Parowiec.pdf

(63 KB) Pobierz
Parowiec
Parowiec
Żaglowce rozwijały niezłą prędkość, pływały jednak tak długo, jak długo wiał wiatr. W
XVIII wieku ich właściciele zaczęli marzyć o statkach, które byłyby zdolne do
pokonywania trasy w każdych warunkach pogodowych. W 1775 roku wynalazcy
zajęli się poszukiwaniem różnych metod wykorzystania silnika parowego do
wprawiania w ruch statku. Na początku większość skłaniała się ku kołu łopatkowemu,
którego konstrukcja opierała się na kole wodnym (młyńskim). Amerykanin Benjamin
Franklin zasugerował jednak napęd strumieniowy, w którym woda zasysana była z
przodu statku, a wypychana z tyłu. Innym pionierem w tej dziedzinie okazał się
James Rumsey, który zbudował w tym samym czasie łódź poruszaną za pomocą
napędzanych parą wioseł. Konstrukcje Franklina i Rumseya nie odniosły sukcesu.
Zdecydowana większość pierwszych parowców była napędzana kołem łopatkowym.
Przykłady takich wczesnych maszyn to: "Comet" - zaprojektowany w Szkocji w 1812
roku przez Patricka Bella oraz "North River" - zbudowany przez Roberta Fultona w
USA w 1807 roku.
Parowce z kołem łopatkowym zyskały taką popularność, że wkrótce po pojawieniu
się przewoziły już setki pasażerów na krótkich trasach wzdłuż rzek Ameryki
Północnej.
Po pojawieniu się maszyn napędzanych śrubą parowce stały się najpopularniejszymi
dużymi statkami pasażerskimi zarówno w transporcie rzecznym, jak i morskim.
Ulepszenia dokonane w konstrukcji silnika parowego przyczyniły się do dalszego
wzrostu popularności parowców. Ważnym osiągnięciem stało się skonstruowanie
silnika z dodatkowym cylindrem i trójcylindrycznego silnika z wielokrotnym
rozprężaniem. Każdy z nich był bardziej sprawny od swego poprzednika.
Źródło: Polski Serwis Naukowy - Servis.pl :: 1999 - 2009
Zgłoś jeśli naruszono regulamin