adobe_flash_cs4_cs4_pl_oficjalny_podrecznik_flcs4o.pdf

(1419 KB) Pobierz
Flash CS4/CS4 PL. Oficjalny podręcznik
Adobe Flash CS4/CS4 PL.
Oficjalny podrêcznik
T³umaczenie: £ukasz Schmid
ISBN: 978-83-246-2274-0
Tytu³ orygina³u : Adobe Flash CS4 Professional
Classroom in a Book
Format: 170 × 230, stron: 376
Najlepsze Ÿród³o informacji o Adobe Flash CS4!
Jak tworzyæ zaawansowane efekty specjalne?
Jak wykorzystaæ kinematykê odwrotn¹ i przekszta³cenia?
Program Adobe Flash CS4 to kolejna ods³ona magicznego narzêdzia, wykorzystywanego
przez profesjonalistów do tworzenia imponuj¹cych, interaktywnych stron WWW.
Witryny te – bogate w materia³y audio, wideo, grafikê i animacjê – ciesz¹ siê
szczególn¹ popularnoœci¹ wœród u¿ytkowników sieci. Co ciekawe, mimo wykorzystania
zaawansowanych technologii w dalszym ci¹gu pozostaj¹ one przyjazne dla ³¹czy
internetowych. Technologia Flash sprawdzi siê zatem wszêdzie tam, gdzie potrzeba
zarówno efektownych, jak i u¿ytecznych rozwi¹zañ!
„Adobe Flash CS4/CS4 PL Professional. Oficjalny podrêcznik” to kolejna ksi¹¿ka
w bestsellerowej serii podrêczników przygotowanych przez autoryzowanych trenerów
firmy Adobe. Lekcja pierwsza to nauka podstaw, czyli przybli¿enie interfejsu i poznanie
zasad pracy z programem. PóŸniej dowiesz siê, jak pracowaæ z grafik¹, tworzyæ symbole,
dodawaæ animacjê oraz wykorzystywaæ przekszta³cenia i kinematykê odwrotn¹.
Zg³êbisz tak¿e tajniki jêzyka ActionScript 3.0 - dziêki czemu Twoje strony stan¹ siê
jeszcze bardziej interaktywne. Zdobêdziesz równie¿ wiedzê na temat pracy z materia³em
audio i wideo, komponentów oraz sposobów publikacji plików Flash w sieci. Ksi¹¿ka ta
jest nie tylko doskona³ym kompendium dla pocz¹tkuj¹cych, ale tak¿e dla zaawansowanych
projektantów, chc¹cych zdobyæ dodatkowe umiejêtnoœci i poszerzyæ wiedzê.
Podstawowe wiadomoœci o Flashu
Pierwsze kroki w nowym œrodowisku pracy
Praca z osi¹ czasu i klatkami kluczowymi
Elementy graficzne w Adobe Flash
Tworzenie i edytowanie symboli
Wykorzystanie filtrów do tworzenia zaawansowanych efektów specjalnych
Przygotowanie animacji
Zastosowanie œcie¿ek ruchu
Kinematyka odwrotna i przekszta³cenia
Jêzyk ActionScript 3.0
Praca z dŸwiêkiem i obrazem wideo
Zastosowanie komponentów
Publikacja dokumentów Flash
Wszystko, co musisz wiedzieæ o Adobe Flash CS4, by tworzyæ niesamowite strony!
565800396.051.png 565800396.054.png
spIs treśCI
Wstęp
9
1 WprOWADzenIe 14
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Uruchamianie Flasha i otwieranie pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Przestrzeń robocza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Praca z panelem Library (Biblioteka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Oś czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Układanie warstw na osi czasu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Korzystanie z panelu Properties (Właściwości). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Korzystanie z panelu Tools (Narzędzia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Wycofywanie działań we Flashu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Podgląd projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Publikowanie projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
Wyszukiwanie zasobów na temat Flasha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Sprawdzanie dostępności aktualizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
2 prACA z grAFIKą 46
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Rozpoczęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Obrysy i wypełnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Rysowanie prostokątów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Stosowanie wypełnień gradientowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Tworzenie zaznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Rysowanie owali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Rysowanie wzorku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
Rysowanie krzywych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Tworzenie elementów przezroczystych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Tworzenie i edytowanie tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
4 sPis TreŚCi
565800396.055.png 565800396.056.png 565800396.001.png 565800396.002.png 565800396.003.png 565800396.004.png 565800396.005.png 565800396.006.png 565800396.007.png 565800396.008.png 565800396.009.png 565800396.010.png 565800396.011.png
3 tWOrzenIe I eDytOWAnIe syMBOLI 78
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Rozpoczęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Importowanie plików programu Illustrator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Symbole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Tworzenie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Importowanie plików Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Edytowanie symboli i zarządzanie nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90
Modyi kowanie rozmiaru i położenia instancji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Modyi kowanie opcji Color Ef ect (Efekt koloru) dla instancji . . . . . . . . . . . . . . .99
Efekty mieszania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Tworzenie efektów specjalnych za pomocą i ltrów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Przemieszczanie obiektów w przestrzeni 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
4 DODAWAnIe AnIMACJI 110
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Rozpoczęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Zasady tworzenia animacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Przygotowanie pliku projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Animowanie zmian położenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Zmiana tempa i czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Animowanie przezroczystości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Animowanie i ltrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Animowanie przekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Modyi kowanie ścieżki ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Zamienianie obiektów animowanych za pomocą
animacji klatek pośrednich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Tworzenie animacji zagnieżdżonych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Panel Motion Editor (Edytor ruchu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Krzywe zmian dynamiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Animowanie ruchu w przestrzeni 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Oglądanie animacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Adobe FlAsh Cs4/Cs4 Pl. oFiCjAlny PodręCznik 5
565800396.012.png 565800396.013.png 565800396.014.png 565800396.015.png 565800396.016.png 565800396.017.png 565800396.018.png 565800396.019.png 565800396.020.png 565800396.021.png 565800396.022.png 565800396.023.png 565800396.024.png
5 KIneMAtyKA ODWrOtnA I przeKsztAłCenIA 162
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Rozpoczęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Ruch przegubów za pomocą kinematyki odwrotnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Ograniczanie zakresu ruchu złączeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Kinematyka odwrotna kształtów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Opcje szkieletów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Przekształcenia za pomocą animacji klatek pośrednich kształtu . . . . . . . . . . 196
Punkty zmiany kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
6 tWOrzenIe InterAKtyWnegO systeMU nAWIgACJI 206
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Rozpoczęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Filmy interaktywne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Projektowanie układu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Tworzenie przycisków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
ActionScript 3.0 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Dodawanie operacji stop(). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Tworzenie procedur obsługi zdarzeń dla przycisków. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Tworzenie docelowych klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Odtwarzanie animacji w klatce docelowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Przyciski animowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
7 prACA z DźWIęKIeM I WIDeO 250
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Rozpoczęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252
Struktura pliku projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Wykorzystanie dźwięków. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Charakterystyka formatu Flash Video . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Korzystanie z programu Adobe Media Encoder. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Opcje kodowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
Odtwarzanie wideo zewnętrznego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Praca z materiałem wideo zawierającym kanały alfa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
Osadzanie Flash Video. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
6 sPis TreŚCi
565800396.025.png 565800396.026.png 565800396.027.png 565800396.028.png 565800396.029.png 565800396.030.png 565800396.031.png 565800396.032.png 565800396.033.png 565800396.034.png 565800396.035.png 565800396.036.png 565800396.037.png 565800396.038.png
8 KOMpOnenty 298
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298
Rozpoczęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300
Komponenty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .301
Dodawanie komponentu tekstowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302
Wykorzystanie komponentów do tworzenia interaktywności . . . . . . . . . . . . 308
9 łADOWAnIe I KOntrOLOWAnIe zAWArtOśCI zeWnętrzneJ 320
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
Rozpoczęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
Ładowanie zawartości zewnętrznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
Usuwanie zawartości zewnętrznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
Sterowanie klipami i lmowymi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329
Tworzenie masek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
10 pUBLIKOWAnIe DOKUMentóW FLAsHA 338
Tematyka lekcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
Rozpoczęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
Testowanie dokumentu Flasha. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .341
Bandwidth Proi ler (Program proi lujący przepustowość) . . . . . . . . . . . . . . . . 342
Dodawanie metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
Publikowanie i lmu dla sieci WWW. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .347
Inne opcje publikowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Dodatek A Szesnastkowe kody kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
Adobe FlAsh Cs4/Cs4 Pl. oFiCjAlny PodręCznik 7
565800396.039.png 565800396.040.png 565800396.041.png 565800396.042.png 565800396.043.png 565800396.044.png 565800396.045.png 565800396.046.png 565800396.047.png 565800396.048.png 565800396.049.png 565800396.050.png 565800396.052.png 565800396.053.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin