czynniki patogenne uwarunkowane biologicznie
I. Czynniki genetyczne działające przed zapłodnieniem i tuż po zapłodnieniu (faza jajowa)
1. na komórkę rozrodczą
· nieprawidłowe geny od rodziców - genopatie
· anomalie niezapłodnionych komórek rozrodczych (m.in. chromosomów) - gametopatie (m. in. chromosomopatie)
2. na zygotę
· zaburzenia rozwoju zapłodnionej komórki (m.in. anomalie podziału chromosomów) - blastopatie (m.in.
chromosomopatie)
II. Czynniki zewnątrzpochodne działające po zapłodnieniu (w ontogenezie)
1. na zarodek i płód
· wirusy – embriopatie wirusowe
· bakterie – embriopatie bakteryjne
· naświetlania – embriopatie aktyniczne
· środki toksyczne – embriopatie toksyczne
· konflikt serologiczny -= emriopatia wskutek choroby cytotoksycznej
· zakażenia przez pasożyty (m.in. toxoplazmozą gondi) – embriopatie wskutek m.in. toxoplazmozy
· niedobory pokarmowe i witaminowe – embriopatie wskutek awitaminozy i dystrofii wewnątrzmacicznej
· zaburzenia w krążeniu – embriopatie wskutek niedotlenienia i anemizacji
2. na dziecko w czasie porodu (encefalopatie okołoporodowe)
· bezpośredni uraz czaszki
· wylewy śródczaszkowe wskutek urazu
· zaburzenia w krążeniu płodowym (zamartwica)
· środki toksyczne podawane matce
3. na dziecko po urodzeniu (encefalopatie wczesnodziecięce lub określone zespoły zaburzeń psychoneurologicznych
· urazy
· infekcje wirusowe i bakteryjne
· intoksykacje
· zaburzenia metabolizmu
· zaburzenia hormonalne
· niektóre schorzenia somatyczne
czynniki patogenne uwarunkowane społecznie
1. Środowisko rodzinne dziecka
a. warunki bytowe rodziny
b. struktura rodziny (pełna – rozbita, jednopokoleniowa – wielopkoleniowa, wielodzietna – jednodzietna)
c. atmosfera w rodzinie
· niezrozumienie i niezaspokajanie potrzeb dziecka
· odrzucenie emocjonalne dziecka
· atmosfera jawnych konfliktów
· zakłócenia komunikacji, w tym komunikaty sprzeczne lub komunikacja ukryta)
· osobowość rodziców (głównie matki jako osoby przebywającej stale, szczególnie z małym dzieckiem, np. matki nerwicowe, nadmiernie chroniące, pedantyczne, wymagające
d. system wychowawczy dominujący w rodzinie
· nadmiernie karzący
· nadmiernie liberalny
· niekonsekwentny
2. Instytucje edukacyjne (przedszkole, szkoła)
a. wymagania przerastające możliwości dziecka
b. wadliwe relacje społeczne jako źródło urazów
· relacje nauczyciel – uczeń (negatywny stosunek nauczyciela do ucznia, nadmierne wymagania stawiane dziecku przez nauczyciela)
· relacje uczeń – uczeń (odrzucenie dziecka przez grupę rówieśniczą, atmosfera ciągłej rywalizacji)
3. Sytuacje traumatyczne
· utrata bliskiej osoby
· nagła ciężka choroba dziecka lub kogoś z rodziny
· przeżycie uczucia bardzo silnego zagrożenia
literatura:
Marta Bogdanowicz: „Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym”
Anna Kozłowska: „Zaburzenia emocjonalne dziecka w wieku przedszkolnym”
muchomorekmahumorek