Metodyka szkolenia szybowcowego, Aeroklub PRL,ocr - Lotnictwo.pdf
(
921 KB
)
Pobierz
Scanned Document
AEROKLUB POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
METODYKA
SZKOLENIA
SZYBOWCOWEGO
WARSZAWA 1975
WYDAWNICTWA KOMUNIKACJI I ŁĄCZNOŚCI
Autorzy: mgr Andrzej Pazio, mgr Jan Winczo
Okładką projektował: Krzysztof Racinowski
SPIS TREŚCI
795.55
Rozdział 1. Pojęcie i przedmiot metodyki szkolenia szybowcowego
5
Właściwości nauki pilotażu szybowcowego . . . .
6
Metody szkolenia pilotów szybowcowych
i organizacji procesów nauczania oraz
zasady wychowania lotniczego.
Odbiorcy: instruktorzy szybowcowi,
kierownicy ośrodków szkolenia lotniczego,
piloci szybowcowi.
Związek metodyki szkolenia szybowcowego z zasada
mi wychowania
8
Związek metodyki szkolenia szybowcowego z zasada
mi organizacji szkolenia lotniczego
9
Roedział 2. Rozwój metod szkolenia
10
Rozwój szkolenia szybowcowego
10
Rozwój metodyki szkolenia szybowcowego . . . .
14
Różnice między szkoleniem szybowcowym a szkole
niem samolotowym
18
Rozdział 3. Pilotaż
20
Podział czynności wykonywanych przez pilota .
.
20
Technika pilotażu, zasady pilotażu
21
Kryteria prawidłowości techniki pilotażu . . . .
23
Sterowanie i proces jego automatyzacji
25
Czynności taktyczne
29
Czynności bezpieczeństwa
31
Ciągi działania pilota w locie
32
Rozdział 4. Pilotaż nieprawidłowy
33
Błędy pilotażu
33
Klasyfikacja błędów pilotażu
36
Podział błędów pilotażu. Wykrywanie i eliminowanie
błędów
Redaktor Teresa
Drzal
36
Błędy komplikujące dalszy przebieg lotu . . . .
43
Redaktor techniczny
Leokadia
Zwolakowska
Błędy charakterystyczne
46
Korektor
Ewa Pardej
Błędy dyskwalifikujące
47
Rozdział 5. Metody szkolenia szybowcowego
48
Metody i organizacja szkolenia teoretycznego i tech
nicznego
49
Przygotowanie naziemne do lotów
57
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1975
Wydanie 1. Nakład 4000+200 egz.
Ark. wyd. 12,87. Ark. druk. 8,5.
Oddano do składania w lipcu 1974
Podpisano do druku w styczniu 1975
Druk ukończono w lutym 1975
Papier ilustr. sat. ki. V, 70 g, 70X100/24.
Zakłady Graficzne w Toruniu — Zam. 1480 — N-14
Zam. P/118/74. K/7369. Cena zł 25,—
Metody uczenia pilotażu
60
Nauka sterowania
62
Nauka czynności taktycznych
67
Nauka czynności bezpieczeństwa
70
Nauka poprawiania nieprawidłowości
72
Metoda prób i błędów
72
Metoda analityczna, syntetyczna i mieszana ...
74
Instruowanie przed lotem, podczas lotu i po locie
77
Indywidualizacja metod szkolenia
80
Nadzorowanie lotów samodzielnych
84
3
Rozdział
6. Organizowanie
procesu szkolenia szybowcowego i kie
rowanie
nim
87
Tempo szkolenia
88
Stosowanie właściwych metod szkolenia
97
Organizacja procesu szkolenia
97
Rozdział 7.
Wychowanie lotnicze
104
Związek wychowania z nauczaniem
104
Rozdział 1
Społeczny charakter wychowania lotniczego i jego
związek z wychowaniem ogólnym
106
POJĘCIE I PRZEDMIOT METODYKI
SZKOLENIA SZYBOWCOWEGO
Cel wychowania lotniczego
107
Formy, metody
i
środki wychowania lotniczego .
.
108
Rola kolektywu wychowawczego i innych grup śro
dowiska lotniczego
109
Metodyka szkolenia szybowcowego jest uporządkowanym zbio
rem wskazówek, zasad, form i metod stosowanych w teoretycz
nym i praktycznym nauczaniu pilotażu szybowcowego. Zajmu
jąc się głównie kształceniem umiejętności i nawyków pilota
żowych, obejmuje swym zasięgiem również szkolenie teore
tyczne i przygotowanie naziemne.
Zgodnie z zasadami aktualnie obowiązującej metodyki, prak
tyczna nauka latania poprzedzana jest szkoleniem teoretycz
nym i technicznym oraz tak zwanym przygotowaniem na
ziemnym.
Celem szkolenia teoretycznego jest wyposażenie uczniów
i pilotów w zasób wiadomości, stanowiących podstawę do zdo
bywania kwalifikacji pilotażowych. Przyswojona wiedza teore
tyczna umożliwia w pełni świadome i sprawne opanowanie pi
lotażu.
Metodyka szkolenia teoretycznego i technicznego opiera się
na rozmaitych formach i zasadach nauczania, wśród których
wykłady, konsultacje i samokształcenie należą do najpopular
niejszych. Jest ona analogiczna do metodyki nauczania mate
matyki, fizyki i innych przedmiotów ścisłych. W tej dziedzinie
mamy do czynienia z bogatą tradycją nauczania i wieloletnim
doświadczeniem. Ten dorobek metodyczny można z powodze
niem zastosować i wykorzystać w szybowcowym szkoleniu teo
retycznym.
Szkolenie techniczne jest połączeniem zajęć teoretycznych
z praktycznymi. Piloci poznają zasady budowy i eksploatacji
sprzętu szybowcowego i pomocniczego, urządzeń startowych,
osprzętu szybowcowego, a następnie w warsztatach i hanga
rach pogłębiają swoją wiedzę, wykonując czynności praktyczne
przy konserwacji, drobnych naprawach i użytkowaniu sprzętu
lotniczego. Metodyka szkolenia technicznego jest zbliżona do
metodyki stosowanej w szkoleniu teoretycznjpn, a samo szko
lenie techniczne jest traktowane jako integralna część szkole
nia teoretycznego.
Przykład w wychowaniu lotniczym
114
Wychowanie przez naukę, ćwiczenia i pracę ...
117
Stosowanie zachęt i kar w wychowaniu lotniczym
118
Autorytet instruktora w wychowaniu lotniczym .
.
120
Rozdział 8. Organizacja szkolenia szybowcowego
123
Uwagi ogólne
123
Przygotowanie sprzętu lotniczego
123
Przygotowanie personelu ośrodka szkoleniowego .
.
125
Organizowanie pracy instruktora
127
Prowadzenie dokumentacji szybowcowej
. . . .
129
Organizacja szkolenia skoszarowanego
130
Organizacja szkolenia niezgrupowanego
131
Organizacja szkoleniowych lotów szybowcowych .
.
134
Organizacja startu
138
Rozdział 9. Uwagi metodyczne o poszczególnych rodzajach
szko-
lenia
141
Szkolenie podstawowe
141
Szkolenie termiczno-żaglowe
157
Szkolenie w akrobacji
180
Szkolenie w pilotażu według przyrządów . . . .
190
5
Przygotowanie naziemne do lotów jest formą szkolenia łą
czącą zajęcia teoretyczne z praktycznymi. Celem przygotowania
naziemnego jest przekazanie szkolonemu wiadomości i umie
jętności praktycznych, nieodzownych do prawidłowego przebie
gu szkolenia pilotażowego. W części teoretycznej zajmuje się
ono zapoznawaniem uczniów i pilotów głównie z zasadami
pilotażu, w części praktycznej wdraża podstawowe umiejętno
ści, przyzwyczajenia i nawyki, umożliwiające sprawny przebieg
nauki w powietrzu. Stosuje się tu metody nauczania analo
giczne do metod w szkoleniu teoretycznym i częściowo zbliżone
do metod stosowanych w szkoleniu technicznym i pilotażo
wym.
Metodyka szkolenia pilotażowego jest zbliżona do metodyki
nauczania praktycznych zawodów, np. ślusarstwa, radiotech
niki, stolarstwa, a w szczególności prowadzenia pojazdów me
chanicznych, zawodu operatora dźwigów, koparek itp. Istnieje
jednak wyraźna różnica pomiędzy szkoleniem pilotażowym
a nauczaniem popularnyeh zawodów czy rzemiosł.
zbędnych pilotowi oraz ustalać kryteria eliminacji ze szkole
nia osób nie nadających się do lotnictwa.
Nauka pilotażu odznacza się swoistą cechą, polegającą na
tym, że szkolony odbiera w locie nie tylko doznania związane
z czynnościami, jakie wykonuje i których dostarcza reakcja
szybowca na ruchy sterami, lecz również dość silne wrażenia
lotu. Wrażenia te są odbierane tym mocniej, im mniejsze do
świadczenie pilotażowe szkolonego. Z biegiem czasu, właśnie
pod wpływem nabytego doświadczenia w lataniu, wrażenia te
słabną i mogą zaniknąć całkowicie. Wrażenia te powstają pod
wpływem szybkości i wysokości lotu, rozległej perspektywy,
charakterystycznego szumu powietrza, dźwięków w słuchaw
kach lub w głośniku radiostacji pokładowej, częstych zakłóceń
równowagi i związanych z tym zmian położenia przestrzenne
go szybowca, a także na skutek jego przemieszczania się nad
zwykle pełnym przeszkód terenem. Doznania te, połączone
z ciągłym niedoborem czasu w locie szybowcowym i podświa
domą obawą przed niebezpieczeństwem wypadku, wywołują
napięcie emocjonalne, które utrudnia i opóźnia opanowanie pi
lotażu.
Zakłócania procesu szkolenia przez wzmożone napięcie emo
cjonalne zdarza się podczas nauki pilotażu dość często i dla
tego metodyka szkolenia szybowcowego musi zawierać wska
zówki dotyczące kryteriów oceny tego napięcia u poszczegól
nych osobników, obniżania jego poziomu do granic nieszkodli
wości bądź też wskazania dotyczące eliminacji osób zdradzają
cych objawy lęku patologicznego.
Inną cechą charakterystyczną szkolenia szybowcowego jest
wspomniany już niedobór czasu w locie, zwłaszcza przy zasto
sowaniu startu wyciągarkowego. Czas nauki poszczególnych
elementów lotu jest bardzo krótki, wobec czego szczególnego
znaczenia nabiera przygotowanie ucznia do nauki w locie i sto
sowania właściwie dobranych metod uczenia. Wielokrotność
powtórzeń tej samej czynności przy nauce popularnych zawo
dów nie nastręcza trudności, podczas gdy w szkoleniu szy
bowcowym liczba startów i lądowań, a więc elementów naj
trudniejszych, jest ograniczona do kilkudziesięciu, co nie wy
starcza nie tylko do ich automatyzacji, lecz nawet do trwałego
opanowania.
Znacznego ułatwienia nauki pilotażu można się spodziewać
W szkoleniu na moto^zybowcach, ponieważ powtórzenie na
nich jakiegoś elementu lub przedłużenie czasu nauki będzie
się wiązało z mniejszymi trudnościami niż obecnie.
Właściwości nauki pilotażu szybowcowego
Wykonywanie powszechnych zawodów sprowadza się przede
wszystkim do czynności mechanicznych, przekształconych
w umiejętności i nawyki. Biegłość w wykonywaniu tych czyn
ności odgrywa rolę dominującą. Udział nawyków intelektual
nych i procesu myślenia w wielu zawodach tradycyjnych
(z wyjątkiem zawodu kierowcy czy operatora) jest ograni
czony.
W lotnictwie, a w szybownictwie szczególnie, nawyki inte
lektualne i sprawność myślenia odgrywają rolę najważniejszą.
Sterowanie, czyli wykonywanie poszczególnych elementów lotu,
jest tylko środkiem realizacji zadania lotu, a jego nauka łącz
nie z automatyzacją trwa stosunkowo krótko. Natomiast
taktyczne rozwiązywanie zagadnień lotu wymaga nie tylko
sprawnej pracy intelektualnej, lecz także wielu cech charak
teryzujących osobowość pilota, które nie są udziałem każdego
człowieka. Cechy te to spostrzegawczość, szybki refleks, od
waga, odporność psychiczna i wiele innych. Zrozumiałe, że
w znacznej większości popularnych zawodów cechy te nie są
niezbędne.
Metodyka szkolenia szybowcowego musi więc zajmować się,
oprócz nauki czynności pilotażowych, również rozwojem
i kształtowaniem osobowości pilota, na którą składa się wiele
cech, będących predyspozycjami wrodzonymi lub właściwościa
mi nabytymi w teku szkolenia. Metodyka powinna także da
wać wskazówki co do sposobu wykrywania braku cech nie-
6
7
Związek metodyki szkolenia szybowcowego z zasadami
wychowania
W szkoleniu szybowcowym procesy, wychowawcze mogą
przebiegać samorzutnie w rezultacie odbierania przez ucznia
wrażeń towarzyszących szkoleniu, pod wpływem środowiska
lotniczego i atmosfery panującej w mikrospołeczeństwie lotni
czym. Jeśli procesy te nie będą sterowane przez kadrę ośrodka
lotniczego, ich rozwój ulega znacznemu opóźnieniu lub może
pójść w niewłaściwym kierunku. Stąd konieczność prowadze
nia równolegle ze szkoleniem specjalistycznym wychowania
lotniczego.
Wspólny cel szkolenia i wychowania lotniczego jest podsta
wą programu pracy ośrodków lotniczych z młodzieżą szybow
cową. Skoncentrowanie wysiłków kadry ośrodka na samym
szkoleniu prowadziłoby do jednostronnego rozwinięcia cech
lotniczych u ucznia, do niepełnego rozwoju jego osobowości.
Wspołbieżnosć wychowania z nauczaniem, przeplatanie się
i wzajemne uzupełnianie obu tych procesów jest prawidłowo
ścią pedagogiczną, jest warunkiem prawidłowej pracy aeroklu
bu czy szkoły szybowcowej.
Związek szkolenia szybowcowego z wychowaniem lotniczym
narzuca ścisły i nierozerwalny związek metodyki szkolenia
szybowcowego z zasadami wychowania lotniczego. Zasady wy
chowawcze muszą być zgodne w swym duchu i treści z meto
dami szkolenia, a metodyka powinna być nasycona pierwiast
kiem wychowawczym, powinna zawierać wskazówki dotyczące
form, metod i zasad wychowania lotniczego. Harmonijne po
wiązanie metodyki szkolenia z zasadami wychowania w jedną
całość umożliwia instruktorom wszechstronne oddziaływanie
na psychikę i umysł uczniów i już od początku szkolenia pod
stawowego — prawidłowe kształtowanie ich lotniczej osobo
wości.
Szkolenie szybowcowe nie przebiega w izolacji i oderwaniu
od procesów, zjawisk i zagadnień ogólnospołecznych, Jest ono
integralną częścią całej działalności lotnictwa sportowego, któ
re w ścisłym powiązaniu z innymi rodzajami lotnictwa w Pol
sce służy krajowi i społeczeństwu. Stąd też szkolenie szybow
cowe trzeba widzieć w znacznie szerszym aspekcie niż tylko
pod kątem wyposażenia poszczególnych uczniów w umiejętność
latania. Znaczny procent szkolonych, to przyszli piloci wojsko
wi, komunikacyjni, gospodarczy, sanitarni i wybitni sportow
cy. Proces ich przygotowania do podjęcia trudnego i odpowie
dzialnego zawodu rozpoczyna się już podczas szkolenia podsta
wowego na szybowcach. Opóźnianie tego procesu utrudnia
i może całkowicie uniemożliwić pełny rozwój osobowości doj
rzałego pilota.
Na kwalifikacje wartościowego pilota składają się nie tylko
umiejętności pilotażowe, lecz również cały szereg cech lotni
czych, takich jak spostrzegawczość, odwaga, zdyscyplinowanie,
zrównoważenie, odporność psychiczna, zamiłowania lotni
cze itp. Wykształcenie tych cech wyłącznie przez nauczanie
nie jest możliwe, gdyż większość z nich leży nie w sferze in
telektualnej, lecz emocjonalnej, moralnej, motywacyjnej, ambi
cjonalnej. Najłatwiej jest ukształtować osobowość pilota po
przez jednoczesne nauczanie i wychowywanie.
Pilot, jako jednostka pełniąca w społeczeństwie ważną i od
powiedzialną rolę, nie może być wyłącznie dobrym fachow
cem. Powinien on być także wartościową społecznie jednostką,
dobrym patriotą i obywatelem, człowiekiem uczciwym i ce
nionym. Walory te rozwijają się w wyniku oddziaływania
wychowawczego i kształtowania umysłu. Pod wpływem świa
domej i celowej pracy wychowawczej i dydaktycznej wyrabia
my określone postawy u uczniów, kształcimy ich charakter,
uczucia, intelekt, rozwijamy zainteresowania i zamiłowania
lotnicze, słowem kształtujemy dojrzałą sylwetkę pilota.
Według współczesnej pedagogiki nauczanie i wychowanie
są procesami jednoznacznymi, przebiegającymi jednocześnie
i równolegle. W wyniku nauczania oddziałujemy nie tylko na
sprawność umysłową ucznia, lecz także na jego stronę emocjo
nalną, moralną, estetyczną. To oddziaływanie wywołuje okre
ślone stany psychiczne, utrwalające się w pewne poglądy,
postawy, przekonania i zainteresowania. Wychowując ucznia
pobudzamy go uczuciowo i ambicjonalnie, dzięki czemu roz
szerzają się jego zainteresowania i perspektywy intelektualne,
rozwijają się zdolności i wzbogaca się osobowość.
Związek metodyki szkolenia szybowcowego z zasadami
organizacji szkolenia lotniczego
Metodyka szkolenia szybowcowego zajmuje się głównie —
jak już wspomniano — kształceniem umiejętności i nawyków
pilotażowych. Jednak nie tylko poprawność metod nauczania
ma wpływ na sprawność i trwałość przyswajania przez ucznia
czynności pilotażowych. Nie mniej ważną rzeczą jest organi
zacja procesu szkolenia, a więc dobór i uporządkowanie po
szczególnych składników szkolenia oraz organizacja szkolenia,
czyli zapewnienie właściwych warunków dla niezakłóconego
przebiegu szkolenia.
Można trafnymi metodami uczyć w powietrzu pilotażu i nie
osiągnąć spodziewanych rezultatów, jeśli nie będą właściwie
regulowane tempo szkolenia oraz kolejność i zakres poszcze-
8
9
Plik z chomika:
adanis
Inne pliki z tego folderu:
Vademecum mechanika szybowcowego - Zieleziński - Wyd. Komunikacyjne.pdf
(16938 KB)
Podręcznik pilota szybowcowego - WKiŁ 1967.PDF
(14724 KB)
Zasady pilotażu szybowcowego - Andrzej Pazio - Aeroklub Polski 1994.pdf
(29125 KB)
Zasady pilotażu - Aeroklub PRL - WKiŁ.PDF
(5360 KB)
Budowa i użytkowanie szybowców - Lotnictwo.pdf
(18617 KB)
Inne foldery tego chomika:
Instrukcje do samolotów
JAA ATPL BOOKS- Oxford Aviation Jeppesen
Lotnictwo
Mapy
Szkolenie samolotowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin