Przedmiotowy Program wychowawczy.doc

(37 KB) Pobierz
PRZEDMIOTOWY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEDMIOTOWY

PROGRAM WYCHOWAWCZY Z RELIGII

 

 

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna Nowak

 

Wstęp

 

Przedmiotowy Program wychowawczy z religii opracowany został w oparciu o treści wychowawcze występując w programie: Wezwani przez Boga Ojca dla klasy VI Szkoły Podstawowej

              Program niniejszy, respektując chrześcijański system wartości, za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki.

 

CELE WYCHOWANIA:

Celem wychowania jest wszechstronny rozwój wychowanka. Proces wychowawczy ma za zadanie doskonalenie zmysłów, kształcenie sfery postrzegania, kojarzenia, pamięci, wykształcenie zdolności wnioskowania, analizowania i syntetyzowania, budowania struktur myślowych, rozwój uczuć i emocji, rozwój sfery duchowej, kształcenia sprawności r4uchowej i dbałość o zdrowie.

 

ZADANIA WYJŚCIOWE

Nauczyciel w swej pracy wychowawczej wspiera obowiązki rodziców. Szkoła jest jednym ze środowisk wychowawczych i przyczynia się do rozwoju ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.

 

KIERUNKI WYCHOWANIA RELIGIJNEGO

Katecheza obejmuje wyjaśnienie nauki chrześcijańskiej w sposób systematyczny i całościowy w celu wprowadzenia w pełnię życia chrześcijańskiego.

 

OBSZARY WYCHOWANIA RELIGIJNEGO

-          Wychowanie do życia we wspólnocie

-          Wychowanie do Liturgii

-          Wychowanie do modlitwy

-          Formacja moralna

-          Kształtowanie sumienia

-          Dawanie świadectwa chrześcijańskiego

-          Obecność wierzących w świecie

-          Odpowiedzialność za świat, wolność i tolerancja

 

 

 

PRIORYTETY WYCHOWANIA RELIGIJNEGO

1.      Dochowanie wierności Bogu, człowiekowi i Ojczyźnie

2.      Poszukiwanie prawdy o Bogu, sobie i swoim życiu, zadaniach wobec innych i wobec całego świata

3.      Towarzyszenie w dochodzeniu do wiary dojrzałej

4.      Umiejętność analizowania ludzkich sytuacji

5.      Rozumienie Biblii i roli Kościoła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMPETENCJE W ZAKRESIE WYCHOWANIA RELIGIJNEGO

Kl. VI Szkoła podstawowa

Semestr I

WRZESIEŃ

-          Rozwijanie postawy bycia świadkiem Chrystusa

-          Rozwijanie chrześcijańskiej nadziei

-          Kształtowanie postawy otwarcia na Słowo Boże

-          Rozwijanie [postaw przyjacielskich

-          Rozwijanie postawy służenia innym

 

PAŹDZIERNIK

-          Kształtowanie kultu świętych

-          Rozwijanie postawy ofiarności i służby potrzebującym

-          Rola ideałów, naśladowanie wartościowe

-          Wychowanie do refleksji nad sobą

-          Umiejętność pokonywania trudności

 

LISTOPAD

-          Szacunek dla macierzyństwa

-          Umiejętność otwarcia się na miłość

-          Osobiste zaangażowanie w pracę nad sobą

-          Wychowanie do aktywności we wspólnocie

-           

GRUDZIEŃ

-          Rozwijanie postawy wdzięczności za otrzymaną pomoc

-          Kształtowanie postawy spadkobiercy wiary przyjętej przez Mieszka I

-          Umiejętność pielęgnowania tradycji

-          Tradycje i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem

 

STYCZEŃ

 

-          Kształtowanie postawy odpowiedzialności za rozwój kultury chrześcijańskiej

-          Wdzięczność za udział w chrześcijańskim dziedzictwie

-          Umiejętność zawierzenia

-          Rozwijanie wdzięczności za dar wiary

 

Semestr. II

LUTY

-          Kształtowanie pragnienia przemiany serca

-          kształtowanie postawy gotowości obrony swej wiary

-          Budzenie woli samodoskonalenia

-          Budzenie woli przestrzegania zasad moralnych

 

MARZEC

-          Kształtowanie postawy współodpowiedzialności za wspólnotę kościoła

-          Budzenie woli umacniania wiary, by mogła być drogowskazem w trudnych chwilach życia

-          Odkrywanie sensu przykazań jako drogowskazu postępowania moralnego człowieka

-          Umiejętność wynagradzania za popełnione zło

-          Gotowość niesienia pomocy każdemu człowiekowi

-          Umiejętność czynienia dobra

-          Umiejętność samooceny swoich czynów

-          Umiejętność uszanowania czasu świętego

-          Szacunek dla rodziców  i ludzi starszych

 

KWIECIEŃ

-          Kształtowanie gotowości obrony swojej wiary i zasad moralnych z niej wynikających

-          Umiejętność odpowiedzi na wezwanie do czynienia dobra

-          Kształtowanie postawy przyjaźni

-          Budowanie jedności z innymi ludźmi

-          Postawa szacunku wobec każdego rozmówcy

-          Umiejętność słuchania innych

-          Kształtowanie postawy czystości serca w stosunkach z Bogiem i drugim człowiekiem

-          Umiejętność wyzwalania z egocentryzmu

-          Kształtowanie postawy otwartości na Słowo Boże

 

MAJ

-          Dostrzeganie wartości wspólnoty

-          Umiejętność podejmowania odpowiedzialności za siebie i świat

-          Umiejętność rozpoznawania chrześcijańskiego systemu wartości

-          Budowanie właściwych relacji międzyludzkich

-          Rozwijanie postawy zmierzającej do dojrzałości we wierze

-          Poznanie różnorodności dróg prowadzących do poznania Boga i odkrycie swojej

 

CZERWIEC

-          Umiejętność odczytania własnego powołania

-          Kształtowanie w sobie chrześcijańskiej postawy wobec człowieka cierpiącego

-          Rozwijanie optymizmu

-          Kształtowanie postawy patriotycznej

-          Kultura spędzania czasu wolnego

-          Dostrzeganie w życiu powodów do radości

-          Umiejętność samokontroli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin