załącznik do przedm systemu oceniania szkoła podstawowa.doc

(42 KB) Pobierz

1

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

DO PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU ICENIANIA Z RELIGII

SZKOŁA PODSTAWOWA kl. VI

 

Ocenianie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych

     Zgodnie z § 6.1. Rozporządzeniem MEN i S z dnia 7 września 2004 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (...) „ nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się , uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.”

Specjalne potrzeby edukacyjne to potrzeby, które w procesie rozwoju dzieci i młodzieży wynikają z ich niepełnosprawności lub powstałe z innych przyczyn trudności w uczeniu się.

              Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to taki uczeń, u którego niepowodzenia szkolne wynikają przede wszystkim z szeroko pojętych zaburzeń rozwojowych czyli różnego rodzaju dysfunkcji, w tym także uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

ZASADY OGÓLNE

Należy:

 

·         zadawać mniej prac do wykonania, gdy tylko jest to możliwe

·         ustawicznie motywować ucznia do pracy, zwłaszcza samodzielnej;

·         oceniać ucznia  udzielając pochwał po każdej poprawnej wypowiedzi;

·         unikać stawiania ocen za wypowiedzi słabe i nie na temat;

·         dać uczniom do zrozumienia, iż oczekuje się od niego większych osiągnięć oraz przekazywać im spostrzeżenia typu: „Zrobiłeś cztery zadania na sześć dobrze. Dobrze by było, gdybyś popracował jeszcze nad dwoma”

·         naprowadzać ucznia na trop dodatkowymi pytaniami i pytaniami na ten sam temat, gdy uczeń nie rozumie poleceń, tekstu;

·         koncentrować osąd na zadaniu (np. „W tym fragmencie pisz więcej szczegółów”);

·         starać się, aby uczniowie z trudnościami siedzieli blisko nauczyciela i częściej mieli okazję być sprawdzanymi;

·         podpatrywać wykonywanie pracy przez uczniów z trudnościami i podpowiadać, gdy się zgubili w wykonywaniu zadania;

·         stosować zalecenia poradni psychologiczno – pedagogicznej;

·         stale współpracować z wychowawcą, pedagogiem, rodzicami

 

 

ZASADY OCENIANIA  UCZNIA Z DYSLEKSJĄ, DYSORTOGRAFIĄ, DYSGRAFIĄ

 

 

 

problem

 

ocenianie/ postępowanie

 

v      mylenie wydarzeń;

v      trudności z ich chronologicznym odtworzeniem wydarzeń;

v      trudności z chronologicznym odtworzeniem dat;

v      trudności z przypisaniem wydarzeń datom;

v      trudności z bezbłędnym zaznaczeniem dat na osi czasu;

v      trudności ze zrozumieniem tekstów, w których zachodzą stosunki przestrzenne;

v      trudności w odczytywaniu danych z map;

 

 

 

v      uznawanie faktu przekręcenia nazwy historycznego wydarzenia, pojęcia;

v      dopuszcza się możliwość korzystania z tablic chronologicznych, pomocy typu słowniki;

v      uznaje się błędy w zapisie dat związana z przestawieniem cyfr

    9 i 6 lub błędnym zapisem cyfry 3;

v      uznaje się błędy w zaznaczeniu na osi czasu, ale tylko o charakterze dyslektycznym;

v      sprawdzanie znajomości faktów, dat, pojęć nie za pomocą zwykłego odpytywania, a przy pomocy  np. puzzli, gier dydaktycznych;

v      podczas sprawdzania ustnego lub pisemnego zadawanie dodatkowych pytań

v      pozostałe zasady – jak na języku polskim.

 

 

WOLNE TEMPO PRACY LUB OBNIŻENIE WYMAGAŃ

 

 

Uczniowie ci w większości przypadków podlegają systemowi oceniania tak, jak uczniowie bez opinii, jednak oceny cząstkowe podwyższane są z przeskokiem o jedną ocenę,

np.: uczeń bez opinii otrzymał za ćwiczenie 2+, natomiast za to samo ćwiczenie

uczeń z opinią otrzyma 3.

 

W przypadkach znacznego obniżenia tempa pracy lub obniżenia wymagań uczeń

z opinią oceniany jest indywidualnie, niezależnie od opisanego systemu i w sposób zbliżony

do oceniania uczniów z orzeczeniem, jednak przy założeniu wyższego poziomu wymagań,

niż w przypadku kształcenia specjalnego.

 

UCZEŃ SŁABBOWIDZĄCY I Z NIEDOSŁUCHEM

 

Uczniowie ci w większości przypadków podlegają systemowi oceniania tak, jak uczniowie bez opinii, jednak oceny cząstkowe podwyższane są z przeskokiem o jedną ocenę,

np.: uczeń bez opinii otrzymał za ćwiczenie 2+, natomiast za to samo ćwiczenie uczeń z opinią otrzyma 3.

 

Ucznia z niedosłuchem nie obowiązują prace pisemne dyktowane przez nauczyciela. Na sprawdzianach  polecenia otrzymuje w formie pisemnej.

 

W przypadkach znacznego obniżenia tempa pracy lub obniżenia wymagań uczeń

z opinią oceniany jest indywidualnie, niezależnie od opisanego systemu i w sposób zbliżony

do oceniania uczniów z orzeczeniem, jednak przy założeniu wyższego poziomu wymagań,

niż w przypadku kształcenia specjalnego

 

UCZEŃ Z ADHD

Uczniowie z ADHD oceniani są na tych samych zasadach co uczniowie z opiniami PPP.  Ocenie nie podlega staranność prowadzenia zeszytu przedmiotowego, wykonania prac plastycznych i prac pisemnych.

 

REALIZACJA PROGRAMU SZKOŁY SPECJALNEJ

 

Ze względu na znaczne zróżnicowanie w możliwościach i umiejętnościach poszczególnych

uczniów posiadających orzeczenia PPP zunifikowany system oceniania nie może być zastosowany w stosunku do nich, a wymagania i sposób oceniania dostosowywane są do  indywidualnych możliwości ucznia. Przy ustalaniu ocen nie stosuje się tu metod arytmetycznych.

 

 

Płaszczyzną odniesienia dla określenia wymagań są:        

 

a) podstawa programowa kształcenia specjalnego dla szkoły podstawowej

 

b) programy kształcenia specjalnego  dla szkoły podstawowej

 

Treści programowe nauczania c na poziomie specjalnym są wplecione w program nauczania i realizowane na lekcjach tak, by nauczanie mogło przebiegać z pożytkiem dla wszystkich uczniów uczestniczących w lekcji.

 

 

 

Opracował: mgr Anna Nowak

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin