Skolioza lędźwiowa lewostronna.doc

(67 KB) Pobierz
Skolioza lędźwiowa lewostronna

                         Skolioza lędźwiowa lewostronna

 

Co to jest skolioza? Potocznie skolioza rozumiana jest jako boczne skrzywienie kręgosłupa. W rzeczywistości jest to jednak przestrzenne zniekształcenie. Obecnie skolioza definiowana jest jako deformacja trójpłaszczyznowa, dotycząca płaszczyzny czołowej (kręgosłup, wygina się  w  bok-w  lewo), płaszczyzny strzałkowej (pogłębia  się lub wypłaszcza wygięcie  kifotyczne  lub  lordotyczne) oraz płaszczyzny poprzecznej (skręcenie całego kręgosłupa tj. rotacja oraz zniekształcenie w obrębie kręgu tj. torsji-prowadzi do powstania wału lędźwiowego). W większości przypadków pochodzenie bocznych skrzywień kręgosłupa jest nieznane, są to tak zwane skoliozy idiopatyczne. W tym przypadku może to być skolioza funkcjonalna, charakteryzująca się wygięciem jednołukowym; jest ona łagodniejsza w skutkach, gdyż nie ma wyraźnie zaznaczonej torsji. Innym rodzajem bocznych skrzywień kręgosłupa są skoliozy statyczne spowodowane np. skróceniem kończyny dolnej, przykurczem przywiedzeniowym  lub odwiedzeniowym w biodrze.. Są one spowodowane zaburzeniem statyki ciała ze względu na nieprawidłowe ukształtowanie kończyn dolnych na skutek np. złamania kończyny dolnej z jej skróceniem, przykurczu lub usztywnienia stawu kolanowego, zwichnięcia stawu biodrowego.

 

Zalecenia: umiarkowany bieg, dużo ruchu na świeżym powietrzu, zabawy na czworakach, jazda na rowerze i na nartach, pływanie z akcentem na styl klasyczny, dążenie do utrzymywania postawy skorygowanej, uświadomienie dziecku wady, aby wiedziało, że jego dotychczasowa postawa była nieprawidłowa mimo jego odczuć; wykorzystanie biofeedback’u w życiu codziennym (lustra) lub słowne korygowanie dziecka; noszenie torby symetrycznie (na obu ramionach), miejsce pracy dziecka powinno być odpowiednio przygotowane do jego potrzeb (odpowiednia wysokość krzesła, blatu biurka itp.), skuteczne jest również wykorzystanie piłki funkcjonalnej w życiu codziennym; odpoczywając lub śpiąc, warto ułożyć dziecko na prawym boku, co pozwoli na wypłaszczenie łuku skoliozy lub ewentualnie na plecach, nie można zabronić dziecku uczęszczać na zajęcia w-fu tylko należy uświadomić mu, że nie wszystkie ćwiczenia może wykonywać;

 

Przeciwwskazania: dłużne wysiłki w pozycji stojącej, długotrwałe nieprawidłowe pozycje (przy telewizorze lub w trakcie nauki), nadmiar skłonów w przód, przewroty i podpory łukiem tyłem, dźwiganie ciężkich przedmiotów, skoki, wzmacniające mięśnie długie grzbietu, ćwiczenia rozciągające mięśnie strony wypukłej, długich, wytrzymałościowych biegów, szczególnie po twardym podłożu i w obuwiu do tego niedostosowanym.

 

Zestaw ćwiczeń dla dziecka ze skoliozą w domu:

 

Ćw.1

 

cel: wzmacnianie mięśni strony wypukłej

p.w.: leżenie tyłem, kkd zgięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte na podłodze,          kkg wzdłuż tułowia

ruch: wznos bioder i wyprostowanie prawej kd, biodra na tym samym poziomie, utrzymanie   pozycji przez ok 10sek i powrót do pozycji wyjściowej

dozowanie: powtórzyć ćw 10 razy

uwagi: biodra i kolana powinny być na te samej wysokości

 

Ćw.2

 

cel: elongacja kręgosłupa

p.w.: leżenie przodem, kkg wyprostowane, wyciągnięte w przód, w dłoniach laska gimnastyczna, pod brzuchem zrolowany ręcznik

ruch: przesuwanie laski jak najdalej w przód, trzymanie pozycji prze ok. 5sek i powrót do pozycji wyjściowej

dozowanie: powtórzyć 10 razy

uwagi: klatka piersiowa powinna przylegać do podłoża

 

Ćw.3

 

cel: wzmacnianie mięśni przykręgosłupowych, elongacja kręgosłupa

p.w.: siad ugięty, dłonie położone na czubku głowy, łokcie szeroko rozstawione, pod lewym pośladkiem położyć zrolowany ręcznik albo książkę

ruch: maksymalne wyciągnięcie głowy w górę, a następnie naciskanie rękoma na głowę, utrzymanie pozycji prze ok. 7sek i powrót do pozycji wyjściowej

dozowanie: powtórzyć 7 razy

uwagi: ćwiczenie powinno się przeprowadzać pod kontrolą rodzica, żeby dziecko podczas nacisku nie utraciło skorygowanej pozycji

 

Ćw.4

 

cel: nauka przyjmowania pozycji skorygowanej

p.w.: siad ugięty przy ścianie, jedna ręka pod odcinkiem lędźwiowym po stronie wklęsłej, druga kg wzdłuż tułowia

ruch: napięcie mięśni brzucha z jednoczesnym dociskaniem odcinka lędźwiowego, ze szczególnym uwzględnieniem docisku po stronie wklęsłej, utrzymanie pozycji prze ok. 7sek i powrót do pozycji wyjściowej

dozowanie: powtórzyć 10 razy

uwagi: dużą wagę należy zwrócić na docisk strony wklęsłej

 

Ćw.5

 

cel: wzmacnianie mięśnia prostownika grzbietu, elongacja kręgosłupa

p.w.: klęk podparty z kd lewą wysuniętą w przód do momentu korekcji kręgosłupa, kkg na szerokość barków, pod rękami ręcznik

ruch: przesunięcie kocyka jak najdalej do wyprostu kkg, utrzymanie pozycji i powrót do pozycji wyjściowej

dozowanie:  powtórzyć 8 razy

uwagi: uważać na to by nie pogłębiać lordozy lędźwiowej

 

Ćw.6

 

cel: wzmacnianie mięśni przykręgosłupowych

p.w.: klęk podparty, kkg na szerokość barków, kkd na szerokość bioder

ruch: osoba porusza się po kole o promieniu ok. 2 metrów według ustalonego schematu: pierwsza wysuwa się w przód lewa kd (najlepiej utrzymać tą pozycję przez ok.4sek), następnie lewa kg, potem prawa kg i na samym końcu prawa kd.

dozowanie: 2 okrążenia koła

uwagi: kd lewą należy wysuwać do momentu skorygowania kręgosłupa pod kontrolą rodzica, należy chodzić po kole wypukłością do środka koła

 

Ćw.7

 

cel: elongacja kręgosłupa, wzmacnianie mięśni przykręgosłupowych, derotacja kręgów

p.w.: klęk prosty w odległości ok.40cm od drabinki, kkg na wysokości barków, pod lewą kd należy podłożyć książkę

ruch: opad w przód w stawach kolanowych z jednoczesnym kierowanym oddechem w stronę wklęsłości i wydłużaniem kręgosłupa, wydech połączony z napięciem mięśni, powrót do pozycji wyjściowej

dozowanie: powtórzyć 6 razy

uwagi: książka powinna być takiej grubości aby korygowała skrzywienie kręgosłupa

 

Ćw.8

 

cel: elongacja kręgosłupa, wzmacnianie mięśni przykręgosłupowych

p.w.: siad na krześle przed lustrem, pod lewym pośladkiem książka, ręce położone na głowie, łokcie maksymalnie rozstawione

ruch: wydłużanie kręgosłupa połączone z wdechem kierowanym w stronę wklęsłości, utrzymanie pozycji i wydech połączony z naciskiem rękami na głowę, cały czas należy kontrolować pozycję w lustrze

dozowanie: powtórzyć 8 razy

uwagi: nacisk nie może być zbyt duży żeby nie zaburzyć skorygowanej pozycji

 

Ćw.9

cel: nauka przyjmowania postaw skorygowanej

p.w.: stanie przed lustrem

ruch: ćwiczący przyjmuje postawę skorygowaną pod kontrolą wzrokową (w lustrze), następnie zamyka oczy i utrzymuje postawę skorygowaną poprzez czucie głębokie, później powraca do postawy skorygowanej jaką zapamiętał i otwiera oczy by skontrolować swoją postawę

dozowanie: powtórzyć 10 razy

uwagi: rodzic powinien kontrolować postawę dziecka z tyłu

 

Ćw.10

 

cel: kształtowanie nawyku skorygowanej postawy

p.w.: stanie tyłem do ściany w pozycji skorygowanej

ruch: należy zrobić krok w przód w pozycji skorygowanej,

dozowanie: powtórzyć 10 razy

uwagi: rodzic powinien kontrolować postawę dziecka

ZASADY ĆWICZEŃ:

1. W czasie ćwiczeń oddychać spokojnie, równomiernie.

2. Ćwiczyć w największym skupieniu i odprężeniu.

3. Ruchy wykonywać bardzo powoli.

4. Trzeba pamiętać, aby głowa stanowiła zawsze przedłużenie wyprostowanych pleców.

5. Nigdy nie sprężynować.

6. W miarę wyćwiczenia można zwiększyć ilość powtórzeń.

7. Należy ćwiczyć systematycznie, najlepiej codziennie.

 

Postawa skorygowana:

      • ustawienie głowy(broda przyciągnięta do szyi)

• barki cofnięte do tyłu i przyłożone do ściany,

• brzuch wciągnięty

• kolana wyprostowane,

• stopy ustawione równolegle


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin