SSP420_Silnik_Audi_2_0_l_TDI_CR.pdf

(2831 KB) Pobierz
SSP420_pl
Szkolenie serwisu
Silnik Audi 2,0 l TDI
z układem wtrysku Common-Rail
Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nr 420
220980313.035.png 220980313.036.png 220980313.037.png 220980313.038.png 220980313.001.png 220980313.002.png 220980313.003.png 220980313.004.png 220980313.005.png 220980313.006.png 220980313.007.png 220980313.008.png 220980313.009.png 220980313.010.png 220980313.011.png 220980313.012.png 220980313.013.png 220980313.014.png 220980313.015.png 220980313.016.png 220980313.017.png 220980313.018.png 220980313.019.png 220980313.020.png 220980313.021.png 220980313.022.png 220980313.023.png 220980313.024.png 220980313.025.png 220980313.026.png 220980313.027.png
Silnik 2,0 TDI o mocy 105 kW (143 KM) z układem
wtrysku Common-Rail (CR) oznacza początek nowej
generacji dynamicznych i efektywnych silników
wysokoprężnych. Stanowi on nową interpretacją jakości
koncepcji silników TDI i ukierunkowuje je
na przyszłościowe wymagania, które powstają
na skutek wymagań ochrony środowiska.
Silnik Audi 2,0 l TDI CR bazuje w swej konstrukcji
na cieszącym się uznaniem silniku 2,0 l TDI
z pompowtryskiwaczami, przy czym konstrukcyjne
połączenie podzespołów silnika 2,0 l TDI z technologią
Common-Rail wprowadza nowe parametry tego silnika.
Nowe silniki 2,0 l TDI CR wytwarzane w zakładach
Audi Hungaria Motor w Györ na Węgrzech spełniają już
dziś wysoką normę emisji spalin EURO 5, która
przypuszczalnie zacznie obowiązywać w roku 2010.
Dzięki zastosowaniu technologii Common-Rail
silnik 2,0 l TDI CR uzyskuje istotne zalety w zakresie
emisji spalin, akustyki, ciężaru silnika i jego wysokości.
Silniki TDI oferują wysoką wartość ciągu już od
najniższych liczb obrotów. Taka charakterystyka
w ramach rozwoju silników 2,0 l TDI CR ma znaczenie
dla jeszcze dalszego ich rozbudowywania.
220980313.028.png
Spis treści
Wprowadzenie
Silnik 2,0 l TDI 105 kW z układem wtrysku Common-Rail. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Mechaniczne elementy silnika
Blok silnika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Układ korbowo-tłokowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Moduł wałków wyrównoważających . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Głowica silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Napęd wałków rozrządu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Technika czterozaworowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Napęd paskiem zębatym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Kolektor ssący z klapami zawirowującymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Obieg oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Odpowietrzanie skrzyni korbowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Obieg układu chłodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Chłodnica układu recyrkulacji spalin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Układ wtrysku Common-Rail
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Układ zasilania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Dodatkowa pompa paliwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Zawór podgrzewania paliwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Układ wtrysku Common-Rail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Układ sterowania silnika
Schemat układu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Układ sterowania pracą silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Serwis
Narzędzia specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach konstrukcji i działania nowych modeli
samochodów, nowych ich podzespołów oraz nowych rozwiązaniach technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw!
Podawane tutaj wartości mają stanowić jedynie pomoc w zrozumieniu treści zeszytu i dotyczą
wersji pogramowych, aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy wykonywać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury serwisowej.
220980313.029.png
Wprowadzenie
Silnik 2,0 l TDI 105 kW z układem wtrysku Common-Rail
Konstrukcja silnika 2,0 l TDI z układem wtrysku
Common-Rail oparta jest na silniku 1,9 /2,0 l TDI
z pompowtryskiwaczami. Poprzednia wersja silnika
(silnik podstawowy) jest jednym z najczęściej
budowanych silników wysokoprężnych w świecie.
Aby sprostać wzrastającym wymaganiom w zakresie
akustyki, zużycia paliwa i emisji spalin opracowano
na nowo dużą ilość elementów tego silnika.
Szczególne znaczenie miało przy tym przestawienie
układu wtrysku paliwa na technikę wtrysku
Common-Rail. Silnik ten – wyposażony w filtr
cząstek stałych – spełnia obowiązującą dotychczas
normę emisji spalin EURO 4. Na niektórych rynkach
silnik ten oferowany jest również bez filta cząstek
stałych, spełnia wtedy normę spalin EURO 3.
420_009
4
220980313.030.png
Silnik 2,0 l TDI Common-Rail
Cechy konstrukcyjne
– układ wtrysku Common-Rail z wtryskiwaczami
piezoelektrycznymi
– filtr cząstek stałych z podłączonym wstępnie
katalizatorem utleniającym
– kolektor ssący z przestawianiem klap kierujących
– elektryczny zawór recyrkulacji spalin
– regulowana turbosprężarka spalin
ze sprzężeniem zwrotnym
– niskotemperaturowe chłodzenie układu
recyrkulacji spalin
420_078
Krzywa mocy/momentu obrotowego
moment obrotowy w Nm
moc w kW
Liczba obrotów w obr./min
Dane techniczne
Kod literowy silnika
CAGA
Budowa
4-cylindrowy, rzędowy
Pojemność skokowa w cm 3
1968
Moc w kW (KM)
105 (143) przy 4 200 obr./min
Moment obrotowy w Nm
320 przy 1750 do 2 500 obr./min
Liczba zaworów na cylinder
4
Średnica cylindra w mm
81
Skok tłoka w mm
95,5
Stopień sprężania
16,5 : 1
Układ sterowania silnika
Bosch EDC 17
Układ oczyszczania spalin
katalizator utleniający, układ recyrkulacji spalin
chłodzony cieczą, bezobsługowy filtr cząstek stałych
Norma emisji spalin
EURO 4
5
220980313.031.png 220980313.032.png 220980313.033.png 220980313.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin