Przewodnik metodyczny - Styczeń.pdf

(1005 KB) Pobierz
994892683.054.png
SPIS TREŚCI
Rozkład materiału
5
Plany pracy dydaktyczno-wychowawczej - styczeń
6
Scenariusze zajęć - styczeń
30
Tydzień 17. Witaj, Nowy Roku!
30
Tydzień 18. Tańczymy walczyka
41
Tydzień 19. Koło graniaste
50
Tydzień 20. Masz wiadomość
61
Plany pracy dydaktyczno-wychowawczej - luty
73
Scenariusze zajęć - luty
97
Tydzień 21. Zimą bawimy się wesoło
97
Tydzień 22. Ogródek w doniczce
105
Tydzień 23. Leśne SOS
116
Tydzień 24. Mówię pięknie
127
Plany pracy dydaktyczno-wychowawczej - marzec
138
Scenariusze zajęć - marzec
166
Tydzień 25. Opowieści z książeczki
166
Tydzień 26. W zdrowym ciele zdrowy duch
177
Tydzień 27. A wiosna tuż, tuż
188
Tydzień 28. Przedszkolny teatrzyk
200
Zestawy ćwiczeń porannych
211
Zestawy gier i zabaw ruchowych
221
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
225
994892683.065.png 994892683.075.png 994892683.086.png 994892683.001.png 994892683.005.png 994892683.006.png 994892683.007.png 994892683.008.png 994892683.009.png 994892683.010.png 994892683.011.png 994892683.012.png 994892683.013.png 994892683.014.png 994892683.015.png 994892683.016.png 994892683.017.png 994892683.018.png 994892683.019.png 994892683.020.png 994892683.021.png 994892683.022.png
ROZKŁAD MATERIAŁU
Karty
pracy
część 1 i 2
Karty
matema­
tyczne
Karty
graficzne
Tematy tygodniowe
Kalendarz
Wyprawka
2
1
1
1
1. Podajmy sobie ręce
^/
*—i
'35
2. Moja droga do przedszkola
2,3
2
2
1
~~>
N
~~>
N
3. Pyszne witaminki
3
4
3
3
4. Odlot ptaków
5,6
4
4
2
5. Jesienne nutki
4
7
5
5
M
G
u
4j
6. Gdzie mieszkają zwierzęta?
8,9
6
6
3
'N
-a
-N
7. Poczta Polska
5
10
7
7
ex,
8. Mam apetyt
11, 12
8
8
4,5
9. Taniec liści
13, 14
9
9
6
T3
rci
DH
T3
rci
DH
10. Piękna nasza Polska cała
6
15
10
10
O
4-ł
</3
11
7
11. Co słychać w lesie?
7
16
11
12. Lubię swoje zabawki
17, 18
12
12
13. Skarby ziemi
8
19
13
13
8
*C
OJ
'N
14. Co mnie cieszy, co mnie smuci?
20,21
14
14
5
5
15. Zimowa pierzynka
9
22, 23
15
15
16. Hej, kolęda, kolęda!
24, 25
16
16
9
26, 27
17
17
17. Witaj, Nowy Roku!
10
-c
N
18. Tańczymy walczyka
28,29
18
18
£•
co
19
10
19. Koło graniaste
11
30,31
19
20. Masz wiadomość
32
20
20
11
21
21. Zimą bawimy się wesoło
12
33, 34
21
22. Ogródek w doniczce
35, 36
22
22
12
ja
23. Leśne SOS
13
37
23
23
24. Mówię pięknie
38,39
24
24
13
25. Opowieści z książeczki
14
40,41
25
25
26. W zdrowym ciele zdrowy duch
42, 43
26
26
14
N
27. A wiosna tuż-tuż
15
44,45
27
27
s
28
28
28. Przedszkolny teatrzyk
46, 47
V
29. Śmigus-dyngus
48, 49
29
29
15
30
30. Kosmiczna przygoda
16
50
30
1
51,52
31
31
16
31. W muzeum
32
32
32. Planeta Ziemia
17
53
33. Kto nam pomaga?
22, 23
54
33
33
17
34
34
34. Europejska podróż
18
55
'ćs"
a
35. Majowy ogród
56, 57
35
35
18
19
36. Święto naszych mam
19
58, 59
36
36
20
60
37
37
37. Order uśmiechu
38. Mały badacz
61,62
38
38
'%
Ul
<u
N
63
39
39
20
39. Lato na łące
O
40. Czas na przygodę
21
64
40
40
22-25
lipiec-sierpień
994892683.023.png 994892683.024.png 994892683.025.png 994892683.026.png 994892683.027.png 994892683.028.png 994892683.029.png 994892683.030.png 994892683.031.png 994892683.032.png 994892683.033.png 994892683.034.png 994892683.035.png 994892683.036.png 994892683.037.png 994892683.038.png 994892683.039.png 994892683.040.png 994892683.041.png 994892683.042.png 994892683.043.png 994892683.044.png 994892683.045.png 994892683.046.png 994892683.047.png 994892683.048.png 994892683.049.png 994892683.050.png 994892683.051.png 994892683.052.png 994892683.053.png 994892683.055.png 994892683.056.png 994892683.057.png 994892683.058.png 994892683.059.png 994892683.060.png 994892683.061.png 994892683.062.png 994892683.063.png 994892683.064.png 994892683.066.png 994892683.067.png 994892683.068.png 994892683.069.png 994892683.070.png 994892683.071.png 994892683.072.png 994892683.073.png 994892683.074.png
 
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Styczeń
Tematy tygodniowe
Tydzień 17. Witaj, Nowy Roku!
Tydzień 18. Tańczymy walczyka
Tydzień 19. Koło graniaste
Tydzień 20. Masz wiadomość
Ćwiczenia poranne:
Zestawy II, VI, XI, XV
Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestawy V, VI, VIII, XII
Zabawy ruchowe:
Zabawa bieżna „Po drugiej stronie"
Zabawa rzutna „Do trzech podaj"
Zabawa skoczna „Przeprawa przez rzekę po kamieniach"
Zabawa z dźwiganiem „Mur z kamieni"
Zabawa z mocowaniem „Przepychanka"
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody"
Zabawy na czworakach „Pieski na spacer, pieski
io budy", „Zabawa kotów piłkami"
<
TEMAT TYGODNIA : Witaj, Nowy Roku!
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie
dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu
• zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu:
dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III 1
I 1
• rozmowy swobodne i ukierunkowane
przez N.
• rozmowa „Powitanie Nowego Roku"
• rozmowa „Dzień i noc"
• rozmowa „Wesoły i smutny dzień sta­
rego roku"
• rozmowa „Miesiąc moich urodzin"
• rozmowa „Mój ulubiony dzień tygo­
dnia"
• rozmowa „Moja ulubiona pora roku";
uzasadnianie swojego wyboru
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dzieć­
mi i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np.
ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych
i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia
IV 2
• zapoznanie dzieci z różnymi rodzaja­
mi kalendarzy (rozmowa)
Porównywanie i grupowanie obiektów
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz potrafi
wyjaśnić, do czego służą
• wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów
IV 2
• oglądanie starych i nowych kalendarzy
- rozpoznawanie podobieństw i róż­
nic; omówienie ilustracji
Porównywanie i grupowanie obiektów
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz potrafi
wyjaśnić, do czego służą
• wyodrębnia i umie opisać cechy przedmiotów
- zauważa kilka charakterystycznych cech, wskazują­
cych na podobieństwa i różnice między przedmio­
tami
XIV 2
• wykonanie ćwiczenia 1 z KPI 26
• przypomnienie treści wiersza Nowy
Rok
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­
miotów i postaci
• potrafi dorysować brakującą część rysunku wg osi
symetrii pionowej lub poziomej
• wyszukiwanie spośród ilustracji przed­
miotów, których nazwy rozpoczynają
się na głoskę „r"
Percepcja słuchowa
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpo­
czyna się lub kończy podaną głoską
XIV 6
994892683.076.png 994892683.077.png 994892683.078.png 994892683.079.png 994892683.080.png 994892683.081.png 994892683.082.png 994892683.083.png 994892683.084.png 994892683.085.png 994892683.087.png
 
Witaj, Nowy Roku!
7
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
- wyodrębnia głoski w nagłosie, w wygłosie lub
w środku wyrazu
- potrafi głoskować wyrazy jednosylabowe i dłuższe
XIV 5, 4, 3
11
• „Nowy Rok" - zajęcia z wykorzysta­
niem wiersza H. Bechlerowej Nowy Rok
• powitanie rymowanką
• recytacja wiersza Nowy Rok
• omówienie treści wiersza
• zabawa ruchowa „Pory roku"
• zawieszenie plansz z wyrazami do glo­
balnego czytania: lato, jesień, zima,
wiosna na tablicy
• kolorowanie parasoli zgodnie z treścią
utworu (K s. 10)
• zakończenie - odłożenie książki i przy­
borów plastycznych na miejsce
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu,
np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie­
działo się czegoś nowego
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
Rozumienie symboli
• odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu
z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• umie pokolorować obrazek wg podanego kodu
XII 3
XIV 4
IV 2
1X2
• zajęcia plastyczne „Drzewo w czterech
porach roku"
• określanie charakterystycznych cech
pór roku
• czytanie globalne nazw pór roku
i umieszczanie ich pod odpowiednimi
obrazkami
• segregowanie oglądanych zdjęć lasu
i parku w różnych porach roku na
4 grupy
• powtórzenie wiersza D.Wawiłow Drzewo
• malowanie farbami plakatowymi drze­
wa w różnych porach roku
• zakończenie - pozostawienie prac na
suszarce do wyschnięcia
Poznawanie pór roku
• dostrzega związek między rodzajem pogody, tempe­
raturą powietrza a porą roku
• zauważa i potrafi określić zmiany zachodzące w przy­
rodzie wraz ze zmieniającymi się porami roku
Rozumienie symboli
• odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu
z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem
Porównywanie i grupowanie obiektów
• klasyfikuje konkretne obiekty lub przedstawione na
obrazkach przedmioty i określa słownie przyjęte
przez siebie kryterium
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań
i wierszy
Twórczość plastyczna
• wykonuje prace plastyczne różnymi technikami:
- maluje farbami klejowymi, akwarelowymi, plaka­
towymi, także mieszanymi z trocinami, kaszą lub
piaskiem
• ćwiczenia graficzne „Fajerwerki"
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-
-ruchowa
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-
wanym śladzie
XIV 3
XIII 6
XII
• rozmowa na temat „Dzień i noc"
Układy rytmiczne i następstwo czasu
• zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu:
dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
• kojarzy następstwo dnia i nocy ze wschodem i zacho­
dem słońca
• używa poprawnie nazw pór dnia: rano, południe, wieczór
Poznawanie pór roku
• dostrzega związek wędrówki słońca po niebie ze
zmianą pór dnia i pór roku
XIV 3
• wykonanie ćwiczenia z KG 17
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-
-ruchowa
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-
wanym śladzie
994892683.088.png 994892683.089.png 994892683.090.png 994892683.091.png 994892683.092.png 994892683.093.png 994892683.094.png 994892683.095.png 994892683.002.png 994892683.003.png 994892683.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin