ADHD.doc

(40 KB) Pobierz

ADHD

 

 

DEFINICJA

-zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji – zespół kinestetyczny

 

OSIOWE OBJAWY

Ø      nasilone zaburzenia uwagi

Ø      nadmierna impulsywność

Ø      nadmierna ruchliwość

 

Ø      NADRUCHLIWOŚĆ:

- nadmierna w porównaniu z dziećmi na tym samym poziomie rozwoju aktywność ruchowa

- ustawiczne kręcenie się, bieganie, skakanie, wychodzenie z ławki, wrażenie ciągłego pośpiechu, zmiany pozycji, wykonywanie drobnych ruchów w obrębie własnego ciała, manipulacje, mimowolne ruchy

 

 

Ø      IMPULSYWNOŚĆ

- niemożliwość powstrzymania się przed działaniem i „odczekania” do momentu, kiedy wykonanie czynności będzie łatwiejsze lub akceptowane przez otoczenie

- wybuchy złości, skłonności do bijatyk, dokuczliwość, niezdyscyplinowanie wobec dorosłych, niechęć podporządkowania się kolegom, labilność nastrojów = brak sympatii rówieśników

 

Ø      ZABURZENIA KONCENTRACJI UWAGI

- trudności w skupieniu się i tendencja do rozpraszania pod wpływem delikatnych bodźców; różnice pod względem stopnia i czasu, w jakim mogą utrzymywać uwagę, jakby nie słuchały

- trudności z rozpoczęciem i zakończeniem czynności, wrażenie niezorganizowanych, zapominalskich, jakby ignorowały polecenia

 

 

PODTYPY:

  1. Przewaga zaburzeń uwagi

- rozproszone, rozkojarzone, z tendencją do oderwania się od rzeczywistości – jakby senne, „bujające w obłokach”, skryte – raczej niedoceniane przez kolegów niż nielubiane. Mają kłopoty z nauką.

  1. Przewaga nadpobudliwości psychoruchowej

- niezmordowane, wiecznie w ruchu

  1. Typ mieszany (najczęstszy)

- z nasilonymi objawami niepokoju ruchowego, nadpobudliwość ze słabą kontrolą impulsów, zaburzenia koncentracji i trudności z pamięcią, pozostaniem w jednym miejscu

 

 

ADHD W CYKLU ŻYCIA:

Ø      niemowlęctwo

- drażliwość, mniejsze zapotrzebowanie na sen, zaburzenia łaknienia, nadmierna ruchliwość, gdy zaczyna chodzić

Ø      wiek przedszkolny

- nadruchliwość, impulsywność, ryzykanctwo, urazy

Ø      dorastanie i dorosłość

- przyspieszony rozwój emocjonalny, wczesna krytyka dorosłych, tajemnice

(coś jeszcze tam było…)

 

DZIECKO Z ADHD W SZKOLE

- często nie przebywa na swoim miejscu, robi nie to, co powinna robić reszt klasy, nie wykonuje poleceń, mówi bez pozwolenia, czasem krzyczą, są agresywne wobec rówieśników, ma trudności w skupieniu uwagi

(coś jeszcze tam było…)

 

NAUCZYCIEL

- każdemu dziecku poświęca ok. 3% czasu zajęć, dziecko z ADHD potrzebuje ok. 15% czasu – może się to przekładać na gorsze oceny

 

ADHD – LECZENIE OGÓLNE

Ø      wielokierunkowe, wielopłaszczyznowe, wieloletnie

Ø      obejmuje dziecko, rodzinę i szkołę

Ø      działania wielokierunkowe są bardziej efektywne

Ø      na rezultaty trzeba czekać 1-3 lat

 

KIERUNKI PRACY – PSYCHOEDUKACJA

Ø      obiekt – dziecko, rodzice, nauczyciele

Ø      wyjaśnienie rodzicom ( i in. członkom rodziny) objawów ADHD, jego przebiegu, poradnictwo metodyczne

Ø      informacja i współpraca z nauczycielami

 

TRENING BEHAWIORALNY

Ø      dostosowanie zakresu i czasu trwania obowiązków do możliwości dziecka

Ø      zauważanie pozytywnych zachowań i ich chwalenie

Ø      rygorystyczne przestrzeganie zasad

Ø      kontakt ze szkołą

Ø      czasem potrzebna psychoterapia indywidualna lub rodzinna

 

 

IMPULSYWNOŚĆ - CO ROBIĆ?

Ø      przypominamy o istnieniu zasad

Ø      przewidujemy zachowania dziecka, powstrzymywania zanim nastąpi, dyskutujemy z dzieckiem o skutkach „ co by było, gdyby…”

Ø      jeśli dziecko koniecznie chce porozmawiać, rozmawiajmy, nawet jeśli jesteśmy zajęci

Ø      ostrzegamy dziecko przed skutkami czegoś, czego robić mu nie wolno

Ø      wymyślamy wspólnie z dzieckiem sygnał oznaczający „nie przerywaj”

 

ZABURZENIA KONCENTRACJI - CO ROBIĆ?

Ø      zaakceptować fakt trudności, ale nie złej woli

Ø      ograniczać liczbę bodźców

Ø      krótkie przerwy

Ø      uproszczenie komunikatów  (2-3- wyrazy)

Ø      interesujące pomoce

Ø      w momencie działania bodźca rozpraszającego ponowne przypomnienie, np. „zeszyt”

Ø      pilnowanie, czy zakończyło rozpoczętą pracę

Ø      stopniowe wydłużanie jednorazowego czasu pracy – kilka minut na miesiąc

Ø      zaciekawianie

 

NADRUCHLIWOŚĆ – CO ROBIĆ?

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin