TI_10-02-11-05-T_B_pl(2).pdf

(97 KB) Pobierz
745342774 UNPDF
Technical
information
10
TI 10-02 11 05 T/B
pl
Nierówne zużycie klocków hamulców tarczowych
Pojazdy objęte akcją
TI dotyczy pojazdów z hamulcami
tarczowymi.
Podstawa
Zdarza się, że zacisk hamulcowy zacina się,
przede wszystkim w przypadku osi
wleczonych z poziomo zamontowanym
zaciskiem hamulcowym. Powoduje to
nierówne zużycie klocków hamulca.
Czynności zaradcze
Przy podejrzeniu nierównego zużywania się
zewnętrznego i wewnętrznego klocka
hamulca można zastosować następującą
metodę. Dalsze informacje dotyczące
diagnostyki zacisku hamulcowego, zobacz
TI 10-02 09 19 Kontrola zużycia tulejek w
zacisku hamulcowym.
1. Zmierz zużycie klocków hamulca za
pomocą Scania Diagnos 2 (SD2).
2. Jeśli powyższy pomiar wykaże 60% lub
mniej: za pomocą suwmiarki zmierz
również grubość tarczy hamulcowej
oraz wymiar A na rysunku (wymiar
pomiędzy sworzniem prowadzącym a
zaciskiem). Osłony gumowe można
lekko ścisnąć podczas pomiaru.
Wykonaj pomiar przy obrobionej
powierzchni C na zacisku.
Wykonaj pomiar pomiędzy sworzniem
prowadzącym a obrobioną powierzchnią C
na zacisku.
Scania CV AB 2002-11
1 (2)
745342774.001.png
3. Użyj tabeli i porównaj zestawy
procentowe w tabeli z wynikiem
procentowym uzyskanym z SD2. Tabela
pokazuje, ile pozostało z zewnętrznego
klocka. SD2 pokazuje, ile pozostało
łącznie z obu klocków.
4. Jeśli oba wyniki są jednakowe, zużycie
wewnętrznego i zewnętrznego klocka
też jest jednakowe. Jeśli różnica jest
większa niż 15 %, znaczy to, że klocki
zużywają się nierówno,
prawdopodobnie w wyniku zacinania
się zacisku lub tłoczków.
Przykład:
SD2 pokazuje zużycie rzędu 50 %.
Grubość tarczy = 42 mm
Wymiar A = 16 mm
Według tabeli, linie dla 42 mm i 16 mm
przecinają się w przybliżeniu przy 52 %
( zobacz przerywaną linię ).
Wartość z tabeli (52 %) i wartość z SD2
(50 %) mieszczą się w zakresie tolerancji
15 %, zatem zużycie jest prawidłowe.
W przypadku stwierdzenia
nieprawidłowego zużycia, należy:
• Zdjąć koło z aktualnej osi.
• Wyjąć klocki hamulcowe.
• Oczyścić zacisk hamulcowy.
A = Położenie sworznia prowadzącego w
stosunku do zacisku, mierzone w mm.
B = Grubość tarczy hamulcowej, mierzona w
mm.
Przykład zaznaczono przerywaną linią.
• Sprawdzić, czy zacisk ślizga się
prawidłowo.
2 (2)
Scania CV AB
TI 10-02 11 05 T/B pl
745342774.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin