WPR - śiąga.doc

(33 KB) Pobierz
Algorytm-jest to przepis na rozwiązanie okr problemu (zadania) podany jako zbiór kolejnych poleceń

Algorytm-jest to przepis na rozwiązanie okr problemu (zadania) podany jako zbiór kolejnych poleceń. Wykonawca algorytmu może być człowiek, komputer lub jakieś urządzenie techniczne.

Program-jest to algorytm zapisany w okr języku programowania.

Schemat blokowy-jest to algorytm zapisany przy pomocy języka symboli, takich jak graficznych czy matematycznych.

Złożoność obl algorytmów-określona jest jako liczba operacji wykonywanych przez algorytm. Miarą złożoności algorytmowanej jest okr zależność od ich ilości danych.

A1, A2, ..., An          1 Krok n-1 // 2 krok  n-2 // .....     (n-1)+(n-2)+..+1



Liczba porównań: 

 

Schemat budowy komputera:

Pamięć główna (PAO)- jest to pamięć RAM. Służy do przechowywania danych i rozkazów. Zestaw rozkazów tworzy logiczną całość nazywana programem.

Model pamięci-jest to tablica zawierająca ponumerowane tablice tzw komórki pamięci, każda komórka przechowuje 1 słowo maszynowe.

Komputer-jest to urządzenie elektroniczne służące do obliczania , przetwarzania informacji wprowadzanych przez operatora

1 Bit- najmniejsza jednostka informacji lub pojemność pamięci mogąca przyjąć dwie wartości logiczne „0” i „1”.

1 Bajt- jednostka informacji równa 8 Bitom lub obszar pamięci, w którym można zapisać 1 bajt informacji.  1 bajt może przyjmować (2 do pot 8)

1 kB –1024 bajtów (2 do 10)         MB- 1024 kB ((2 do 20)       GB- 1024mb(2 d0 30)

Numer komórki pamięci- nazywana adresem danego słowa.

JAR-nazywany jest również blokiem operacyjnym i służy do wykonania operacji w szczególności działań arytmetycznych i logicznych na liczbach reprezentowanych przez dwójkowe lub binarne słowa danych operacji. Wyniki operacji przechowywane są w pamięci.

Rejestr- podręczna pamięć do przechowywania słów maszynowych.

Urządzenia WE / WY-nazywane są również blokami komunikacji z otoczeniem, służą do wprowadzenia danych i programów, oraz do wyprowadzania wyników obliczeń:

*informacja WE komputera ma postać 2-u wartościowych sygnałów elektronicznych;

*informacja zewnętrzna – ma postać czytelną dla człowieka.

Poprzez UWE/WY występuje reformacja informacji.

Sterowanie-zapewnia skuteczne połączenie wszystkich bloków komputera dla realizacji programów.                 Sygnały synchroniczne- pobranie rozkazu z „PAO”, -interpretacja rodzaju rozkazu, -przygotowanie algorytmu, -wykonanie rozkazu (w JAR lub UWE/WY), -przygotowanie adresu następnego rozkazu i powrót do czynności pierwszej.

RAM- pamięć, z której można odczytywać i do której można zapisać dane programy,

ROM-pamięć służąca tylko do odczytu, jest to półprzewodnikowa pamięć, która przechowuje informacje zapisane na stałe przez producenta układu scalonego, pojemność ROM-u do 40 do 600 kb

Kodowanie informacji-w komput używa się systemu binarnego i cyfry tego systemu reprezentowane są przez różne napięcia. Poziom wysoki „1”, poziom niski „0” 

Cyfra dwójkowa nazywana jest bitem. Informacje w komp przedsta się jako ciągi bloków. Ciągi bloków dzięki różnym technikom mogą przedstawiać tylko liczby 2-e ale również zadawane symbole literowe np. @, #, $.

Systemy liczbowe-o podstawie „r” są systemami, w których każda z cyfr oznaczona jest różnymi symbolami, a wartość liczby z położenia kolejnych cyfr ciągu liczb.

Podstawy: 10 (0,1,2,,,,9),   2(0,1)   8(0,1,2,,,,9),   16(0,1,2,,,,9/a,b,c..)   7(0,1,2,,,,9)

W komputerze używa się kodowania 2-ego jest to najmniejsza jednostka informacji. Informacje przedstawiają się jako ciąg bitowy, zaś on dzięki różnym technikom kodowania mogą przedstawiać nie tylko liczby dwójkowe ale dowolne symbole dyskretne

Reprezentuje stało przecinkowe-Uzupełnienia-używa się najczęściej do uzupełnienia liczb ujemnych, gdyż ułatwiają one wykonywanie operacji arytmetycznych.

a) uzupełnienie do (r-1) r=podstawa systemu liczbowego   b) uzupełnienie do r

W przypadku gdy stałoprzecinkowa liczba jest dodatnia, reprezentowana jest przez 1y z lewej  bit rejestru jako „0”, moduł jest zaś dodatnią liczbą dwujkową.

W przypadku gdy liczba jest ujemna, to może być reprezentowana przez jeden z 3ch spos

1) znak-moduł (+9->00001001)  2) znak U1 (-9=>11110110)  3) znak U2 (-9=>11110111)
Prezentacja maszynowa liczb- „+” to inaczej „0”, a „-„ to „1”

do przedstawiania w rejestrze liczb 2ch uwzględniamy jej znak „n+1 bitów, gdzie n-to liczba bitów dla zapisu liczby i jeden bit dodatkowy dla zapisania znaku Bit. Znaki umieszcza się zwyczajowo w lewej skrajnej pozycji rejestru.

 

 

 

 

 

 

 

Prezentacja stałoprzecinkowa zapisu liczb binarnych: istnieją dwa sposoby okr pozycji rejestru dziesiątkowego:  a) rep stałoprzecinkowa   b) rep zmiennoprzecinkowa

W reprez stałoprzec zakłada się, że przecinek 10y znajduje się /1 na skraju lewej pozycji rejestru, tuż za literą znaku. Oznacza to iż zapis w rejestrze jest ułamkiem./ 2 Przecinek znajduje się w prawej skrajnej pozycji rejestru. Ozn to że liczba jest licz całkow

W zapisie zmiennoprzecinkowym  liczba składa się z 2ch części /1 Pierwsza część stanowi liczbę stałoprzecinkową tzw mantysę. / 2 Druga część określa położenie przecinka dziesiętnego i zwana jest częścią wykładniczą lub cechą.

Postacie funkcji Boolowskich: rozróżniamy trzy postacie funkcji Boolowskiej:

1-normalna    2-kanoniczna ( sumy, iloczynu)    3 symboliczna (numeryczna)

funkcja niewpełni określona- to taka funk w określeniu do której nie określono jej wartości dla wybranych zestawów wartości zmiennych. Oznacza to że pewne zestawy wartości zmiennych wejściowych nie pojawiają się na wejściu układu. Iloczyny obojętne oznacza się przez „Ǿ”. Przy minimalizacji przy pomocy siatek karno można traktować Ǿ jak 1.     Postać minimalizowana jest sumą iloczynów dla każdego z obszarów przy czym w danym obszarze zapisujemy te zmienne, które nie zmieniają się w danym obszarze

Układy kombinacyjne-są to układy logiczne realizujące dowolną funk boolowska  za pomocą funktorów logicznych (bramek)     *jeśli  układ logiczny jest zdolny do zapamiętywania swoich stanów to nazywamy go ukł sekwencyjnym     *jednobitowym elementem pamiętającym są przerzutniki.

Układy kombinacyjne:*multiplekser, *demultiplekser, *kodery, *dekodery,
*ukł arytmetyczne  (sumator, subtraktor, komparator)

-multiplekser i demultipl są układami logicznymi umożliwiającymi zrealizowanie multiplekserowego systemu transmisji danych (informacji).

-konwerter danego kodu na inny kod odbywa się tylko wówczas gdy liczba słów kodowych jest identyczna. Układy służące do zmiany kodów noszą nazwę konwerterów. Przetwornik, w którym kod 1 z n jest kodem wyjściowym to dekoder a wejściowym to koder. Pozostałe przetworniki noszą nazwę transkoderów.

Układy sekwencyjne: *rejestry, * liczniki.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin