ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA JĘZYKA FRANCUSKIEGO
KL. I GIMNAZJUM poziom III.0 – dla początkujących
Materiał nauczania zaplanowano na 60 godz. lekcyjnych
na podstawie podręcznika Colette Samson "Amis et compagnie 1",
wyd. CLE INTERNATIONAL 2008
do realizacji w wymiarze 2 godz. lekcyjnych tygodniowo.
Uwaga: Poniższy rozkład materiału jest propozycją planu dydaktycznego. Nauczyciel powinien potraktować go krytycznie, nanosząc w nim poprawki uwzględniające własne pomysły i projekty, oczekiwania i możliwości zespołu klasowego oraz warunki zapewniające jego realizację.
Uwzględnić należy również bilans czasu w danym roku szkolnym i na jego podstawie wskazać terminy realizacji zadań (np. w drugiej kolumnie).
Przed przystąpieniem do modyfikacji planu należy koniecznie zapoznać się z nową podstawą programową, do której również odwołujemy się w poniższym rozkładzie materiału.
Należy pamiętać o tematach okazjonalnych, np. związanych ze świętami lub proponowanych przez instytucje kulturalne (np. Dom Bretanii) oraz o zadaniach dla uczniów zdolnych (przygotowujących do egzaminów i konkursów: języka francuskiego, prozy i poezji francuskiej, piosenki francuskiej itp.)
Wśród materiałów do wykorzystania w pracy na lekcji uwzględniono obudowę metodyczną książki "Amis et compagnie 1":
- podręcznik "Amis et compagnie 1" (livre)
- miniprzewodnik dla ucznia będący załącznikiem do podręcznika,
- zeszyt ćwiczeń dla ucznia (Cahier d'activités),
- przewodnik metodyczny dla nauczyciela (Guide pédagogique)
- oraz płyty audio do pracy w klasie (CD.).
Ewa Brzuska
ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA JĘZYKA FRANCUSKIEGO KL. I GIMNAZJUM
Tematyka zajęć
Treści nauczania
z „Podstawy programowej”
(PP)
Uczeń potrafi
Materiał
gramatyczny,
ortograficzny i fonetyczny
Elementy wiedzy
o Francji
z uwzgl. kontekstu międzykulturowego (interculturel)
(PP 1.14)
Materiały dydaktyczne
do wykorzystania
Współdziałanie w grupie – prace projektowe
(PP 10)
Inne źródła informacji w j. francuskim
(PP 11)
Bonjour !
Nawiązywanie kontaktów towarzyskich
(PP 6.1)
3 -4
- przywitać się i pożegnać:
Salut ! Bonjour !
Bonjour, madame !
Ça va ? Ça va. Ça ne va pas. Ça va mal.
Oui, non. Merci.
Au revoir !
- zapytać o imię, przedstawić się
Tu t’appelles comment?
Je m’appelle...
- wyrazić emocje: ból, zdziwienie, radość: Aïe !
Ah ! Ah !
- przeprosić: Pardon !
- przeliterować wyrazy
- liczyć do 20
Odczytywanie na zdjęciach w podręczniku wyrazów francuskich znanych m.in. z szyldów i reklam oraz pochodzących z języka angielskiego lub podobnie brzmiących w języku polskim, np. le sport, le crocodile, le judo, le parfum, le menu, le volley-ball itp.
Liczebniki 0 – 20
Zaimki osobowe
w liczbie pojedynczej: je, tu, il/elle
Czasownik s’appeler
Zaimek pytający Comment ?
Rodzajniki nieokreślone: un/une
Alfabet francuski – nazwy liter
Powieściopisarz Alexandre Dumas
„Trzej muszkieterowie” – postacie
Podręcznik:
s. 2 – 5
Miniprzewodnik dla ucznia:
Komunikacja s. 19
Zeszyt ćwiczeń:
CD:
m.in. piosenka “Alphabet” – rap
Fiche fotocopiable
n° 1 („Przewodnik metodyczny dla nauczyciela”)
Szkoła – przybory szkolne i rzeczy osobiste ( PP 1.3)
Samoocena ucznia przy użyciu portfolio językowego (PP 9)
4
- uzyskać i udzielić informacji o posiadanych przyborach i rzeczach: C’est quoi ?
Qu’est-ce que c’est ?
C’est mon sac.
- wyrazić opinię:
(C’est) nul, pas mal, très bien, super, génial
Nazwy przyborów szkolnych i rzeczy osobistych, np.
un (téléphone) portable, un baladeur, un CD., une radio, une photo
Przysłówki
i przymiotniki: bravo, bien, génial (e), nul (le), super
Czasowniki: être, donner, poser, prendre, s’écrire
Słownictwo z BD « Les Trois Mousquetaires » : le duel, le garde, le cardinal
Nous sommes quatre.
Tous pour un ! Un pour tous !
Zaimki dzierżawcze: ma, mon
Zaimki osobowe akcentowane
i nieakcentowane:
Moi, je m’appelle... Toi, tu t’appelles... Lui, c’est... Elle, elle s’appelle...
Zaimek pytający: qui ? quoi ?
C’est quoi ? Cest qui?
Qui est-ce ? Qu’est-ce que c’est ?
Czasownik être
Czasowniki: s’appeler, donner, s’écrire, prendre, poser, donner
w wybranych formach.
Melodia zdania pytającego
i twierdzącego.
Imiona francuskie
Gimnazja we Francji
Europejskie Portfolio Językowe
s. 6 – 13
Strategie uczenia się s.4
Komunikacja s. 20
s. 6 – 9
s. 10 – 11
Corrigé du test s.92
CD
Fiches fotocopiables
n° 2 i 3 („Przewodnik metodyczny dla nauczyciela”)
Tworzenie bloga Zeszyt ćwiczeń: s.9 (kontynuacja w każdym rozdziale w lekcji 4).
rufi6