Biologia 1.pdf

(11051 KB) Pobierz
untitled
236055776.051.png 236055776.062.png 236055776.073.png 236055776.084.png
1. Biologia – nauka o organizmach
Człowiek zawsze był zaintrygowany otaczającym go
światem. Obserwował i podglądał przyrodę. Z cza-
sem swoje spostrzeżenia i wyciągnięte z nich wnioski
zaczął opisywać i systematyzować. Dzięki ludzkiej
ciekawości rozwinęły się nauki przyrodnicze. Jedna
znich– biologia – zajmuje się żyjącymi na Ziemi
organizmami. Termin „biologia” powstał w wy-
niku połączenia dwóch greckich słów: bios oznacza-
jącego życie oraz logos – oznaczającego naukę. Do
pozostałych nauk przyrodniczych zalicza się m.in.
chemię, fizykę i geografię. Osiągnięcia tych dyscyplin
są stosowane w badaniach biologicznych. Z kolei
wyniki badań biologicznych wykorzystuje się w wielu
innych dziedzinach, np. w medycynie do identyfikacji
chorób, opracowywania metod ich leczenia, a także
w ich profilaktyce.
Przedmiot badań biologii
Przedmiotem zainteresowań biologii są organizmy. W odróż-
nieniu od obiektów nieożywionych charakteryzują się one pod-
stawowymi czynnościami życiowymi, do których należą: od-
dychanie , odżywianie , wzrost i rozwój , ruch , wydalanie ,
rozmnażanie oraz reagowanie na bodźce . Biologia bada
i opisuje budowę oraz funkcjonowanie organizmów, a także
ich wzajemne relacje. Istnieją również struktury, które mają
głównie cechy materii nieożywionej. Jednak w pewnych wa-
runkach działają jak organizmy. Są nimi wirusy. Ich jedynym
przejawem życia jest zdolność do namnażania, które zachodzi
wyłącznie w komórkach zaatakowanego przez nie organizmu.
Wirusami również zajmuje się biologia.
Ciekawostka
Szybki rozwój nauki i ogromny postęp techniki umożliwiły czło-
wiekowi badanie kosmosu. W związku z tym powstała nowa
gałąź biologii – kosmobiologia – nauka zajmująca się bada-
niem teoretycznych podstaw istnienia życia poza kulą ziemską.
Kosmobiolodzy analizują dane uzyskane na temat warunków
środowiska panujących na danej planecie i na tej podstawie
wysuwają przypuszczenie, czy mogło się tam rozwinąć życie.
8
BIOLOGIA Z TANGRAMEM
236055776.001.png 236055776.002.png 236055776.003.png 236055776.004.png 236055776.005.png
Dyscypliny biologii
Dzięki badaniom prowadzonym przez biologów
można poznać budowę i funkcjonowanie organi-
zmów, ich różnorodność i wzajemne zależności,
a także historię życia na Ziemi. Biologia obejmuje
wiele dyscyplin. Obecnie intensywnie rozwijającą się
dziedziną z pogranicza biologii i medycyny jest in-
żynieria genetyczna, zajmująca się manipulowaniem
materiałem genetycznym organizmów.
Ćwiczenia
Pytania 1– 4, str. 16
1. Wymień czynności życiowe organizmów.
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
2. Część biologów nie zalicza wirusów do organizmów. Jak myślisz dlaczego?
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
3. Napisz, jak się nazywa nauka o:
roślinach – .....................................................
tkankach – .....................................................
zwierzętach – .................................................
człowieku – ....................................................
4. Znajdź w słowniku, encyklopedii lub internecie informacje o tym, czym się zajmują poniższe dyscypliny:
ichtiologia – ............................................................................................................................
herpetologia – .........................................................................................................................
ornitologia – ...........................................................................................................................
BIOLOGIA Z TANGRAMEM
9
236055776.006.png 236055776.007.png 236055776.008.png 236055776.009.png 236055776.010.png 236055776.011.png 236055776.012.png 236055776.013.png 236055776.014.png 236055776.015.png 236055776.016.png 236055776.017.png 236055776.018.png 236055776.019.png 236055776.020.png 236055776.021.png 236055776.022.png 236055776.023.png
2. Metody badawcze w biologii
Głównymi metodami badawczymi wykorzystywa-
nymi w biologii są obserwacja i doświadczenie .
Obserwacja polega na oglądaniu obiektu bez in-
gerowania w jego życie i zachowanie. Może być prze-
prowadzana w środowisku naturalnym obiektu lub
być elementem doświadczenia. W trakcie obserwacji
w naturalnych warunkach pozyskuje się dane, nie po-
wodując jednocześnie żadnych zmian w środowisku.
Obserwować można jeden organizm lub ich grupę,
a także zjawisko przyrodnicze (np. proces trawienia).
Wyniki obserwacji przedstawia się w formie graficz-
nej lub opisu. Doświadczenie (eksperyment) po-
lega na przeprowadzeniu badanych procesów, np.
w laboratorium, ale z zachowaniem warunków zbli-
żonych do warunków naturalnych. Aby doświadcze-
nie miało wiarygodne wyniki, musi być odpowiednio
zaplanowane i przeprowadzone zgodnie z przyję-
tymi zasadami. Wówczas wyniki doświadczenia po-
magają sprawdzić wcześniejsze przypuszczenie, czyli
zweryfikować postawioną hipotezę.
Etapy doświadczenia
1. Obserwacja zjawiska może dotyczyć
różnego rodzaju obiektów i procesów,
np. budowy anatomicznej organizmu, re-
akcji chemicznych zachodzących w jego
wnętrzu lub różnych zachowań osobni-
kówwgrupiezwierząt.
Przykład: W wilgotnych warunkach na pro-
duktach spożywczych (na chlebie, owocach)
mogą się rozwijać grzyby pleśniowe.
6. Weryfikacja hipotezy ,czyli
jej potwierdzenie lub odrzu-
cenie na podstawie wniosku
z doświadczenia. Odrzucenie
hipotezy może prowadzić do
sformułowania nowej hipotezy,
którą również należy zweryfi-
kować za pomocą obserwacji
lub doświadczenia.
2. Określenie problemu badawczego ,
czyli sformułowanie pytań na podsta-
wie obserwacji.
Przykład: Jaki wpływ na rozwój grzybów
pleśniowych ma wilgotność podłoża?
3. Sformułowanie hipotezy ,która:
opiera się na obserwacji i istniejącej wiedzy na dany temat,
podaje możliwe wyjaśnienie natury obserwowanych zjawisk,
wskazuje wpływ tylko jednego czynnika na obserwowane zjawisko,
jest zapisana w formie stwierdzenia, a nie pytania,
jest możliwa do zweryfikowania za pomocą doświadczenia.
Przykład: Pleśnie dobrze rozwijają się na wilgotnym podłożu, a nie rosną na suchym.
10
BIOLOGIA Z TANGRAMEM
236055776.024.png 236055776.025.png 236055776.026.png 236055776.027.png 236055776.028.png 236055776.029.png 236055776.030.png 236055776.031.png 236055776.032.png
Sposoby prezentacji wyników obserwacji kwiatu dzikiej róży
Kwiat dzikiej róży ma pięć bladoróżowych
płatków korony i pięć zielonych działek kielicha.
Wokół pojedynczego słupka, znajdującego się
w środku kwiatu, są rozmieszczone liczne żółtawo-
zielone pręciki. Działki kielicha są różnie zbudowane:
dwa mają gładkie brzegi, dwa – na obu brzegach
wypustki, w ostatniej działce jeden brzeg jest gładki,
a drugi – ma wypustki. Kwiat wydziela bardzo
przyjemny zapach.
pręciki
płatki korony
słupek
działki
kielicha
Przykład: Doświadczenie przeprowadzono w cie-
ple (temperatura pokojowa) i ciemności (szalki
były owinięte folią), ponieważ takie warunki są
optymalne dla pleśni (zachowano je zarówno
w próbach doświadczalnych, jak i kontrolnych).
Grzyby pleśniowe wyrosły w szalkach, w których
znajdował się wilgotny chleb. Nie było ich nato-
miast na chlebie suchym. Wyniki te potwierdzają
postawioną hipotezę – pleśnie preferują wilgotne
podłoża.
5. Przeprowadzenie doświadczenia , podczas któ-
rego należy notować spostrzeżenia, a następnie opra-
cować otrzymane wyniki. Na ich podstawie można
sformułować ostateczny wniosek. Aby wnioski były
prawidłowe, doświadczenie przeprowadza się co naj-
mniej kilkakrotnie lub przygotowuje się więcej zesta-
wów doświadczalnych.
Przykład: 1. Zwilżamy trzy kawałki chleba, a trzy – pozo-
stawiamy suche.
2. Umieszczamy każdy kawałek chleba na oddzielnej szalce
Petriego.
3. Przykrywamy wszystkie szalki i owijamy każdą z nich
folią spożywczą.
4. Pozostawiamy wszystkie szalki w temperaturze pokojo-
wej na tydzień.
5. Po upływie tygodnia sprawdzamy, w których szalkach
rozwinęły się pleśnie.
4. Planowanie doświadczenia , podczas którego
należy sprawdzić wpływ tylko jednego czynnika
na przebieg badanego zjawiska. W tym celu przy-
gotowuje się dwa zestawy: doświadczalny i kon-
trolny . W zestawie doświadczalnym powinien
działać badany czynnik, natomiast w kontrolnym
– nie. Pozostałe warunki doświadczenia w obu
zestawach muszą być identyczne.
Przykład: Potrzebne materiały: 6 szalek Petriego,
woda, 6 kawałków chleba, spożywcza folia alumi-
niowa. Zestaw kontrolny będą stanowiły umiesz-
czone na osobnych szalkach trzy suche kawałki
chleba, a zestaw doświadczalny – umieszczone na
osobnych szalkach trzy zwilżone kawałki chleba.
Wszystkie szalki należy zawinąć w folię, ponieważ
pleśnie rozwijają się bez dostępu światła.
BIOLOGIA Z TANGRAMEM
11
236055776.033.png 236055776.034.png 236055776.035.png 236055776.036.png 236055776.037.png 236055776.038.png 236055776.039.png 236055776.040.png 236055776.041.png 236055776.042.png 236055776.043.png 236055776.044.png 236055776.045.png 236055776.046.png 236055776.047.png 236055776.048.png 236055776.049.png 236055776.050.png 236055776.052.png 236055776.053.png 236055776.054.png 236055776.055.png 236055776.056.png 236055776.057.png 236055776.058.png 236055776.059.png 236055776.060.png 236055776.061.png 236055776.063.png 236055776.064.png 236055776.065.png 236055776.066.png 236055776.067.png 236055776.068.png 236055776.069.png 236055776.070.png 236055776.071.png 236055776.072.png 236055776.074.png 236055776.075.png 236055776.076.png 236055776.077.png 236055776.078.png 236055776.079.png 236055776.080.png 236055776.081.png 236055776.082.png 236055776.083.png 236055776.085.png 236055776.086.png 236055776.087.png 236055776.088.png 236055776.089.png 236055776.090.png 236055776.091.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin