Julian Andzrej Kotys-Moralnosc,_a_seks_i_kobieta...pdf

(1834 KB) Pobierz
Microsoft Word - Julian Andzrej Kotys-Moralnosc,_a_seks_i_kobieta...doc
Julian Andzrej Kotys
MORALNOŚĆA SEKS I KOBIETA
(W WYBRANYCH KULTURACH)
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział I
1. Normy seksualne a normy moralne w literaturze.
Rozdział II
1. Moralność i seks w judaizmie
2. Prawo a seks
3. Prostytucja
4. Homoseksualizm
5. Pozycja kobiety
6. Medycyna a seks
7. Zoofilia
Rozdział III
1. Moralność i seks w starożytnej Grecji
2. Prostytucja
3. Masturbacja
4. Pozycja kobiety
5. Małżeństwo i rodzina
6. Homoseksualizm
7. Prawo a seks
8. Medycyna a seks
9. Antykoncepcja i przerywanie ciąży
Rozdział IV
1. Moralność i seks w starożytnym Rzymie
2. Pozycja kobiety
3. Małżeństwo i rodzina
4. Antykoncepcja i przerywanie ciąży
5. Prostytucja
6. Masturbacja
7. Homoseksualizm
8. Prawo a seks 9. Medycyna a seks
10.Zoofilia
11.Władcy a seks
1
Created with novaPDF Printer ( www.novaPDF.com ). Please register to remove this message.
1382239.001.png
Rozdział V
1. Moralność i seks w chrześcijaństwie do końca XIX wieku
2. Pozycja kobiety
3. Małżeństwo i rodzina
4. Antykoncepcja i przerywanie ciąży
5. Prostytucja
6. Masturbacja
7. Homoseksualizm
8.Prawo (państwowe i kościelne) a seks
9.Medycyna a seks 10.Czarownice a seks
11.Zoofilia
Rozdział VI
1.Moralność i seks w chrześcijaństwie XX wieku
2.Małżeństwo i rodzina a seks
3.Antykoncepcja i przerywanie ciąży
4.Masturbacja
5.Prostytucja
6.Medycyna a seks
Wnioski
Słowniczek
WSTĘP
Podstawowym wymiarem oceny moralnej jest rozróżnianie dobra i zła; odpowiednie
wymagania dotyczące zachowań określają, co należy robić, a czego zaniechać. Normy i
wartości moralne powstawały u zarania ludzkiej wspólnoty i zmieniają się wraz z nią, a
wiąże się to również z okresem postępu i zastoju oraz łączeniem moralności z
konkretnymi osobami i grupami osób w konkretnych społeczeństwach. Zwłaszcza
zachowania seksualne podlegają od wieków zróżnicowanej ocenie moralnej. Dlatego w
języku potocznym jako moralność lub niemoralność określa się często wyłącznie
zgodność lub odstępstwo od normy zachowań seksualnych. Zgodnie z tym człowiek
niemoralny to ktoś, kto prowadzi rozwiązłe życie seksualne, a moralny to ten, który
dochowuje wierności w dziedzinie życia płciowego. Takie myślenie ma oparcie w
tradycyjnych wyobrażeniach o pochodzeniu moralności. Chrześcijaństwo uzasadnia
moralność grzechem pierworodnym, który doprowadził do wygnania z Raju Adama i
Ewy. Grzechem było odtąd każde przekroczenie boskiego przykazania lub jednego z
wywodzących się zeń praw obyczajowych, zwłaszcza niezależna rozkosz seksualna.
Wywodzące się stąd sumienie moralne należy utożsamiać z permanentnym poczuciem
winy i wstydu wobec żądz cielesnych, a zatem i wobec potrzeby seksualnej oraz
przeżywanych lub pożądanych form jej zaspokojenia. Według Freuda [1] moralność ma
swoje źródło w zabójstwie praojca tytana, które obciąża synów i skłania ich do
przestrzegania nakazanego przez ojca tabu kazirodztwa. Materialistyczne wyjaśnienia
odsyłają do ekonomicznych przyczyn norm seksualno-moralnych. Mimo to wyobrażenia
2
Created with novaPDF Printer ( www.novaPDF.com ). Please register to remove this message.
1382239.002.png
moralne żyją też zawsze własnym życiem i dlatego nigdy nie są prostym odbiciem
materialnych i społecznych warunków egzystencji.
Prezentuję pracę, w której zajmuję się moralnością w aspekcie jej związku z życiem
seksualnym człowieka, a w szczególności kobiety w kulturach starożytnego Izraela,
Grecji, Rzymu, ponieważ właśnie te kultury miały niewątpliwy wpływ na ukształtowanie
dominującej w naszej kulturze katolickiej moralności seksualnej oraz jej przemiany, jakie
obserwujemy w trakcie wieków. W okresie nasilających się narzekań z uproszczonym
przekonaniem o upadku moralności, a w szczególności moralności seksualnej [2] i
rozwiązłości oraz nawoływań do powrotu moralności dawnej (bez bliższego określenia o
jaki czas chodzi) z jednej strony, a z drugiej w przekonaniu dużej części społeczeństwa,
że katolicka moralność seksualna była i jest lepsza od laickiej ponieważ jest naturalnai
dlatego nie zmieniła się na przestrzeni wieków, co oczywiście nie jest prawdą, dlatego
też przedstawienie zmian jakie na przestrzeni wieków zachodziły w moralności
seksualnej uważam za niezwykle istotne, szczególnie w okresie ogólnej transformacji
ustrojowej.
Jednocześnie uważam, że moralność seksualna bardzo wyraźnie oddaje faktyczne
nastawienie społeczeństwa do szeroko pojętego życia płciowego, z którym
nierozerwalnie wiążą się zarówno poglądy etyczne, jak również panujące obyczaje,
zwyczaje i prawo.
Ponieważ w omawianych kulturach wszystkie te dziedziny tworzyli mężczyźni, dlatego
też bardzo ważne jest ukazanie w nich roli i pozycji kobiety. Przedstawienie zmian w
stosunku do kobiety obrazuje całą dynamikę jaka zachodziła w moralności seksualnej i
jednocześnie obala pogląd o niezmienności naturalnejmoralności seksualnej.
Jestem przekonany, że po zapoznaniu się z praktyką i akceptowanymi poglądami
moralnymi w szeroko pojętej dziedzinie życia płciowego, które obowiązywały wcześniej,
wielu zwolennikom powrotu do dawnejmoralności seksualnej, przejdzie całkowicie
ochota na ten pomysł.
Należy podkreślić, że prócz popularnie rozumianej podwójnej moralności seksualnej
(gdzie co innego wolno mężczyźnie z reguły bardzo dużo, a co innego kobiecie z reguły
bardzo mało), istniała również zawsze podwójna moralność seksualna innego rodzaju.
Była to z jednej strony moralność grup rządzących, które nie przestrzegały
propagowanych przez siebie wzorów i ograniczeń w dziedzinie seksualnej, a z drugiej,
całej rzeszy społeczeństwa, której narzucano (i narzuca się nadal) określone zasady
postępowania moralnego w dziedzinie życia płciowego, wymuszając ich przestrzeganie
nie tylko sankcjami moralnymi i obyczajowymi, ale i karnymi.
Uważam, że moralność seksualna uzależniona jest bezpośrednio od dominującej w
danym okresie religii oraz nierozerwalnie związanego z nią światopoglądu. Dlatego też
zmiany jakie zachodzą w tej moralności najlepiej prześledzić w kontekście nastawienia
tych dwóch czynników głównie do:
kobiety, jej pozycji społecznej oraz roli w życiu seksualnym mężczyzny, w małżeństwie i
w rodzinie;
nakazów, zakazów oraz kar jakie dane społeczeństwo w dziedzinie seksualnej stosuje,
głównie wobec kobiety;
3
Created with novaPDF Printer ( www.novaPDF.com ). Please register to remove this message.
 
nastawienia do środków kontroli urodzeń oraz przerywania ciąży;
nastawienia do innych niż współżycie w małżeństwie praktyk seksualnych.
Należy podkreślić, że uzasadnienie w etyce seksualnej, jako części etyki ogólnej, polega
na przyjęciu elementu (czy elementów) systemu ogólnego jako racji uznania elementu
systemu etyki szczegółowej (w tym przypadku seksualnej). Takim elementem jest
niewątpliwie pojęcie człowiekjako wartość, w etyce seksualnej można więc byłoby
orzekać o człowieku wszystko to, co zakłada o nim etyka ogólna, np., że powinien być
autonomem nie automatem, że powinien być szczęśliwy, że rozwijając siebie i otoczenie
społeczne powinien o to szczęście czynnie zabiegać itp. M. Trawińska twierdzi, że w
związku z tym rodzi się pytanie: Czy ten element człowiekjest wartością dostateczną,
jedynie konstytutywną dla etyki seksualnejDziałanie seksualne jest na ogół
współdziałaniem i zarówno zasada autonomizacyjna prowokuje do dalszego pytania: w
stosunku do kogo i czego, jak i zasada felicytologiczna wymaga określenia: dzięki komu i
z kimdla czyjego szczęścia, nie mówiąc o zasadzie rozwojowej, która dla gatunku
ludzkiego oznacza coraz to wyższe szczeble socjalizacji przez urabianie, wychowanie,
uczestnictwo i próby zadaniowe.
Mam nadzieję, że prezentowana praca przybliży tematykę związaną z moralnością
seksualną oraz przekona czytelników, że ta bardzo ważna dziedzina życia każdego
człowieka ulegała i ulega ciągłym przemianom.
Jako motto do tej pracy pragnę zacytować fragment książki E. Berne: Jak powszechnie
wiadomo, jednym z najlepszych sposobów rozmnażania się jest życie seksualne, toteż,
obok zachowania się przy życiu, seks będzie najważniejszą rzeczą w życiu każdego
obdarzonego płcią organizmu. A zatem seks jest narzędziem przetrwania. Osobnik musi
się chronić, by przetrwało jego ciało, a seks jest niezbędny by przetrwały jego geny.
Życie seksualne jest rezultatem ewolucji oraz następstwem faktu, że przeżywają najlepiej
przystosowani, na czele zaś tego wyścigu znajdują się właśnie ludzie. Człowiek jest
najbardziej rozrywkowym stworzeniem na ziemi, a ludzki seks okazuje się najlepszy (w
każdym razie dla ludzi), a zatem jako patriotycznie nastawieni członkowie rasy ludzkiej
powinniśmy być z niego dumni. Jeśli się komuś ludzki seks nie podoba, powinien wrócić
tam, skąd się wziął, czyli do meduzy.
W tym miejscu należy również wyjaśnić związek jaki istnieje pomiędzy etyką, a
omawianą dziedziną życia społecznego.
Otóż każda etyka musi być i jest zainteresowana formowaniem poglądów jednostki na
świat, formowaniem jej postaw moralnych, w tym seksualnych. Zdecydowana większość
kobiet zostaje matkami, a tym samym bezpośrednio i to w pierwszym, najważniejszym
dla przyszłości jednostki okresie staje się wychowawcami, kształtuje poglądy moralne
własnych dzieci. Najczęściej są to działania intuicyjne, ale często też i świadoma
działalność.
Dlatego też ważne jest czy i na ile kobiety akceptowały i akceptują propagowaną i
narzucaną im przez autorytety i naukowców moralność w dziedzinie życia płciowego.
Jeżeli kobiety ją akceptują to propagują ją zarówno werbalnie, jak i poprzez własne
zachowania (przestrzeganie aktualnie propagowanych norm etycznych dotyczących
życia seksualnego).
4
Created with novaPDF Printer ( www.novaPDF.com ). Please register to remove this message.
 
Jestem daleki od poglądów, które problem moralności sprowadzają głównie do wąsko
pojmowanej dziedziny seksu, ale jednocześnie uważam, że niesłuszne, a nawet
niebezpiecznie i szkodliwe jest całkowite negowanie związku jaki zachodzi pomiędzy
moralnością jednostki, a jej życiem płciowym. Należy zdać sobie sprawę, że w trakcie
kontaktów erotycznych ludzie wchodzą w bardzo bliskie i intymne kontakty miedzy sobą,
w których interakcje wykraczają poza wąską sferę życia płciowego, a ewentualne
nadużycia i nieliczenie się z nimi przez partnera może prowadzić do wielu nieszczęść i
tragedii zarówno osobistych jak też i społecznych.
ROZDZIAŁI
NORMY SEKSUALNE A NORMY MORALNE W LITERATURZE
Literatura dotycząca norm moralnych [3] jest olbrzymia, a przyczynili się do jej wzrostu
prawnicy, filozofowie i naukowcy z różnych dziedzin nauki, gdyż każda dziedzina nauki
inaczej ją pojmuje i interpretuje. Moralność jest na pewno jedną z najprostszych form
roszczeń, która reguluje postępowanie ludzi za pośrednictwem ogólnych nakazów i
zakazów odnoszących się do określonego typu postępowania. Norma moralna jest
sankcjonowana obawami przed opinią społeczną, co bardzo wyraźnie widać w zakresie
norm dotyczących życia seksualnego. Będąc wynikiem i odzwierciedleniem warunków
życia społecznego normy moralne mogą mieć zarówno powszechny jak i historycznie
ograniczony charakter; można je rozpatrywać w znaczeniu wartościującym i
niewartościującym. W znaczeniu wartościującym moralność człowieka to wszelkie jego
postawy i zachowania, które podlegają ocenie z punktu widzenia funkcjonującego w
społeczeństwie systemu norm i ocen postępowania. W znaczeniu niewartościującym są
to wszelkie wyobrażenia ludzi o tym, co dobre i złe, oraz zespół norm, ocen, ideałów i
modeli osobowych regulujących postępowanie człowieka oraz stosunki międzyludzkie, a
także stosunki między pojedynczym człowiekiem a grupą społeczną i miedzy grupami
społecznymi.
Społeczne formy i obyczajowa treść stosunków międzyludzkich we wszystkich czasach
były zależne od istniejącego porządku społecznego i odpowiadającej mu moralności,
która wyrażała się w systemie norm i wartości moralnych. A więc zasady, normy i
wartości moralne, ogólne i seksualne [4] , mają obiektywne podłoże w postaci porządku
społecznego istniejącego na danym etapie rozwoju historycznego. Regulacje współżycia
obu płci w postaci zasad obyczajowych odpowiadają temu porządkowi, w nich oraz w
normach i wartościach odzwierciedla się świadomość moralna także w zakresie
stosunków między kobietą i mężczyzną i wynikających z nich stosunków seksualnych.
Kazimierz Imieliński pisze, że: fakt ten jest niezwykle ważny dla zrozumienia związku
między moralnością a seksualnością, między całym zachowaniem człowieka a
zachowaniem seksualnym. Moralność jednostki uzewnętrznia się we wszystkich
przejawach jej życia; w skład ich wchodzą również zachowania wobec ludzi płci własnej i
odmiennej, które podlegają tym samym oczekiwaniom i ocenom .
Marian Filar twierdzi, że: od zarania cywilizacji ludzkie czynności seksualne poddawane
były reżimowi nakazów, które posiadały dwie istotne cechy: powszechność i zmienność.
Nie istniała i nie istnieje społeczność, gdzie sfera aktywności seksualnej byłaby wolna od
5
Created with novaPDF Printer ( www.novaPDF.com ). Please register to remove this message.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin