22 IV TO ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMII W tym dniu wielu uczniów bierze udział w akcji sprzątanie świata Zanim udamy się z wychowankami sprzątać wyznaczony teren, można uatrakcyjnić ten dzień poprzez działanie aktywizujące i absorbujące dzieci Dlatego też, proponuję przeprowadzenie konkursu pod hasłem "Jak zostać przyjacielem przyrody" Konkurs dotyczy wiedzy przyrodniczo - ekologicznej na bazie zdobytych umiejętności matematycznych Celem jest zachęcenie uczniów do zgłębiania wiedzy, rozbudzania ciekawości świata, motywowania do twórczego działania,kształtowania umiejętności, samokształcenia oraz stworzenie warunków radości i satysfakcji Zgodnie z ideą integracji konkurs zawiera treści z różnych obszarów edukacjiKonkurs składa się z trzech części pierwsza i trzecia pisemna, druga praktyczna W konkursie mogą wziąć udział 4 osobowe drużyny z każdej klasy Uczniowie będą odgadywać zagadki,rozwiązywać rebusy, zadania matematyczne o treści przyrodniczej i ekologicznej,uzupełniać tekst z lukami, układać puzzle Kolejnym etapem zmagań uczestników konkursu będzie wykonanie surówki warzywnej,sałatki owocowej lub kanapek W czasie trwania konkursu pozostali uczniowie klas przygotowują plakat na wyżej wymieniony temat PRZYGOTOWANIE KONKURSU 1. Pozyskanie środków finansowych - współpraca z rodzicami i zakładami pracy 2. Ogłoszenie konkursu z miesięcznym wyprzedzeniem Podanie tematyki, formy zadań i organizacji konkursu3. Wykonanie dekoracji np na zajęciach pozalekcyjnych m in makiety "Jak długo żyją śmieci"4. Wykonanie tabliczek z nazwami dla drużyn5. Wykonanie tabliczek z punktami dla komisji6. Przygotowanie kart pracy dla poszczególnych klas z uwzględnieniem stopnia trudności7. Przygotowanie zestawów odpowiedzi i punktów dla komisji8. Przygotowanie puzzli dla każdej drużyny9. Przygotowanie kartoników z poleceniami zadań praktycznych10. Zorganizowanie komisji, w której skład mogą wchodzić dyrektor szkoły, troje rodziców, dwoje nauczycieli nauczania zintegrowanego PRZEBIEG KONKURSUCzęść wstępna1. Powitanie uczniów, zebranych gości2. Występ uczniów kółka ekologicznego w tańcu i piosence M. Jeżowskiej "My chcemy grać w zielone" 3. Zaproszenie przedstawicieli klas do udziału w konkursie4. Przypomnienie regulaminu konkursu5. Drużyny wybierają kapitanów, zestawy pytań a lub b6. Każda drużyna podaje nazwę przyrodniczą,wcześniej wybraną klasy I - kwiaty chronione, klasy II- ptaki chronione, klasy III - ssaki chronione Część głównaPrzykładowe zestawy pytań:Zestaw IKlasa I1. Gdy dzieci dowiedziały się, że drzewa wydzielają duże ilości tlenu niezbędnego do oddychania oraz oczyszczają środowisko z kurzu i pyłów, posadzili po jednej stronie boiska 11 klonów, i 3 jarzębiny Po drugiej stronie boiska 10 buków i 2brzozy Ile drzew w sumie posadziły dzieci? Czy po obu stronach boiska rośnie tyle samo drzew?Obliczenia:Odpowiedź 1Odpowiedź 2 2. Wykonaj działania, pokoloruj obrazek według kodu i nazwij go3. Utwórz z sylab nazwy kwiatów Przyklej je pod odpowiednim kwiatem Sylaby znajdują się w kopercie: przebiśniegi, krokusy, sasanki 4 Rozpoznaj zwierzęta, podpisz je: sroka, niedźwiedź, bocian Klasa II1. 100 drzew boru świerkowego zatrzymuje 3tony szkodliwych pyłów w ciągu roku, zaś 100 drzew lasu bukowego 8 ton Który z dwóch obszarów leśnych zatrzymuje większą ilość pyłów? 100 drzew boru świerkowego czy 50 drzew lasu bukowego?Obliczenia:Odpowiedź: 2. Chłopcy sadzili drzewka od godziny 9 00 do 16 00 Jaką liczbę godzin chłopcy sadzili drzewka?Obliczenia:Odpowiedź:3. Ułóż hasło z rozsypanki wyrazowej nas o Dbać wszystko co otacza 4. Rebusy Pod każdym z nich zapisz rozwiązanie Rozwiązaniem są wyrazy: korzeń, liść, łodyga, owoc, kwiat, nasiona5. Rozpoznaj zwierzęta Podpisz je: nietoperz, borsuk, jaskółkaKlasa III1. Jeden stuletni buk wydziela średnio tyle tlenu, ile 1700 młodych buków Ile należy posadzić młodych buków, aby zastąpiły 5 bezmyślnie wyciętych stuletnich drzew?Obliczenia:Odpowiedź:2. Z jakich drzew iglastych pochodzą te gałązki?Wpisz nazwy w kratki pod rysunkami: świerk, sosna, jodła3. Ułóż hasło z rozsypanki wyrazowej ciało. Chroń przed nadmiernym promieni działaniem słonecznych.4. Rebusy Pod każdym z nich zapisz rozwiązanie Rozwiązaniem są wyrazy: zawilec, dziewięćsił, salamandra5. Rozpoznaj zwierzęta Podpisz je: orzeł, świstak, dzięciołNa wykonanie tych zadań uczniowie mają 15minut Po wykonaniu zadań, kapitanowie odczytują zadania i rozwiązania Zanoszą karty komisji Gdy komisja sprawdza poprawność wykonanych zadań, uczennica czyta ciekawostki: Czy wiesz, żeRośliny podczas suszy, utrzymują wilgoć w środowisku Niektóre rośliny mogą być pomocne nawet przy oparzeniach Sok odłamanego kawałka aloesu przyłożony na świeże oparzenie łagodzi ból i sprawia, że rana goi się szybkoWiększość śmieci w środowisku przyrodniczym rozkłada się bardzo długo np.:- rozkład skórki banana, pomarańczy trwa - 2lata- rozkład plastikowych torebek trwa - od 10 do 20 lat- rozkład puszek aluminiowych - od 80 do 100 lat- rozkład puszek metalowych - od 100 do 200 lat- rozkład butelek plastikowych - nieograniczenie długo Podczas czytania ciekawostek druga uczennica pokazuje rekwizyty: aloes, makieta z odpadamiCZĘŚĆ II - PRAKTYCZNAPo przygotowaniu się do kolejnego zadania (umycie rąk) Kapitan losuje kartonik z poleceniem wykonania np sałatki owocowej, surówki warzywnej lub kanapek Po wylosowaniu zadania,uczestnicy konkursu wybierają potrzebne produkty, narzędzia Na to zadanie mają 15 minut W czasie wykonywania zadań pozostali uczniowie śpiewają znane piosenki " Ogórek", "Śmieciu precz" oraz słuchają głosów lasu Komisja ocenia trafność wyboru poszczególnych składników, estetykę i smak wykonanych potraw Za te zadanie komisja może przyznać punkty od 0 - 6CZĘŚĆ III - PISEMNAZestaw IIKlasa I1. Odgadnij zagadki i zapisz hasło:Kiedy mróz ostro trzyma,to wiadomo,że jestSłonecznie, gorąco, zaczęły się żniwa Czy wiesz, jak ta pora roku się nazywa 2. Pomaluj nazwy miesięcy na- wiosennych - zielono- letnich - czerwono- jesiennych - pomarańczowo- zimowych- niebiesko3. Odgadnij z jakich owoców jest ten sok. Uczestnicy smakują sok w szklankach przyniesiony przez kelnerki - (sok jabłkowy)4. Uzupełnij tekst z lukamiPRZYJACIEL PRZYRODY. Opiekuje się wszystkim, co żyje Nie krzywdzi żadnych... ........ani nie niszczy. Zimą pamięta o... ........ ptaków. W lesie zachowuje się cicho, gdyż wie, że... ......... płoszy zwierzęta Wie, jak odróżnić grzyby jadalne od trujących Zbiera tylko grzyby... ........, ale nie niszczy grzybów... ......przyrody, dokarmianiu, jadalne, hałas, zwierząt, trujących5. Ułóż i przyklej puzzle, a dowiesz się jakie zwierzę ukryło się na tej ilustracji.Podpisz ilustrację (niedźwiedź)Klasa II1. Odgadnij zagadki i zapisz hasło.Co to za pani, w złocie,czerwieni, sady maluje, lasy przemieni,a gdy odejdzie gdzieś w obce kraje, śnieżna zawieja po niej nastajeNadchodzi po zimie,znasz dobrze jej imięKroczy w kwiatów pąkach i w promieniach słonka2. Takie samo zadanie jak w klasie I3. sok pomarańczowy4. Uzupełnij tekst z lukami Taki sam tekst jak w klasie I, tylko bez podanych wyrazów5. Ułóż i przyklej puzzle (łoś)Klasa III1. ZagadkiPuste pola, moknie rola Deszcz od rana do wieczora Jaka to jest roku pora Czy wiesz, jak ta pora rokuzwie się pośród ludzi,gdy słonko późno spać idzie,a wcześnie się budzi2. Dopasuj odpowiednie daty do pór roku22 IV 21 III 22 XII 23 IX3. sok porzeczkowy4. Zadanie jak w klasie II5. Ułóż puzzle (świstak)
PUNKTACJA
ZESTAW I
Klasa I
Klasa II
Klasa III
Zadanie I
0-5
II
0-3
III
0-4
0-2
IV
0-6
\
ZA ZADANIE PRAKTYCZNE OD 0 - 6 punktów
0-1
V
Dodatkowe punkty za wykonanie plakatu przez klasę od 0 - 5 Maksymalna ilość punktów - 52Po ogłoszeniu wyników i wręczeniu nagród możemy wziąć udział w akcji sprzątanie świataKonkurs opracowany na podstawie literatury i własnych pomysłów przez Wiolettę Waliszewską Literatura: ZIELONE ZADANIA W. Dziabaszewski "Zadania z matematyki o treściach z ekologii i ochrony środowiska" dla klas I - III
dorotad