imprezy.pdf

(2178 KB) Pobierz
IMPREZY TOWARZYSZĄCE
WYMIANA DOBRYCH PRAKTYK, czyli spotkanie dyrektorów szkół o profilu
policyjnym
Druga edycja Ogólnopolskiego Tur-
nieju Klas o Profilu Policyjnym „KLASA
POLICYJNA ROKU 2010”, którego,
oprócz Szkoły Policji w Pile, współorgani-
zatorem był Zespół Szkół Ponadgimnazjal-
nych nr 2 im. Komisji Edukacji Narodowej
w Pile była dobrą okazją do spotkania
przedstawicieli szkół, w których prowadzo-
ne są klasy o profilu policyjnym. Do spo-
tkania takiego doszło 31 maja 2010 roku
w auli ZSP nr 2 w Pile.
W spotkaniu uczestniczyli m.in.: Jo-
lanta Lubińska dyrektor Wydziału Oświaty
Starostwa Powiatowego w Pile, mł. insp.
Roman Stawicki p.o. Dyrektor Biura Kadr
i Szkolenia KGP, Komendant Szkoły Poli-
cji w Pile insp. Jerzy Powiecki, Zastępca
Komendanta Szkoły Policji w Pile insp.
Witold St. Majchrowicz, insp. Marcin Pio-
trowski Rzecznik Prasowy Wyższej Szkoły
Policji w Szczytnie oraz przedstawiciele
szkół biorących udział w Turnieju w oso-
bach dyrektorów i wicedyrektorów.
Spotkanie rozpoczęło się o godz.
10.00 i poprowadziła je Dyrektor ZSP nr 2
w Pile mgr Maria Kubica, która na począt-
ku serdecznie powitała wszystkie obecne
osoby, przedstawiła gości oraz zapoznała
uczestników z harmonogramem spotkania.
Jako pierwszy głos zabrał Komendant
Szkoły Policji w Pile insp. Jerzy Powiecki
wskazując przede wszystkim na dwa głów-
ne cele odbywającego się Turnieju. Pierw-
szy dotyczył młodzieży biorącej udział
w Turnieju i jest nim możliwość zaprezen-
towania przez nią swojej wiedzy i umiejęt-
ności, sprawdzenia się, uatrakcyjnienia po-
bytu i nauki w szkołach, ale również po-
znania rówieśników. Drugi cel, na który
wskazał Komendant, to okazja wymiany
doświadczeń pomiędzy szkołami biorącymi
udział w Turnieju, co umożliwia właśnie
odbywające się spotkanie. Komendant
wskazał na duże doświadczenie w zakresie
współpracy ZSP nr 2 i Szkoły Policji w Pile
i zadeklarował dalsze współdziałanie. Za-
proponował też wymianę tych doświadczeń
z innymi szkołami, podkreślając, że jest to
zależne głównie od zaangażowania i inicja-
tywy dyrektorów szkół.
W dalszej kolejności Maria Kubica
przypomniała, że inicjatywa z ostatniego
spotkania (odbyło się ono w trakcie trwania
I edycji Turnieju w roku 2009) zakładała
utworzenie Stowarzyszenia wszystkich
szkół z „klasami policyjnymi”. Po zasię-
gnięciu opinii prawników najlepszym roz-
wiązaniem okazało się jednak założenie
Stowarzyszenia „Klasa policyjna” przez
każdą ze szkół indywidualnie, a następnie
powołanie Związku Stowarzyszeń. Taki
Związek mogą tworzyć co najmniej trzy
Stowarzyszenia.
W związku z tymi ustaleniami
w ZSP nr 2 powołało Stowarzyszenie „Kla-
sa policyjna w Pile”, zarejestrowane w KRS
od 11.02.2010 r. Wicedyrektor Andrzej
Trempała, który zajmował się przygotowa-
niem dokumentacji do powołania wspo-
mnianego Stowarzyszenia, przedstawił
pewne aspekty i ustalenia ze spotkania ro-
boczego z dnia 28.09.2009 r. w tej sprawie
Dyrektor ZSP nr 2 w Pile, Maria Kubica
otwiera spotkanie.
39
795393739.001.png
oraz drogę powstania tego Stowarzyszenia.
Zapoznał również uczestników ze Statutem
Stowarzyszenia, deklarując udostępnienie
tego dokumentu osobom zainteresowanym.
Kolejnym punktem spotkania była
przedstawiona i omówiona przez Dyrektor
Marię Kubicę prezentacja dotycząca kształ-
cenia klas o profilu policyjnym w ZSP nr 2
w Pile. Uczestnicy spotkania mieli możli-
wość zapoznania się z ramami programu
realizowanego w klasach o profilu policyj-
nym, co stanowiło dobry bodziec do wy-
miany doświadczeń i dyskusji na temat
standaryzacji programów nauczania. Pre-
zentacja zawierała również informacje na
temat sposobu realizacji poszczególnych
bloków tematycznych, rodzajach współpra-
cy i wspólnych przedsięwzięciach podej-
mowanych ze Szkołą Policji w Pile i Ko-
mendą Powiatową Policji w Pile. Dyrektor
Maria Kubica przedstawiła także dorobek
i osiągnięcia uczniów. Dodatkowo uczest-
nicy spotkania mogli zapoznać się z praca-
mi uczniów z zakresu techniki kryminali-
stycznej, które zostały zaprezentowane
w formie wystawy w auli, w której odby-
wało się spotkanie. Wystawa była wyraź-
nym odzwierciedleniem zaangażowania
uczniów oraz atrakcyjności odbywających
się zajęć i wzbudziła duże zainteresowanie
uczestników spotkania.
stawicieli tylu szkół z całej Polski w związ-
ku z odbywającą się drugą edycją Ogólno-
polskiego Turnieju Klas o Profilu Policyj-
nym „KLASA POLICYJNA ROKU 2010”.
W swoim wystąpieniu Dyrektor Wydziału
Oświaty przedstawiła między innymi ofertę
edukacyjną szkół ponadgimnazjalnych po-
wiatu pilskiego. Mówiąc o korzyściach
utworzenia klas o profilu policyjnym
w ZSP nr 2 wyraźnie wskazała, że do-
świadczenie i renoma, jaką zdobyła szkoła
powoduje, że nawet spoza powiatu pilskie-
go zgłaszają się osoby chętne podjąć naukę
w tejże szkole.
Jednym z głównych punktów spo-
tkania, zaproponowanym przez Dyrektor
Marię Kubicę była dyskusja, w której jako
pierwszy zabrał głos Roman Powolny -
emerytowany policjant, do niedawna star-
szy wykładowca Szkoły Policji w Pile,
a obecnie nauczyciel w klasach o profilu
policyjnym w ZSP nr 2 w Pile. W swojej
wypowiedzi zwrócił uwagę na brak punk-
tów preferencyjnych w procedurach doboru
do Policji za ukończenie nauki w klasach
o profilu policyjnym. Biorąc pod uwagę
projekt utworzenia Związku Stowarzyszeń
klas o profilu policyjnym zachęcił do ini-
cjatywy ustawodawczej w przyszłości
w kierunku zmiany przepisów procedury
doboru do Policji. Głos ten spotkał się z
dużym poparciem ze strony przedstawicieli
szkół biorących udział w spotkaniu.
Głos w dyskusji zabrał również mł.
insp. Roman Stawicki p.o. Dyrektor Biura
Kadr i Szkolenia KGP. Ważnym akcentem
w jego wypowiedzi były podziękowania
skierowane do organizatorów Turnieju, w
których wskazał na godną uznania samą
ideę zorganizowania Turnieju klas o profilu
policyjnym. Wyraził zadowolenie z możli-
wości uczestniczenia w spotkaniu, w trakcie
którego wymiana doświadczeń, myśli i po-
mysłów może zaprocentować w postaci
wyznaczenia właściwego kierunku rozwoju
edukacji w klasach „policyjnych” opartego
na współpracy z Policją. Dyrektor odniósł
się również do problemu punktów preferen-
cyjnych deklarując chęć odejścia w ogóle
od takich zasad jak przyznawanie punktów
Dyrektorzy szkół biorących udział w Tur-
nieju.
Następnie Dyrektor Wydziału Oświa-
ty Starostwa Powiatowego w Pile Jolanta
Lubińska powitała wszystkich obecnych na
spotkaniu w imieniu swoim i Starosty Pil-
skiego Tomasza Bugajskiego i wyraziła
zadowolenie z możliwości spotkania przed-
40
795393739.002.png
za ukończenie określonych uczelni, bo jak
się wyraził „nie ważne kto co skończył,
ważne co sobą reprezentuje”. Według Dy-
rektora istnieje wola zmian w takim kierun-
ku, by w przyszłości wszyscy kandydaci do
Policji, byli oceniani wyłącznie na podsta-
wie punktów uzyskanych w trakcie testów.
Zadeklarował również przekazanie przygo-
towanej specjalnie na spotkanie prezentacji,
zawierającej materiały przydatne szczegól-
nie kandydatom do Policji. Wsłuchując się
w głosy dyskusji Dyrektor zachęcił do two-
rzenia stowarzyszeń i poparł inicjatywę
powołana Związku Stowarzyszeń, którego
głos byłby słyszalny np. w Ministerstwie
Edukacji Narodowej. Dyrektor podkreślił,
że to właśnie Ministerstwo Edukacji Naro-
dowej jest podmiotem decyzyjnym, jeśli
chodzi o problemy, które były zgłaszane
w czasie dyskusji przez dyrektorów szkół.
Zachęcił dyrektorów do dalszej pracy
i przygotowywania młodych ludzi do życia
w społeczeństwie obywatelskim.
Wśród problemów poruszanych
w czasie dyskusji, były sprawy związane ze
sposobem realizacji programów w poszcze-
gólnych szkołach i naliczaniem godzin.
Dyrektorzy przedstawiali różne rozwiązania
przyjmowane w szkołach od wygospoda-
rowywania godzin na realizację przedmio-
tów związanych z zagadnieniami policyj-
nymi z godzin dyrektorskich, poprzez trak-
towanie ich na zasadzie innowacji do roz-
szerzania tymi treściami programu np. wos-
u. Okazało się, że był to najtrudniejszy
element dyskusji, ale też kolejny argument
przemawiający za określeniem minimum
programowego. Wymiana doświadczeń
oraz rozwiązań programowych realizowa-
nych w różnych szkołach, a także głosy
Dyrektora Biura Kadr i Szkolenia KGP
oraz rzecznika prasowego Wyższej Szkoły
Policji w Szczytnie utwierdziły przedstawi-
cieli szkół obecnych na spotkaniu w pomy-
śle standaryzacji programu.
W trakcie trwania dyskusji dyrekto-
rzy wymienili się ciekawych inicjatywami
podejmowanymi w klasach „policyjnych”.
Warto wspomnieć, że np. w Zespole Szkół
Technicznych w Elblągu powstaje projekt
„Elementarza Bezpieczeństwa” adresowany
dla przedszkoli i szkół podstawowych,
a tworzony przez uczniów klas „policyj-
nych”.
Uczestnicy spotkania dyrektorów.
W Liceum Ogólnokształcącym nr 6
im. Kazimierza Janczykowskiego w Cheł-
mie przeprowadzono ankietę ewaluacyjną
wśród absolwentów klas o profilu policyj-
nym, z której wynika, że edukacja w kla-
sach tego typu wyraźnie wpływa na podnie-
sienie świadomości prawnej młodzieży.
Poza tym okazało się, że większość
uczniów wybrała kierunki studiów ściśle
powiązane z nauką w klasie o profilu poli-
cyjnym.
Kolejną ciekawą formą kształcenia
i wychowania młodzieży w klasach „poli-
cyjnych” jest organizowanie obozów. Jak
wynika z relacji dyrektorów przedsięwzię-
cia te cieszą się dużą popularnością wśród
młodzieży pomimo tego, że często odbywa-
ją się w spartańskich warunkach. Pomysł
ten bardzo spodobał się mł. insp. Romano-
wi Stawickiemu, który wskazał na wartości
dodane w postaci wypracowania w mło-
dych ludziach umiejętności współdziałania,
podporządkowania się dyscyplinie oraz
samodzielności.
Przedmiotem wymiany doświadczeń
były także sposoby uzyskiwania finanso-
wania poszczególnych przedsięwzięć i ge-
nerowania kosztów jak określono „dla
określonego celu, a nie tylko w celu uzy-
skania świadectwa ukończenia szkoły”.
W dyskusji kilkakrotnie podkreśla-
no, że jednym z elementarnych celów
kształcenia w klasach o profilu policyjnym
41
795393739.003.png
jest uwrażliwienie młodzieży na społeczeń-
stwo obywatelskie i podniesienie poziomu
świadomości obywatelskiej.
Na zakończenie w dyskusji głos za-
brał Komendant Szkoły Policji w Pile insp.
Jerzy Powiecki. Dziękując za spotkanie,
zwrócił uwagę na ważną rolę, którą odgry-
wają szkoły w kształceniu i wychowaniu
młodzieży, często zmieniając, a nawet ratu-
jąc życie młodego człowieka.
Ostatnim punktem spotkania było
wypracowanie wniosków i przyjęcie usta-
leń. Po przeprowadzeniu głosowania przy-
jęto następujące uchwały:
1. Do przyszłego Turnieju zostanie utwo-
rzony Związek Stowarzyszeń „Klas Po-
licyjnych”
2. Ustalone zostanie i przyjęte minimum
programowe z rekomendacją Wyższej
Szkoły Policji w Szczytnie.
3. Stałym terminem organizowania kolej-
nych edycji Turnieju Klas o Profilu Po-
licyjnym jest poniedziałek i wtorek
przed Bożym Ciałem.
Pojawiły się też do rozważenia dwie
propozycje:
1. Określenie liczby klas o profilu policyj-
nym w poszczególnych województwach
i przeprowadzenie eliminacji woje-
wódzkich przez KWP przed kolejnym
Turniejem.
2. Zorganizowanie forum wszystkich dy-
rektorów szkół z klasami o profilu poli-
cyjnym.
Dziękując za spotkanie Dyrektor
ZSP nr 2 w Pile Maria Kubica przekazała
na ręce przedstawicieli szkół materiały
promujące region pilski.
Jak pokazała praktyka, spotkanie
Dyrektorów szkół i przedstawicieli Policji
w ramach Ogólnopolskiego Turnieju Klas o
Profilu Policyjnym jest doskonałą propozy-
cją budowania platformy współpracy.
Anna Podgórska
* * *
Rozmowa z Waldemarem Miszkiewiczem, wicedyrektorem Zespołu Szkół Ponad-
gimnazjalnych nr 4 w Malborku
śmy zadowoleni z występu naszej drużyny
w konkursie – udzielanie pierwszej pomo-
cy. Nie poszło tak, jak chcieliśmy.
Startujecie po
raz pierwszy w Tur-
nieju
Klas
Policy-
jnych,
czy
jest
to
kolejny start?
Jest to nasz
kolejny start. Brali-
śmy udział w po-
przedniej edycji, no i
oczywiście wykorzystaliśmy doświadczenia
z ubiegłego roku. Zobaczymy, jak tym ra-
zem nam się powiedzie.
Jest to nowa konkurencja w turnie-
ju i więcej drużyn miało pewne proble-
my.
Zgadza się. Wydaje mi się, że tutaj
dużym kłopotem dla wielu drużyn był brak
w szkołach fantoma z czujnikami elektro-
nicznymi, które umożliwiłyby poprawne
określenie siły ucisków, czy np. tego,
w jaki sposób wdmuchiwane jest powietrze.
Jak oceniacie swój udział w konku-
rencjach, jak wyniki?
Jeżeli chodzi o test sprawnościowy
- poszedł nam bardzo dobrze, zajęliśmy
drugie miejsce. Niestety nie do końca jeste-
A żywy fantom (czyli pozorant) nie
był zaskoczeniem?
Trudno mi powiedzieć. My akurat
mieliśmy takie założenie, że wchodzi sama
42
795393739.004.png
 
drużyna, reszta miała nie wchodzić na salę,
żeby ich nie rozpraszać i nie powodować
takich sytuacji wątpliwych, że podpowia-
damy lub sugerujemy coś. Dlatego osobi-
ście nie widziałem jak tam to przebiegało.
niem było to, że lokalna komenda Policji,
przynajmniej w pierwszym roku, nie wyra-
żała żadnego zainteresowania współpracą,
posiłkowaliśmy się współpracą z ościen-
nymi jednostkami, jak również ze szkołami
Policji - na początku w Słupsku, w Szczyt-
nie, teraz oczywiście w Pile. Po czasie, gdy
okazało się, że inicjatywa się przyjęła
i idzie w dobrym kierunku, Komenda Po-
wiatowa Policji w Malborku zaangażowała
się w sprawę i teraz współpraca jest bardzo
dobra.
Od jak dawna w Malborku funk-
cjonują klasy „policyjne”?
Od czterech lat.
Czyli cztery lata doświadczeń z kla-
sami policyjnymi.
Zgadza się. W porównaniu z innymi
szkołami mamy już zgromadzony spory
bagaż doświadczeń.
To chyba cieszy, że przekonali się
do tej inicjatywy, a jak odbierają te klasy
sami uczniowie.
Myślę, że pozytywnie. Gdyby nie byli
nastawieni pozytywnie, nie przychodziliby
tutaj. Myślę, że te klasy postrzegane są tak-
że pozytywnie przez społeczność lokalną
Malborka. Ci uczniowie biorą bardzo często
udział w uroczystościach patriotycznych,
stanowią też pewną pomoc dla funkcjona-
riuszy Policji. Podam taki przykład – pod-
czas zabezpieczania wyścigu Tour de Polo-
gne, młodzież zabezpieczała drogi dojaz-
dowe na trasie rajdu zarówno w samym
Malborku, jak i w okolicy. Młodzież z klas
„policyjnych” zabezpiecza też różne impre-
zy sportowe. Tak więc jest widoczna.
Czy duże jest zainteresowanie kla-
sami o profilu policyjnym?
Tak. Na naszym terenie bardzo duże.
Często kończy się to w taki sposób, że jeśli
planujemy otworzyć jeden oddział, otwie-
ramy niejednokrotnie dwa, by w jakiś spo-
sób dać szansę tej młodzieży, która jest
chętna do nauki w tych klasach. Muszę
również powiedzieć, że spora grupa mło-
dzieży nie pochodzi tylko z samego Mal-
borka, ale z wielu ościennych miejscowo-
ści. Tak więc zainteresowanie jest napraw-
dę duże.
Skąd pomysł na to, aby otworzyć
klasy „policyjne”?
No cóż, inspiratorem tego jest oczy-
wiście mój przełożony – dyrektor szkoły
Antoni Zawadziński. Nie potrafię jedno-
znacznie odpowiedzieć, gdzie jest źródło
tego pomysłu, ale sprawdził się. Zresztą
mój przełożony niejednokrotnie potrafił
przewidzieć, jakie kierunki są na topie.
I jest to jego kolejny pomysł, bowiem
uprzednio parę lat temu poszliśmy w kie-
runku trochę podobnym, mianowicie straży
granicznej. Tam też współpraca układa nam
się bardzo dobrze.
Można zatem uznać, że Komenda
Miejska w Malborku jest zadowolona, że
ma takich pasjonatów, którzy jej poma-
gają. Czy w szkole obecność klas „poli-
cyjnych” wpływa na zachowanie innych
uczniów?
Pierwsza zauważalna zmiana w naszej
szkole to taka, że pojawiły się w niej
dziewczyny. Jako, że pierwotnie była to
szkoła zawodowa, gdzie dominowali chłop-
cy. Gdy pojawiły się klasy mundurowe,
początkowo straży granicznej, ale teraz
policyjne. Okazało się, że dziewczęta sta-
nowią znaczną część tych klas. To jest ta
pierwsza zauważalna zmiana. Myślę, że ta
zmiana zauważalna jest również w innych
aspektach. Wymagamy od uczniów tych
klas większego zdyscyplinowania, posza-
nowania pewnych reguł, regulaminu, pew-
Jak układa się współpraca z miej-
scową jednostką Policji?
Bardzo dobrze, przynajmniej w tej
chwili. Muszę powiedzieć, że na początku
nie do końca to tak było. Dla nas zdziwie-
43
Zgłoś jeśli naruszono regulamin