Ustrój ll Rzeczpospolitej.pdf

(64 KB) Pobierz
10383125 UNPDF
Ustrój II RP
W listopadowych dniach 1918 r., w pierwszych chwilach wolności, zostały
określone tymczasowe zasady organizacji włądzy, przez funkcjonujący od
dwóch tygodni rząd J. Maraczewskiego, powołanego na ten urząd przez Józefa
Piłsudskiego. Na mocy dekretu z 22.11.1918 władzę najwyższą do momentu
zwołania Sejmu Ustawodawczego, miał sprawować Tymczasowy Naczelnik
Państwa , którym był J. Piłsudski. Powoływał on rząd wraz z jego szefem
(premierem) i mógł ich również odwołać. Rząd opracowywał projekty dekretów,
które po zatwierdzeniu ich przez Naczelnika stawały się obowiązującym
prawem. Wkrótce rząd Moraczewskiego wydał dekret o organizacji wyborów do
Sejmu Ustawodawczego wraz z przepisami ordynacji wyborczej. Doszło do
nich na większości polskich obszarów 26.01.1919 r. . Tam, gdzie toczyły się
walki wybory przeprowadzono w innym terminie.Przyjeto oryginalny wariant, że
z ziem zaboru pruskiego oraz Galicji Wschodniej weszli w skałd polskiego
sejmu posłowie zasiadający w niemieckim (Reichstag) lub austryjackim (Rada
Państwa) parlamencie. Najpóźmiej dołączono posłów z Wileńszczyzny (1922).
Po rozpoczęciu obrad Sejmu Ustawodawczego (10.02.1919) J.Piłsudski
złożył władzę. Jako, że brakowało wówczas jakichkolwiek norm prawnych
regulujących ustrój państwa do czasu uchwalenia ustawy zasadniczej, stąd
sejm musiał w błyskawicznym tempie podjąc odpowiednie decyzje i
naszkicować namiastkę ustawy zasadniczej. Parlamentarzyści różnych klubów
zdlai ten swoisty egzamin i 20.02.1919 r uchwalili tzw. "Małą Konstytucję" . Do
czasu uchwalenia właściwej konstytucji, Sejm Ustawodaczy przedłożył
J.Piłsudskiemu dalsze sprawowanie funkcji Naczelnika Państwa. Sejm miał
sprawować włądzę "suwerenna i ustawodawczą". Naczelnik był wykonawcą
uchwał sejmu, reprezentował państwo na zewnątrz i powoływał rząd w
porozumieniu z parlamentem. Naczelnik i rząd pozostawali odpowiedzilani
przed sejmem. Akt z 10.12.1919 r. funkcjonował faktycznie do grudnia 1922 r.
Sejm powołał w 1919 r., wkrótce po swoje słąwnej uchwale z 20 lutego,
komisję konstytucyjną, która opracowała projekt właściwej ustawy zasadniczej
do połowy 1920, następnie dyskutowany w klubach i na posiedzeniach
plenarnych całego skłądu parlamentu. Konstytucja została uchwalona
ostatecznie 17.03.1921 r., ale weszła w życie w końcu następnego roku, po
drugich wyborach w niepodległej Polsce. Poprzedzona wstępem z "invocatio
Dei" czyli formule "W imię Boga wszechmogącego" opierała się na
następujących zasadach:
Ciągłości państwa polskiego (odrodzona POlska kontynuacją tej sprzed 1795)
republikańskiej formie rządów
zwierzchnictwa czyli suwerenności narodu, stanowiącego źródło władzy
demokracji przedstawicielskiej (parlament reprezentantem narodu)
trójpodziału władz
1
liberalizmu czyli zagwarantowania podstawowytch praw i wolności
obywatelskich jednolitości państwa: wyjątkiem od tego unitaryzmu stała się
autonomia Śląska, posiadał on własny sejm i władzę wykonawczą - Radę
Wojewódzką, obradującą w Katowicach
Władzę ustawodawczą sprawował 2-izbowy parlament, złożony z
Sejmu i Senatu , z tym że ten pierwszy posiadał większe uprawnienia czyli
pozycja izb nie była równorzędna. Kadencja parlamentu trwała 5 lat. Wyłaniano
go w 5-przymiotnikowych wyborach. Czynne prawo wyborcze posiadały osoby
po ukończeniu 21 roku życia w wyborach do Sejmu oraz 30 lat w przypadku
Senatu. Z kolei bierne prawo wyborcze przysługiwało bądź po ukończeniu 25
lat w przypadku Sejmu lub Senatu - 40. Praw wyborczych nie posiadali
wojskowi służby czynnej. Sejm liczył sobie 444 posłów, a Senat 111 senatorów.
Przedstawiciele narodu cieszyli się przywilejem immunitetu, czyli nietykalności.
Interesujący był system wyborczy którego osią czy wręcz kręgosłupem stała
się proporcjonalność. Niezależnie od głosowania w swym okręgu, wyborca
oddawał swój głos na listę państwową danej partii. Na owej liście mandaty
przypadały stronnictwom w ścisłej zależności od oddanych na nie głosom we
wszystkich okręgach. wyborcy w swoich okręgach wyłaniali 372 posłów, a z list
państwowych wchodziło do parlamentu dalszych 72 ; w przypadku senatorów
proporcje wyglądały jak 93 do 18. Listy państwowe pełniły rolę premii dla
silniejszych stronnictw. Sesje parlamentu zwoływał, otwieral, odraczał i zamykał
prezydent. Przed upływem jego kadencji mógł rozwiązać sobie izby jedynie
zgodą 3/5 ustawowej liczby członków senatu. Najważniejszym uprawnieniem
parlamentu było ustawodawstwo. Inicjatywę w tym względzie posiadały Sejm
wraz z rządem. Senat mógł tylko wnosić poprawki, które Sejm miał prawo
odrzucić większością 11/20 głosów. Ustawy uchwalone przez parlament
podpisywał prezydent. Sejm - nie zaś Senat czy obie izby wspólnie - mógł też
pociągać do odpowiedzialności członków rządu Obie izby posiadały prawo
rewizji ustawy zasadniczej (na wspólnym posiedzeniu), oraz jako
Zgromadzenie Narodowe wybierały głowę państwa czyli prezydenta.
Na czele obu izb stali marszałkowie. Niezbędne quorum do podejmowania
decyzji ustalono na 1/3 ustawowej liczby posłów. Przy obecności tej właśnie
liczby parlamentarzystów wystarczyła z reguły zwykła większość. Konstytucja
marcowa powoływała specialną instytucję do kontroli finansowej administracji
pańtstwowej - Najwyższą Izbę Kontroli (NIK). Prezesa NIK mianował na mocy
ustawy prezydent.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin