PSYCHOPATOLOGIA seligman.doc

(12104 KB) Pobierz
PSYCHOPATOLOGIA

PSYCHOPATOLOGIA

Martin E.P. Seligman

Elaine F. Walker

David L Rosenhan

 

Klasyfikacja DSM-IV

Zaburzenia związane z innymi

(lub nieznanymi) substancjami

Zaburzenia związane z używaniem innych

(lub nieznanych) substancji

Zaburzenia spowodowane innymi (lub nie-

znanymi) substancjami

SCHIZOFRENIA I INNE

ZABURZENIA PSYCHOTYCZNE

Schizofrenia

Schizofrenia paranoidalna

Schizofrenia zdezorganizowana

Schizofrenia katatoniczna

Schizofrenia niezróżnicowana

Schizofrenia rezydualna

Zaburzenie schizofrenoformiczne

Zaburzenie schizoafektywne

Zaburzenie urojeniowe

Krótkotrwałe zaburzenie psychotyczne

Zaburzenie psychotyczne indukowane

Zaburzenie psychotyczne spowodowane...

[wskaż ogólny stan zdrowia]

Zaburzenie psychotyczne spowodowane sub-

stancją

Zaburzenie psychotyczne NOS

ZABURZENIA NASTROJU

Zaburzenia depresyjne

Epizod depresji dużej

Dystymia

Zaburzenie depresyjne NOS

Zaburzenia dwubiegunowe

Zaburzenie dwubiegunowe I

Zaburzenie dwubiegunowe II

Cyklotymia

Zaburzenie dwubiegunowe NOS

Zaburzenie nastroju spowodowane... [wskaż

ogólny stan zdrowia]

Zaburzenie nastroju spowodowane substan-

cjami

Zaburzenie nastroju NOS

ZABURZENIA LĘKOWE

Zaburzenia lęku panicznego bez agorafobii

Zaburzenia paniki z agorafobią

Agorafobia

Fobia specyficzna

Fobia społeczna

Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne

Zaburzenia stresu pourazowego

Ostre zaburzenia stresowe

Uogólnione zaburzenia lękowe

Zaburzenie lękowe spowodowane...  [wskaż

ogólny stan zdrowia]

Zaburzenie lękowe spowodowane substancją

Zaburzenie lękowe NOS

ZABURZENIA SOMATOFORMICZNE

Zaburzenia somatyzacyjne

Niezróżnicowane     zaburzenie     somatofor-

miczne

Zaburzenie konwersyjne

Zaburzenia bólowe

Hipochondria

Dysmorficzne zaburzenia ciała

Zaburzenie somatoformiczne NOS

ZABURZENIA POZOROWANE

Zaburzenie pozorowane

Zaburzenie pozorowane NOS

ZABURZENIA DYSOCJACYJNE

Amnezja dysocjacyjna

Stan fugi

Dysocjacyjne zaburzenia tożsamości

Zaburzenia depersonalizacji

Zaburzenie dysocjacyjne NOS

ZABURZENIA SEKSUALNE

I TOŻSAMOŚCI PŁCIOWEJ

Dysfunkcje seksualne

Zaburzenia potrzeby seksualnej

Zaburzenia podniecenia seksualnego

Zaburzenie orgazmu

Seksualne zaburzenia bólowe

Dysfunkcje seksualne spowodowane ogól-

nym stanem zdrowia

Parafilie

Ekshibicjonizm

Fetyszyzm

Frotteuryzm

Masochizm seksualny

Sadyzm seksualny

Fetyszyzm transwestycyjny

Podglądactwo (voyeuryzm)

Parafilia NOS

Zaburzenia tożsamości płciowej

Zaburzenie   tożsamości  płciowej   (dawniej

transseksualizm)

Zaburzenie tożsamości płciowej NOS

Zaburzenie seksualne NOS

ZABURZENIA ODŻYWIANIA

Anoreksja

Bulimia

Zaburzenie odżywiania NOS

ZABURZENIA SNU

Pierwotne zaburzenia snu

Dysomnie

Parasomnie

Zaburzenia snu związane z innymi

zaburzeniami umysłowymi

Inne zaburzenia snu

ZABURZENIA KONTROLI IMPULSU

NIEKLASYFIKOWANE GDZIE

INDZIEJ

Zaburzenie eksplozywne przerywane

Kleptomania

Piromania

Hazard patologiczny

Trichotillomania

Zaburzenie kontroli impulsu NOS

ZABURZENIA PRZYSTOSOWANIA

ZABURZENIA OSOBOWOŚCI (oś II)

Osobowość paranoiczna

Osobowość schizoidalna

Osobowość schizotypowa

Osobowość antyspołeczna

Osobowość borderline

Osobowość histrioniczna

Osobowość narcystyczna

Osobowość unikowa

Osobowość zależna

Osobowość obsesyjno-kompulsywna

Zaburzenie osobowości NOS

INNE OKOLICZNOŚCI, KTÓRE

MOGĄ BYĆ PRZEDMIOTEM UWAGI

KLINICZNEJ

Czynniki psychologiczne wpływające na stan

zdrowia

Zaburzenia ruchu spowodowane lekami

Inne zaburzenia spowodowane lekami

Problemy w relacjach

Problemy w relacji związane z zaburzeniem

psychicznym lub ogólnym stanem zdro-

wia

Problemy w relacji rodzic-dziecko

Problemy w relacji partnerskiej

Problemy w relacji w rodzeństwie

Problemy w relacji NOS

Problemy związane z nadużyciem lub

zaniedbaniem

Fizyczne nadużycie dziecka

Seksualne nadużycie dziecka

Zaniedbanie dziecka

Fizyczne nadużycie dorosłego

Seksualne nadużycie dorosłego

Dodatkowe sytuacje, które mogą być objęte

uwagą kliniczną

Niezgoda na leczenie

Symulacja

Antyspołeczne zachowania u dorosłego

Antyspołeczne zachowania u dzieci lub ado-

lescentów

Pogranicze funkcjonowania intelektualnego

Obniżenie możliwości poznawczych związa-

ne z wiekiem

Żałoba

Problemy z uczeniem się

Problemy zawodowe

Problemy z tożsamością

Problemy religijne lub duchowe

Problemy akulturacji

Problemy związane z fazą życia

 

 

 

PSYCHOPATOLOGIA

 

Martin E.P. Seligman

Elaine F. Walker

David L. Rosenhan

PSYCHOPATOLOGIA

 

Przekład

Joanna Gilewicz

Aleksander Wojciechowski

Zysk i S-ka

Wydawnictwo

Tytuł oryginału

Abnormal Psychology

Fourth Edition

Copyright © 2001, 1995, 1989, 1984, by W.W. Norton & Company, Inc.

Ali rights reserved

Copyright © 2003 for the Polish translation by Zysk i S-ka Wydawnictwo s.j., Poznań

Przekładu dokonali

Joanna Gilewicz (przedmowa, rozdz. 1-6), Aleksander Wojciechowski (rozdz. 7-16)

Redaktor merytoryczny wydania polskiego

prof. dr hab. Helena Sęk

Instytut Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Redaktor techniczny

Jerzy Szufharowski

 

Wydanie I

ISBN 83-7298-441-7

Zysk i S-ka Wydawnictwo

ul. Wielka 10, 61-774 Poznań

tel. (0-61) 853 27 51, 853 27 67, fax 852 63 26

Dział handlowy, tel./fax (0-61) 855 06 90

sklep@zysk.com.pl

www.zysk.com.pl

Drukarnia Narodowa S.A.          •

Kraków, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 19

Druk z dostarczonych diapozytywów

 

Dla Carly Dylan Seligman, urodzonej 30 października 2000, w czasie gdy

powstawała ta przedmowa.     

M.E.P.S.

Dla Carmen, która wzbogaciła moje życie, pozwalając mi skupić się na

sprawach najważniejszych i dając mi czystą radość obserwowania magicz-

nego świata dzieciństwa, a czasem uczestniczenia w nim.

E.F.W.

Pamięci Mollie i Niny oraz dla Jacka i Talyi z miłością i szacunkiem.

D.L.R.

O autorach

Martin E.P. Seligman jest profesorem na Wydziale

Psychologii University of Pennsylvania, gdzie od czter-

nastu lat pełni również funkcję kierownika programu

kursu klinicznego. Prowadzi badania i wykłady na te-

mat psychologii pozytywnej, wyuczonej bezradności,

depresji oraz optymizmu i pesymizmu. Jest znanym

w kręgach akademickich i klinicznych autorem best-

sellerów oraz byłym przewodniczącym Amerykań-

skiego Towarzystwa Psychologicznego.

Dorobek doktora Seligmana obejmuje piętnaście

książek i 150 artykułów na temat motywacji i osobowo-

ści. Jego najważniejsze książki to Optymizmu można się

nauczyć: jak zmienić swoje myślenie i swoje życie (Me-

dia Rodzina of Poznań, 1993), Co możesz zmienić a cze-

go nie możesz, (ucząc się akceptować siebie): poradnik

samodoskonalenia (Media Rodzina, 2000), Optymi-

styczne dziecko (Media Rodzina, 1997) oraz Helples-

sness: On Depression, Development, and Death (Free-

man, 1975, 1993). Otrzymał dwie nagrody Amerykań-

skiego Towarzystwa Psychologicznego za wybitny do-

robek naukowy, Laur Amerykańskiego Towarzystwa

Psychologii Stosowanej i Profilaktyki oraz nagrodę To-

warzystwa Badań Psychopatologicznych za całokształt

osiągnięć. Jest też laureatem Nagrody Williama Jamesa

za wkład do nauk podstawowych oraz Nagrody Jamesa

McKeena za praktyczne zastosowania wiedzy psycho-

logicznej. Uzyskał tytuł „Wybitnego Praktyka", przy-

znawany przez Narodowe Akademie Praktyki.

Elaine F. Walker jest profesorem psychologii

i neuronauki w Emory University. Prowadzi bada-

nia i wykłady na temat przyczyn poważnych zabu-

rzeń psychicznych. Zajmuje się przede wszystkim

rozwojem schizofrenii, zwłaszcza jej zwiastunami

w okresie dzieciństwa. Wraz ze współpracownikami

i grupą najzdolniejszych studentów bada najwcześ-

niejsze oznaki podatności na schizofrenię. Jej ostat-

nie badania dotyczą biologicznych oddziaływań

stresu na zaburzenia psychiczne oraz rozwoju mło-

dzieży zagrożonej schizofrenią.

Doktor Walker opublikowała ponad 100 książek

i artykułów. Jest laureatką kilku nagród, między in-

nymi Nagrody Jamesa McKenna, Nagrody Fundacji

W.T. Granta, Nagrody Gralnicka za badania nad

schizofrenią, nagrody Emory University za pracę

dydaktyczną, Nagrody Naukowej im. Zubina, od-

znaczenia za osiągnięcia naukowe, przyznanego

przez Porozumienie do Badań nad Schizofrenią

i Depresją oraz nagrody za pracę naukowo-badaw-

czą, przyznanej przez Narodowy Instytut Zdrowia

Psychicznego. Kierowała programem klinicznym

w Emory University, a obecnie przewodniczy Towa-

rzystwu Badań Psychopatologicznych.

David L. Rosenhan jest emerytowanym profeso-

rem psychologii i prawa Stanford University. Przez

wiele lat był głównym twórcą praw dla osób psy-

chicznie chorych oraz badaczem podstaw osobowo-

ści i procesów społecznych. Opublikował wiele prac

w wiodących czasopismach naukowych. Jego bada-

nia z udziałem „pseudopacjentów" są nadal kamie-

niem milowym psychopatologii.

Spis treści

PRZEDMOWA  .................................................................................................................................................................................       13

PODZIĘKOWANIA  .........................................................................................................................................................................       15

Rozdział 1. NIENORMALNOŚĆ DAWNIEJ I DZISIAJ ...................................................................................      17

Tematy i zadania .........................................................................................................................................................................       19

Biologiczny i psychologiczny poziom analizy 19 • Nauka i praktyka 22 • Rozwój 23 • Terapia z wyboru 25

Wczesne podejścia do nienormalności   ......................................................................................................................................       26

Źródła animistyczne: opętanie 27 • Przyczyny fizyczne 29 • Źródła psychogenne 29

Leczenie obłąkanych   ..................................................................................................................................................................       32

Izolacja obłąkanych 32 • Rozwój humanitarnych terapii 33

Współczesna definicja nienormalności   ......................................................................................................................................       34

Elementy nienormalności 34 • „Podobieństwo rodzinne" w definicji nienormalności 37 • Niebezpieczeństwa w rozpo-

znawaniu nienormalności 38 • Niebezpieczeństwa autodiagnozy 40

Podsumowanie   ............................................................................................................................................................................       41

Streszczenie   ................................................................................................................................................................................       42

Rozdział 2. BADANIE PSYCHOLOGICZNE, DIAGNOZA I METODY BADAŃ NAUKOWYCH     44

Badanie psychologiczne   .............................................................................................................................................................       47

Badanie stanu fizycznego 47 • Wywiad kliniczny 48 • Obserwacja 50 • Testy psychologiczne 54

Diagnoza   .....................................................................................................................................................................................       67

Powody stawiania diagnozy 68 • Wartość badania psychologicznego i diagnozy 69 • Podręcznik diagnostyczny i sta-

tystyczny zaburzeń psychicznych (DSM) 71 • Czynniki wypaczające diagnozę zaburzeń psychicznych 75 • Potrzeba

kategoryzacji i diagnozy 78

Metody badań naukowych   .........................................................................................................................................................       79

Historia przypadku klinicznego 80 • Eksperymenty naukowe 82 • Eksperymenty naturalne 91 • Badania porównaw-

cze 93 • Badania korelacyjne 93 • Badania epidemiologiczne 96

Podsumowanie   ............................................................................................................................................................................       98

Streszczenie   ................................................................................................................................................................................       99

Rozdział 3. PODEJŚCIA PSYCHOLOGICZNE   ....................................................................................................    102

Podejście psychodynamiczne   .....................................................................................................................................................     103

Id, ego i superego 104 • Lęk i mechanizmy obronne 105 • Teoretycy psychoanalizy po Freudzie 107 • Terapia psy-

chodynamiczna 109 • Ocena teorii psychodynamicznej 112 • Psychoanaliza a model medyczny 113

Podejścia egzystencjalne i humanistyczne  .................................................................................................................................     113

Wolność i wybór 113 • Strach przed śmiercią 114 • Terapia egzystencjalna 115 • Ocena podejścia egzystencjalnego 116

8    *    SPIS TREŚCI______________________________________^___________________________________________________

Podejście behawioralne   ..............................................................................................................................................................     117

Warunkowanie pawłowowskie 117 • Warunkowanie sprawcze 121 • Uczenie się unikania 125

Podejście poznawcze   ..................................................................................................................................................................     126

Terapia poznawcza 126 • Terapia poznawczo-behawioralna 131 • Połączenie terapii poznawczo-behawioralnej i psy-

chodynamicznej 131 • Ocena terapii behawioralnej i poznawczej 132

Podsumowanie   ............................................................................................................................................................................     134

?Streszczenie   ................................................................................................................................................................................     135

Rozdział 4. PODEJŚCIE BIOLOGICZNE I NEURONAUKA .......................................................................    138

Podejście biologiczne   .................................................................................................................................................................     140

Wyjaśnianie przyczyn zaburzeń i metod terapii 140 • Model podatność-stres 143

Geny a zachowania nienormalne   ...............................................................................................................................................     143

Geny i chromosomy 143 • Genotypy i fenotypy 145 • Interakcje pomiędzy genami a środowiskiem 147 • Metody ba-

dawcze w genetyce behawioralnej 149

Neurony i etiologia biochemiczna   .............................................................................................................................................     152

Aktywność nerwowa 152 • Zaburzenia czynności układu nerwowego 157 • Techniki molekularne w badaniach neu-

ronów 158

Struktury mózgowe a nienormalne zachowanie   ........................................................................................................................     158

Ośrodkowy układ nerwowy 159 • Obwodowy układ nerwowy 166

Rozwój układu nerwowego a nienormalne zachowania ............................................................................................................     168

Okres prenatalny 168 • Rozwój ośrodkowego układu nerwowego po urodzeniu 171 • Krytyczne okresy rozwoju psy-

chicznego 173

Wpływ środowiska na nienormalne zachowania  .......................................................................................................................     173

Wpływ uczenia się i pamięci 174 • Wpływ doświadczenia 174

Podsumowanie   ............................................................................................................................................................................     177

Streszczenie   .....................................

Zgłoś jeśli naruszono regulamin