Zespół Szkół w Białej
TEMAT LEKCJI:
Czas: 45 minut.
CEL OGÓLNY: Uczeń będzie znał i umiał stosować zasady skutecznego porozumiewania się.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
· umie zdefiniować pojęcia: komunikowanie się, komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, aktywne słuchanie,
· zna zasady przekazywania komunikatów werbalnych,
· wymienia cechy dobrego nadawcy i dobrego odbiorcy,
· charakteryzuje techniki aktywnego słuchania,
· wyjaśnia na czym polega sprzężenie zwrotne w procesie komunikowania się,
· potrafi określić bariery w porozumiewaniu się,
· uzasadnia znaczenie i stosuje różne techniki komunikacji interpersonalnej w tworzeniu właściwych stosunków w życiu osobistym, w szkole i miejscu pracy.
METODY PRACY:
v pogadanka z elementami wykładu,
v dyskusja,
v świadomej aktywności,
v wiązania teorii z praktyką,
v przystępności.
· Foliogramy:
§ Jak mówić?
§ Przebieg procesu komunikacji.
§ Płaszczyzny komunikowania się.
§ Techniki aktywnego słuchania.
· Kamera wideo, magnetowid, telewizor.
TOK LEKCJI:
FAZA WPROWADZAJĄCA:
· Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji, podaje cele i formy realizacji tematu.
· Rozpoczyna lekcję pytaniem: ,,Co rozumiesz przez pojęcie komunikowanie się?”.
· Prosi uczniów o przygotowanie się do ćwiczenia.
Ø Celem ćwiczenia jest prezentacja przygotowanego komunikatu werbalnego. Uczeń w ciągu 1 minuty wyjaśnia znaczenie wybranego przez siebie pojęcia.
FAZA REALIZACYJNA:
· Nauczyciel wybiera czterech lub pięciu uczniów chętnych do przedstawienia przygotowanych materiałów.
· Uczniowie kolejno prezentują siebie, a nauczyciel nagrywa wystąpienie.
· Nauczyciel odtwarza nagranie i następuje dyskusja:
q Pytania do dyskusji:
Ø Jak nadawca zachowywał się podczas wystąpienia?
Ø W jaki sposób i jak mówił?
Ø Czy komunikat przedstawiony został jasno, zrozumiale?
Ø Co zmieniłbyś w przekazie informacji?
Ø Czy podczas prezentacji zwracałeś uwagę na odbiorcę?
Ø Jak zachowywał się odbiorca?,
Ø Czy odbiorca miał wpływ i jaki na Twój przekaz informacji?
· Nauczyciel przedstawia foliogram: Jak mówić? Pamiętaj o przestrzeganiu następujących zasad - załącznik nr 12.
· Nauczyciel omawia zagadnienie komunikacji, wykorzystuje przygotowane foliogramy
· FAZA PODSUMOWUJĄCA:
· Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę i podaje ćwiczenie. Wpisz do tabeli cechy dobrego nadawcy i dobrego odbiorcy:
Dobry nadawca
Dobry odbiorca
· Uczniowie wymieniają cechy i wpisują do tabeli.
· Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji i dziękuje za lekcję.
Gregorczyk S., Romanowska M., Sopińska A., Wachowiak P., Przedsiębiorczość bez tajemnic, WSiP, Warszawa 2002,
Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Wydawnictwo eMPi2- Materiały i podręczniki Mariana Pietraszewskiego, Poznań 2000,
Podręcznik dla uczniów i dla nauczycieli liceum technicznego, Komunikacja interpersonalna - Istota przedsiębiorczości, WSiP, Warszawa 1994
Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998.
PAMIĘTAJ O PRZESTRZEGANIU NASTĘPUJĄCYCH ZASAD:
· Mów płynnie i głośno,
· Mów zwięźle i jasno,
· Unikaj powtarzania słów: ,,prawda”, ,,no wiesz”, ,,właśnie”,
· Nie rozpoczynaj swojej wypowiedzi od ,,a więc”,
· Myśl o swoich słuchaczach, nie o sobie,
· Patrz na nich i obserwuj, jak reagują na Twoje wypowiedzi,
· Uśmiechaj się,
· Staraj się mówić nie tylko o tym, co Ty uważasz za ważne, ale o tym, co interesuje Twojego rozmówcę,
· Angażuj jak najwięcej funkcji psychicznych swojego rozmówcy (lub słuchacza) – mów z humorem, pobudzaj wyobraźnię,
· Zachęcaj innych do wypowiadania się,
· Korzystaj z modulacji własnego głosu,
· Przyjmuj swobodną postawę – nie stój w bezruchu, ale nie poruszaj się zbyt szybko,
· Jeżeli korzystasz z notatek – nie czytaj dokładnie wszystkiego,
· Jeżeli korzystasz z plansz, nie odwracaj się tyłem do słuchaczy bądź rozmówców.
TECHNIKI AKTYWNEGO SŁUCHANIA
POTWIERDZANIE Dopowiadamy pewne słowa potwierdzają, że jesteśmy zainteresowani wypowiedzią i słuchamy uważnie
,,Tak, oczywiście, rozumiemy, że nie wolno ściągać”.
Ujmujemy w inne słowa sens usłyszanej wypowiedzi, sprawdzając, czy dobrze zrozumieliśmy, np.:
,,O ile dobrze cię rozumiem...”,
,,Chodzi o to, że...”,
,,Z tego co mówisz rozumiem, że...”.
,,Chcesz powiedzieć, że...”.
Mówimy rozmówcy, jakie - według nas - są jego odczucia, np.: ,,Zdaje się, że jesteś rozgniewany”,
,,Wygląda na to, że cię rozzłościłem”,
,,Oczywiście jesteś zadowolony z tych planów”.
Skupianie się na najważniejszym. Prosimy rozmówcę o skoncentrowanie się na sprawie najważniejszej, np.:
,,Która z tych spraw jest dla ciebie najważniejsza?”
hana_montana