imprezy.pdf
(
2178 KB
)
Pobierz
IMPREZY TOWARZYSZĄCE
WYMIANA DOBRYCH PRAKTYK, czyli spotkanie dyrektorów szkół o profilu
policyjnym
Druga edycja Ogólnopolskiego Tur-
nieju Klas o Profilu Policyjnym „KLASA
POLICYJNA ROKU 2010”, którego,
oprócz Szkoły Policji w Pile, współorgani-
zatorem był Zespół Szkół Ponadgimnazjal-
nych nr 2 im. Komisji Edukacji Narodowej
w Pile była dobrą okazją do spotkania
przedstawicieli szkół, w których prowadzo-
ne są klasy o profilu policyjnym. Do spo-
tkania takiego doszło 31 maja 2010 roku
w auli ZSP nr 2 w Pile.
W spotkaniu uczestniczyli m.in.: Jo-
lanta Lubińska dyrektor Wydziału Oświaty
Starostwa Powiatowego w Pile, mł. insp.
Roman Stawicki p.o. Dyrektor Biura Kadr
i Szkolenia KGP, Komendant Szkoły Poli-
cji w Pile insp. Jerzy Powiecki, Zastępca
Komendanta Szkoły Policji w Pile insp.
Witold St. Majchrowicz, insp. Marcin Pio-
trowski Rzecznik Prasowy Wyższej Szkoły
Policji w Szczytnie oraz przedstawiciele
szkół biorących udział w Turnieju w oso-
bach dyrektorów i wicedyrektorów.
Spotkanie rozpoczęło się o godz.
10.00 i poprowadziła je Dyrektor ZSP nr 2
w Pile mgr Maria Kubica, która na począt-
ku serdecznie powitała wszystkie obecne
osoby, przedstawiła gości oraz zapoznała
uczestników z harmonogramem spotkania.
Jako pierwszy głos zabrał Komendant
Szkoły Policji w Pile insp. Jerzy Powiecki
wskazując przede wszystkim na dwa głów-
ne cele odbywającego się Turnieju. Pierw-
szy dotyczył młodzieży biorącej udział
w Turnieju i jest nim możliwość zaprezen-
towania przez nią swojej wiedzy i umiejęt-
ności, sprawdzenia się, uatrakcyjnienia po-
bytu i nauki w szkołach, ale również po-
znania rówieśników. Drugi cel, na który
wskazał Komendant, to okazja wymiany
doświadczeń pomiędzy szkołami biorącymi
udział w Turnieju, co umożliwia właśnie
odbywające się spotkanie. Komendant
wskazał na duże doświadczenie w zakresie
współpracy ZSP nr 2 i Szkoły Policji w Pile
i zadeklarował dalsze współdziałanie. Za-
proponował też wymianę tych doświadczeń
z innymi szkołami, podkreślając, że jest to
zależne głównie od zaangażowania i inicja-
tywy dyrektorów szkół.
W dalszej kolejności Maria Kubica
przypomniała, że inicjatywa z ostatniego
spotkania (odbyło się ono w trakcie trwania
I edycji Turnieju w roku 2009) zakładała
utworzenie Stowarzyszenia wszystkich
szkół z „klasami policyjnymi”. Po zasię-
gnięciu opinii prawników najlepszym roz-
wiązaniem okazało się jednak założenie
Stowarzyszenia „Klasa policyjna” przez
każdą ze szkół indywidualnie, a następnie
powołanie Związku Stowarzyszeń. Taki
Związek mogą tworzyć co najmniej trzy
Stowarzyszenia.
W związku z tymi ustaleniami
w ZSP nr 2 powołało Stowarzyszenie „Kla-
sa policyjna w Pile”, zarejestrowane w KRS
od 11.02.2010 r. Wicedyrektor Andrzej
Trempała, który zajmował się przygotowa-
niem dokumentacji do powołania wspo-
mnianego Stowarzyszenia, przedstawił
pewne aspekty i ustalenia ze spotkania ro-
boczego z dnia 28.09.2009 r. w tej sprawie
Dyrektor ZSP nr 2 w Pile, Maria Kubica
otwiera spotkanie.
39
oraz drogę powstania tego Stowarzyszenia.
Zapoznał również uczestników ze Statutem
Stowarzyszenia, deklarując udostępnienie
tego dokumentu osobom zainteresowanym.
Kolejnym punktem spotkania była
przedstawiona i omówiona przez Dyrektor
Marię Kubicę prezentacja dotycząca kształ-
cenia klas o profilu policyjnym w ZSP nr 2
w Pile. Uczestnicy spotkania mieli możli-
wość zapoznania się z ramami programu
realizowanego w klasach o profilu policyj-
nym, co stanowiło dobry bodziec do wy-
miany doświadczeń i dyskusji na temat
standaryzacji programów nauczania. Pre-
zentacja zawierała również informacje na
temat sposobu realizacji poszczególnych
bloków tematycznych, rodzajach współpra-
cy i wspólnych przedsięwzięciach podej-
mowanych ze Szkołą Policji w Pile i Ko-
mendą Powiatową Policji w Pile. Dyrektor
Maria Kubica przedstawiła także dorobek
i osiągnięcia uczniów. Dodatkowo uczest-
nicy spotkania mogli zapoznać się z praca-
mi uczniów z zakresu techniki kryminali-
stycznej, które zostały zaprezentowane
w formie wystawy w auli, w której odby-
wało się spotkanie. Wystawa była wyraź-
nym odzwierciedleniem zaangażowania
uczniów oraz atrakcyjności odbywających
się zajęć i wzbudziła duże zainteresowanie
uczestników spotkania.
stawicieli tylu szkół z całej Polski w związ-
ku z odbywającą się drugą edycją Ogólno-
polskiego Turnieju Klas o Profilu Policyj-
nym „KLASA POLICYJNA ROKU 2010”.
W swoim wystąpieniu Dyrektor Wydziału
Oświaty przedstawiła między innymi ofertę
edukacyjną szkół ponadgimnazjalnych po-
wiatu pilskiego. Mówiąc o korzyściach
utworzenia klas o profilu policyjnym
w ZSP nr 2 wyraźnie wskazała, że do-
świadczenie i renoma, jaką zdobyła szkoła
powoduje, że nawet spoza powiatu pilskie-
go zgłaszają się osoby chętne podjąć naukę
w tejże szkole.
Jednym z głównych punktów spo-
tkania, zaproponowanym przez Dyrektor
Marię Kubicę była dyskusja, w której jako
pierwszy zabrał głos Roman Powolny -
emerytowany policjant, do niedawna star-
szy wykładowca Szkoły Policji w Pile,
a obecnie nauczyciel w klasach o profilu
policyjnym w ZSP nr 2 w Pile. W swojej
wypowiedzi zwrócił uwagę na brak punk-
tów preferencyjnych w procedurach doboru
do Policji za ukończenie nauki w klasach
o profilu policyjnym. Biorąc pod uwagę
projekt utworzenia Związku Stowarzyszeń
klas o profilu policyjnym zachęcił do ini-
cjatywy ustawodawczej w przyszłości
w kierunku zmiany przepisów procedury
doboru do Policji. Głos ten spotkał się z
dużym poparciem ze strony przedstawicieli
szkół biorących udział w spotkaniu.
Głos w dyskusji zabrał również mł.
insp. Roman Stawicki p.o. Dyrektor Biura
Kadr i Szkolenia KGP. Ważnym akcentem
w jego wypowiedzi były podziękowania
skierowane do organizatorów Turnieju, w
których wskazał na godną uznania samą
ideę zorganizowania Turnieju klas o profilu
policyjnym. Wyraził zadowolenie z możli-
wości uczestniczenia w spotkaniu, w trakcie
którego wymiana doświadczeń, myśli i po-
mysłów może zaprocentować w postaci
wyznaczenia właściwego kierunku rozwoju
edukacji w klasach „policyjnych” opartego
na współpracy z Policją. Dyrektor odniósł
się również do problemu punktów preferen-
cyjnych deklarując chęć odejścia w ogóle
od takich zasad jak przyznawanie punktów
Dyrektorzy szkół biorących udział w Tur-
nieju.
Następnie Dyrektor Wydziału Oświa-
ty Starostwa Powiatowego w Pile Jolanta
Lubińska powitała wszystkich obecnych na
spotkaniu w imieniu swoim i Starosty Pil-
skiego Tomasza Bugajskiego i wyraziła
zadowolenie z możliwości spotkania przed-
40
za ukończenie określonych uczelni, bo jak
się wyraził „nie ważne kto co skończył,
ważne co sobą reprezentuje”. Według Dy-
rektora istnieje wola zmian w takim kierun-
ku, by w przyszłości wszyscy kandydaci do
Policji, byli oceniani wyłącznie na podsta-
wie punktów uzyskanych w trakcie testów.
Zadeklarował również przekazanie przygo-
towanej specjalnie na spotkanie prezentacji,
zawierającej materiały przydatne szczegól-
nie kandydatom do Policji. Wsłuchując się
w głosy dyskusji Dyrektor zachęcił do two-
rzenia stowarzyszeń i poparł inicjatywę
powołana Związku Stowarzyszeń, którego
głos byłby słyszalny np. w Ministerstwie
Edukacji Narodowej. Dyrektor podkreślił,
że to właśnie Ministerstwo Edukacji Naro-
dowej jest podmiotem decyzyjnym, jeśli
chodzi o problemy, które były zgłaszane
w czasie dyskusji przez dyrektorów szkół.
Zachęcił dyrektorów do dalszej pracy
i przygotowywania młodych ludzi do życia
w społeczeństwie obywatelskim.
Wśród problemów poruszanych
w czasie dyskusji, były sprawy związane ze
sposobem realizacji programów w poszcze-
gólnych szkołach i naliczaniem godzin.
Dyrektorzy przedstawiali różne rozwiązania
przyjmowane w szkołach od wygospoda-
rowywania godzin na realizację przedmio-
tów związanych z zagadnieniami policyj-
nymi z godzin dyrektorskich, poprzez trak-
towanie ich na zasadzie innowacji do roz-
szerzania tymi treściami programu np. wos-
u. Okazało się, że był to najtrudniejszy
element dyskusji, ale też kolejny argument
przemawiający za określeniem minimum
programowego. Wymiana doświadczeń
oraz rozwiązań programowych realizowa-
nych w różnych szkołach, a także głosy
Dyrektora Biura Kadr i Szkolenia KGP
oraz rzecznika prasowego Wyższej Szkoły
Policji w Szczytnie utwierdziły przedstawi-
cieli szkół obecnych na spotkaniu w pomy-
śle standaryzacji programu.
W trakcie trwania dyskusji dyrekto-
rzy wymienili się ciekawych inicjatywami
podejmowanymi w klasach „policyjnych”.
Warto wspomnieć, że np. w Zespole Szkół
Technicznych w Elblągu powstaje projekt
„Elementarza Bezpieczeństwa” adresowany
dla przedszkoli i szkół podstawowych,
a tworzony przez uczniów klas „policyj-
nych”.
Uczestnicy spotkania dyrektorów.
W Liceum Ogólnokształcącym nr 6
im. Kazimierza Janczykowskiego w Cheł-
mie przeprowadzono ankietę ewaluacyjną
wśród absolwentów klas o profilu policyj-
nym, z której wynika, że edukacja w kla-
sach tego typu wyraźnie wpływa na podnie-
sienie świadomości prawnej młodzieży.
Poza tym okazało się, że większość
uczniów wybrała kierunki studiów ściśle
powiązane z nauką w klasie o profilu poli-
cyjnym.
Kolejną ciekawą formą kształcenia
i wychowania młodzieży w klasach „poli-
cyjnych” jest organizowanie obozów. Jak
wynika z relacji dyrektorów przedsięwzię-
cia te cieszą się dużą popularnością wśród
młodzieży pomimo tego, że często odbywa-
ją się w spartańskich warunkach. Pomysł
ten bardzo spodobał się mł. insp. Romano-
wi Stawickiemu, który wskazał na wartości
dodane w postaci wypracowania w mło-
dych ludziach umiejętności współdziałania,
podporządkowania się dyscyplinie oraz
samodzielności.
Przedmiotem wymiany doświadczeń
były także sposoby uzyskiwania finanso-
wania poszczególnych przedsięwzięć i ge-
nerowania kosztów jak określono „dla
określonego celu, a nie tylko w celu uzy-
skania świadectwa ukończenia szkoły”.
W dyskusji kilkakrotnie podkreśla-
no, że jednym z elementarnych celów
kształcenia w klasach o profilu policyjnym
41
jest uwrażliwienie młodzieży na społeczeń-
stwo obywatelskie i podniesienie poziomu
świadomości obywatelskiej.
Na zakończenie w dyskusji głos za-
brał Komendant Szkoły Policji w Pile insp.
Jerzy Powiecki. Dziękując za spotkanie,
zwrócił uwagę na ważną rolę, którą odgry-
wają szkoły w kształceniu i wychowaniu
młodzieży, często zmieniając, a nawet ratu-
jąc życie młodego człowieka.
Ostatnim punktem spotkania było
wypracowanie wniosków i przyjęcie usta-
leń. Po przeprowadzeniu głosowania przy-
jęto następujące uchwały:
1.
Do przyszłego Turnieju zostanie utwo-
rzony Związek Stowarzyszeń „Klas Po-
licyjnych”
2.
Ustalone zostanie i przyjęte minimum
programowe z rekomendacją Wyższej
Szkoły Policji w Szczytnie.
3.
Stałym terminem organizowania kolej-
nych edycji Turnieju Klas o Profilu Po-
licyjnym jest poniedziałek i wtorek
przed Bożym Ciałem.
Pojawiły się też do rozważenia dwie
propozycje:
1.
Określenie liczby klas o profilu policyj-
nym w poszczególnych województwach
i przeprowadzenie eliminacji woje-
wódzkich przez KWP przed kolejnym
Turniejem.
2.
Zorganizowanie forum wszystkich dy-
rektorów szkół z klasami o profilu poli-
cyjnym.
Dziękując za spotkanie Dyrektor
ZSP nr 2 w Pile Maria Kubica przekazała
na ręce przedstawicieli szkół materiały
promujące region pilski.
Jak pokazała praktyka, spotkanie
Dyrektorów szkół i przedstawicieli Policji
w ramach Ogólnopolskiego Turnieju Klas o
Profilu Policyjnym jest doskonałą propozy-
cją budowania platformy współpracy.
Anna Podgórska
* * *
Rozmowa z Waldemarem Miszkiewiczem, wicedyrektorem Zespołu Szkół Ponad-
gimnazjalnych nr 4 w Malborku
śmy zadowoleni z występu naszej drużyny
w konkursie – udzielanie pierwszej pomo-
cy. Nie poszło tak, jak chcieliśmy.
Startujecie po
raz pierwszy w Tur-
nieju
Klas
Policy-
jnych,
czy
jest
to
kolejny start?
Jest to nasz
kolejny start. Brali-
śmy udział w po-
przedniej edycji, no i
oczywiście wykorzystaliśmy doświadczenia
z ubiegłego roku. Zobaczymy, jak tym ra-
zem nam się powiedzie.
Jest to nowa konkurencja w turnie-
ju i więcej drużyn miało pewne proble-
my.
Zgadza się. Wydaje mi się, że tutaj
dużym kłopotem dla wielu drużyn był brak
w szkołach fantoma z czujnikami elektro-
nicznymi, które umożliwiłyby poprawne
określenie siły ucisków, czy np. tego,
w jaki sposób wdmuchiwane jest powietrze.
Jak oceniacie swój udział w konku-
rencjach, jak wyniki?
Jeżeli chodzi o test sprawnościowy
- poszedł nam bardzo dobrze, zajęliśmy
drugie miejsce. Niestety nie do końca jeste-
A żywy fantom (czyli pozorant) nie
był zaskoczeniem?
Trudno mi powiedzieć. My akurat
mieliśmy takie założenie, że wchodzi sama
42
drużyna, reszta miała nie wchodzić na salę,
żeby ich nie rozpraszać i nie powodować
takich sytuacji wątpliwych, że podpowia-
damy lub sugerujemy coś. Dlatego osobi-
ście nie widziałem jak tam to przebiegało.
niem było to, że lokalna komenda Policji,
przynajmniej w pierwszym roku, nie wyra-
żała żadnego zainteresowania współpracą,
posiłkowaliśmy się współpracą z ościen-
nymi jednostkami, jak również ze szkołami
Policji - na początku w Słupsku, w Szczyt-
nie, teraz oczywiście w Pile. Po czasie, gdy
okazało się, że inicjatywa się przyjęła
i idzie w dobrym kierunku, Komenda Po-
wiatowa Policji w Malborku zaangażowała
się w sprawę i teraz współpraca jest bardzo
dobra.
Od jak dawna w Malborku funk-
cjonują klasy „policyjne”?
Od czterech lat.
Czyli cztery lata doświadczeń z kla-
sami policyjnymi.
Zgadza się. W porównaniu z innymi
szkołami mamy już zgromadzony spory
bagaż doświadczeń.
To chyba cieszy, że przekonali się
do tej inicjatywy, a jak odbierają te klasy
sami uczniowie.
Myślę, że pozytywnie. Gdyby nie byli
nastawieni pozytywnie, nie przychodziliby
tutaj. Myślę, że te klasy postrzegane są tak-
że pozytywnie przez społeczność lokalną
Malborka. Ci uczniowie biorą bardzo często
udział w uroczystościach patriotycznych,
stanowią też pewną pomoc dla funkcjona-
riuszy Policji. Podam taki przykład – pod-
czas zabezpieczania wyścigu Tour de Polo-
gne, młodzież zabezpieczała drogi dojaz-
dowe na trasie rajdu zarówno w samym
Malborku, jak i w okolicy. Młodzież z klas
„policyjnych” zabezpiecza też różne impre-
zy sportowe. Tak więc jest widoczna.
Czy duże jest zainteresowanie kla-
sami o profilu policyjnym?
Tak. Na naszym terenie bardzo duże.
Często kończy się to w taki sposób, że jeśli
planujemy otworzyć jeden oddział, otwie-
ramy niejednokrotnie dwa, by w jakiś spo-
sób dać szansę tej młodzieży, która jest
chętna do nauki w tych klasach. Muszę
również powiedzieć, że spora grupa mło-
dzieży nie pochodzi tylko z samego Mal-
borka, ale z wielu ościennych miejscowo-
ści. Tak więc zainteresowanie jest napraw-
dę duże.
Skąd pomysł na to, aby otworzyć
klasy „policyjne”?
No cóż, inspiratorem tego jest oczy-
wiście mój przełożony – dyrektor szkoły
Antoni Zawadziński. Nie potrafię jedno-
znacznie odpowiedzieć, gdzie jest źródło
tego pomysłu, ale sprawdził się. Zresztą
mój przełożony niejednokrotnie potrafił
przewidzieć, jakie kierunki są na topie.
I jest to jego kolejny pomysł, bowiem
uprzednio parę lat temu poszliśmy w kie-
runku trochę podobnym, mianowicie straży
granicznej. Tam też współpraca układa nam
się bardzo dobrze.
Można zatem uznać, że Komenda
Miejska w Malborku jest zadowolona, że
ma takich pasjonatów, którzy jej poma-
gają. Czy w szkole obecność klas „poli-
cyjnych” wpływa na zachowanie innych
uczniów?
Pierwsza zauważalna zmiana w naszej
szkole to taka, że pojawiły się w niej
dziewczyny. Jako, że pierwotnie była to
szkoła zawodowa, gdzie dominowali chłop-
cy. Gdy pojawiły się klasy mundurowe,
początkowo straży granicznej, ale teraz
policyjne. Okazało się, że dziewczęta sta-
nowią znaczną część tych klas. To jest ta
pierwsza zauważalna zmiana. Myślę, że ta
zmiana zauważalna jest również w innych
aspektach. Wymagamy od uczniów tych
klas większego zdyscyplinowania, posza-
nowania pewnych reguł, regulaminu, pew-
Jak układa się współpraca z miej-
scową jednostką Policji?
Bardzo dobrze, przynajmniej w tej
chwili. Muszę powiedzieć, że na początku
nie do końca to tak było. Dla nas zdziwie-
43
Plik z chomika:
hermes50
Inne pliki z tego folderu:
imprezy.pdf
(2178 KB)
otwarcie.pdf
(486 KB)
przebieg.pdf
(1282 KB)
przedmowa.pdf
(74 KB)
przygotowania.pdf
(155 KB)
Inne foldery tego chomika:
2009 01 SP Piła kwartalnik
2009 02 SP Piła kwartalnik
2010 01 SP Piła kwartalnik
2010 02 SP Piła kwartalnik
2010 03 SP Piła kwartalnik
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin