STIUK
*ęłęómieszanina gipsu, wapienia i drobnego piasku lub pyłu marmurowego,
*łatwy do formowania,
*szybko twardniejący
*często barwiony na różne kolory,
*nakładany na podłoże, gładzony i polerowany po wyschnięciu.
*gotowy stiuk często imitował marmur
*stosowany do wykonywania tynków, rzeźb pełnoplastycznych, płaskorzeźbionej dekoracji ściennej (sztukateria).
*znany był w okresie starożytności (starożytny Rzym), wczesnego chrześcijaństwa, sztuce mauretańskiej, rozpowszechniony w czasach renesansu i baroku.
*stanowił także podstawowy materiał w ornamentyce i architekturze Majów
*wykorzytanie:
Egipt:maska pośmiertna Nefretete,sarkofagi
Kreta(Konossos):reliefy figuralne
Grecja właściwa:dekoracja architektoniczna
Etruria:grób reliefów
Rzym:Villa Farnesina I w.pne.;baptysterium Ortodoksów w Rawennie
G.Romano: Villa Givlie
Primaticcio:pałac Fontainebleau
Bernini:"Catedra Petri" 1657-1666-tron piotrowy
Po połowie XVI w. pojawiają się w Polsce włoscy sztukatorzy,dekorują min.Katedrę Błogosławionego Czesława
Pod koniec XVII w. następuje rozkwit dekoracji (Fontana, dekoracja w kościele św.Anny w Krakowie.)
*ęłęómarmoryzacja - wykonywanie dekoracji w barwionym stiuku na ścianach, schodach, kolumnach.
Marmoryzacja była najbardziej popularna w okresie baroku (XVIII w.). Technika stosowana także w introligatorstwie, ceramice użytkowej.
SZKŁO
*składnik główny:kwarc+dodatki np.tlenki decydujące o barwie szkła
Po dodaniu do masy szklanej odpowiednich tlenków metali można otrzymać szkło barwne. Przykłady:
-szkło zielone zawiera związki żelaza(III) i chromu (III),
-szkło niebieskie zawiera związki kobaltu(II) i miedzi(II),
-szkło fioletowe zawiera związki manganu(VII),
-szkło żółte zawiera związki kadmu i siarki,
-szkło czerwone zawiera koloidalne cząsteczki złota.
*wykorzystanie:Babilonia,Egipt-najstarsze przedmioty wykonane ze szkła (breloki,amulety,alabastrony)
*ęłęóW I w. p.n.e. znano metodę wytwarzania przedmiotów przez wydmuchiwanie, w XIX w. wynaleziono metodę odlewania.
*szkło kameowe
*XVII-Anglia-unowocześnienie pieców ma wpływ na rozkwit w XVIII w. szklarstwa;
*X,XI w-pierwsze wyroby ze szkła znalezione w Polsce,najprawdopodobniej importowane;
*XII,XIII-pojawiają się pierwsze huty szkła w Polsce;
*WITRAŻ- ęłęóozdobne wypełnienie okna lub rozety wykonane z kawałków kolorowego szkła wprawianych w ołowiane ramki.
Do powstania witraży najprawdopodobniej przyczyniły się bizantyjskie mozaiki.
W Europie pierwsze witraże pojawiły się w średniowieczu, w XI w."Głowa Chrystusa"-Francja,Reims;
Rozkwit nastąpił w okresie gotyku. Do Polski trafiły dopiero w XIV w.,najważniejszym ośrodkiem na początku był Kraków.
-W pierwszym okresie rozwoju witrażownictwa - od XI do XVI w., posługiwano się szkłem barwionym przez wypalanie masy szklanej razem z tlenkami metali.
-W okresie drugim, od XVI w. do czasów współczesnych, stosuje się malowanie szkła a następnie wypalanie, które utrwala kolory i farby.
Zazwyczaj nie ma podobrazia,zdarza ono się gdy zastosujemy konturówkę-farbę naszkliwną.
-malarstwo gabinetowe-szybki umieszczane na środku okna-inaczej mówiąc dekoracyjne przeszklenie szkła;
-szkło katedralne-niedokładnie opracowane szkło
-szkło antyczne-podobne do dawnego szkła,stylizowane;
-farba naszkliwna-drobno zmielone szkło
-szkło cięte było gorącym prętem,przecinakiem diamentowym;
-wykonanie witrazy:(?)brak.
MOZAIKA
*zaliczana do kategorii malarstwa monumentalnego
*największy zespół mozaiek-Rawenna
*ęłęódekoracja w postaci ornamentu lub obrazu wykonana z drobnych,o różnej kolorystyce (dwu lub wielobarwne) i kształcie kamyczków, kawałków szkła,
*mozaika sztyftowa (Uruk)-w miękki podłoże-plastyczną glinę wciskano płytki,które posiadały kilkunastocentymetrowe gwinty.
*mozaika płytkowa (Ur)- cienkie płytki nie posiadające gwintów naklejano na mur,lub kolumy;
*wykorzystanie:mozaika na Krecie-Knossos-plakietki ukazujące fasady domów;świątynia Ateny Promachos;
*z ęłęóbiegiem czasu wykształciły się coraz bardziej wyrafinowane techniki układania mozaik:
opus signium,
lithostroton,
opus sectile(Rzym)
opus tessellatum,
opus vermiculatum,
opus scutulatum.
Wszystkie one, poza opus signium, wymagały specjalnego przygotowania podłoża.
A zatem najpierw kładziono statumen - warstwę z ubitego żwiru, następnie rudus - warstwę tłucznia kamiennego i wapna, grubości około 22 cm,
zmieszanych w proporcji 4:1, na to zaś nucleus - warstwę tłucznia ceramicznego i wapna grubości 12 cm, zmieszaną w proporcjach 3:1.
Jeśli kamyki miały do siebie ściśle przylegać, kładziono jeszcze jedną warstwę, w którą wciskano kamyki tworzące obraz lub wzory.
Do jej wyprodukowania używano delikatnej zaprawy przygotowywanej z marmurowego proszku i wapna.
*wykonanie:
I warstwa-grunt
II warstwa-tłucz kamienny
III warstwa-bardziej rozdrobniony tłucz kamienny
IV warstwa-powierzchnia wyrównana gliną
V warstwa-kończąca,wyrównującą warstwa wapienna;
EMALIA
*ęłęódawniej: szmelc, smalc) – technika zdobienia wyrobów metalowych, najczęściej złotych lub miedzianych,
za pomocą szklistych powłok składających się z mieszaniny sproszkowanych minerałów (piasek, kreda, glina)
oraz topników (boraks) z dodatkiem pigmentów, stopionej w temperaturze ok. 800-900°C w specjalnym piecu.
*niezbędny jest dobór odpowiedniego metalu, na którym będzie kładziona emalia.
*temperatura topnienia tego metalu musi byc wyższa, niż emalii oraz musi mieć współczynnik rozszerzalności cieplnej zbliżony do współczynnika emalii.
*przygotowanie metalu pod emalię:
metal musi być odpowiednio opracowany poprzez wykonanie w różny sposób komórek i zagłębień, które wypełni się emalią.
Następnie dokładnie się go oczyszcza, gdyż zabrudzenia i pozostałości kurzu mogą spowodować odpryśnięcie emalii.
Sproszkowaną emalię miesza się z wodą, nanosi na metal i wypala.
Następnym etapem jest powolne schnięcie wyrobu i polerowanie; czasem wypala się po raz kolejny.
*rodzaje emalii:
Techniki emalierskie rozpowszechniły się we wczesnym średniowieczu, w Europie zachodniej rozwijały się głównie między XI a XIV wiekiem,
przede wszystkim w ośrodkach nad Mozą i Renem oraz w Limoges.
W historii emalierstwa powstały liczne sposoby zdobienia tą techniką, m.in.:
emalia komórkowa (przegródkowa, fr. cloisonné) - rysunek tworzy się na podłożu z przylutowanych pionowo cienkich blaszanych listewek.
W efekcie powstają komórki, ograniczone ściankami blaszek, które wypełnia się różnymi kolorami. Odmiana ta była popularna w Bizancjum.
emalia węgierska (drutowa, siedmiogrodzka) - podobna do komórkowej, ale tutaj rysunek tworzy się z odpowiednio powyginanego drutu.
Pola wypełnia się tylko do połowy wysokości, w efekcie czego druciane przegródki lekko wystają ponad powierzchnię emalii.
Ten typ emalii powstał w XIV wieku, był bardzo popularny na terenie Siedmiogrodu od XV do XVII wieku (stąd jego nazwa).
emalia żłobkowa (rowkowa, fr. champlevé) - komórki nie są tworzone na powierzchni metalu, ale są w nim wycinane wgłąb.
Emalia ta była popularna w XII i XII wieku, a głównymi ośrodkami jej produkcji były warsztaty w Limoges, nad Mozą i Renem.
emalia limuzyńska (malarska) - metal pokrywany jest warstwą nieprzejrzystej, zazwyczaj ciemnej emalii i wypalany.
Na taki podkład nakładano rysunek inną emalią, często przejrzystą i o różnej grubości. Uzyskiwano efekty bardziej malarskie.
TECHNIKI POZŁOTNICZE
*rzemiosło artystyczne zajmujące się pokrywaniem podłoża metalami, zwykle szlachetnymi.
*do pozłotnictwa nie zalicza się technik stosowanych w jubilerstwie i metaloplastyce;
*techniki pozłotnicze rozwijały się wraz z możliwościami uzyskania coraz cieńszej złotej folii i złota w proszku.
*wykorzystanie:
zabytki sztuki egipskiej,
malarstwo bizantyjskie i gotyckie w partiach aureoli i tła
malarstwo miniaturowe w iluminowanych rękopisach;
w gotyku stosowane dla zdobienia rzeźby polichromowanej
popularne bardzo w barokuXXw-malarstwo G.Klimta
*materiały:
ęłęófolia metalowa - złota , srebrna , brązowa (tzw.szlagmetal lub szych) , aluminiowa , cynowa.
...
jadzia146