02_panstwa_srodziemnomorskie.doc

(46 KB) Pobierz
PAŃSTWA ŚRÓDZIEMNOMORSKIE

5

 

PAŃSTWA ŚRÓDZIEMNOMORSKIE

 

Od XX w. pne. nad Morzem Śródziemnym zaczęły się tworzyć państwa reprezentujące inną niż despotie wschodnie formę państwa starożytnego. Przyjmowały one charakter niewielkich państewek (miasto z okolicami), położonych nad morzem i związanych z gospodarką morską à POLIS.

 

1./ ŹRÓDŁA WŁADZY

·         Początkowo władza koncentrowała się w osobie króla (basileus), ale już pod koniec VIII w. pne. Stracił on znaczenie na rzecz ARCHONTÓW (rady starszych) i stał się tylko dostojnikiem religijnym.

·         Równocześnie - pod wpływem filozofii - dawne pojęcie władzy jako pochodzącej od bogów z Olimpu, zaczęto zastępować pojęciem wyspecjalizowanych funkcji publicznych, nadawanych w wyniku dyskusji i decyzji ludzi.

o        Bogowie przestali być protektorami władzy, a stali się opiekunami wolnej społeczności.

o        Krąg osób włączonych w podejmowanie takiej publicznej debaty był początkowo niewielki à w polis arystokratycznej i oligarchicznej decydowała przynależność rodowa lub status majątkowy.

è Stopniowa demokratyzacja – dopuszczanie coraz szerszego grona osób               do praw politycznych

# Ateny:             

- zasadnicze znaczenie w tej kwestii miało ustawodawstwo Solona (reforma 594 r. pne) à rozszerzenie praw politycznych (jedynie najbiedniejsi poza życiem publicznym).

- rządy tyranów (tyrranos – synonim władzy królewskiej), którzy rządzili z pomocą ludu i często z korzyścią dla najuboższych (upodmiotowienie ludu ateńskiego)

- ostateczna demokratyzacja à czasy Peryklesa (reformy Kleistenesa 506 r. pne): wszyscy wolni obywatele płci męskiej uzyskali dostęp do działalności publicznej

 

2./ DZIAŁALNOŚĆ PRAWODAWCZA

·         Traktowanie władzy jako działania ludzi = uznanie działalności prawodawczej jako obszaru aktywności obywatelskiej

o        Prawo pozytywne – prawo stanowione, czyli ustawodawstwo danej polis

·         Działalność prawodawczą wykonywali wolni obywatele polis

   # Ateny: gromadzili się oni na zgromadzeniu na agorze – EKLEZJI (w okresie               demokratycznym wszyscy obywatele którzy ukończyli 18 lat; co najmniej 10 razy w               roku)

                            - zgromadzenie mogło podejmować decyzje przy kworum 6000                                                         uprawnionych

                            - wolność dyskusji i równość – każdy obywatel mógł zabrać głos, zgłaszać                             wnioski itp.

   à Stanowienie prawa odbywało się w praktyce w specjalnie powołanych               komisjach, do których Eklezja przekazywała stosowne wnioski po stwierdzeniu w               drodze uchwały potrzeby ustanowienia nowego prawa

                            - decyzje podjęte w wyniku głosowania przez komisje formalnie powinny być                             zatwierdzane przez Eklezję, ale w praktyce rozstrzygnięcia komisji stawały                             się obowiązującym prawem

·         Prawa jednostki (które w despotiach wschodnich nie odgrywały roli) były wysunięte na wysokie miejsce à rozwój praw obywatelskich i prawa cywilnego (rozbudowanie prawa własności i ochrony praw właściciela)

·         Grupy ludności obce etnicznie nie miały praw obywatelskich polis nie umiały wchłonąć ich do własnej społeczności

·         Cecha wspólna z despotiami wschodnimi à opieranie się na pracy niewolników

 

3./ ORGANIZACJA PAŃSTWA I STRUKTURA WŁADZ

Ateny:

à władza wykonawczaRADA PIĘCIUSET (Bule) wybierana w drodze losowania spośród obywateli ateńskich, którzy ukończyli 30 lat

              - codzienne posiedzenia; prace jawne

              - członkowie odpowiedzialni przed Eklezją

              - wyłaniała z siebie komisje wykonawcze zajmujące się szczegółowymi               zagadnieniami, które referowały na zgromadzeniach plenarnych

à liczni urzędnicy wybierani przez Eklezję w drodze losowania na roczną kadencję (dostawali wynagrodzenie za swoją pracę)

à strateg i urzędnicy finansowi wybierani spośród wskazanych kandydatów, funkcje sprawowali nieodpłatnie i ponosili materialną odpowiedzialność całym swoim majątkiem

à brak hierarchii urzędów – wszyscy (poza urzędnikami wojskowymi) odpowiadali przed Eklezją

 

4./ WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI

·         Początkowo wymiar sprawiedliwości sprawowany był przez króla (z udziałem GERONTÓW), zazwyczaj na zgromadzeniach ludowych

# Ateny: wraz z demokratyzacją ustroju funkcje sądowe przejęła HELIAIA - 6000 obywateli ateńskich wyłonionych przez Eklezję

                            - sprawy konkretne – mniejszy skład

                            - sprawy drobne rozstrzygane przez DIAITETÓW

à sprawy o rozlew krwi – AREOPAG (archonci); drobniejsze sprawy karne - EFACI

à KOLEGIUM JEDENASTU – nadzór wykonywania kar, nadzór nad więzieniami

à OSTRACYZM (SĄD SKORUPKOWY) – szczególny rodzaj sądu mający nie dopuścić do pojawienia się dyktatury

                            - na Eklezji obywatele ateńscy wypisywali imię obywatela, który wg nich                                           zagrażał demokracji (jeżeli ktoś wymieniany często – zmuszany do                                           opuszczenia Aten)

 

 

A.    SPARTA  (XI – II w. pne) à państwo arystokratyczne o charakterze militarnym

·         Monarchia rządzona przez 2 królów

·         Połowa IX w. pne – stworzone zostały podstawy ustroju arystokratycznego Sparty (przetrwał do końca istnienia państwa)

·         W przeciwieństwie do innych państw greckich, handel zewnętrzny nie odgrywał w Sparcie zbyt dużej roli – podstawą gospodarki było rolnictwo.

 

Ustrój państwa: władza królewska zredukowana do funkcji religijno-kapłańskich; istniały organy zapewniające panowanie bogatym spartiatom:

a)      GERUZJA (28 spartiatów po 60 roku życia, wybierani przez Apellę): decydowała o najważniejszych sprawach państwowych

b)     APELLA (pierwotnie wszyscy spartiaci po 20 roku zycia, później kilkadziesiąt osób): organ o charakterze doradczym; wybór najważniejszych organów, członków Geruzji i eforów

c)      5 EFORÓW (wybierani przez Apellę na rok) – władza wykonawcza; przejęli większość uprawnień królewskich; w ich rękach centralny zarząd kraju

 

B.    ATENY

Ewolucja historyczna Aten doprowadziła do wykształcenia się wysoko rozwiniętego ustroju demokratycznego.

·         Pierwotnie, jak Sparta, Ateny stanowiły monarchię, w której następnie wykształcił się ustrój arystokratyczny (król – funkcje sakralne)

o       

Arystokracja rodowa (eupatrydzi) przejęła rządy przez swoje organy – 9 archontów oraz Areopag

 

à Organ kolegialny stanowiący radę złożoną z byłych archontów

à decydował o najważniejszych sprawach i był najwyższym trybunałem

o        od VII w. pne tendencje do demokratyzacji ustroju – do rozszerzenia kręgu osób uprawnionych do udziału w zarządzie kraju oraz związane z tym przemiany w życiu gospodarczym

- przemiany wpłynęły na pojawienie się nowej kategorii społecznej PLUTOKRACJI (rodzaj burżuazji; osoby bogacące się na handlu i przemyśle) à ostre sprzeczności miedzy rodową arystokracją ziemską a klasami miejskimi à długotrwałe walki, w wyniku których przeprowadzono szereg reform wewnętrznych (reformy Solona – 594 r. pne; reformy Kleistenesa – 507 i 506 r. pne), na których oparł się demokratyczny ustrój Aten

 

Ustrój polityczny demokracji ateńskiej po reformach (V i IV w. pne):

              à EKLEZJA – ZGROMADZENIE LUDOWE: najwyższy suwerenny organ ludowy,               w którym mogli uczestniczyć wszyscy obywatele – demokracja bezpośrednia (nie               znano wtedy systemu reprezentacji właściwego dla demokracji               nowożytnej, gdzie               naród wykonuje władzę za pośrednictwem wybranych przez siebie posłów –               demokracji pośredniej)

                            - władza ustawodawcza

                            - wybory wielu organów państwowych

                            - nadzór nad władzą wykonawczą

                            - za udział diety (w wysokości 1 doby zarobków garncarza)

à RADA PIĘCIUSET – BULE: główny organ zarządu państwa

              - 500 członków powołanych spośród obywateli przez losowanie

              - przygotowywała wnioski ustawodawcze dla Eklezji

              - sprawowała wraz z urzędnikami (których nadzorowała) szeroką władzę                             wykonawczą

à URZĘDY miały również demokratyczny charakter

              - obsadzane w drodze wyborów lub losowania na Zgromadzeniu Ludowym na                             1 rok

              - podlegały ścisłej kontroli Eklezji i Rady Pięciuset

              - urzędnicy mogli być pociągani do odpowiedzialności za swoją działalność;                             płatni (po raz pierwszy w historii)

à SĄDOWNICTWO LUDOWE: od reform Solona lud uzyskała decydujący wpływ na               sądownictwo przez powołanie trybunału ludowego à HELIAI (sąd przysięgłych)

              - 6000 członków; podział na 10 sekcji – dikasteriów (rozpatrywały konkretne                             sprawy)

 

Cechy demokracji ateńskiej:

1)      Władza suwerenna należała do ludu (nie wszyscy mieli prawa polityczne ale i tak znaczna grupa miała)

2)      Demokracja bezpośrednia zapewniająca obywatelom ateńskim bezpośredni i osobisty udział w podejmowaniu decyzji państwowych

3)      Uzyskanie przez lud suwerennych praw sądowych – sądownictwo ludowe zapewniało ochronę praw politycznych zdobytych przez lud

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin