04 Jan w Efezie 'tak', Piotr w Rzymie 'nie'.doc

(167 KB) Pobierz
Jan w Efezie ‘tak’, Piotr w Rzymie ‘nie’

 

„Jan w Efezie ‘tak’, Piotr w Rzymie ‘nie’?”

 

 

 

 

Autor:

Włodzimierz Bednarski

 

Do druku przygotował:

SCORP1ON

 

J 8:44 „Wy macie diabła za ojca i chcecie spełniać pożądania waszego ojca. Od początku był on zabójcą i w prawdzie nie wytrwał, bo prawdy w nim nie ma. Kiedy mówi kłamstwo, od siebie mówi, bo jest kłamcą i ojcem kłamstwa.”

Prz 30:5-6 „Każde słowo Boga w ogniu wypróbowane, tarczą jest dla tych, co Doń się uciekają.(6) Do słów Jego nic nie dodawaj, by cię nie skarał: nie uznał za kłamcę.”

Ap 22:18 „Ja świadczę każdemu, kto słucha słów proroctwa tej księgi: jeśliby ktoś do nich cokolwiek dołożył, Bóg mu dołoży plag zapisanych w tej księdze.”

Ap 22:19 „A jeśliby ktoś odjął co ze słów księgi tego proroctwa, to Bóg odejmie jego udział w drzewie życia i w Mieście Świętym - które są opisane w tej księdze.”

2Kor 4:2 „Unikamy postępowania ukrywającego sprawy hańbiące, nie uciekamy się do żadnych podstępów ani nie fałszujemy słowa Bożego, lecz okazywaniem prawdy przedstawiamy siebie samych w obliczu Boga osądowi sumienia każdego człowieka.”

Prz 19:5 „Fałszywy świadek nie ujdzie karania, kto kłamstwem oddycha, nie zdoła się wymknąć.”

Prz 19:9 „Fałszywy świadek nie ujdzie karania, zginie - kto kłamstwem oddycha.”

Prz 28:13 „Nie zazna szczęścia, kto błędy swe ukrywa; kto je wyznaje, porzuca - ten miłosierdzia dostąpi.”

Syr 34:4 „Co można oczyścić rzeczą nieczystą? Z kłamstwa jakaż może wyjść prawda?”
Ap 22:15 „Na zewnątrz są psy, guślarze, rozpustnicy, zabójcy, bałwochwalcy i każdy, kto kłamstwo kocha i nim żyje.”

Syr 36:19 „Jak podniebienie rozróżni pokarm z dziczyzny, tak serce mądre - mowy kłamliwe.”

Ef 5:6-17 „Niechaj was nikt nie zwodzi próżnymi słowami, bo przez te [grzechy] nadchodzi gniew Boży na buntowników.(7) Nie miejcie więc z nimi nic wspólnego!(8) Niegdyś bowiem byliście ciemnością, lecz teraz jesteście światłością w Panu: postępujcie jak dzieci światłości!(9) Owocem bowiem światłości jest wszelka prawość i sprawiedliwość, i prawda.(10) Badajcie, co jest miłe Panu.(11) I nie miejcie udziału w bezowocnych czynach ciemności, a raczej piętnując, nawracajcie [tamtych]!(12) O tym bowiem, co u nich się dzieje po kryjomu, wstyd nawet mówić.(13) Natomiast wszystkie te rzeczy piętnowane stają się jawne dzięki światłu, bo wszystko, co staje się jawne, jest światłem.(14) Dlatego się mówi: Zbudź się, o śpiący, i powstań z martwych, a zajaśnieje ci Chrystus.(15) Baczcie więc pilnie, jak postępujecie, nie jako niemądrzy, ale jako mądrzy.(16) Wyzyskujcie chwilę sposobną, bo dni są złe.(17) Nie bądźcie przeto nierozsądni, lecz usiłujcie zrozumieć, co jest wolą Pana.”

J 8:32 „i poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli.”

 

Strona WWW:

http://brooklyn.org.pl/janefez.htm

Towarzystwo Strażnica od 1937r. zaprzecza obecności i śmierci Apostoła Piotra w Rzymie (“Odsłonięte” s.30). Używało już ono wszystkich możliwych ‘argumentów’, aby ten fakt obalić. W tym artykule nie będę polemizował z wykładnią Towarzystwa Strażnica ponieważ uczyniłem już to kiedy indziej (patrz ''W obronie wiary'', rozdz. ,,Czy Św. Piotr był w Rzymie?'', a także: Czy Piotr pisał swój pierwszy list w Babilonie?). Zaznaczam jednak, że w Biblii brak jest bezpośredniego stwierdzenia typu: “Piotr zginął w Rzymie”, ale i nie ma innego, nas interesującego, tzn. “Jan był w Efezie”.

 

Dziś pragnę zwrócić uwagę na to, jak Świadkowie Jehowy w swym dowodzeniu chcą wykorzystać naszą słabą znajomość ich własnej literatury. Uważają oni, że różne argumenty można stosować w zależności od czasu i potrzeb, i nikt nie zauważy ich manipulacji. Za przykład posłuży nam jedna ze Strażnic i dość nowy ich podręcznik pt “Całe Pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne” (1998).


Otóż Strażnica (Rok XCV [1974] Nr 7 s.21) cytuje zdanie z pisma Ireneusza (ur.140) dotyczące Piotra, a “Całe Pismo jest natchnione...” (s.194) cytuje zdanie Ireneusza dotyczące Jana. Oto one:


 

 
Oba te zdania są jednak z tego samego pisma (''Adversus haereses'') i stanowią jedną całość. Za Ireneuszem zacytował tą treść również Euzebiusz (ur.260) w swej “Historii Kościoła”. Oto cały fragment:

 

Cytat z Adversus haereses 3:1,1 Ireneusza, przytoczony przez Euzebiusza w “Historii Kościoła” V:8,2-4

 

“Otóż Mateusz dla Hebrajczyków napisał i wydał Ewangelię w ich języku ojczystym, podczas gdy Piotr i Paweł w Rzymie ewangelię opowiadali i zakładali Kościół. Po ich odejściu Marek, uczeń i tłumacz Piotrowy, przekazał nam również to, co Piotr głosił; Łukasz zaś, towarzysz Pawła, w księdze swej złożył ewangelię, jak ją ten apostoł rozszerzał. Następnie Jan, uczeń Pański, który spoczywał na piersi Jego, także wydał Ewangelię za swego pobytu w Efezie”

 

Co zrobiło Towarzystwo Strażnica?


Otóż gdy w powyższej Strażnicy pisało o Piotrze w Rzymie podważyło wiarygodność słów Ireneusza (np. “Niemniej jednak Ireneusz może nie być autorem tych wypowiedzi”), natomiast gdy pisało o Janie i Efezie to odwołało się do słów Ireneusza (np. “O tym, że Ewangelia ta została spisana w Efezie lub jego okolicach, świadczy wypowiedź Ireneusza przytoczona przez historyka Euzebiusza”). Czy można równocześnie negować wartość słów Ireneusz i zarazem powoływać się na niego? Czy można pół treści z opisu odrzucać, a pół przyjmować, nie informując czytelników o takim wybiórczym powoływaniu się na źródła? Czy Towarzystwo Strażnica wydając swe publikacje, nawet na krążkach CD, liczy na to, że nikt nie sprawdzi jej rzetelności? Przecież zwykła wyszukiwarka z ich własnego krążka CD obnaża manipulacje Świadków Jehowy!

Nadmieniam, że Strażnica Nr 14, (1990 s.21-23) chwali Ireneusza i jego dzieło Adversus haereses, z którego nawet cytuje pewne fragmenty i tym samym ukazując jego wiarygodność. Nie zgłasza też ona żadnych wątpliwości odnośnie omawianych powyżej urywków, o których zresztą nie wspomina. Czemu więc inna Strażnica neguje to co pisał Ireneusz o Piotrze i Rzymie?

Na koniec ciekawostka! Przynajmniej jeden raz Strażnica (Rok XCIII [1972] Nr 6 s.6) bardzo stanowczo zasugerowała śmierć Piotra (także Pawła) z rąk Nerona i to w Rzymie:

 

“Oczywiście imperialistyczny Rzym okrutnie prześladował (...) naśladowców Jezusa (...) Istnieje opinia, że Rzym zadał śmierć nawet apostołom Piotrowi i Pawłowi po wielkim pożarze tego miasta, którego spowodowanie cesarz Neron przypisał chrześcijanom”.

 

Ciekawe jest to, że cytowana Strażnica z powyższym poglądem nie polemizuje. Wydaje się więc, że gdy Świadkom Jehowy to potrzebne, to potrafią powołać się na coś, czego kiedy indziej nie uznają.

 

 

 

[03 2003]

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin