Martin Buber-Opowieści rabina Nachmana.pdf
(
1188 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Martin Buber-Opowie\234ci rabina Nachmana)
S
Mistycyzm Ňydowski
Rabin Nachman z Bracławia, urodzony w 1772, zmarły w 1810
roku, jest bodaj ostatnim
Ň
ydowskim mistykiem. Stoi u kresu
nieprzerwanego ci
Ģ
gu przekazów, których pocz
Ģ
tek wymyka si
ħ
naszemu poznaniu. Ów ci
Ģ
g przekazów kwestionowano z uporem.
Dzisiaj nie sposób podawa
ę
go w w
Ģ
tpliwo
Ļę
. Wykazano,
Ň
e czerpał
soki ze
Ņ
ródeł perskich, pó
Ņ
nogreckich, nawet albigenskich.
Zachował sił
ħ
pr
Ģ
du, który po drodze wchłania wiele dopływów,
lecz w
Ň
adnym si
ħ
nie roztapia. Nie wynika st
Ģ
d,
Ň
e w
Ļ
lad za
starymi mistrzami i uczniami uwa
Ň
amy go za „kabał
ħ
", to znaczy za
nauk
ħ
podawan
Ģ
z ust do ust w ten sposób, i
Ň
ka
Ň
de pokolenie j
Ģ
przyjmuje, ale zarazem poszerza i wzbogaca, dopóki - u kresu czasu
- nie objawi si
ħ
pełna prawda. Uznajemy natomiast bez zastrze
Ň
e
ı
,
Ň
e posiada jednolity i swoisty charakter i
Ň
e w zasadniczym stopniu
jest uwarunkowany przez cechy i los narodu, z którego wyrósł.
ņ
ydowski mistycyzm zdaje si
ħ
chwilami nierówny, czasem razi sw
Ģ
małostkowo
Ļ
ci
Ģ
w porównaniu ze wzlotami Eckharta, Plotyna czy
Lao-tse. Niemniej jest cudownym kwieciem z prastarego drzewa,
które niemal zbyt jaskrawe i odurzaj
Ģ
ce, nale
Ň
y przecie
Ň
do
znakomitych przejawów ekstatycznej m
Ģ
dro
Ļ
ci.
Skłonno
Ļę
do mistycyzmu jest znamienna dla
ņ
ydów od
zarania dziejów, a jej objawy nie s
Ģ
, jak to si
ħ
dzieje zazwyczaj,
wyst
ħ
puj
Ģ
c
Ģ
co pewien czas
Ļ
wiadom
Ģ
reakcj
Ģ
na ład zaprowadzony
przez władztwo rozumu. Mijaj
Ģ
tysi
Ģ
clecia, a w duszy
Ň
ydowskiej
skrajno
Ļę
rozpala si
ħ
w zderzeniu ze skrajno
Ļ
ci
Ģ
. W
Ļ
ród
niewypowiedzianie ograniczonej egzystencji, co wi
ħ
cej, pod
wpływem tej ograniczono
Ļ
ci odsłania si
ħ
nagle bezkres i rz
Ģ
dzi
dusz
Ģ
sobie oddan
Ģ
.
Skoro wi
ħ
c mistycyzm
Ň
ydowski ma gł
ħ
bokie
Ņ
ródła w
praduszy ludu, nosi te
Ň
w du
Ň
ej mierze znamiona jego losu. Tułacz i
m
ħ
czennik wielokro
ę
wpada w otchła
ı
rozpaczy, roz
Ļ
wiecon
Ģ
czasami błyskiem ekstazy. Błyskiem, nie płomieniem. W rozpaczy
bowiem
Ň
ar ekstazy nie wydaje czystego ognia, pierwotno
Ļę
i
do
Ļ
wiadczenie mieszaj
Ģ
si
ħ
ze składnikami nagromadzonymi zbytnio
i zb
ħ
dnie. Kto z l
ħ
ku przed bólem nie wypowiada swojego bólu,
rozwodzi si
ħ
o tym, co niezwykłe. Z lej skłonno
Ļ
ci rodziły si
ħ
pisma
w rodzaju
Ksiħgi Blasku, Zohar,
gdzie po
Ļ
ród przerostów spekulacji
raz w raz odsłania si
ħ
na krótko przemilczana gł
ħ
bia duszy.
W dobie
Talmudu
nauka mistyczna kr
ĢŇ
yła w tajemnicy, któr
Ģ
zawierzano „biegłemu w sztukach i mistrzowi szeptu". Dopiero z
czasem nauczanie si
ħ
ga poza sfer
ħ
osobistego przekazu. Najstarsze z
zachowanych pism, pitagoryzuj
Ģ
ca
Ksiħga Stworzenia
powstała
prawdopodobnie mi
ħ
dzy siódmym i dziewi
Ģ
tym stuleciem, a
Zohar -
przynajmniej w swej dzisiejszej postaci - pochodzi z ko
ı
ca
trzynastego stulecia. Na okres pomi
ħ
dzy obiema ksi
ħ
gami przypada
rozwój
Kabaþy.
Długo uprawiaj
Ģ
j
Ģ
nieliczni, jakkolwiek oddziaływa
poprzez Francj
ħ
, Hiszpani
ħ
, Włochy i Niemcy a
Ň
po F.gipl i
Palestyn
ħ
. Przez cały ten czas sama nauka nie ma zwi
Ģ
zku z
Ň
yciem.
Jest „teori
Ģ
" w sensie neoplato
ı
skim, ogl
Ģ
dem Boga nie
ŇĢ
daj
Ģ
cym
niczego od rzeczywistej egzystencji ludzkiej. Nie domaga si
ħ
, by
według niej
Ň
y
ę
, nie ma nic wspólnego z działaniem, z dziedzin
Ģ
wyboru, najwa
Ň
niejsz
Ģ
dla pó
Ņ
niejszego mistycyzmu
Ň
ydowskiego,
zwanego chasydyzmem. Jest pozaludzka i jedynie na polu ekstazy
spotyka si
ħ
z rzeczywisto
Ļ
ci
Ģ
duszy.
Dopiero pod koniec tej epoki doszły do głosu nowe siły.
Wygnanie
ņ
ydów z Hiszpanii nadało
Kabale
wielki rys mesja
ı
ski.
Jedyna
Ļ
miała próba diaspory, by na wygnaniu zało
Ň
y
ę
kul-
turotwórcz
Ģ
wspólnot
ħ
i ojczyzn
ħ
w duchu, przyniosła kl
ħ
sk
ħ
i
rozpacz. Stara przepa
Ļę
znów si
ħ
otwarła i z niej znów, jak zawsze,
wynurzył si
ħ
stary sen o odkupieniu, bior
Ģ
c we władanie umysły jak
nigdy od czasów rzymskich. T
ħ
sknota pali: absolut musi si
ħ
zi
Ļ
ci
ę
.
Kabaþa
nie mogła si
ħ
przed tym zamkn
Ģę
. Nazywa ona Królestwo
Bo
Ň
e na ziemi „
Ļ
wiatem wypełnienia". Wchłania zryw ludu.
W połowie szesnastego stulecia mistycyzm
Ň
ydowski wkracza
w nowy okres. Rodzi si
ħ
prze
Ļ
wiadczenie,
Ň
e przez ekstatyczny akt
jednostka współdziała w odkupieniu. Przełom rozpoczyna Izaak
Luria. W swych my
Ļ
lach o emanacji
Ļ
wiata z Boga i o
demiurgicznych mocach po
Ļ
rednich Luria zale
Ň
y niemal całkowicie
od starszej
Kabaþy,
lecz nadaje dawnym m
Ģ
dro
Ļ
ciom nowy kształt i
nowy kierunek, głosz
Ģ
c z naciskiem,
Ň
e dusza ludzka, która si
ħ
oczyszcza i doskonali, wpływa bezpo
Ļ
rednio na Boga i na
odkupienie
Ļ
wiata.
Ju
Ň
Talmud
powiada,
Ň
e Mesjasz nadejdzie, kiedy wszystkie
dusze wst
Ģ
pi
Ģ
w ciała.
ĺ
redniowieczni kabali
Ļ
ci s
Ģ
dzili,
Ň
e
spojrzawszy na człowieka potrafi
Ģ
rozpozna
ę
, czy jego dusza po-
chodzi ze
Ļ
wiata dot
Ģ
d nie urodzonych, czy te
Ň
jest w trakcie w
ħ
-
drówki.
Zohar
i pó
Ņ
niejsza
Kabaþa
rozbudowuj
Ģ
nauk
ħ
, której
ostateczn
Ģ
posta
ę
nadaje Luria. Według nowej nauki istniej
Ģ
dwa
rodzaje metempsychozy: ruch okr
ħŇ
ny lub w
ħ
drówka,
gilgul,
i
nadmiar lub brzemienno
Ļę
,
ibbur.
Gilgul to wej
Ļ
cie dusz, b
ħ
d
Ģ
cych
w drodze, w człowieka poszczególnego w chwili jego pocz
ħ
cia lub
Plik z chomika:
zadok
Inne pliki z tego folderu:
Buber, Martin - Ja i Ty - Wybór pism filozoficznych.pdf
(114324 KB)
Martin Buber - Gog i Magog Kronika chasydzka.pdf
(108240 KB)
Martin Buber-Opowieści rabina Nachmana.pdf
(1188 KB)
Inne foldery tego chomika:
= PDF WALDEMAR ŁYSIAK
= PDF WIKTOR SUWOROW
╬ SŁOWNIKI TEOLOGICZNE
2004
Abraham Joshua Heschel
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin