Sprawdzenie osiągów i zużycia paliwa(2).pdf

(1528 KB) Pobierz
679876723 UNPDF
00:03-08
Wydanie 3 pl
Sprawdzenie osiągów i zużycia
paliwa
Opis czynności
1 712 400
Scania CV AB 2003, Sweden
679876723.001.png 679876723.002.png 679876723.003.png
Spis treści
Spis treści
Wprowadzenie
..................................................................................3
Procedura
..................................................................................5
Przygotowanie do pracy
..................................................................................6
Pytania do klienta
..................................................................................7
Analiza kart tachografu.........................................8
Kontrola właściwości jezdnych
i siły uciągu pojazdu
................................................................................10
SCOP .....................................................................11
Zapisane dane robocze........................................15
Test przyspieszenia na płaskiej nawierzchni .....36
Test jazdy pod górę ..............................................43
Wykrywanie i usuwanie usterek
wpojeździe
................................................................................50
Wysokie zużycie paliwa .......................................50
Niska moc lub słaba siła uciągu ..........................51
Nadmierna emisja dymu......................................51
Wykrywanie i usuwanie usterek w pojeździe,
przyczepie i układzie napędowym......................53
Wykrywanie i usuwanie usterek związanych
z paliwem i układem paliwowym........................54
Wykrywanie i usuwanie usterek układu
powietrza ładowania ............................................56
Wykrywanie i usuwanie usterek układu
wydechowego........................................................57
2
Scania CV AB 2003, Sweden
00:03-08
 
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Wysokie zużycie paliwa oraz słaba siła uciągu nie zawsze są
spowodowane usterką techniczną pojazdu. Na zużycie
paliwa i siłę uciągu ma zazwyczaj wpływ szereg czynników,
np.:
• Sposób eksploatacji pojazdu
• Całkowita masa pojazdu
• Użycie przystawki odbioru mocy
• Wartość energetyczna paliwa
• Opór powietrza wytwarzany przez pojazd
• Opór toczenia pojazdu
• Nawierzchnia drogi
• Topografia
• Stan pojazdu
Na następnej stronie opisano skuteczną i oszczędzającą czas
procedurę umożliwiającą skontrolowanie osiągów i zużycia
paliwa.
00:03-08
Scania CV AB 2003, Sweden
3
 
4
Scania CV AB 2003, Sweden
00:03-08
 
Procedura
Procedura
Przed spotkaniem z klientem można
odszukać specyfikacje pojazdu
w programie MULTI, następnie
wprowadzić te dane do SCOP. Należy
jednak sprawdzić czy dane te
odpowiadają konkretnemu pojazdowi.
Badanie techniczne pojazdu jest
czasochłonne i kosztowne. Z tego względu
najpierw należy sprawdzić czy przyczyną
problemu nie jest jeden z czynników
wymienionych na poprzedniej stronie.
Jeśli pojazd wyposażony jest
w jednostkę EDC, należy wykonać
analizę danych operacyjnych pobranych
za pomocą Scania Diagnos. Porównać
dane z uzyskanymi za pomocą SCOP.
W tym celu należy wykonać czynności 1-3
przedstawione poniżej. Należy pamiętać, że
działania opisane w pierwszych trzech
punktach nie są metodami dokładnych
pomiarów. Pozwoli to jednak stwierdzić czy
usterka spowodowana jest stanem pojazdu
czy innymi czynnikami.
Jeśli klient uważa, że pojazd ma słabą
siłę uciągu, można to sprawdzić
wykonując test osiągów. Można
wykonać test przyspieszenia lub wjazdu
pod górę. Jeśli pojazd wyposażony jest
w jednostkę EDC, można wykonać ten
test za pomocą Scania Diagnos.
WAŻNE! Dobrze jest, aby klient był obecny
podczas wykonywania czynności 3; dzięki
temu zrozumie wnioski i sposób ich
uzyskania.
4 Wykrywanie i usuwanie usterek
w pojeździe
Do czasu wykonania czynności 4 pojazd
powinien pozostać na zewnątrz warsztatu.
Jeśli wykonana analiza wskazuje, że
przyczyna usterki znajduje się
w pojeździe, należy wykonać procedurę
wykrywania i usuwania usterek.
1 Przygotowanie do pracy
Powyższe czynności przedstawione są
szczegółowo w niniejszej broszurze.
Zanotować wszystkie kody usterek.
Jeśli pojazd wyposażony jest
w jednostkę sterującą EDC, dane
robocze z EDC można zapisać na dysku
komputera i wydrukować je za pomocą
Scania Diagnos.
Jeśli problemem jest wysokie zużycie
paliwa, należy poprosić o karty
tachografu oraz dziennik kierowcy -
będą potrzebne do wykonania pełnej
kontroli osiągów. Im dłuższy badany
okres, tym większa będzie dokładność
wyniku.
2 Pytania do klienta
Należy poprosić klienta o przekazanie
wszystkich informacji na temat
problemu.
3 Sprawdzić właściwości jezdne i siłę
uciągu pojazdu
Wykonać analizę pojazdu za pomocą
SCOP.
00:03-08
Scania CV AB 2003, Sweden
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin