Uwarunkowania surowcowe produkcji biopaliw.pdf

(157 KB) Pobierz
Microsoft Word - uwarunkowania surowcowe produkcji biopaliw
Uwarunkowaniasurowcoweprodukcjibiopaliw
Pierwotnymźródłemenergiizgromadzonejwbiomasiesąwęglowodanypowstającew
procesiefotosyntezyzdwutlenkuwęgla(CO 2 )zawartegowatmosferzeizwody(H 2 O)w
obecnościpromieniowaniasłonecznego,przyczymwwynikutegoprocesudoatmosfery
uwalniasiętlen.
Sprawność przetwarzania promieniowania słonecznego jest bardzo niska, bo tylko ok. 2%
energiijest absorbowaneprzez rośliny (reszta,tzn.98%jest odbijana),az tegotylkook.
połowajestwykorzystywaneprzezchlorofilwprocesachfotosyntezy.
W dokumentach „Plan działania w sprawie biomasy” oraz „Strategia UE dla biopaliw”
KomisjaEuropejskainformuje,Ŝeaktualnie4%zapotrzebowaniaUEnaenergięzaspokajane
jestpoprzezenergetycznewykorzystaniebiomasy.Do2010r.istniejeszansanaprawie3
krotne zwiększenie udziału biomasy w pokrywaniu potrzeb energetycznych UE w
porównaniu do 2003 r. Na posiedzeniach Rady Europy 89 marca 2007 r., przesądzono
konieczność osiągnięcia 20% udziału energii ze źródeł odnawialnych w całej Unii
Europejskiej oraz minimum 10% udziału biopaliw w kaŜdym z państw do 2020 r. Przy
realizacjiceludlabiopaliwzapewnionamabyćtrwałośćprodukcjiorazdostępnośćbiopaliw
drugiejgeneracjinarynku.Zatemwświetletychnowychuwarunkowań,jakiesąmoŜliwości
surowcowe?
Biopaliwaciekle
W Ministerstwie Gospodarki w marcu 2007 r. został opracowany (przyjęty przez Rade
Ministrów w 24.07. 2007): „Wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw
odnawialnychnalata20082014”.Stanowionwykonanieart.37ustawyzdnia25sierpnia
2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (DzU nr 169, poz. 1199). „Wieloletni
program promocji biopaliw na lata 20082014” przedstawia mechanizmy wsparcia dla
produkcji biokomponentów w zakresie systemu podatkowego, a szczególnie zwolnienia od
podatku akcyzowego, podatku dochodowego od osób prawnych i zwolnienia z opłaty
paliwowej. Nakreśla moŜliwości wsparcia dla upraw roślin energetycznych stanowiących
surowiecdoprodukcjibiokomponentówiinwestycjidowytwarzaniabiokomponentoworaz
biopaliw ciekłych z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowych środków publicznych. W
dokumencie tymprzedstawionodziałania mające na celu zwiększenie popytu na biopaliwa
ciekłe,nakreślonotakŜeramydziałalnościnaukowobadawczejiinformacyjnoedukacyjnejw
tymzakresie.
Biorącpoduwagęwartościbrzegoweminimalnegoudziałubiokomponentówwrynkupaliw
transportowych,przewidujesię,ŜeścieŜkadochodzeniadotychwielkościwPolscewlatach
20082014,jakoNarodowyCelWskaźnikowy,kształtujesię,jakpokazanonawykresie(rys.
1).Po2014r.załoŜonoproporcjonalnąścieŜkędojściadouzyskania10%biopaliww2020r.
w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w ciągu roku kalendarzowego w
transporcie – wg wartości energetycznej. W 2007 r. wartość Narodowego Celu
Wskaźnikowegowynosi2,3%(rys.1).
12,00%
5,75% 6,20% 6,65% 7,10% 7,55% 8,35% 9,15% 10%
10,00%
8,00%
6,00%
4,60%
3,45%
4,00%
2,30%
2,00%
0,00%
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2016 2018 2020
Lata
Rys.1.CelwskaźnikowydlakrajówUE
Źródło:Opracowanienapodstawie„Wieloletniegoprogramupromocjibiopaliwlubinnychpaliwodnawialnych
nalata20082014”,dalejopracowaniewłasne.
Dla porównania w latach ubiegłych udział biokomponentów w ogólnej ilości paliw
zuŜywanychwtransporciekształtowałsię,jakpokazanonarys.2.Na2005r.ustalonocel
wskaźnikowynapoziomie0,50%wartościenergetycznejpaliwzuŜytychwtransporcie,co
znacznie odbiegało od 2%, o których mowa w dyrektywie 2003/30/WE. Unijny Cel
Wskaźnikowy wyznaczony na 2005 r. nie został zresztą osiągnięty w większości krajów
członkowskich. Jedynie dwa państwa (Niemcy i Szwecja) mogły się poszczycić 2
procentowymudziałem biopaliwwstrukturze zuŜycia paliw transportowych. KrajowyCel
Wskaźnikowyustalonyna2005r.zostałprzezPolskęosiągnięty.Zkoleitenna2006r.został
ustalonynapoziomie1,50%.Przyopracowywaniupoziomuceluwskaźnikowegona2006r.
wzięto pod uwagę moŜliwości finansowe budŜetu państwa oraz fakt, Ŝe powinien on być
moŜliwy do osiągnięcia zarówno przez wytwórców biokomponentów, jak i producentów
paliw.Niezostałonjednakzrealizowany.
1,00%
0,90%
0,90%
0,80%
0,70%
0,60%
0,48%
0,50%
0,40%
0,30%
0,30%
0,20%
0,10%
0,00%
2004
2005
2006
Rys.2.Udziałbiokomponentówwogólnejilościpaliw
Źródło:Opracowanienapodstawie„Wieloletniegoprogramupromocjibiopaliwlubinnychpaliwodnawialnych
nalata20082014”.
NacelespoŜywczecorocznyprzeróbrzepakuwynosiok.800900tys.t.Średniawieloletnia
oscylujewokółtegopoziomu.NaceleprodukcjibiokomponentówmoŜebyćprzeznaczona
pozostała część. Zatem powinien nastąpić wzrost produkcji rzepaku, bowiem nie będzie
moŜliwe wypełnienie zakładanego NCW. Produkcja nasion rzepaku w 2010 r. powinna
wynosićok.2000tys.tprzyistniejącympopycienacelespoŜywcze.Wceluosiągnięcia
NCWmusinastąpićwzrostwydajnościz1haorazzwiększenieareałuupraw.
WedługdanychGUSpowierzchniazasiewówrzepakuirzepikuw2006r.podzbioryw2007
r.wyniosła690tys.tonibyłaoprawie11%większaniŜwrokupoprzednimorazo29%
większaodśredniejpowierzchnizasiewówzlat20032006.Powierzchniauprawyrzepakui
rzepiku ozimego wzrosła na przestrzeni lat 20062007 o 13,5% 1 . Przy zakładanym plonie
256649091.039.png 256649091.040.png 256649091.041.png 256649091.042.png 256649091.001.png 256649091.002.png 256649091.003.png 256649091.004.png 256649091.005.png 256649091.006.png 256649091.007.png 256649091.008.png 256649091.009.png 256649091.010.png 256649091.011.png 256649091.012.png 256649091.013.png 256649091.014.png 256649091.015.png 256649091.016.png 256649091.017.png 256649091.018.png 256649091.019.png 256649091.020.png 256649091.021.png 256649091.022.png 256649091.023.png 256649091.024.png 256649091.025.png 256649091.026.png 256649091.027.png 256649091.028.png 256649091.029.png 256649091.030.png 256649091.031.png 256649091.032.png 256649091.033.png
 
rzepaku3t/haareałziemipotrzebnydojegouprawyw2020r.powinienwynosić680,7tys.
ha. JeŜeli załoŜy się zwiększenie jego wydajności do 4 t/ha, to wówczas areał ziemi
potrzebnejdojegouprawywyniesie510,5tys.ha.Ponadtorzepakjestwykorzystywanydo
produkcjispoŜywczej,zatemorientacyjniecałkowitailośćnasionrzepakupowinnawynosić
3042tys.t.,aareałjegouprawy1014tys.ha.NiejesttomoŜliwedoosiągnięciazuwagina
uwarunkowania środowiskowe. Prognozę zapotrzebowania na estry rzepakowe i rzepak w
latach20072010przedstawionowtabeli1,aprognozęzapotrzebowanianaestryrzepakowei
rzepakwlatachwlatach20122020podanowtabeli2.
T ab.1.Prognozazapotrzebowanianaestryrzepakoweirzepakwlatach20072010
Rok
2007 2008
2009
2010
NarodowyCel
Wskaźnikowy
%wart.
energ.
2,3
3,5
4,5
5,75
ON
tony 7830 8220 8630
8980
ON
m 3
9226 9728 10213
10627
Zapotrzebowanie
nabiokomponenty
tys.m 3 226,09 360,91 487,16
648,25
Zapotrzebowanie
narzepak
tys.t
419
637
818
1047
Tab.2.Prognozazapotrzebowanianaestryrzepakoweirzepakwlatach20122020
Rok
2012 2014 2016 2018
2020
NarodowyCel
Wskaźnikowy 3
%wart.
energ.
6,65
7,55
8,35
9,15
10
NCW
%/V 2,44
4,77
5,27
5,78
6,10
ON
tony 8980
8980
8980
8980
8980
ON
m 3 10627,0 10627
10627
10627
10627
Zapotrzebowaniena
biokomponenty
tys.m 3 749,71 875,13
986,62
1098
1216,4
Zapotrzebowaniena
rzepak
tys.t 1258,7 1469,3
1656,5
1843,5
2042,2
Prognozazapotrzebowanianabioetanolisurowcedojegowytworzeniapodanowtab.3.
Prognozy w zakresie zapotrzebowania na bioetanol wykonano dla 2020 r. Ze względu na
potrzebysurowcowe,przyzałoŜeniuistnieniamechanizmówfinansowychzachęcającychdo
prowadzeniauprawroślindoprodukcjibioetanoluceljestmoŜliwydozrealizowania.Przy
produkcjibioetanolunieuwzględniononowychtechnologiiotrzymywaniabioetanoluzroślin
lignocelulozowych. Aktualnie te technologie nie są sprawdzone i pracują w jedynie
256649091.034.png 256649091.035.png 256649091.036.png
instalacjach modelowych. Jest szansa, przy załoŜeniu stabilnej polityki finansowej, na
wyprodukowanie potrzebnej do spełnienia zobowiązań ilości bioetanolu w 2010 r.
Wywiązaniesięzceluuzyskania20%biokomponentóww2020r.niebędziemoŜliwedla
biokomponentu rzepakowego z uwagi na brak moŜliwości jego uprawy w takim zakresie,
natomiastrealnestaniesiędlaprodukcjibioetanoluprzywykorzystaniuuprawróŜnychroślin.
Wtymwypadkumogąbyćbranepoduwagęalternatywneuprawy(równieŜburakicukrowe),
którychilośćprodukcjizwiązanajestzkwotamicukrowymi.Ograniczeniemdlaprodukcji
etanoluzburakówmoŜebyćbrakinstalacjidojegowytwarzanialubbrakopłacalnościtakich
inwestycji. Podane obliczenia mają charakter orientacyjny. Bowiem floty pojazdów mogą
zgłaszaćzapotrzebowanienabioetanolzastępującyONwsilnikachwysokopręŜnych.Ustawa
dopuszczatakiemoŜliwości.
Tab. 3.Prognozazapotrzebowanianabioetanolisurowcedojegowytworz enia
Rok
2010 2020
NarodowyCel
Wskaźnikowy
%wart.
opałowej
5,75
10
NCW
%/V
9,2
16
Benzyny–zuŜyciew
transporcie
tys.ton
3800 3800
benzyna
m 3
5033 5033
zapotrzebowaniena
bioetanol
tys.m 3
463,04 642,12
zapotrzebowaniena
surowce,wtymzboŜa
ogółem
tys.ton
1389,12 1926,36
Uwarunkowaniaekonomiczne
22grudnia2006r.MinisterFinansówwydałRozporządzeniewsprawiezwolnieńodpodatku
akcyzowegozmieniającepoprzedniewarunkipodatkoweidestabilizującerynek.Wejściew
Ŝycietegorozporządzenia(1stycznia2007r.)radykalnieobniŜyłokwotęulgiakcyzowejw
przypadkubenzynyz220złdo150złza1000litrów,natomiastolejunapędowegoz220zł
do 100 zł za 1000 litrów oraz nałoŜyło akcyzę w wysokości 200 zł za 1000 litrów na
biokomponenty stanowiące samoistne paliwo. Zgodnie z tymi regulacjami działalność
gospodarczawomawianymzakresieprzestałabyćopłacalna.Wstrzymanazostałaprodukcja
biopaliwinieuruchomiononowychinstalacjiprodukcyjnych.
W„Wieloletnimprogramiepromocjibiopaliwlubinnychpaliwodnawialnychnalata2008
2014”przedstawiono„szacunkowewyliczeniaopartenaorientacyjnychdanych”,dotyczące
określenia wielkości dozwolonego wsparcia, jakiego moŜe udzielić państwo. Wielkość
dozwolonego wsparcia określona została jako róŜnica między kosztami wytworzenia
biokomponentów (bioetanolu i estrów metylowych) a cenami hurtowymi paliw
ropopochodnych (benzyny i oleju napędowego) pomniejszonymi o VAT, opłatę paliwową
oraz podatek akcyzowy. W rachunku dotyczącym obliczenia dozwolonej wysokości tej
rekompensatypowinnybyćbranepoduwagękosztyprodukcjibiokomponentów(wtymkoszt
pozyskaniasurowca,np.rzepakulubolejurzepakowego)orazcenypaliwropopochodnych
(na które dominujący wpływ mają ceny ropy naftowej). Wysokość dozwolonego prawem
256649091.037.png 256649091.038.png
wspólnotowymwzakresiepomocypublicznejwsparciadlaprodukcji1000litrówbioetanolu
wynosi 2176 zł, a dla produkcji 1000 litrów estrów metylowych – 1434 zł 4 . Wartości te
dotyczą wszystkich kategorii kosztów w całym łańcuchu wytwórczym. Cytowany wyŜej
program nie spełni pokładanych przez wytwórców nadziei, poniewaŜ ogólnie i hasłowo
odnosi się do promocji, nie konkretyzując ani przedziałów czasowych związanych z
przypisanymidziałaniami,aniśrodkówfinansowych.Programpowinienzawieraćczytelne,
wielowariantowe analizy technicznoekonomiczne i prognozy rozwoju dla tego sektora w
perspektywie2020r.Zatemwprogramiebrakuje:
podaniajednostek(realizatorów)odpowiedzialnychzaposzczególnedziałania;
okresuiczasurealizacjiposzczególnychzadań;
przeznaczonychlubprognozowanychśrodkówfinansowychdojegorealizacji;
konsekwencji finansowych związanych z jego realizacją, szczególnie w zakresie
pomocypublicznej.
11maja2007r.zostałaopublikowanaUstawaozmianieustawyopodatkuakcyzowymoraz
zmianie niektórych ustaw (DzU nr 99, poz. 666), która weszła w Ŝycie 30 dni po
opublikowaniu, ale przepisy związane ze zmianą będą stosowane po pozytywnej decyzji
KomisjiEuropejskiej.Wustawietejzostałazmienionanakorzyśćproducentówstawkaakcyzy.
Ustawazwiększao6grulgęwakcyziezalitrbiokomponentówwbenzynieorazoblisko5gr
ulgę w akcyzie za litr biokomponentów w oleju napędowym. W przypadku benzyny z
dodatkiem biokomponentów ulga ma wynosić 1,565 zł za kaŜdy litr dodanego
biokomponentu,wcześniejbyłoto1,5zł.Dlaolejunapędowegoulgamawynieść1,48złza
kaŜdylitrdodanegobiokomponentu,podczasgdywynosiłaona1zł.UstawaobniŜatakŜez
20grdo1grnalitrzestawkęakcyzynatzw.paliwasamoistne,czyliczystebiokomponenty,
przeznaczonedonapędusilnikówspalinowych.Wzrosnąnatomiastkaryzaniedodawaniedo
paliwbiokomponentów.Zgodnieznowymprawemmająonewynosićok.25gr.nalitrze,
podczasgdyobecniejesttook.2gr 5 .Ponadtowart.4jestmowaododatkowychpłatnościach
douprawyrzepaku.Zgodniezustawą,dodatkowe176złdopłatdouprawyhektararzepaku
będziefinansowaneześrodkówkrajowych.Oprócztegorolnikomprzysługuje45eurodopłat
dokaŜdegohektararzepakuześrodkówunijnych(DzUnr99,art.4).
Kosztsurowcamanajwiększyudziałwstrukturzekosztówprodukcjibiokomponentów(70
80%) 6 .PoprawyopłacalnościprodukcjibiokomponentównaleŜyzatemposzukiwaćrównieŜ
poprzezdziałania,którewpłynąnazmniejszeniekosztówpozyskaniasurowca.
Biopaliwastałe
W Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 19 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowego
zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia,
uiszczenia opłaty zastępczej oraz zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w
odnawialnych źródłach energii podano, Ŝe w przypadku elektrowni lub elektrociepłowni
(cytuję,,jednostkiwytwórczejalboukładuhybrydowego”),wktórymspalanajestbiomasaw
źródłach o mocy wyŜszej niŜ 5 MW, do energii wytworzonej w odnawialnych źródłach
energiizaliczasięenergięelektrycznąlubciepłoDziejesiętak,oileudziałwagowybiomasy
pochodzącej z upraw energetycznych lub odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz
przemysłuprzetwarzającegoteprodukty,atakŜeczęścipozostałychodpadów,któreulegają
biodegradacji,zwyłączeniemodpadówipozostałościzprodukcjileśnej,atakŜeprzemysłu
przetwarzającegojej produkty, w łącznej masie biomasy dostarczanej do procesu spalania
wynosiniemniejwposzczególnychlatachniŜpodanonarys.3.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin