt za każdą
prawidłową
odpowiedź
0 – 6
9.
A – 5
B – 3
C – 2
D – 4
po 1 pkt za każde
prawidłowe
przyporządko-
wanie
0 – 4
51417985.012.png
2
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
10.
A – 5
B – 4
C – 2
D – 3
po 1 pkt za każde
prawidłowe
przyporządko-
wanie
0 – 4
11.
A – Fałsz
B – Fałsz
C – Prawda
po 1 pkt za każdy
prawidłowy wpis
0 – 3
12.
A – Fałsz
B Prawda
C – Prawda
po 1 pkt za każdy
prawidłowy wpis
0 – 3
13.
A – Prawda
B – Prawda
C – Fałsz
po 1 pkt za każdy
prawidłowy wpis
0 – 3
14.
2 – A
4 – B
po 1 pkt za każdy
prawidłowy wpis
0 – 2
15.
a)
Nie
0 – 1
0 – 2
b)
Oznacza to, że władze państwowe muszą po-
stąpić zgodnie z wolą narodu [decyzją] wyra-
żoną w referendum.
0 – 1
Uwaga: należy uznać każdą inną poprawną merytorycznie odpowiedź uwzględniającą zazna-
czone elementy.
16.
A – zbrodnie
B – występki
C – środki karne
po 1 pkt za każdy
wpis
0 – 3
17.
a)
Monteskiusz [Montesquieu]
0 – 1
0 – 3
b)
zasada trójpodziału władzy [podziału władzy]
0 – 1
c)
monarchia absolutna
0 – 1
18.
a)
zasada domniemania niewinności
0 – 1
0 – 3
b)
podejrzany
0 – 1
c)
apelacja
0 – 1
19.
a) progi wyborcze [klauzula zaporowa]
0 – 1
0 – 5
b)
Art. 133. [Ordynacji wyborczej do Sejmu Rze-
czypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej
Polskiej] nie ma zastosowania w wyborach
do Senatu, ponieważ ordynacja do Senatu jest
większościowa [a nie proporcjonalna, tak jak
w wyborach do Sejmu; w wyborach do Senatu
mandat uzyskują kandydaci, którzy uzyskali
kolejno największą liczbę głosów].
0 – 1
c)
Cztery [4] [komitety wyborcze]
0 – 1
d)
Jeden [1] mandat poselski uzyskała mniejszość
niemiecka. [W Sejmie znalazł się jeden poseł –
przedstawiciel mniejszości niemieckiej.]
0 – 2
1 pkt za podanie
nazwy
mniejszości;
1 pkt za podanie
liczby mandatów.
51417985.013.png 51417985.014.png 51417985.015.png 51417985.001.png 51417985.002.png 51417985.003.png
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
3
20.
a)
Np.:
sprzeczności między różnymi aktami praw-
nymi,
niejednoznaczna interpretacja prawa,
niezrozumienie prawa przez urzędników,
skomplikowane procedury rejestracji firmy,
mało elastyczne i niestabilne prawo pracy,
częste zmiany w przepisach podatkowych,
brak możliwości perspektywicznego plano-
wania działań w kwestiach prywatnych
i zawodowych przez obywateli,
skomplikowane zasady naliczania świad-
czeń,
niepewność i niewiedza dotycząca praw
i obowiązków obywatelskich.
0 – 3
po 1 pkt za każdy
prawidłowy
przykład
0 – 4
Uwaga:
- należy uznać każdą inną, poprawną merytorycznie odpowiedź,
- należy uznać odpowiedź, jeżeli zdający przedstawi konkretne zdarzenie, ilustrujące pro-
blem.
b)
Ogłoszenie w Dzienniku Ustaw [Rzeczypospoli-
tej Polskiej]
0 – 1
21.
po 1 pkt za każde
zidentyfikowane
państwo;
po 1 pkt za okre-
ślenie przynależ-
ności państwa
do UE i strefy
euro
0 – 10
A
Szwecja
tak
nie
B Łotwa
tak
nie
C
Białoruś
nie
nie
D
Austria
tak
tak
E
Rumunia
tak
nie
Uwaga: nie przyznajemy punktu za przynależność państwa do Unii Europejskiej i do strefy
euro, jeżeli zdający nie identyfikuje państwa lub identyfikuje je błędnie.
22.
Np.:
formułowanie programu dydaktycznego
i wychowawczego w szkołach w taki spo-
sób, aby w trakcie nauczania szkolnego
kształtować postawy patriotyczne [uczenie
szacunku do kultury narodowej i dumy z hi-
storii Polski], postawy obywatelskie, posta-
wy humanitarne, postawy tolerancji,
powołanie do życia Ministerstwa Kultury
i Dziedzictwa Narodowego,
organizowanie ogólnopaństwowych obcho-
dów świąt narodowych i ważnych dla kraju
rocznic wydarzeń historycznych,
wyróżnianie osób, które zasłużyły się dla
kształtowania wizerunku Polski poza grani-
cami kraju [ambasadorów kultury polskiej],
po 1 pkt za każdy
prawidłowy przy-
kład
0 – 2
51417985.004.png
4
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
odznaczanie osób mających duży udział
w walkach o wolność kraju lub walczących
w obronie wartości demokratycznych
i godności człowieka (uczestników II wojny
św., Powstania Warszawskiego, żołnierzy
biorących udział w misjach Polskich Kon-
tyngentów Wojskowych).
Uwaga : należy uznać każdą inną, poprawną merytorycznie odpowiedź.
a)
W październiku 2006
0 – 1
0 – 3
b)
między lipcem [VII ] a wrześniem [IX] 2005 r.
0 – 1
c)
o 2 [punkty procentowe]
0 – 1
Uwaga: w c) nie uznajemy odpowiedzi „o 2%”
a)
Afryka – obszar międzyzwrotnikowy [Obszar
międzyzwrotnikowy w Afryce]
0 – 1
0 – 3
b)
przewidywana długość życia,
liczba uczęszczających do szkół średnich
0 – 1
1 pkt za wska-
zanie dwóch
elementów
c)
Dwa elementy z:
ochrona prawna dzieci,
zakres wolności gospodarczej,
respektowanie praw człowieka.
0 – 1
1 pkt za wskaza-
nie dwóch
elementów
25.
a)
Odpowiedź
Sytuacja przedstawiona na rysunku nie od-
zwierciedla nastrojów w Turcji ukazanych
w teście. [Nie, nie odzwierciedla]
Uzasadnienie :
Na rysunku widać entuzjazm Turków dla idei
przystąpienia Turcji do Unii Europejskiej, nato-
miast w tekście Orhan Pamuk twierdzi, że dzisiaj
[w 2006 roku], zarówno w Turcji jak i w Euro-
pie, nastroje są bardziej sceptyczne [„entuzjazm
się ulotnił”].
0 lub 2
2 pkt za określe-
nie sytuacji
i za uzasadnienie
0 - 4
lub
Odpowiedź
Sytuacja przedstawiona na rysunku odzwiercie-
dla nastroje w Turcji ukazane w teście [tak, od-
zwierciedla].
Uzasadnienie :
Na rysunku podobnie jak w tekście źródłowym
widać wątpliwości Turków związane z ideą
przystąpienia do Unii Europejskiej.
Uwaga :
- należy uznać każdą inaczej sformułowaną odpowiedź uwzględniającą zaznaczone elementy,
- nie uznajemy uzasadnienia, jeżeli zdający nie określił sytuacji przedstawionej na rysunku
i w tekście.
b)
Konflikt cypryjski.
0 – 1
c)
Obecnie polski rząd popiera ideę przystąpienia
Turcji do Unii Europejskiej.
0 – 1
23.
24.
51417985.005.png 51417985.006.png 51417985.007.png 51417985.008.png
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
5
26.
a)
pomorskiego
0 – 1
0 – 6
b)
opolskiego
0 – 1
c)
podkarpackiego i małopolskiego
0 – 2
po 1 pkt za nazwę
każdego woje-
wództwa
d) śląskiego i wielkopolskiego
0 – 2
po 1 pkt za nazwę
każdego woje-
wództwa
27.
a) Liczba komitetów wyborczych partii
Jedna odpowiedź z trzech możliwych :
W wyborach samorządowych do sejmików
województw [w 2006 roku] mandaty zdo-
byli kandydaci z większej liczby komitetów
wyborczych partii niż w wyborach
do Sejmu [w 2007 roku].
W wyborach do Sejmu [w 2007 roku] man-
daty zdobyli kandydaci z mniejszej liczby
komitetów wyborczych partii i niż w wy-
borach samorządowych do sejmików
województw [w 2006 roku].
W wyborach do Sejmu [w 2007 roku],
w przeciwieństwie do wyborów samorzą-
dowych do sejmików województw
[w2006 roku], mandatów nie uzyskali
kandydaci z komitetu wyborczego partii
Samoobrona [RP] i Ligi Polskich Rodzin
[LPR].
Liczba mandatów uzyskanych przez kandy-
datów z komitetów niezależnych (komite-
tów wyborców)
Jedna odpowiedź z trzech możliwych:
W wyborach samorządowych do sejmików
województw [w 2006 roku ] 8 mandatów
zdobyli kandydaci z dwóch komitetów nie-
zależnych (komitetów wyborców) [mniej-
szość niemiecka i Porozumienie Samorzą-
dowe Wojciecha Lubawskiego], natomiast
w wyborach do Sejmu [w roku 2007] kan-
dydat z jednego komitetu niezależnego
(komitetu wyborców) [z mniejszości nie-
mieckiej] zdobył jeden mandat.
W wyborach samorządowych do sejmików
województw [w 2006 r.] kandydaci z komi-
tetów niezależnych (komitetów wyborców)
zdobyli o siedem mandatów więcej niż
w wyborach do Sejmu [w 2007 r.].
0 – 1
0 – 4
0 – 1
51417985.009.png 51417985.010.png 51417985.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin