Jan Matejko- malarz dziejów Polski
Wysłany przez mrmr dnia 02-12-2004 o godz. 09:00:00
Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III.
Temat: Jan Matejko- malarz dziejów Polski
Cele lekcji.Przewidywane osiągnięcia uczniów:
· Uczeń słucha z zainteresowaniem tekstu czytanego przez nauczyciela.
· Uczeń potrafi wyodrębnić postaci i wydarzenia.
· Wie, kim był Jan Matejko.
· Wyszukuje fragmenty tekstu na dany temat.
· Praktycznie stosuje zdania złożone.
· Umie zapisywać i porównywać liczby w zakresie 1000 ze wskazywaniem rzędów dziesiątkowych.
· Rozumie pojęcie wieku.
· Potrafi malować obrazy inspirowane tekstem literackim.
· Z zainteresowaniem ogląda wybrane reprodukcje Jana Matejki.
· Potrafi słuchać utworu instrumentalnego muzyki dawnej.
Metody pracy:
· podające,
· poszukujące,
· ćwiczeń praktycznych
Formy pracy:
· zbiorowa,
· indywidualna,
· grupowa
Środki dydaktyczne:
· kaseta audio z nagraniem „Tańca dworskiego”,
· napisy z tytułami wydarzeń,
· reprodukcje obrazów Jana Matejki:- Sobieski pod Wiedniem, - Kościuszko pod Racławicami, - Konstytucja 3 Maja, - Bitwa pod Grunwaldem.
· encyklopedia,
· duże arkusze papieru,
· kredki świecowe,
· farby plakatowe,
· napisy z rodzajami malarstwa,
· J. Stępień „Jan Matejko”,
· podręcznik „Wesoła Szkoła”,
· Karty pracy ucznia.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie utworu instrumentalnego muzyki dawnej pt. „Taniec dworski” i określanie jego nastroju. Kaseta audio
2. Omawianie treści ilustracji w podręczniku ze zwróceniem uwagi na miejsce i czas wydarzenia. P. s.93
· Gdzie się to dzieje i kiedy? Dlaczego tak sądzisz? Określanie cech charakterystycznych wystroju wnętrza i wyglądu postaci.
· Czym zajmują się poszczególne osoby?
· Kim są dla siebie?
3. Słuchanie wzorowego czytania przez nauczyciela utworu pt. „Jan Matejko- malarz dziejów Polski”. P. s.92- 94
4. Zestawienie ilustracji w podręczniku z tekstem.
5. Tworzenie obrazu: Rodzina państwa Matejków. Dzieci losują kartki ze scenkami i próbują odgadnąć do nich tytuły w swoich zespołach. Tytuły scenek:
· Rozmowa Janka z ojcem
· Konkurs rysowania dziejów Polski
· Podziwianie obrazów wielkiego malarza
· Wychwalanie rysunku Janka
6. Rozmowa na temat głównego bohatera utworu połączona z wyszukiwaniem odpowiednich fragmentów tekstu. P. s.92- 94
· Dzięki komu mały Janek zainteresował się dziejami Polski?
· Dlaczego ojciec obawiał się o przyszłość syna?
· Kiedy ojciec zmienił zdanie?
· Gdzie kształcił się Jan Matejko?
· Jakie wrażenie wywarło na widzach jego malarstwo? P. s. 94
7. Wyjaśnianie niezrozumiałych wyrazów, np. antykwariusz, krytyk. P. s. 92- 94
8. Zawieszenie na tablicy kartek z tytułami wydarzeń w porządku chronologicznym rozwijającej się akcji.
9. Ustalenie, że tytuły wydarzeń umieszczone na tablicy nie są zdaniami, gdyż nie zawierają czasowników w formie osobowej.
10. Zaznaczenie kolejności zdań zgodnie z przebiegiem wydarzeń. Podkreślanie w zdaniach czasowników. K. 78. ćw. 1,2
11. Pieniądze używane dawno temu w Polsce. Porównywanie wyglądu monet na zdjęciach z używanymi obecnie. K. 78. ćw. 3,4
12. Liczby do 1000. Zapisywanie, porównywanie liczb. Wskazywanie rzędów dziesiątkowych. K. M. s. 42
13. Tworzenie zdań złożonych i zapisywanie ich w zeszytach. Wskaźniki zespolenia zdań. K. ćw. 5,6
14. Przeskakiwanka literowa. Odgadywanie tytułu obrazu Jana Matejki. K. 79. ćw. 1
15. Wypowiedzi uczniów dotyczące reprodukcji obrazu pt. „Bitwa pod Grunwaldem”. P. s. 95.
16. Zwiedzanie klasowej wystawy poświęconej sławnemu Polakowi. Oglądanie reprodukcji znanych obrazów Jana Matejki: - Sobieski pod Wiedniem, - Kościuszko pod Racławicami, - Konstytucja 3 maja . Reprodukcje obrazów Jana Matejki
17. Wyszukiwanie w encyklopedii informacji o Janie Matejce. encyklopedia Wielka litera w nazwach obrazów, rzeźb, dzieł muzycznych.
18. Wzorowe czytanie przez nauczyciela ciekawostek z życia wielkiego malarza oraz związanych z jego twórczością zawartych w książce pt. „Jan Matejko”. Jadwiga Stępień „ Jan Matejko”
19. Liczby trzycyfrowe i czterocyfrowe. Pojęcie wieku. K. M. 43.
20. Narzędzia używane przez artystów malarzy i sposoby ich wykorzystywania. K. 80. ćw. 5,6
21. Malowanie obrazów w zespołach kilkuosobowych na arkuszach dużego formatu kredkami świecowymi lub farbami plakatowymi. Dzieci losują kartki z napisanym rodzajem malarstwa: pejzaż, portret. Odgadywanie rodzaju malarstwa. Arkusze dużego formatu, farby i kredki.
22. Wystawa prac i ich ocena.
23. Zadanie pracy domowej- ćwiczenie 3, karta 80. K.80, ćw. 3
Mariola Rejmus
dorotad