Ziarnko piasku - pismo anty-neoliberalne.pdf

(460 KB) Pobierz
piasek4.qxd
piasku
pismo Stowarzyszenia ATTAC Polska
nr. 1 (4) marzec 2004
Plan Hausnera czy Banku Światowego?
Co by tu jeszcze sprywatyzować?
Kolejowe harakiri
Forum w Davos i Mumbaiu
Arundhati Roy
ziarnko
588040032.003.png 588040032.004.png
ATTAC Polska
skr. pocztowa 67
25-953 Kielce 12
tel./fax.: (041) 344 71 34
(godz. 9.00-16.00)
tel. 0 602 25 77 33
e-mail: attac@attac.pl
polska@attac.org
Ziarnko
piasku czyli
dwa światy
codziennej walki, do codziennej aktyw-
ności przeciwko neoliberalnej ofensywie
pod różnymi postaciami — „racjonaliza-
cji wydatków społecznych”, prywatyza-
cji, neokolonizacji, rasizmu. Te zjawiska
muszą nam uświadomić, że — jak mówi
Arundhati Roy — jesteśmy na wojnie. Jej
celem jest zburzenie barier między ist-
niejącymi światami równoległymi na
Ziemi i zbudowanie świata o którym ma-
rzono już w staryżytrności — gdzie real-
na władza byłaby w rękach ludu.
G ospodarka polska jest w znako-
Oddziały regionalne
mitej sytuacji — tak mówią nam
przedstawiciele rządu, firm i or-
ganizacji pracodawców, reprezentanci
tzw. niezależnych ośrodków badaw-
czych. Nawet prawie zawsze niezadowo-
lona Henryka Bochniarz jest zadowolo-
na z obecnego stanu gospodarki. A ma
być jeszcze lepiej. Już wkrótce wejdzie-
my do klubu bogatych państw pod na-
zwą Unia Europejska w efekcie wzrośnie
nas prestiż a z czasem także i zarobki.
Choć z zarobkami może być różnie
bo ponad 20 proc. Polaków wieku pro-
dukcyjnym jest bez pracy. Na regularne
zarobki nie mogą liczyć nawet legalnie
zatrudnieni pracownicy. Zazwyczaj za-
dowolony wicepremier Hausner przy-
znał, że niewypłacanie przez pracodaw-
ców pensji swoim pracownikom przybra-
ło już zastraszające rozmiary.
Z drugiej strony może i lepiej praco-
wać bez zapłaty licząc, że za kilka mie-
sięcy coś tam pracodawca rzuci. Upomi-
nając się o swoje można być zwolnio-
nym, tak jak to stało się z pracownikami
wrocławskiej firmy budowlanej Jedynka,
która jest dobrą firmą bo wygrała prze-
targ na prace w Iraku. Iracka kampania
reklamowa Jedynki była tak kosztowna,
że już nie starczyło na wypłaty dla jej
pracowników. Spór na lini pracodawca-
-pracownicy Jedynki rozwiązała firma
ochroniarska, która wybiła z głowy pra-
cownikom pomysł, żeby domagać się
swoich praw. Przy okazji wybijania z gło-
wy parę ciosów zeszło na żebra i mostek
kilku pracowników. Poza tym sytuacja
w miarę znormalizowana. A ma być jesz-
cze lepiej.
Arundhati Roy w jednym z prezento-
wanych w tym numerze Ziarnka Piasku
tekstów zwraca uwagę, że tzw. niedzielne
czy wakacyjne protesty nie stanowią
wielkiego zagrożenia dla możnych tego
świata prowadzących antyspołeczną,
czasami wręcz ludobójczą politykę. Nie-
dzielne protesty mogą być natomiast
wstępem do protestów codziennych, do
Województwo Łódzkie:
Malwina Parzęczewska
e-mail: malpar@wp.pl
Redakcja
Województwo Mazowieckie:
Małgorzata Świątek
e-mail: mswiatek@tlen.pl
Województwo Pomorskie:
Stanisław Rączka
e-mail: attac4@attac.pl
Województwo Śląskie:
Dariusz Zalega
e-mail:darekzal@yahoo.com
Województwo Świętokrzyskie:
Andrzej Matys
e-mail: attac@attac.pl
Województwo
Warmińsko-Mazurskie
Ryszard Prątkowski
e-mail: pratkowskir@indykpol.com.pl
Województwo Dolnośląskie:
Maciej Bachryj
e-mail: atokamala@wp.pl
Województwo Podkarpackie:
Paweł Nocoń
e-mail:pawelnocon@wp.pl
Zapraszamy do współpracy.
Pisz na adres:
Dariusz Ciepiela
Skr. Poczt. 1429
40-001 Katowice 1
e-mail: cie@o2. pl
Oto numer naszego konta:
Millennium BIG Bank Gdański S.A. 11-11602202-0000000028554399
ziarnko piasku 02
588040032.005.png
Plan Hausnera czy Banku Światowego?
Długi marsz
liberalizmu
Michał Podgórny
Banku Światowego znalazło się m. in. zrówna-
nie wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn,
opodatkowanie rolników, przeprowadzenie
przeglądu przyznanych rent, przeniesienie rol-
ników posiadających większe gospodarstwa
z KRUS do ZUS. BŚ zalecał konsolidację ist-
niejących placówek medycznych i stworzenie
możliwości dopłacania przez pacjentów do
świadczeń medycznych. Do tego proponowano
zwiększenie wpływów z prywatyzacji. (Paweł
Blajer, Mniej pożyczać, mądrze wydawać,
Rzeczpospolita, 25. 04. 2003r.).
wy wydał raport poświęcony
sytuacji finansów publicz-
nych w Polsce. We wrześniu 2003
plan „racjonalizacji” wydatków spo-
łecznych przedstawił wicepremier
Jerzy Hausner, w styczniu 2004 pa-
kiet odpowiednich ustaw oszczęd-
nościowych przyjął rząd. Na począt-
ku marca 2004 Sejm uchwalił
pierwsze ustawy z tzw. planu Hau-
snera, kilka dni potem przedstawi-
ciele Banku Światowego pochwalili
wicepremiera.
Deficyt finansów publicznych
w 2003, w proc. PKB
Estonia
+
2,6
Finlandia
+
2,3
Dania
+
1,5
W kampanii wyborczej przed wyborami par-
lamentarnymi z 2001 koalicja SLD-UP prze-
konywała, że ma gotowy program rządzenia
Polską. Dzisiaj widać, że były to ewidentne
przechwałki, słabo przystające do rzeczywisto-
ści. Co prawda na początku rządów SLD-UP
i (jeszcze) PSL uchwalono ustawy tworzące
program „Przedsiębiorczość, Rozwój, Praca”
ale ich realizacja pozostawia wiele do życze-
nia.
W tej sytuacji rząd postanowił sięgnąć po
recepty Banku Światowego, który w kwietniu
2003 opublikował dokument poświęcony wy-
datkom publicznym w Polsce pt. „Strategia fi-
nansów publicznych na rzecz rozwoju”. Auto-
rzy tego opracowania przekonywali, że wydat-
ki budżetowe w Polsce są mocno skoncentro-
wane na wydatkach bieżących, przy zaniedba-
niu inwestycji koniecznych dla polepszenia in-
frastruktury oraz standardów ochrony środo-
wiska. Przedstawiciele BŚ przekonywali, że
konieczny jest zwrot w polityce budżetowej
z wydatków bieżących na opiekę społeczną
oraz towary i usługi w kierunku działań proro-
zwojowych. Wsród konkretnych propozycji
Szwecja
+
0,7
Hiszpania
+
0,3
Belgia
+
0,2
Irlania
+
0,2
Luksemburg
-
0,1
Austria
-
1,1
Grecja
-
1,7
Litwa
-
1,7
Łotwa
-
1,8
Słowenia
-
1,8
Włochy
-
2,4
Średnia UE dla 25 państw
-
2,7
Portugalia
-
2,8
Holania
-
3,0
W. Brytania
-
3,2
Słowacja
-
3,6
Niemcy
-
3,9
Francja
-
4,1
Polska
-
4,1
Węgry
-
5,9
Cypr
-
6,3
Malta
-
9,7
Czechy
-
12,9
Źródło: Eurostat
03 ziarnko piasku
W kwietniu 2003 Bank Świato-
588040032.006.png
Wysokośc długu publicznego
w roku 2002, w proc.PKB
obrady pięciu zespołów debatujących nad po-
szczególnymi fragmentami programu uporząd-
kowania i ograniczenia wydatków publicz-
nych. Negocjacje wielkich efektów nie przy-
niosły, chociaż w zespołach debatujących zna-
leźli się także przedstawiciele związków zawo-
dowych i organizacji bezrobotnych, które plan
Hausnera krytykowały. W trakcie dyskusji
krytycy planu oszczędności albo siedzieli ci-
cho (wielu związkowców niejednokrotnie po-
kazywało, że gdy jest mowa o jakiś konkret-
nych problemach to głosu nie zabierają chęt-
nie natomiast posługują się przy innych oka-
zjach okrągłymi ogólnikami) albo byli zagłu-
szani przez zwolenników Jerzego Hausnera.
Tak więc szumnie reklamowana przez rząd de-
bata publiczna większych efektów nie przynio-
sła, jedyną wartą do zauważenia zmianą do ja-
kiej doszło w wyniku społecznych negocjacji
było odstąpienie od likwidacji PFRON.
Głównym powodem cięć w wydatkach spo-
łecznych jest zmniejszenie długu publicznego
i deficytu budżetowego. Zgodnie z Konstytu-
cją dług publiczny nie może przekroczyć 60
proc. rocznego PKB — a jak przekonuje Hau-
sner bez cięc już za dwa lata ta granica zosta-
łaby przekroczona. Drogim celem cięć jest
zmniejszenie deficytu poniżej 3 proc. rocznie
— co jest jednym z warunków wejścia do stre-
fy euro. Zgodnie z przepisami obowiazującymi
w Unii Europejskiej wszystkie państwa człon-
kowskie są zobowiązane do trzymania swoich
deficytów poniżej 3 proc. Częśc z tych państw
tej zasady jednak nie przestrzega (patrz zesta-
wienie obok). Tak samo jest z długiem publicz-
nym, wiele państw UE miało go na pograniczu
60 proc. (lub nawet znacznie więcej) i jakoś na-
dal funkcjonują, nic nie słychać, żeby miała na-
stapic tam jakaś ekonomiczna katastrofa.
W roku 2002 średnie wysokości długu publicz-
nego dla 15 państw „starej” Unii i dla 25
państw (stare plus nowe) rozszerzonej UE
przekraczały poziom 60 proc. i nikt o rozwią-
zywaniu Unii w związku z powyższym nie mó-
wi.
Jerzy Hausner podzielił swój plan na dwie
części — działania w zakresie administracji
i gospodarki oraz zmiany w zakresie wydatków
socjalnych. W pierwszej części znalazło się m.
in. ograniczenie wydatków administracyjnych,
porządkowanie funduszy celowych oraz agen-
cji skarbu państwa, ograniczenia wydatków bu-
dżetowych o niskiej efektywności (np. zmniej-
Austra
61,9
Belgia
105,6
Dania
44,1
Finlandia
43,1
Francja
64,4
Grecja
105,5
Holandia
52,4
Hiszpania
65,3
Irlania
36,3
Niemcy
61,4
Portugalia
55,4
Szwecja
48,1
W. Brytania
51,5
Włochy
109,9
Cypr
61
Czechy
29,1
Estonia
5,5
Litwa
26
Łotwa
15,2
Polska
42,1
Słowacja
36,4
Słowenia
33,4
Węgry
57,1
Źródło: Economist Intelligence Unit
Zasłona dla naiwnych
Już po kilku miesiącach większość zaleceń Ban-
ku Światowego rząd przedstawia jako swoje au-
torskie pomysły. We wrześniu 2003 rząd przy-
jął dokument pod nazwą „Średniookresowa
strategia finansów publicznych”, miesiąc póź-
niej przyjęto „Program uporządkowania i ogra-
niczenia wydatków publicznych”. Wicepremier
i minister gospodarki Jerzy Hausner sprytnie
nazwał swój plan cięć w wydatkach społecz-
nych „racjonalizacją” — sugerując tym samym,
że jego przeciwnicy to osoby nieracjonalne, nie
wiedzące o czy mówią tudzież tępi ignoranci.
Pomimo tego plan Hausnera zaczęto krytyko-
wać. Wicepremier chcąc pokazać ludzką twarz
zgodził się na dyskusję nad swoim planem,
która okazała się jednak tylko medialną zasło-
ną dla naiwnych mającą dowieść, że Hausner
rzeczywiście liczy się z tzw. opinią publiczną.
Ministerstwo Gospodarki ziorganizowało więc
1999 2000 2001 2002 2003
Stawka CIT, w proc.
34
32
28
28
27
Wzrost nakładów inwestycyjnych, w proc.
5,9
1,4
-9,5
-10
1,2*
Stopa bezrobocia
13,1 15,1 17,4 18,1 19
Wzrost PKB
4,1
4,0
1,0
1,4
3,5
* - do września
Źródło: MF, GUS
ziarnko piasku 04
588040032.001.png
szenie kosztów zalesiania i uporządkowanie in-
stytucji rolniczych), konsolidacja niektórych
jednostek administracji rządowej, pozyskiwa-
nie dochodów do budżetu (np. poprzez likwi-
dację środków specjalnych w ministerstwach),
porządkowanie wydatków na obronnośc, ogra-
niczenie pomocy publicznej. Zmiany w zakre-
sie wydatków socjalnych mają dotyczyć syste-
mu emerytalnego i zasad przyznawania wcze-
śniejszych emerytur, systemu rent z tytułu nie-
zdolności do pracy i aktywizacji zawodowej
i społecznej osób niepełnosprawnych.
Do końca roku 2007 oszczędności wynikają-
ce z wprowadzenia pomysłów Hausnera mają
wynieść nieco ponad 54,5 miliarda złotych —
z czego w administracji 20,4 mld. a w wydat-
kach społecznych 34 mld.
Te kwoty mogą robić wrażenie, że wydatki
społeczne w naszym kraju są wyjątkowo roz-
dmuchane — co oczywiście nie jest prawdą.
Według danych OECD Polska w roku 2002 na
publiczne wydatki społeczne przeznaczyła
22,8 proc. swojego PKB dzięku czemu znależ-
liśmy się w środku stawki. Co prawda nasze
wydatki znacząco przekraczały poziom wydat-
ków społecznych w Czechach (19,4 proc.) czy
na Słowacji (13,6 proc.), ale było to mniej niż
w krajach UE — Szwecji (31 proc.), Francji
(28,8 proc.), Niemczech (27,3 proc.) a także
w Szwajcarii (28,3 proc.).
Kierując się wytycznymi Banku Światowego
i radami tzw. niezależnych ekspertów z róż-
nych instytutów i centrów zajmujących się ba-
daniem gospodarki, które są finansowane
przez banki i inne przedsiębiorstwa chcące wy-
muszać korzystne dla siebie zmiany prawne,
Jerzy Hausner postanowił dokonać oszczędno-
ści budżetowych kosztem najbiedniejszej czę-
ści polskiego społeczeństwa — bo do takiej
można zaliczyć emerytów i dużą część rolni-
ków.
ku. Rząd sobie wymyślił, że dzięki tak znacz-
nej obniżce podatków przedsiębiorstwom po-
zostanie więcej pieniędzy, które będą mogły
przeznaczyć na rozwój i inwestycje, co z kolei
pociągnie za sobą konieczność tworzenia no-
wych miejsc pracy a w efekcie doprowadzi do
zmniejszenia orgomnego bezrobocia w Polsce.
Trzeba przyznać, że ta konstrukcja myślowa
teoretycznie jakoś trzyma się kupy tyle, że nie
znajduje potwierdzenia w rzeczywistości.
Podatek płacony przez przedsiębiorstwa od
roku 1996 do 2003 zmniejszył się o 13 proc.
(patrz załączona tabela). Zgodnie z przedsta-
wioną wyżej teorią, którą posiłkuje się Hau-
sner, pieniądze, które zostały w firmach powin-
ny zostać przeznaczone na inwestycje
i w ostatnich latach powinniśmy mieć do czy-
nienia ze spadkiem bezrobocia. Te kilka lat,
które upłynęły od 1996 roku jest na tyle dłu-
gim okresem, że wpływ obniżenia podatków
powinien być odczuwalny. Stało się zupełnie
inaczej. Doszło wręcz do paradoksalnej sytu-
acji — wraz ze zmniejszającymi się podatkami
dla firm malały nakłady inwestycyjne i rosło
bezrobocie — czyli stało się dokładnie odwrot-
nie niż mówi teoria do której przekonuje nas
Hausner i zwolennicy cięć w wydatkach budże-
towych!
Pomimo wyższych stóp procentowych dla
podatku CIT w drugiej połowie lat 90-tych
Polska notowała wysoki wzrost PKB — w roku
1996, kiedy stawka CIT wynosiła 40 proc.,
PKB wzrósł o 6 proc., rok później CIT spadł do
38 proc. a PKB wzrósł do 6,8 proc. W trzech
kolejnych latach wzrost PKB spadał z 4,8 do
4,0 proc. To proste zestawienie pokazuje, że
fałszywą jest teoria mówiąca, że im mniejsze są
podatki tym wyższy musi być wzrost gospodar-
czy. Tak być może, ale jak pokazuje przykład
Polski, wcale nie musi.
Obniżenie stawek podatkowych CIT
w ostatnich latach spowodowało jedynie utratę
wpływów do budżetu, co z kolei przełożyło się
na większy deficyt budżetowy i wzrost zadłu-
żenia publicznego. Czyli metoda, dzięki której
chciano uzdrowić finanse publiczne tylko je
pogorszyła.
Od dawna wiadomo, że wysokość stawek po-
datkowych nie jest głównym powodem wzro-
stu lub stagnacji gospodarczej. Kraje najbar-
dziej rozwinięte gospodarczo mają podatki (za-
Fakty przeciwko
Hausnerowi
W tym samym czasie tnąc wydatki społeczne
rząd zmniejsza także dochody do budżetu —
czego najlepszym przykładem jest zmniejsze-
nia stawki podatku od przedsiębiorstw (CIT)
z 27 proc. w roku 2003 do 19 proc. w tym ro-
Dochody budżetu państwa z podatków w stosunku do całości dochodów
budżetu, w proc.
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003
VAT 24,7 28,1 30,8 33,9 38,8 38,1 37,6 40,0 39,9
CIT
10,6 10,8 11,1 11,7 12,0 12,4 9,4
10,5 9,2
PIT
28,1 26,3 25,0 27,4 18,4 17,0 16,7 16,8 16,8
Żródło: MF
05 ziarnko piasku
588040032.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin