SSP437_Silnik_Audi_3_0_l_V6_TFSI.pdf

(2995 KB) Pobierz
SSP437_pl
Szkolenie serwisu
Silnik Audi 3,0 l V6 TFSI
ze sprężarką Roots’a
Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nr 437
220980570.032.png 220980570.033.png 220980570.034.png 220980570.035.png 220980570.001.png 220980570.002.png 220980570.003.png 220980570.004.png 220980570.005.png 220980570.006.png 220980570.007.png 220980570.008.png 220980570.009.png 220980570.010.png 220980570.011.png 220980570.012.png 220980570.013.png 220980570.014.png 220980570.015.png 220980570.016.png 220980570.017.png 220980570.018.png 220980570.019.png 220980570.020.png 220980570.021.png 220980570.022.png 220980570.023.png 220980570.024.png 220980570.025.png 220980570.026.png
Firma AUDI AG wprowadzając na rynek silnik 3,0 l V6 TFSI oferuje po raz pierwszy zespół napędowy z silnikiem z
doładowaniem mechanicznym. Podstawę rozwiązań konstrukcyjnych silnika doładowywanego za pomocą sprężarki
Rootsa stanowi silnik wolnossący 3,2 l V6 z aktualnej rodziny silników typu “V” firmy Audi.
W ramach wprowadzania tej nowej techniki i w połączeniu z procesem spalania znanym jako FSI powstała koncepcja
silnika, która w odniesieniu do zwartości jego konstrukcji, emisji hałasu, sposobu działania i zużycia paliwa jest
rowiązaniem nie tylko przekonywującym o jej słuszności.
Charakterystyka silnika jest rozciągnięta w bardzo szerokim zakresie. Spektrum zastosowań nowego zespołu
napędowego rozciąga się od użytkowników oczekujących komfortu aż do użytkowników o bardzo sportowych
zainteresowaniach. Właśnie sportowa wersja silnika skierowana jest do specjalnej grupy klientów w USA. Dużą rolę
odgrywa tu zachowanie się samochodu w momencie ruszania. Celem jest przy tym uzyskanie możliwie jak największego
przyspieszenia podczas jazdy w ruchu miejskim pomiędzy poszczególnymi fazami zmiany świateł.
Ponieważ silnik 3,0 l V6 TFSI wraz ze swą ogromną mocą nadaje się również bardzo dobrze do komfortowego sposobu
jazdy, przewidziany jest on do szerokiego zastosowania w obrębie palety samochodów Audi. Od jesieni 2008 silnik ten
oferowany jest po raz pierwszy w samochodzie Audi A6 na rynkach w Europie, Chinach i w USA.
Zastosowanie mechanicznego układu doładowywania w postaci sprężarki Rootsa w samochodach z czterema
pierścieniami z historycznego punktu widzenia nie jest całkowicie nowe. Sprężarki Rootsa były już stosowane w
silnikach legendarnych samochodów wyścigowych AUTO UNION („tzw. Srebrne strzały“). Samochody wyścigowe były
wyposażane w silniki typu "V" o dużej pojemności, posiadające do 16 cylindrów i doładowywane przez jedną lub nawet
dwie sprężarki Rootsa. W latach 1934 i 1939 słynni kierowcy firmy AUTO UNION jak Hans Stuck i Bernd Rosemeyer jadąc
tymi samochodami zdobyli nagrody Grand-Prix i pobili światowe rekordy prędkości.
437_003
220980570.027.png
Silnik Audi 3,0 l V6 TFSI
437_004
Cele poznawcze niniejszego Zeszytu do samodzielnego kształcenia
Niniejszy Zeszyt do samodzielnego kształcenia ma na celu zapoznanie z budową i działaniem silnika 3,0 l V6 TFSI.
Pomoże on również w zrozumieniu opisu tego silnika. Dzięki zapoznaniu się z treścią niniejszego zeszytu można
później odpowiedzieć na następujące pytania:
– Jak zbudowane są mechaniczne elementy silnika?
– Jak działa układ chłodzenia i na co należy przy nim zwracać uwagę w serwisie?
– Jak działa mechaniczne doładowanie za pomocą sprężarki Rootsa?
– Jakie cechy specyficzne posiada zmodernizowany układ paliwowy?
– Jak zbudowany jest układ wydechowy?
– Jakie nowe rozwiązania posiada układ sterowania silnika?
– Co należy wiedzieć w serwisie na temat nowego silnika?
 
220980570.028.png
Spis treści
Wprowadzenie
Krótki opis techniczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Mechaniczne elementy silnika
Blok silnika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Układ korbowo-tłokowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Odpowietrzanie skrzyni korbowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Głowica silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Napęd podzespołów silnika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Układ smarowania
Obieg oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Układ zasilania powietrzem
Prowadnica powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Moduł doładowywania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Regulacja obciążenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Klapy w kolektorze ssącym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Osłona tłumiąca hałas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Układ chłodzenia
Obieg chłodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Układ chłodzenia doładowywanego powietrza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Układ oczyszczania spalin
Układ doprowadzania wtórnego powietrza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
220980570.029.png
Układ paliwowy
Zestawienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Zawory wtryskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Układ sterowania silnika
Schemat systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Sterownik silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Serwis
Zakresy obsługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Narzędzia specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Dodatek
Objaśnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Sprawdź swoją wiedzę. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Podsumowanie
Zeszyty do samodzielnego kształcenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Odnośnik
Objaśnienia dotyczące pojęć, które są oznakowane kursywą lub gwiazdką znajdują się w rozdziale
"Objaśnienia" na końcu niniejszego zeszytu.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach konstrukcji i działania nowych modeli
samochodów, i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw!
Podawane tutaj wartości maja na celu lepsze zrozumienie i dotyczą wersji programowych, aktualnych w
chwili tworzenia tego zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej. Informacje dotyczące pojęć, które są oznakowane kursywą lub gwiazdkę, znajdują się w rozdziale
"Objaśnienia" na końcu niniejszego zeszytu.
220980570.030.png 220980570.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin