PEDAGOGIKA ANTYAUTORYTARNA.doc

(34 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA ANTYAUTORYTARNA

PEDAGOGIKA ANTYAUTORYTARNA

 

·      Pedagogika antyautorytarna to taka, która z góry sprzeciwia się narzucanym autorytetom.

·      Jest ona prądem pedagogicznym, który nawiązuje najsilniej do pajdocentryzmu i pedagogiki Nowego Wychowania.

·      Podkreśla się tu jednak rolę swobody i indywidualności nie tylko w odniesieniu do rozwoju dziecka, ale także jego wychowawców.

 

Historia

Początki ruchu w tej pedagogice sięgają lat 30-tych XX wieku. Rozwinęła się w latach 60-tych.

Jest ona prądem, który ukształtowany został w opozycji do różnych odmian autorytaryzmu i totalitaryzmu na świecie.

 

W obrębie pedagogiki antyautorytarnej wyróżniamy 2 nurty

1.    Nurt polityczny (T. Adorno)

2.    Nurt edukacyjny

·      w tym wymiarze pedagogika antyautorytarna stała się następstwem buntu pokolenia lat 60-tych negującego tradycyjne autorytarne wychowanie

·      przedstawiciele tego nurtu wystąpili przeciwko zasadzie autorytetu, posłuszeństwa i konformizmu

·      w ich przekonaniu autorytet pedagoga powinien być wynikiem dwustronnej interakcji, podczas której obie strony wzajemnie się szanują i ufają sobie

·      współpraca między nimi jest wynikiem symetrycznych relacji, wzajemnego dialogu, partnerstwa i poczucia bezpieczeństwa

·      wychowawca nie potrzebuje stosować środków przemocy fizycznej czy psychicznej, żeby osiągnąć zamierzony cel.

 

Przedstawiciele pedagogiki antyautorytarnej

Aleksander S. Neill, Thomas Gordon, Janusz Korczak.

 

Aleksander S. Neill

(1883 – 1973)

1.    W 1924r. założył własną szkołę prywatną antyautorytarną (alternatywną)

2.    Była to szkoła z internatem

3.    Następnie stworzył szkołę Summerhill dla dzieci trudnych (terapeutyczną)

Szkoła Summerhill

·      Prywatna szkoła terapeutyczna dla dzieci trudnych

·      Uczeń sam ma podejmować decyzje

·      Nauczyciel ma zdobyć zaufanie ucznia

·      Zasada wolności -  równe prawa dla uczniów i nauczycieli

·      Indywidualne podejście nauczyciela do problemów ucznia

·      Koedukacja – uważał, że trzeba integrować dziewczynki i chłopców

·      Dzieciom nie wolno było jedynie naruszać cudzych wolności

 

Prawa dzieci w szkole Summerhill

1.    Prawo do wolności i bycia sobą do samostanowienia i nieskrępowanego rozwoju

2.    Prawo do odpowiedzialności za samego siebie za swoje czyny, uczucia i emocje, swoją wiedzę i wolę

3.    Prawo do życia bez przemocy fizycznej i psychicznej

4.    Prawo do autoekspresji np. przez taniec, sport, malarstwo

5.    Prawo do miłości, akceptacji, uznania

6.    Prawo do prywatności osobistej i rzeczowej

7.    Prawo do humoru i radości

8.    Prawo do oświecenia seksualnego i własnego seksualizmu

9.    Prawo do wsparcia i pomocy ze strony innych osób.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin