Martin Buber-Opowieści rabina Nachmana.pdf

(1188 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Martin Buber-Opowie\234ci rabina Nachmana)
229930034.001.png
S
Mistycyzm Ňydowski
Rabin Nachman z Bracławia, urodzony w 1772, zmarły w 1810
roku, jest bodaj ostatnim Ň ydowskim mistykiem. Stoi u kresu
nieprzerwanego ci Ģ gu przekazów, których pocz Ģ tek wymyka si ħ
naszemu poznaniu. Ów ci Ģ g przekazów kwestionowano z uporem.
Dzisiaj nie sposób podawa ę go w w Ģ tpliwo Ļę . Wykazano, Ň e czerpał
soki ze Ņ ródeł perskich, pó Ņ nogreckich, nawet albigenskich.
Zachował sił ħ pr Ģ du, który po drodze wchłania wiele dopływów,
lecz w Ň adnym si ħ nie roztapia. Nie wynika st Ģ d, Ň e w Ļ lad za
starymi mistrzami i uczniami uwa Ň amy go za „kabał ħ ", to znaczy za
nauk ħ podawan Ģ z ust do ust w ten sposób, i Ň ka Ň de pokolenie j Ģ
przyjmuje, ale zarazem poszerza i wzbogaca, dopóki - u kresu czasu
- nie objawi si ħ pełna prawda. Uznajemy natomiast bez zastrze Ň e ı ,
Ň e posiada jednolity i swoisty charakter i Ň e w zasadniczym stopniu
jest uwarunkowany przez cechy i los narodu, z którego wyrósł.
ņ ydowski mistycyzm zdaje si ħ chwilami nierówny, czasem razi sw Ģ
małostkowo Ļ ci Ģ w porównaniu ze wzlotami Eckharta, Plotyna czy
Lao-tse. Niemniej jest cudownym kwieciem z prastarego drzewa,
które niemal zbyt jaskrawe i odurzaj Ģ ce, nale Ň y przecie Ň do
znakomitych przejawów ekstatycznej m Ģ dro Ļ ci.
Skłonno Ļę do mistycyzmu jest znamienna dla ņ ydów od
zarania dziejów, a jej objawy nie s Ģ , jak to si ħ dzieje zazwyczaj,
wyst ħ puj Ģ c Ģ co pewien czas Ļ wiadom Ģ reakcj Ģ na ład zaprowadzony
przez władztwo rozumu. Mijaj Ģ tysi Ģ clecia, a w duszy Ň ydowskiej
skrajno Ļę rozpala si ħ w zderzeniu ze skrajno Ļ ci Ģ . W Ļ ród
niewypowiedzianie ograniczonej egzystencji, co wi ħ cej, pod
wpływem tej ograniczono Ļ ci odsłania si ħ nagle bezkres i rz Ģ dzi
dusz Ģ sobie oddan Ģ .
Skoro wi ħ c mistycyzm Ň ydowski ma gł ħ bokie Ņ ródła w
praduszy ludu, nosi te Ň w du Ň ej mierze znamiona jego losu. Tułacz i
m ħ czennik wielokro ę wpada w otchła ı rozpaczy, roz Ļ wiecon Ģ
czasami błyskiem ekstazy. Błyskiem, nie płomieniem. W rozpaczy
bowiem Ň ar ekstazy nie wydaje czystego ognia, pierwotno Ļę i
do Ļ wiadczenie mieszaj Ģ si ħ ze składnikami nagromadzonymi zbytnio
i zb ħ dnie. Kto z l ħ ku przed bólem nie wypowiada swojego bólu,
rozwodzi si ħ o tym, co niezwykłe. Z lej skłonno Ļ ci rodziły si ħ pisma
w rodzaju Ksiħgi Blasku, Zohar, gdzie po Ļ ród przerostów spekulacji
raz w raz odsłania si ħ na krótko przemilczana gł ħ bia duszy.
W dobie Talmudu nauka mistyczna kr ĢŇ yła w tajemnicy, któr Ģ
zawierzano „biegłemu w sztukach i mistrzowi szeptu". Dopiero z
czasem nauczanie si ħ ga poza sfer ħ osobistego przekazu. Najstarsze z
zachowanych pism, pitagoryzuj Ģ ca Ksiħga Stworzenia powstała
prawdopodobnie mi ħ dzy siódmym i dziewi Ģ tym stuleciem, a Zohar -
przynajmniej w swej dzisiejszej postaci - pochodzi z ko ı ca
trzynastego stulecia. Na okres pomi ħ dzy obiema ksi ħ gami przypada
rozwój Kabaþy. Długo uprawiaj Ģ j Ģ nieliczni, jakkolwiek oddziaływa
poprzez Francj ħ , Hiszpani ħ , Włochy i Niemcy a Ň po F.gipl i
Palestyn ħ . Przez cały ten czas sama nauka nie ma zwi Ģ zku z Ň yciem.
Jest „teori Ģ " w sensie neoplato ı skim, ogl Ģ dem Boga nie ŇĢ daj Ģ cym
niczego od rzeczywistej egzystencji ludzkiej. Nie domaga si ħ , by
według niej Ň y ę , nie ma nic wspólnego z działaniem, z dziedzin Ģ
wyboru, najwa Ň niejsz Ģ dla pó Ņ niejszego mistycyzmu Ň ydowskiego,
zwanego chasydyzmem. Jest pozaludzka i jedynie na polu ekstazy
spotyka si ħ z rzeczywisto Ļ ci Ģ duszy.
Dopiero pod koniec tej epoki doszły do głosu nowe siły.
Wygnanie ņ ydów z Hiszpanii nadało Kabale wielki rys mesja ı ski.
Jedyna Ļ miała próba diaspory, by na wygnaniu zało Ň y ę kul-
turotwórcz Ģ wspólnot ħ i ojczyzn ħ w duchu, przyniosła kl ħ sk ħ i
rozpacz. Stara przepa Ļę znów si ħ otwarła i z niej znów, jak zawsze,
wynurzył si ħ stary sen o odkupieniu, bior Ģ c we władanie umysły jak
nigdy od czasów rzymskich. T ħ sknota pali: absolut musi si ħ zi Ļ ci ę .
Kabaþa nie mogła si ħ przed tym zamkn Ģę . Nazywa ona Królestwo
Bo Ň e na ziemi „ Ļ wiatem wypełnienia". Wchłania zryw ludu.
W połowie szesnastego stulecia mistycyzm Ň ydowski wkracza
w nowy okres. Rodzi si ħ prze Ļ wiadczenie, Ň e przez ekstatyczny akt
jednostka współdziała w odkupieniu. Przełom rozpoczyna Izaak
Luria. W swych my Ļ lach o emanacji Ļ wiata z Boga i o
demiurgicznych mocach po Ļ rednich Luria zale Ň y niemal całkowicie
od starszej Kabaþy, lecz nadaje dawnym m Ģ dro Ļ ciom nowy kształt i
nowy kierunek, głosz Ģ c z naciskiem, Ň e dusza ludzka, która si ħ
oczyszcza i doskonali, wpływa bezpo Ļ rednio na Boga i na
odkupienie Ļ wiata.
Ju Ň Talmud powiada, Ň e Mesjasz nadejdzie, kiedy wszystkie
dusze wst Ģ pi Ģ w ciała. ĺ redniowieczni kabali Ļ ci s Ģ dzili, Ň e
spojrzawszy na człowieka potrafi Ģ rozpozna ę , czy jego dusza po-
chodzi ze Ļ wiata dot Ģ d nie urodzonych, czy te Ň jest w trakcie w ħ -
drówki. Zohar i pó Ņ niejsza Kabaþa rozbudowuj Ģ nauk ħ , której
ostateczn Ģ posta ę nadaje Luria. Według nowej nauki istniej Ģ dwa
rodzaje metempsychozy: ruch okr ħŇ ny lub w ħ drówka, gilgul, i
nadmiar lub brzemienno Ļę , ibbur. Gilgul to wej Ļ cie dusz, b ħ d Ģ cych
w drodze, w człowieka poszczególnego w chwili jego pocz ħ cia lub
Zgłoś jeśli naruszono regulamin