konstytucyjne_ksiazka2005_rozdzial_VII[1].doc

(103 KB) Pobierz
X

VII. RADA MINISTRÓW

 

Powoływanie

-     czynności prawne i czynności faktyczne; powoływanie rządu w dwóch znaczeniach: ogólne określenie dla czynności prowadzących do ukonstytuowania się rządu oraz akt urzędowy Prezydenta

-     RM – organ niekadencyjny; prawnie – powoływana na czas nieokreślony; dymisja: na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Sejmu; w razie nieuchwalenia wotum zaufania, w razie wyrażenia wotum nieufności

-     dymisja składana Prezydentowi – ma obowiązek przyjąć

-     dymisja może nastąpić także, jeżeli Prezydent przyjmie rezygnację Prezesa RM (nie jest to jego obowiązek)

Procedury

-     procedura zasadnicza: 2 etapy – prezydencki i sejmowy; inicjowana przez Prezydenta aktem desygnacji Prezesa RM (wyznaczenie kandydata, upoważnienie do działań zmierzających do sformowania nowego gabinetu) – zakres swobody uzależniony faktycznie od politycznej struktury sejmu

-     w ramach działań desygnowanego – rozmowy, konsultacje partyjne; w praktyce wypracowano tzw. umowy koalicyjne, określające program większości i mechanizmy współdziałania

-     okres konstruowania – nie może przekroczyć 14 dni; termin o charakterze terminu zawitego – w tym czasie desygnacja i skompletowanie rządu

-     aktem zamykającym – akt powołania Prezesa RM i pozostałych członków; przysięga wobec Prezydenta

-     w ciągu następnych 14 dni – Prezes RM ubiega się o uzyskanie inwestytury – formalnej zgody na rozpoczęcie działalności: w tym celu przedstawia program swego gabinetu oraz przedstawia wniosek o uchwalenie wotum zaufania – bezwzględną większością głosów przy obecności najmniej połowy ustawowej liczby posłów; powołany rząd – większościowym

-     brak określenia terminu głosowania nad uchwaleniem wotum zaufania

-     w przypadku konstruktywnego wotum nieufności – formowanie rządu rozpoczyna się od wyboru nowego premiera: Prezydent dokonuje jedynie aktu powołania

-     I procedura rezerwowa: inicjowana przez Sejm – wybór nowego premiera w terminie do 14 dni od dnia, kiedy upłynął termin prezydencki lub upłynął termin wyrażenia wotum zaufania lub nie udzielono wotum zaufania

-     kandydatury – zgłaszane pisemnie przez grupy co najmniej 46 posłów

-     wybór bezwzględną większością głosów; głosowanie ma charakter imienny

-     w ciągu 14 dni – skład rządu i jego program; głosowanie nad powołaniem RM – analogicznie do wyboru premiera – formalny wybór rządu przez Sejm

-     wybór dokonywany łącznie, nie głosuje się każdej kandydatury z osobna

-     Prezydent – wręcza akty powołania (ma obowiązek zaakceptowania nowego rządu) i odbiera przysięgę

-     II procedura rezerwowa – identycznie, jak zasadnicza

-     wotum zaufania – zwykłą większością głosów – rząd mniejszościowy

-     w przypadku niepowodzenia tej procedury – konstytucyjny obowiązek Prezydenta skrócenia kadencji parlamentu i zarządzenia wyborów parlamentarnych

Zmiany w składzie RM

-     zmiany mogą dotyczyć wszystkich członków RM z wyjątkiem Prezesa RM – jego ustąpienie = kres działalności gabinetu, któremu przewodzi

-     może dotyczyć „wymiany” członka rządu, zmniejszenia bądź zwiększenia liczebności RM

-     złożenie premierowi dymisji lub udzielenie mu jej; wyrażenie zgody na dymisję przez Prezesa RM (w przypadku złożenia dymisji); przyjęcie przez Prezydenta; złożenie Prezydentowi przez Prezesa wniosku o powołanie konkretnego kandydata do RM; powołanie kandydata – dokonywanie zmian w zakresie określonym przez Prezesa RM

-     w żadnym wypadku Prezydent nie może powołać osoby nieobjętej wnioskiem

-     akt powołania – kontrasygnata Prezesa RM

Skład i struktura

-     liczba członków – niezdeterminowana konstytucyjnie; w skład RM: wchodzący obligatoryjnie (Prezes i ministrowie) i fakultatywnie (obecność zależy od samego Prezesa RM; wicepremierzy i przewodniczący określonych w ustawach komitetów)

Prezes Rady Ministrów

Powoływanie rządu i jego rekonstrukcja

-     całkowicie odpowiedzialny za kompletowanie składu przyszłego rządu

-     ma możliwość wnioskowania o powołanie osób, których zakres działania określi samodzielnie; obok tego – konieczność powołania konkretnych ministrów resortowych (MON, MS)

-     odpowiedzialny za podstawy programowe rządu

-     samodzielna rola w procedurze dokonywania zamiany w rządzie – jego wniosek jest jedynym warunkiem formalny, od którego spełnienia uzależniony jest akt odwołania członka rządu

-     teoretycznie rekonstrukcja może objąć całą Radę Ministrów

-     jedyny wyjątek – gdy Prezydent odwołuje członka RM wobec którego uchwalono wotum nieufności

Wpływ na trwałość rządu

-     jedynym organem uprawnionym do zdymisjonowania Prezesa RM – Sejm; jedyną formą wymuszenia tej dymisji – uchwalenie wotum nieufności dla całej RM

-     decyzja o wystąpieniu do Sejmu z wnioskiem o udzielenie wotum zaufania – wyłącznie w gestii Prezesa RM

Wpływ na tok i kierunek prac rządu

-     zwoływanie posiedzeń, otwieranie i zamykanie obrad, określanie porządku posiedzenia, przewodniczenie obradom, decydowanie o sposobie przyjęcia konkretnego rozstrzygnięcia

-     określa, kto poza konstytucyjnym składem, może uczestniczyć w posiedzeniach RM, decyduje o utajnieniu części lub całości posiedzenia

Wpływ na pracę członków rządu

-     kompetencje koordynacyjne wobec członków rządu – możliwość zarządzenia korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk, prawo tworzenia organów pomocniczych

-     organy pomocnicze – na mocy zarządzenia Prezesa RM: stałe komitety RM, komitety RM, komitety do określonych kategorii spraw lub sprawy, rady i zespoły doradcze i opiniodawcze

-     kompetencje koordynacyjne – Kancelaria PRM – realizacja polityki kadrowej, współdziałanie z innymi organami, działalność kontrolna wobec administracji rządowej

-     uprawnienia kontrolne wobec członków rządu; PRM określa szczegółowy zakres działania ministra; prawo żądania od wszystkich członków rządu informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych lub dotyczących danej sprawy

-     sankcją – zdymisjonowanie członka rządu

Uprawnienia kreacyjne

-     powoływanie i odwoływanie kierowników urzędów centralnych (niektórych, m.in. AW, UOKiK, ABW, USłużby Cywilnej)

-     powoływanie na wniosek ministra sekretarzy i podsekretarzy stanu; powoływanie i odwoływanie wojewodów i wice

kompetencje koordynacyjno-nadzorcze wobec samorządu terytorialnego

-     prawo zawieszenia organów gminy (powiatu, województwa) i ustanowienia zarządu komisarycznego na okres dwóch lat w przypadku przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych

-     prawo wnioskowania do Sejmu o rozwiązanie organów stanowiących samorządu w przypadku naruszenia Konstytucji lub ustaw

-     nadzór nad urzędami centralnymi – GUS, UOKiK, ABW), zwierzchnik służbowy pracowników administracji rządowej

dopuszczalna możliwość łączenia stanowiska Prezesa RM z funkcją innego członka rządu

Wiceprezes RM

-     nie jest to stanowisko obowiązkowe

-     premier określa zadania i kompetencje wykonywane w jego imieniu

-     może łączyć z funkcją ministra

-     przewodniczy komitetom stałym RM

Ministrowie

Kierujący działem administracji rządowej

-     wykonują działania jako jednoosobowe naczelne organy administracji – kierują podległą im strukturą administracyjną danego działu lub działów administracji rządowej

-     ustawa – 30 działów

-     określenie zakresu działania ministra – do Prezesa RM; jeden minister może kierować kilkoma działami administracji

-     z mocy ustawy jednemu: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe

-     minister – kompetencje do wydawania aktów normatywnych, decyzji administracyjnych i aktów administracyjnych w toku postępowania admin., sprawowania nadzoru nad państwowymi osobami prawnymi w ramach swojego działu

-     w niektórych – kompetencja sprawowania nadzoru nad pewnymi instytucjami centralnymi

-     Prezes RM – w drodze rozporządzenia określa ministerstwo, które zapewniać będzie ministrowi obsługę administracyjną

-     minister – obowiązek inicjowania i opracowywania polityki RM w stosunku do działu

-     minister w drodze obwieszczenia ogłasza ustala wykaz jednostek organizacyjnych jemu podległych i przezeń nadzorowanych

-     konstytucyjnie dopuszczalny – wariant kolegialnego kierowania działem administracji (jako komitet lub komisja) – przewodniczący może wchodzić w skład RM, ale nie ma to charakteru obligatoryjnego

Wypełniający zadania wyznaczone przez prezesa RM

-     nie stoją na czele wyodrębnionego działu administracji, wykonują jedynie wyznaczone przez premiera zadania

-     aparat wykonawczy ministra – określony przez Prezesa RM rozporządzeniem

-     ministrowie – nie mogą wydawać rozporządzeń

Sekretarze i podsekretarze stanu

-     powoływani przez Prezesa RM na wniosek ministra

-     zakres czynności – określa sam minister, zawiadamiając Prezesa

-     sekretarz – może łączyć zatrudnienie w administracji ze sprawowaniem mandatu poselskiego lub senatorskiego

Struktura rządu

-     organy pomocnicze, komisje do opracowania projektów kodyfikacji, komisje wspólne w celu uzgodnienia z zainteresowaną instytucją lub środowiskiem

-     Komitety Rady Ministrów – członkowie RM, organy admin. rządowej, inne osoby (z administracji i spoza niej); przewodniczący powoływany przez premiera, pozostałe osoby przez premiera w porozumieniu z przew.

-     zadania: uzgadnianie stanowisk członków RM, koordynowanie działalności organów administracji rządowej, inicjowanie i przygotowywanie przyszłych rozstrzygnięć RM, określanie zadań członków Komitetów i nadzorowanie sposobu ich wykonywania

-     czynności o charakterze pomocniczym, realizacyjnym, kierowniczym

-     komitety doraźne – dla rozpatrzenia indywidualnej, konkretnej sprawy

-     rady i zespoły – zakres działania związany z zagadnieniami należącymi do kompetencji ministra lub Prezesa RM – np. Rada Legislacyjna (powoływani przez premiera)

-     komisje wspólne – w składzie: przedstawiciele instytucji i środowisk społecznych

-     powoływane przez Radę Ministrów; Komisja Wspólna Rządu i Sam. Terytorialnego, wspólna ds. Żeglugi Morskiej i Rybołówstwa Dalekomorskiego

Kompetencje RM

-     w Konstytucji – klauzula domniemania kompetencji – do RM należą sprawy polityki państwa niezastrzeżone dla innych organów i samorządu terytorialnego

-     podstawowym zadaniem – realizowanie (wykonywanie) ustaw

-     kierowanie administracją rządową – funkcja kierowania – w stosunku do całej administracji rządowej; w drodze wydawania aktów stosowania prawa

-     funkcja rządzenia – prowadzenie polityki państwa, wytyczanie generalnych zasad polityki państwa, podejmowanie decyzji o charakterze strategicznym; funkcja o charakterze samoistnym;

-     kompetencje inicjatywne – grupa kompetencji, które uruchamiają działanie innych organów państwa

-     inicjatywa ustawodawcza; wyłączna w odniesieniu do ustawy budżetowej i zmian w niej, ustawy o prowizorium budżetowym, o zaciąganiu długu publicznego, o udzieleniu gwarancji finansowych przez państwo

-     wobec Prezydenta – np. wnioski o wprowadzenie stanów nadzwyczajnych: wojennego i wyjątkowego

-     kompetencje wykonawczo-realizacyjne względem aktów i decyzji innych organów państwowych – realizacja ustaw i budżetu (składanie sprawozdania i informacji o działalności rządu – szczególnie sprawozdania z wykonania budżetu oraz o stanie zadłużenia państwa; informacji o wykonywaniu ustaw lub o polityce, gdy jest ona przynajmniej częściowo zdeterminowana przez inne organy państwa)

-     funkcja bieżącego kierownictwa państwowego – możliwość kreowania dyrektyw działania prawnie wiążących organy podporządkowane; kompetencje koordynacyjno-kontrolne

-     kompetencje nadzorcze i kontrolne – wobec organów i instytucji niepodporządkowanych; np. Prezes – wobec samorządu terytorialnego

Akty prawne rządu

Akty powszechnie obowiązujące

-     rozporządzenie – Rada Ministrów, Prezes RM, ministrowie (tylko resortowi)

-     mają charakter wykonawczy w stosunku do ustaw; wydawane na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie – szczegółowe: wskazanie organu (określenie w ten sposób, aby kompetencje przypisano jedynie organowi, który mieści się w katalogu konstytucyjnym), określenie zakresu spraw (wskazanie materii regulowanej rozporządzeniem, wskazanie spraw, które ma regulować akt), wytyczne dotyczące treści aktu (wskazówki określające sposób regulacji)

-     zakaz subdelegacji – przekazywania kompetencji do wydania rozporządzenia innemu organowi

-     rozporządzenie niewydane – jedynie gdy w ustawie przewidziano fakultatywne upoważnienie do jego wydania

-     publikowane w Dzienniku Ustaw

Akty wewnętrzne

-     zarządzenia – Prezes RM i ministrowie

-     uchwały RM

-     akty te obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi wydającemu

-     wyłączną podstawą prawną do wydawania zarządzeń – ustawy, określające organ i przedmiot regulacji

-     uchwała – ma charakter samoistny (nie wykonawczy); rząd reguluje sprawy znajdujące się w sferze jego konstytucyjnych uprawnień, nie musi powoływać się na konkretną ustawę

-     w ten sposób rząd może w sposób samodzielny, nieregulowany ustawowo, podejmować uznane za właściwe zadania

-     uchwały nie mogą naruszać sfery praw i wolności obywatelskich

-     wiążą jedynie organizacyjnie i służbowo podporządkowane podmioty

-     uchwały samoistne – akty kierownictwa wewnętrznego; nie mogą stanowić podstawy do wydawania decyzji administracyjnych wobec obywateli

-     publikowane w Monitorze Polskim

Zasady funkcjonowania rządu

Zasada kolegialności działania rządu

-     umożliwia wszystkim członkom RM uczestnictwo w ustalaniu polityki państwa (w tym m.in. obowiązek udziału w podejmowaniu decyzji, możliwość dyskutowania, prawo przedstawia poglądów, wymóg wyszukiwania rozwiązań kompromisowych, uzyskania akceptacji co najmniej większości członków RM)

-     posiedzenia – jako podstawowa formuła działania Rady Ministrów

-     inne formy pracy – o charakterze rozwiązań dodatkowych

-     formalnie – wszyscy uczestniczą w pracach RM na równych zasadach

-     dopuszczalne jedynie powoływanie organów doradczych, pomocniczych, wspomagających rząd

Zasada kierowania pracami rządu przez premiera

-     tylko premier może upoważnić innego członka do zastępowania go w przewodniczeniu

-     zdeterminowanie posiedzeń przez premiera (co do początku posiedzenia, zakresu rozstrzygnięć i trybu ich podejmowania)

-     stały nadzór premiera nad realizacją ustaleń RM

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin