Historia w pigułce.pdf

(46 KB) Pobierz
12382469 UNPDF
INFORMACJE O SEJMIE
Za początek polskiego Sejmu zwykło się uznawać rok 1493 czyli
ukształtowanie się Sejmu Walnego złożonego z trzech stanów
sejmujących: króla, senatu i izby poselskiej. Powstał on zatem później
niż angielski parlament czy francuskie Stany Generalne, a w tym samym
czasie co niemiecki Reichstag. Powstanie Sejmu było rezultatem serii
przywilejów, które począwszy od XIV wieku otrzymywał stan szlachecki,
i dzięki którym zaczął decydować o podatkach, o udziale w wojnie,
wreszcie uzyskał gwarancje nietykalności osobistej i majątkowej
(neminem captivabimus). Zgodnie z konstytucją Nihil novi (1505) król
nie mógł bez zgody posłów i senatorów stanowić żadnych nowych praw.
W okresie Rzeczypospolitej szlacheckiej Sejm był
przedstawicielem wyłącznie stanu szlacheckiego, który stanowił jednak
ok. 8 procent całego społeczeństwa. W porównaniu do podobnych
instytucji stanowych innych krajów Europy miał bardzo szerokie
kompetencje, pozwalające mu skutecznie konkurować z władzą
królewską, tym bardziej, że monarchia była elekcyjna. Od połowy XVII
wieku Sejm, skrępowany zasadą jednomyślności (liberum veto),
pogrążył się w głębokim kryzysie, który sparaliżował jego działalność
prawodawczą. Doprowadziło to w rezultacie do osłabienia państwa i było
jedną z przyczyn jego upadku pod koniec XVIII wieku.
W połowie XVIII stulecia podjęto próbę naprawy Rzeczypospolitej.
Reformy, których ukoronowaniem była uchwalona przez Sejm Wielki
w 1791 r. Konstytucja 3 Maja (pierwsza nowożytna konstytucja
w Europie, druga na świecie), miały na celu usprawnienie
funkcjonowania państwa, w tym Sejmu. Konstytucja wprowadziła
nowoczesny dwuizbowy parlament reprezentujący oprócz szlachty także
i mieszczan, podejmujący uchwały większością głosów. Konstytucja 3
Maja nie weszła jednak nigdy w całości w życie, a wkrótce w wyniku
kolejnych rozbiorów (1793,1795) państwo polskie przestało istnieć.
W wieku XIX do tradycji dawnego Sejmu nawiązywały Sejmy
Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego doby autonomicznej: ich
znaczenie było jednak drugorzędne wobec silnej władzy monarszej
i wykonawczej. Pewną rolę w podtrzymywaniu tradycji polskiego
parlamentaryzmu odegrał też w czasach rozbiorów Sejm Krajowy
powołany w 1861 r. dla Galicji.
Konstytucja Marcowa
strona tytułowa wydania
okolicznościowego, 1921
12382469.001.png 12382469.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin